Sök:

Sökresultat:

1050 Uppsatser om Kritiskt förhćllningssätt. - Sida 12 av 70

LÀrplattform : En undersökning om lÀrarens krav och vad som bör övervÀgas inför implementation

MÄnga lÀrosÀten anvÀnder idag fler Àn en lÀrplattform, ibland inom en och samma institution, program eller kurs. Uppsatsens syfte var dÀrför att ta fram riktlinjer för vad som bör beaktas vid val av lÀrplattform för att fylla organisationens behov och passa dess förutsÀttningar. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ datainsamlingsmetod dÀr vi genom intervjuer med fem lÀrare vid Linnéuniversitetet samlade in deras krav. Resultatet blev en checklista som listar lÀrarnas krav och genom att kritiskt granskat litteratur kan vi rekommendera organisationer vad de bör övervÀga inför implementationen av en lÀrplattform..

Maskulinitet i blickfÄnget

Detta examensarbete har karaktÀren av ett utvecklingsarbete, dÀr slutresultatet mynnar ut i en tematisk planering för historieÀmnet i en högstadieklass. Det essentiella syftet med uppsatsen Àr att eleverna ska utveckla ett kritiskt förhÄllningssÀtt gentemot medievÀrldens och samhÀllets normerande diskurser. Genom att pedagogen tillsammans med sina elever aktivt problematiserar stereotypa framstÀllningar av vad som anses kvinnligt respektive manligt, kan elevernas reflekterande utvecklas. Det teoretiska ramverket som appliceras pÄ och anvÀnds i den tematiska lektionsplaneringen innefattar historiedidaktisk forsknings teoretiserande av historiemedvetande, samt genus- och klassteori. Teorierna Àr utvalda med syftet att ifrÄgasÀtta och synliggöra reproducerande perspektiv och strukturer i skolan, samt skapa underlag för konkreta arbetssÀtt med högstadieelever..

Goodwill : Ett berg att bestiga

Syfte:              Syftet med uppsatsen Àr att kritiskt granska utformning av svenska barnprogram som har mÄlet att vara lÀrande, för att se pÄ vilket sÀtt man skapar mening och vilka strategier man anvÀnder för att göra programmen intressanta. MÄlet Àr att identifiera olika metoder och reflektera över pÄ vilket sÀtt metoderna förmedlar programmens budskap. Metod:           Vi har utfört en kvalitativ analys av tre olika barnprogram utifrÄn filmteori och semiotik.Resultat:           Vi har kommit fram till att olika program anvÀnder skilda metoder för att förmedla sitt budskap. Metoderna skiljer sig Ät beroende pÄ vilken mÄlgrupp man riktar sig, vad man har för intentioner med programmet och vad programmet handlar om.  .

SprÄklig Diskriminering : En kvalitativ studie om representation av romer i Aftonbladet och Dagens Nyheter

I samtida nyhetsrapportering framkommer nÀst intill dagligen kontroverser kring romer och deras situation och den mediebild som det svenska samhÀllet blir tilldelad av medierna tenderar att uppfattas som objektiva sanningar som sÀllan kritiskt ifrÄgasÀtts. Med avstamp i den mediala nyhetslogiken Àr det dÀrför viktigt att belysa och ur ett kritiskt perspektiv granska denna bild och de inbyggda antaganden om romer som förmedlas. Syftet med denna studie Àr dÀrför att genom en tematisk analys undersöka vilka som Àr de övergripande teman som romer kopplas samman med och vidare genom en kritisk diskursanalys analysera hur romer representeras samt hur eventuella diskrimineringsmekanismer kommer till uttryck i Dagens Nyheter och Aftonbladets nyhetsrapportering under perioden 1 januari till 30 April 2015. Den kritiska diskursanalysen utgÄr frÄn van Dijks metodmodell som vidare har kopplats samman med Kristina Boréus begreppsapparat som syftar till att ÄskÄdliggöra sprÄklig diskriminering i nyhetsrapportering. JÀmte tidigare forskning som behandlar diskursiv rasism, ?Europas romer? och nyhetsdiskurs om romer i brittisk och rumÀnsk press bestÄr de teoretiska utgÄngspunkterna huvudsakligen av mediernas roll, representation av grupper, diskursteori, stereotypisering och sprÄklig diskriminering. Resultatet av analysen visar att tiggeriet Àr en debatt som fÄtt stort utrymme och dÀr romer ofta nÀmns samt att diskriminering av romer Àr uppmÀrksammad i Dagens Nyheter och Aftonbladets nyhetsrapportering.

Repatriering - ett lyckligt slut? : ?You can go home again, but it isn?t always easy? (Kendall, 1981)

Repatriering Àr den process dÄ en expatriat ÄtervÀnder till hemlandet efter avslutat internationellt uppdrag och har fÄngat sÄvÀl praktikers som akademikers intresse. Denna uppsats Àr en litteraturstudie kring hur problematik kring repatriering har diskuterats i fyra högt rankade tidskrifter under de senaste 20 Ären. Syftet med studien Àr att kritiskt undersöka utvecklingen av forskningen kring repatriering för att skapa en djupare förstÄelse kring detta framvÀxande ÀmnesomrÄde. I vÄr textanalys identifierar vi sex teman med olika perspektiv pÄ problematiken kring repatriering som var och ett behandlas i uppsatsen. Slutsatsen Àr att temana kan utvecklas genom att undersöka nya kontexter och metodval och pÄ sÄ sÀtt skapa en ökad förstÄelse kring komplexiteten kring reptriering. .

FrĂ„n Hemlös till hyresgĂ€st : En kvalitativ studie om projektet "Bostad först" i Örebro. - En alternativ lösning till boendetrappan

Syftet med denna uppsats Àr att göra en kvalitativ och komparativ studie genom att nÀrlÀsa nÄgra appar pÄ ett givet tema. Detta har jag gjort med stöd av bilderboksforskning. Jag har valt att se nÀrmare pÄ ABC-appar utifrÄn att de Àr designade med en pedagogisk intention.Jag visar genom studien, pÄ ett av mÄnga sÀtt, att se pÄ och förhÄlla sig till appar. UtifrÄn ett sociokulturellt perspektiv belyser jag det estetiska begreppet smak, vilket jag ser som en betydelsefull fond till min studie, eftersom jag anser att smak pÄverkar förvÀntningen och dÀrmed upplevelsen. Min strÀvan Àr att hÄlla ett kritiskt barnperspektiv, det vill sÀga att genomlysa de förestÀllningar om barndom som tas för giv, eftersom barn Àr en mÄlgrupp för kommersiella intressen..

Naturorienterande Àmnen : Hur lÀrare arbetar med NO i skolÄr 4-6

Syftet med detta examensarbete Àr inte att kritiskt granska eller bedöma NO- undervisningen i skolÄren 4-6. Snarare ligger det i mitt intresse att undersöka hur lÀrare arbetar med de naturorienterande Àmnena och deras instÀllning till Àmnet. Detta för att se hur man pÄ bÀsta sÀtt kan undervisa i Àmnet och hur man kan vÀcka elevernas intresse för NO. Jag har valt att inrikta mig mot skolÄren 4-6. NO stÄr för naturorienterande Àmnen och avser biologi, kemi och fysik.

Analytics i en post ?mad men? era : En explorativ ansats för att undersöka problematiken vid dataintegration för analytics-system som stöd för flerkanalig digital marknadsföring i större organisationer

Denna uppsats undersöker problematiken runt att integrera datakÀllor dÄ analytics anvÀnds för flerkanalig digital marknadsföring i större organisationer. Ansatsen Àr kritiskt och gÄr emot bilden av analytics som bÄde enkelt att implementera och anvÀnda för flerkanalig digital marknadsföring inom större organisationer. Uppsatsen visar pÄ hur strukturer i större organisationer gör övergripande analytics för fler digitala kanaler problematiskt.Uppsatsen bygger pÄ resultat frÄn en observationsstudie som gjordes inom en större multinationell organisation och fokuserar pÄ problematik som Äterfanns i tvÄ huvudsakliga projekt som genomfördes under tiden för studien..

Dom vill typ se ut som hon i schamporeklamen : Om mediers och kamraters inflytande pÄ tjejers identitetsskapande

Vi vill med denna uppsats ta reda pÄ hur unga kvinnor tror att de jÀlva pÄverkas av medier och kamrater samt hur de tror att deras kamrater pÄverkas. Vad betyder detta i sin tur för identitetsskapandet? UtsÀtts de i huvudsak för en omedveten pÄverkan eller anvÀnder de sig kritiskt av informationen de fÄr genom kamrater och medier. Vidare undersöker vi om det finns nÄgot motstÄnd mot den bild av verkligheten som sprids av medierna. Hur ser det motstÄndet i sÄ fall ut?Uppsatsens empiri bestÄr av observationer och intervjuer, bÄde individuella och i fokusgruppsform.

HyresrÀtten vid bodelning : Bör en bostadshyresrÀtt tilldelas ett vÀrde vid bodelning?

Bör en bostadshyresrÀtt tilldelas ett positivt vÀrde vid bodelning med anledning avÀktenskapsskillnad? Under vilka omstÀndigheter skall i sÄdana fall bostadshyresrÀtten ÄsÀttasett vÀrde?Syftet med uppsatsen Àr att kritiskt undersöka huruvida en bostadshyresrÀtt bör tilldelas ettvÀrde vid en bodelning med anledning av Àktenskapsskillnad. Detta innefattar att utreda omförbudet i 12 kap 65 § JB hindrar att en hyresrÀtt ges ett vÀrde vid bodelningssammanhangsamt att utreda vilka konsekvenser det skulle innebÀra om hyresrÀtten tilldelades ett vÀrde.Undersökningen utgÄr i frÄn de begrÀnsningar lagen uppstÀller vid att ÄsÀtta en hyresrÀtt ettvÀrde. Med anledning av detta Àr syftet dessutom att belysa under vilka omstÀndigheterhyresrÀtten kan komma att tilldelas ett vÀrde och Àven belysa vilka skyddsintressen som finnsatt beakta..

Preoperativ information till patienter

Information Àr en viktig del av sjuksköterskans arbete och hennes pedagogiska roll sÀtts hÀr pÄ prov. En operation Àr en stor hÀndelse i en patients liv och det Àr vÀlkÀnt att patienter ofta Àr missnöjda med den information de fÄr. Syftet med denna uppsats var att fÄ fördjupad kunskap om vilken information patienter vill ha inför en operation och hur de upplever den information de fÄr. Detta har gjorts genom en litteraturstudie dÀr vetenskapliga artiklar i Àmnet sökts och kritiskt granskats. DÀrefter sammanstÀlldes resultaten av tolv slutligen valda artiklar till ett gemensamt resultat.

Grupparbete i skolans naturvetenskapliga Àmnen : En kvalitativ studie om nÄgra NO-lÀrares uppfattningar av grupparbete som arbetsform

Denna kvalitativa studie undersöker lÀrares erfarenheter av och uppfattningar om grupparbete i skolans naturvetenskapliga Àmnen. LÀrare, undervisande i NO och verksamma i skolÄr 1-9, har intervjuats med förutbestÀmda frÄgor i öppen form. Genom en fenomenografisk metod har studien resulterat i fyra kategorier av uppfattningar hos lÀrarna. Grupparbete i NO för att avdramatisera Àmnet Grupparbete i NO för att berika lÀrandeprocessen Grupparbete i NO för att lÀraren ?mÄste? Grupparbete i NO ur ekonomiska aspekter VÄr studie visar att informanterna har olika uppfattningar om begreppet grupparbete och dÀrigenom skiljer sig ocksÄ formen för hur grupparbetet kan te sig.

Psykografisk segmentering - en kritisk granskning

Psykografi beskriver en konsuments beteende och psykologiska karaktÀristika genom att kartlÀgga faktorer som exempelvis livsstil, vÀrderingar och personlighet. Psykografiska variabler har blivit allt mer aktuella vid marknadssegmentering och det Àr detta anvÀndningsomrÄde för psykografi som behandlas i denna uppsats. Av den litteraturgenomgÄng som gjordes innan uppsatsen verkar marknadsundersöknings-instituten i allmÀnhet vara flitiga anvÀndare av psykografi som segmenteringsmetod, men en del forskare stÀller sig kritiska och ifrÄgasÀtter anvÀndbarheten, validiteten och reliabiliteten för denna segmenteringsmetod. I det material vi studerat finns indikationer pÄ att forskningsresultaten inte fÄr den uppmÀrksamhet och genomslagskraft hos instituten som utför undersökningarna. Det finns en diskrepans mellan anvÀndandet och forskningen vilket gör att det uppstÄr ett problem skapat utifrÄn att anvÀndarna och forskarna har olika Äsikter om nyttjandet av psykografisk segmentering.

Samtidskonst i skolan

Min projektredogörelse beskriver arbetet med att framstÀlla en handbok/handledning om samtidskonst som Àr lÀmpad för lÀrare i grundskolans senare Är. Syftet med arbetet har varit att undersöka hur och om samtidskonst anvÀnds i undervisningen. Intervjuer som genomfördes med lÀrare frÄn sju olika skolor i MalmöomrÄdet visade att samtidskonst sÀllan tas i bruk i klassrummet. De flesta av lÀrarna menade att de hade ett intresse av samtidskonst men att kunskap om Àmnet Àr nödvÀndig om den ska kunna anvÀndas som ett pedagogiskt redskap. För att ÄtgÀrda detta har jag skapat en handbok/handledning utifrÄn lÀrarnas egna önskemÄl dÀr handledning och grundlÀggande kunskap om samtidskonsten ges.

Faktorer som pÄverkar livskvaliteten hos patienter med multipel skleros - en litteraturstudie

Multipel skleros (MS) Àr en neurologisk sjukdom som drabbar frÀmst unga individer. MS Àr en kronisk sjukdom och det finns fortfarande ingen behandling som kan bota sjukdomen. Behandlingen bestÄr mestadels av att minska sjukdomsaktiviteten. Att fÄ diagnosen MS pÄverkar naturligtvis livskvaliteten hos en mÀnniska. Syftet med denna litteraturstudie var att belysa vilka faktorer som pÄverkar livskvaliteten hos patienter med multipel skleros.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->