Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Kravhanteringsprocessen - Sida 1 av 1

Kravhantering ? Brister och lösningar

 SammanfattningKravhanteringsprocessen är en av de viktigaste faserna vid utvecklandet av ett IT-system. Kravhantering är alltså grundläggande för att utveckla ett stabilt system som uppfyller beställarens önskemål. Med en väl utförd kravhantering som grund får man ett system som är fritt från bristfälliga fel, utvecklandet av systemet går även till på ett effektivare sätt. Vid byggandet av ett system eftersträvar man alltid en framgångsrik mjukvara. Kravhantering ses som den viktigaste faktorn vid utvecklandet av ett IT-system.Föreliggande studie genomförs som en litteraturstudie där undersöks vilka brister som är vanligt förekommande under Kravhanteringsprocessen.

Kravhantering: viktiga faktorer att ta hänsyn till vid utveckling och utvärdering av kravspecifikationen

Vi har i denna uppsats valt att undersöka nio faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid utveckling och utvärdering av kravspecifikationen. Kravspecifikationen kan ses som resultatet av Kravhanteringsprocessen, som i sin tur är en del av systemutvecklingsprocessen. Arbetet som fortskrider efter Kravhanteringsprocessen har kravspecifikationen som utgångspunkt. Därför måste kravspecifikationen vara utformad på bästa tänkbara sätt. Vi har med hjälp av olika teorier och en kvalitativ fallstudie i form av intervjuer undersökt de faktorer som är viktiga att beakta vid utveckling och utvärdering av kravspecifikationen.

Kravhantering i systemutvecklingsprojekt : Problem i praktiken

Det är ett välkänt fenomen att kravhantering i systemutvecklingsprojekt har en kritisk på-verkan på resultatet. Kravhantering är dessutom betydligt mer mödosamt än för ett antal år sedan då tekniken idag är desto mer välutvecklad och avancerad. Få organisationer lyckas med kravhantering och intresset för att genomföra processen felfri växer sig allt starkare hos flera aktörer. Att särskilja problematiken och komma tillrätt med heltäckande lösningar är således en stor utmaning och inbjuder till ett hett forskningsområde.Syftet med uppsatsen är att tolka Kravhanteringsprocessen i organisation X med målet att skapa förståelse för vilka faktorer som utgör problem i praktiken. Resultatet ska generera ett bättre och generellt applicerbart fundament för effektivare kravhantering i systemut-vecklingsprojekt.Det vetenskapliga synsättet som genomsyrar forskningen grundar sig på en hermeneutisk filosofi med intentionen att generera rikare, mer nyanserad kunskap.

Från ett användarperspektiv : underlättar use case kommunikationen angående krav och behov i kravhanteringsprocessen?

Examensarbetets frågeställning berör användarnas medverkan i Requirements Engineering (RE). Under RE-fasen skall samtliga krav på det kommande systemet tas fram från intressenterna. En viktig intressentgrupp i kravutvinningsarbetet är de kommande användarna av systemet. Resultatet av RE-fasen är en viktig faktor som påverkar hela den fortsatta utvecklingsprocessen samt hur lyckat det slutliga systemet blir.Detta examensarbete innebär en undersökning av vad användarrepresentanterna anser om use case-modelleringen i RE-processen. Undersökningen har påvisat att användarrepresentanterna är positiva till use case-modellering som arbetsmetod för att kartlägga kraven.

Kravinhämtning och kommunikation av krav i en global organisation : En fallstudie på ett multi-nationellt företag

Då IT idag spelar en central roll inom i stort sett varje organisation ökar även kravet på organisationen att förstå verksamheten och dess processer och vilka problem man försöker lösa med hjälp av IT. I denna studie kommer vi försöka identifiera de problem som är kopplade till kravhantering och kommunikation i ett multi-nationellt företag där kravinhämtningsprocessen sker kontinuerligt snarare än projektbaserad. Vi kommer också att försöka föreslå lösningar på de problem vi identifierar. Datainsamlingen har skett via enkäter och intervjuer. Enkäten skickades ut till slutanvändarna av systemen och intervjuerna riktades till fyra nyckelintressenter i kravhanteringsarbetet.

Användarmedverkan ur ett användarperspektiv : en undersökning om sambanden mellan användarnas åsikter kring kravhanteringsprocess och färdigt system

I dagens samhälle spelar informationssystem en viktig roll i de flesta företag och organisationer. Informationssystemets uppgift är att tillgodose och hjälpa användarna med information och informationshantering samt att leda till en effektivisering.Arbetet med att utveckla databaserade informationssystem är problematiskt och systemutvecklingsprojekt överstiger ofta budget både vad gäller tid och pengar. Återkommande problem är att systemen inte gör vad användaren vill samt att systemen inte utnyttjas till full kapacitet. Svårigheten med kravhanteringen är något som anses vara en orsak till misslyckandena.Den viktigaste informationskällan för systemutvecklarna då det gäller att ta reda på systemkraven är användarna. Då användarna spelar en viktig roll i kravhanteringen, vilken i sin tur spelar en viktig roll i systemutvecklingsprocessen, är detta ett intressant problemområde.Denna rapports fokus ligger på hur användarna ser på Kravhanteringsprocessen.

Kravvalidering : ur ett kommunikationsperspektiv

Det här arbetet börjar med en introduktion till systemutveckling och ger exempel på ett par olika tillvägagångssätt som används i Skandinavien och England. I introduktionen presenteras också problem som har funnits och kanske finns fortfarande i systemutvecklingsbranschen. Vidare belyses också hur viktig kommunikationen är mellan användare och utvecklare genom hela utvecklingsarbetet. I de tidiga faserna av systemutveckling finner man kravhantering och den introduceras kort i slutet på introduktionen för att sedan presenteras i fullo i bakgrundskapitlet. I början på bakgrundskapitlet ges ett exempel på hur en fullständig utvecklingsmodell kan vara uppbyggd och efter det tas kravhanteringens alla delar upp för att sedan avslutas i hur kravvalideringen fungerar och används.