Sök:

Sökresultat:

1050 Uppsatser om Kritiskt förhćllningssätt. - Sida 14 av 70

Internet som lÀromedel : Begreppsdefinition, lÀroplansanalys och intervjuundersökning

Denna studie inriktar sig pÄ lÀromedelsanvÀndandet inom samhÀllskunskapsÀmnet i den svenska grundskolan. SÀrskilt granskar den anvÀndandet av Internet som lÀromedel, motiveringar kring detta och konsekvenser nÀr det gÀller den pedagogiska vardagen pÄ skolorna. För att fÄ en bild av de statliga, formuleringsarenan, rekommendationerna kring Internet som lÀromedel analyseras den nya lÀroplanen Lgr11 i relation till tidigare gÀllande lÀroplaner. För att se hur dessa rekommendationer tillÀmpas i skolan, realiseringsarenan, analyseras intervjuer med sex olika verksamma samhÀllskunskapslÀrare i grundskolan. Studien visar att de statliga direktiven ger lÀrare flexibilitet i urvalet av lÀromedel.

FrÄn tidsbrist till tidsinsikt : Socialpsykologiska perspektiv pÄ mening och rehabilitering av utbrÀndhet

Denna explorativa studie syftar till att studera meningsskapande faktorer hos individer med utbrÀndhetsproblematik. För att belysa fenomenet har sju personer intervjuats enligt kvalitativ intervjumetodik. Samtliga har genomgÄtt ett yrkesinriktat rehabiliteringsprogram och de har en lÄngvarig sjukskrivning bakom sig. Analysen av intervjumaterialet har inspirerats av grounded theory, en kvalitativ metod för att generera teoretiska slutsatser av empiriska data.Resultatet pekar pÄ att intervjupersonerna i mÄnga delar har en samsyn kring den process de genomgÄtt. Det visar sig att trots en lÄng och besvÀrlig tid, sÄ upplever alla en förÀndring som kan betraktas som positiv och meningsfull.

Förskolans bemötande av barn som lever med skyddad identitet

Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ vilka dilemman pedagoger i förskolan kan mötas av nÀr det finns barn i barngrupp med skyddad identitet. De frÄgestÀllningar som har varit utgÄngspunkt för studien Àr vilka dilemman framtrÀder i det pedagogiska arbetet med identitetsskyddade barn? Hur bemöter pedagogerna barn med skyddad identitet? Samt hur kan pedagogernas erfarenheter bidra till att utveckla arbetet för barn med skyddad identitet? Metoden för att ta reda pÄ detta sker via kvalitativa intervjuer som sedan har analyseras. De resultat som framkom var att det rÄder en osÀkerhet hos pedagoger hur de ska agera samtidigt som det Àr viktigt för pedagogen att veta hur pedagogen ska agera om det uppstÄr ett kritiskt lÀge. Det framkom Àven att förskolan Àr en miljö som Àr svÄr att hÄlla identitetsskyddad och att öppning och stÀngning av förskolan Àr kritiska moment utifrÄn en sÀkerhetssynpunkt.

Patienters upplevelser av en hjÀrtinfarkt

Det finns brister i kunskapen om hur patienters upplevelser efter en hjÀrtinfarkt ser ut. Syftet Àr dÀrför att undersöka patienters upplevelser av en hjÀrtinfarkt. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ hur patienter upplever stöd och information frÄn sjuksköterskor och annan vÄrdpersonal samt vilken information som Àr viktig för dem. En litteraturstudie har genomförts dÀr vetenskapliga och kritiskt granskade artiklar anvÀnts. Elva artiklar har granskats enligt Polits m fl (2001) kriterier för vetenskaplighet.

Coping hos kvinnor som drabbats av bröstcancer

Över 80 procent av vĂ€rldens befolkning drabbas nĂ„gon gĂ„ng i livet av ryggsmĂ€rta. MĂ€nniskor som lever med ryggsmĂ€rta kan drabbas av sĂ€nkt livskvalitet, smĂ€rta Ă„ngest och sömnproblematik. Massage Ă€r en alternativ behandlingsmetod som pĂ„verkar kroppen pĂ„ flera sĂ€tt. Syftet med litteraturstudien var att belysa hur massage pĂ„verkar patienter med ryggsmĂ€rta. Metoden var en litteraturstudie.

Hur personal frÄn tvÄ skolor vÀljer samt implementerar en metod mot mobbning

Syftet med denna studie Àr att fÄ en förstÄelse för hur skolpersonal vÀljer en förebyggande metod mot mobbning samt hur de implementerat programmet SET. Studien utgÄr frÄn den hermeneutiska forskningstraditionen, med en kvalitativ ansats. Undersökningen bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med fem arbetande personer inom skolan. Resultatet visar att det Àr viktigt att det finns ett gemensamt behov av förÀndring, för att kunna pÄbörja ett arbete i att vÀlja en ny metod. Det Àr viktigt att all skolpersonal inkluderas i implementeringen, pedagoger sÄvÀl som servicepersonal.

Pedagogers möte med media i undervisningen

I och med medias utveckling och förankring i vÄrt samhÀlle har pedagoger i dagens skola inte lÀngre monopol pÄ kunskapsförmedling. Detta examensarbete undersöker hur pedagoger talar om hur de arbetar med media i undervisningen. Undersökningen bygger pÄ 14 stycken kvalitativa intervjuer med pedagoger och elever ifrÄn tvÄ olika skolor i Malmö. Skolorna Àr belÀgna i tvÄ olika stadsdelar varav en av dem Àr prÀglad av mÄngkulturalitet och den andra Àr mer traditionell svenskt homogen. Empirin analyseras utifrÄn Vygotskijs sociokulturella perspektiv samt tidigare forskning som bedrivits kring medias roll i skolan.

De tre Arktis : en studie av Sveriges geopolitiska syn pÄ Arktis ur kritiskt perspektiv

This essay explores the Swedish state?s geopolitical view and creation, of the spatial spaces in and of the Arctic. With a critical geopolitical framework, a discourse analysis is conducted on the Swedish strategy for the arctic region, with the ambition to unfold the underlining spatial spaces, actors and dramas that this discourse creates. The result of this analysis shows that Sweden creates three different Arctic spaces within its geopolitical discourse; a Swedish Arctic, a Nearby Arctic and a Regional Arctic. This has major political consequences, which will be illuminated in the essay.

Leker lika barn bÀst? : En studie av Skandias förtroendekris

Syftet med uppsatsen Àr att studera Skandias förtroendekris ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Vi analyserar gruppdynamiken i ledningsgruppen utifrÄn teorier som behandlar gruppers sammanhÄllning, konformitet samt grupptÀnkande, för att föra en diskussion kring huruvida dessa grupprocesser kan ha varit bidragande till individernas handlande. Vi visar betydelsen av att uppmÀrksamma grupprocesserna inom företag, för att undvika grupptÀnkande. VÄra slutsatser Àr att organisationer bör beakta hur grupper konstrueras för att skapa heterogenitet inom gruppen som frÀmjar kritiskt tÀnkande, samt att organisationer bör observera hur arbetsgrupperna interagerar med andra grupper inom organisationen. Vi visar att homogenitet och sammanhÄllning inom en grupp kan skapa problem pÄ intergruppnivÄ, samt att rivalitet mellan grupper inom företaget kan fÄ allvarliga konsekvenser.

Inverkan pÄ dagligt liv hos patienter med hypertyreos

Syftet med denna litteraturstudie Àr att belysa de psykiska aspekterna av att drabbas av hypertyreos och hur det pÄverkar individens dagliga liv. Studien vÀnder sig till sjuksköterskor som kan anvÀnda studien i sitt arbete för att underlÀtta omvÄrdnaden kring patienter med hypertyreos, vilket pÄ sÄ sÀtt ger kunskap Ät blivande kollegor. Hypertyreos Àr en sjukdom som blir alltmer vanlig i Sverige och som kan ge stora inverkningar pÄ individens dagliga liv om den inte upptÀcks och behandlas i tid. Metoden som valts Àr en litteraturstudie dÀr tio vetenskapliga artiklar blivit systematiskt och kritiskt granskade utifrÄn Polit & Hunglers kriterier för vetenskap. Resultatet visar att ett flertal psykiska symtom pÄverkar som kan ge stora inverkningar pÄ individens dagliga liv, vilket leder till reducerad generell hÀlsa och minskad vitalitet och kÀnslomÀssighet, dÀrmed upplever patienter begrÀnsningar i det dagliga livet..

Grupphandledning och utvecklandet av terapeutisk relation : En kvalitativ studie om psykoterapeutstuderandes upplevelser

Psykoterapihandledning i grupp Àr en viktig del i utbildningen till psykoterapeut. Det finns dock inte mycket forskning om detta och framför allt inte om hur den terapeutiska relationen pÄverkas av grupphandledningen. Syftet med denna studie var att undersöka grupphandledningens upplevda pÄverkan pÄ den terapeutiska relationen utifrÄn de handledda terapeutstudenternas perspektiv. Metoden som har anvÀnts i studien Àr en kvalitativ ansats utifrÄn Grundad Teori. Resultatet visar att handledarens stil har stor betydelse för upplevelsen av grupphandledningen.

Körkonsertens dramatiska potential

HÄllbarhet handlar om att frÀmja vÀlfÀrd nu, och i all tid framöver, genom att ta hÀnsyn till egologiska, sociala och ekonomiska aspekter. Det handlar om att tillgodose dagens behov utan att förstöra möjligheterna för kommande generationer att tillgodose sina.VÄrt examensarbete undersöker förutsÀttningarna för hÄllbar möbelproduktion. och vi gör detta genom ett flödesschema som skall anvÀndas vid uppstart av hÄllbart producerande företag. Idén bygger pÄ att rÄvarorna utvinns och förÀdlas inom en femmilsradie.Vi hoppas kunna Ästadkomma en djupare relation mellan anvÀndaren och objektet Àn vad endast köpande och Àgande ger. Vi har valt att tydliggöra konstruktion och uppbyggnad, samtidigt som formen uppmanar förnuftet till kritiskt ifrÄgasÀttande av stabilitet och hÄllbarhet bÄde konkret och i ett vidareperspektiv.

Genus i modebranschen - Hur gestaltas genus i reklam?

Hur hanteras genus i modebranschens marknadsföring? De senaste Ă„ren har det funnits en pĂ„taglig strĂ€van mot ett mer genusmedvetet, jĂ€mlikt och jĂ€mstĂ€llt samhĂ€lle. Vissa forskare menar att de har mĂ€rkt en ökad sexualisering av utbudet i media och att medierna spelar stor roll för hur samhĂ€llet definierar kvinnligt och manligt. Ökar den könsstereotypiska reklamen eller Ă€r det vi som blivit mer kritiskt tĂ€nkande? Syftet med denna uppsats var att undersöka hur modeföretag gestaltar genus i sin marknadsföring samt hur företag kan arbeta med att motverka könsstereotypisk reklam.

Diskriminering, stigma och negativa attityder inom sjukvÄrden : En enkÀtstudie

Studien handlar om unga kvinnors relation till reklambilder. I diskussionen exemplifieras hur idealet internaliseras. Artikeln har sin grund pÄ en undersökning om hur unga kvinnor i fokusgrupper diskuterar och reflekterar kring reklambilder. Den avser att diskutera kvinnors förhÄllningssÀtt till idealiserade bilder och om det har en förbindelse till deras kroppsuppfattning och sjÀlvkÀnsla. Detta Àr en empirisk undersökning baserad pÄ fokusgrupper.

Skolan och medierna ? en förÀlskelse med förhinder? : Mediepedagogisk diskussion med avstamp i gymnasieungdomars reception av HÀrskarringen

Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn en receptionsanalys av HÀrskarringens bilder av mÀn diskutera mediepedagogikens roll i skolan, samhÀllet och i elevens skapande av en egen kulturell identitet. Jag har genomfört tvÄ gruppintervjuer med totalt sex respondenter, tre pojkar och tre flickor. Detta kÀllmaterial analyserades med hjÀlp av annan vetenskaplig forskning och teori. Min undersökning visar att elevers kulturella identitet delvis Àr sammankopplad med hur man uppfattar medier. Respondenterna problematiserade Àven medias inverkan i skapandet av en kulturell identitet.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->