
Sökresultat:
531 Uppsatser om Konstpedagogikens dilemma - Sida 4 av 36
Känslan av att inte räcka till : en essä om tid, närvaro och förskolebarn i behov av särskilt stöd
In this essay I consider a self-experienced dilemma, and review how I, as a preschool teacher, treat a child with special needs. With the support of literature and theory, I can, with an essay writing approach, reflect and analyze the dilemma. In this way I will examine my practical knowledge and personal experiences of a complex situation. I want to examine whether children with special needs who are included in regular preschool activities, really get the support they need and deserve. Do educators have the conditions and does preschool have sufficient resources to realize this? Do educators have sufficient knowledge of how children with special needs should be responded to? I want to find out how the included children's social development and self-image is shaped by the treatment they receive at the preschool.
Jag vill! Jag törs! Jag kan! : En essä om pedagogers bemötande och gränssättning i förskolan
My essay is an attempt to describe how complicated it can be to follow the rules and maintain boundaries without obstructing the children in their creative development. The aim is to highlight my approach and emphasize the importance of growing up in a kindergarten with standards and values which may not always coincide with their own opinion.I begin my essay with two stories about Emil five years, defying the rule of not climb up the climbing frame roof and Emma for three years, who are keen to spin on the swing, but followour rule and refrain. I wonder what it is that drives some kids to go against the rules and stretch the limits while others do not have any problem doing that we decided? I also tell about the time I as a newly-qualified nanny was rebuked by a colleague when I acted "recklessly". I would handle the situation differently today? In the last story, I praise a child for being "mischievous", which makes me proud.
EN skola för alla - eller en skola för ALLA? Dilemmat mellan likvärdig utbildning och individanpassad utbildning
Syftet med detta arbete är att undersöka vilka konsekvenser den teoretiska målkonflikten/dilemmat mellan en likvärdig utbildning för alla och en utbildning anpassad efter varje individs unika behov och förutsättningar får i lärares pedagogiska verksamhet. Ett delsyfte är att jämföra hur lärarstuderande, nyexaminerade lärare och erfarna lärare upplever och hanterar dilemmat.
Metodologiskt är studien kvalitativ, bestående av en teoridel (litteraturstudie) och en empiridel (intervjuer). Teoridelen ger en överblick och förklaring till föreliggande dilemma utifrån tre självvalda teman (en skola för alla, diskrepansen mellan teori och praktik och målförskjutning från det kollektiva till det individuella), teman som inverkar och påverkar det dilemma som undersökts. Empiridelen komplimenterar med intervjuer med lärarstuderande, nyexaminerade lärare och erfarna lärare (två stycken respondenter i varje målgrupp) för att sedan diskuteras i ett framväxande resultat.
Nutritionens betydelse för palliativa patienter : Ur patientens och sjuksköterskans perspektiv
Genom hela livet har nutrition en stor betydelse för människan. I palliativ vård prioriteras inte alltid nutrition trots att det är viktigt för patienten. Sjuksköterskans roll är att stötta patienten och gynna nutritionen för att på så sätt främja välbefinnande och lindra lidande. Syftet med studien var att belysa nutritionen i ett palliativt skede. Studien är en litteraturöversikt där 13 artiklar användes, artiklarna söktes i databaserna PubMed och Cinahl.
Hur förhåller sig kenyanska lärare till föreställningen om barn som besatta av demoner? : Hur några lärare i Kenya resonerar kring barn i behov av särskilt stöd
The purpose of the study is to find out how some teachers in Kenya reason about children in need of special support. To undertake the study the following question are used:How do some teachers in Kenya reason about children in need of special support?The study has been made with qualitative interviews in Kenya. A total of four teachers at primary school level have been interviewed. The decision to do qualitative interviews is made by the opportunity to get as comprehensive answers as possible from the respondents' reason about children in need of special support.Three different kinds of special education perspectives have been used in this study.
Polismans laga befogenhet att skjuta : förhållandet till tredje man i teorin och i praktiken
This study aims to develop knowledge of different professional groups and their views on inclusion and collaboration concerning "students in difficulty." Through qualitative interviews and a quantitative survey, the researcher sought answers to this and also how inclusion, through collaboration between different professional groups, can develop in school.The results of the study have been analyzed according by Nilholms (2007) three different perspectives on special education: The critical perspective, the compensatory perspective and the dilemma perspective. The results were also analyzed based on Ahlberg's (2013) communicative ? relationship perspective.The result shows that the concept of inclusion is not clearly defined either in the governing documents or among the interviewees. This makes it difficult to speak the same language in school, which complicates the work of inclusion. Since the governing documents are unclear and somewhat contradictory when dealing with "students in difficulty" educators are put in a dilemma.
Autism i skolan : Hur en skola är tillgänglig för elever med autism
My purpose of this study is to investigate whether elementary school is available for students with the disability of autism. If the school is just as accessible for students with autistic syndrome as for students with asperger syndrome, or if the school is marked by equal treatment. I think this is important to highlight since I think it´s a deficiency in the school's accessibility for certain students, and dilemmas occurs regarding students in need of support. In order to provide a validated result according to me, I decided to conduct interviews with a few employees and ask all of them the same questions. The interviews I conducted was performed anonymously.
Övergångarnas Dilemma : En uppsats om kvinnors underrepresentation i andelen övergångar ifrån Samhall AB till den reguljära arbetsmarknaden
With the ambitions to rehabilitate individuals with different kinds of work disabilities through work, the government owned Samhall AB has a long history as labour market measure in Sweden.To show Samhall AB its importance, the company has requirements to fulfill the goal that around 5 percent of their employees, at Samhall AB, every year shall be transferred to an employment outside the company, which is called transition. Unfortunately since this goal was introduced it also created several dilemmas. One dilemma is the long lasting female under representation in transitions from Samhall AB to the regular labour market.The essays main task is to investigate the factors behind the female under presentation in transition from Samhall AB through a genus perspective and by using quantitative and qualitative method.The main conclusions are that female under representation in transitions from Samhall AB are basically caused by structural factors. Samhall AB?s strong industrial tradition and particularly the strong segregation between female and males on the regular Swedish labour market may inhibit females in their transitions.
Lättare sagt än gjort. En kvalitativ studie om hur vuxna med Aspergers syndrom upplever nära relationer
Background and aim: Asperger syndrome is a neuropsychiatric disability which is essentially characterized by impairments in social interaction. Little is known about how these individuals experience social interaction and more distinctly close relationships. Therefore the purpose of this present study is to explore how initiating and maintaining close relationships could be facilitated for individuals with Asperger syndrome. Furthermore how these individuals would like others to behave towards them. By assuming an insider perspective the empirical data is based on the participants own descriptions of their experiences, thoughts and ideas about close relationships.Findings: Most respondents state that they experience difficulties initiating social interaction, the main reason being that they don?t know what they are expected to say or how to act in this type of situation.
Barnmorskans upplevelser av ett etiskt dilemma vid en sen abort
År 2007 genomfördes i Sverige cirka 37 000 aborter i tidig graviditet, dvs. före vecka 12. Samma år var det 2083 aborter i vecka 12-17 och 360 efter vecka 18. I föreliggande studie har upplevelser av ett etiskt dilemma vid sen abort, dvs. efter vecka 12 undersökts.
Dialyssjuksköterskors upplevelse av patienters avslutande av livsuppehållande dialysbehandling
SAMMANFATTNINGSyftet med föreliggande studie var att undersöka dialyssjuksköterskors upplevelse i mötet med en patient som vill avsluta, eller som inte är kapabel att uttrycka sig kring, sin livsuppehållande dialysbehandling. En deskriptiv intervjustudie med kvalitativ ansats utfördes på två dialysmottagningar i Mellansverige. Innehållsanalys av intervjuerna genomfördes vilket gav fem huvudkategorier; sjuksköterskors upplevelse av bristfällig kommunikation och samarbete med läkare, sjuksköterskors upplevelse av läkares svårigheter att diskutera avslutande av dialysbehandling, sjuksköterskors upplevelse av att vårda patienter som inte är kapabla att uttrycka sig kring sin dialysbehandling, sjuksköterskors upplevelse av att vårda patienter som säger, eller på något annat sätt uttrycker, att de vill avsluta sin dialysbehandling och sjuksköterskors upplevelse av stöd och samtal i vården kring patienter som vill avsluta sin dialysbehandling. Huvudresultatet visar att dialyssjuksköterskor upplever många etiska dilemman i mötet med denna patientgrupp. Mötet med en patient som säger, eller på något annat sätt uttrycker att de vill avsluta behandlingen upplevdes positivt, dock upplevdes innebörden av uttrycken ibland vara svåra att tolka.
En skola för alla, men hur? : En studie om hur olika yrkesgrupper inom skolan ser på samverkan kring inkludering ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
This study aims to develop knowledge of different professional groups and their views on inclusion and collaboration concerning "students in difficulty." Through qualitative interviews and a quantitative survey, the researcher sought answers to this and also how inclusion, through collaboration between different professional groups, can develop in school.The results of the study have been analyzed according by Nilholms (2007) three different perspectives on special education: The critical perspective, the compensatory perspective and the dilemma perspective. The results were also analyzed based on Ahlberg's (2013) communicative ? relationship perspective.The result shows that the concept of inclusion is not clearly defined either in the governing documents or among the interviewees. This makes it difficult to speak the same language in school, which complicates the work of inclusion. Since the governing documents are unclear and somewhat contradictory when dealing with "students in difficulty" educators are put in a dilemma.
Khatamkari ? En av den persiska konstens traditionella inläggningstekniker : - skador, orsaker, åtgärder
I detta arbete har jag beskrivit den iranska inläggningstekninken Khatamkari. Jag har identifierat de vanligaste skadorna, orsakerna till dessa samt studerat hur man hanterat dem. En av de viktigaste orsakerna till skador är användning av papper som underlag istället för trä. Jag diskuterar också lämpliga preventiva åtgärder och i avslutningen också ett resonemang om det konserveringsetiska dilemma en khatam-konservator ställs inför..
Förändringsmotstånd i en vårdorganisation - Ett multidimensionellt dilemma
Förändringsmotstånd vid införande av IT-stöd är ett förekommande fenomen inom vårdorganisationen. Kan detta beskrivas och förstås som ett samlat begrepp? Syftet med uppsatsen var att få ökad förståelse och kunskap om fenomenet ?förändringsmotstånd?. Kvalitativ ansats där litteraturstudien med begreppsanalys, som instrumentet, är den valda metoden för denna uppsats. Begreppet visade sig vara tudelat i orden förändring och motstånd, tillika varandras motpoler, vilket skapar en rörelse.
Konflikter och konflikthantering inom sjuksköterskeyrket : - en litteraturstudie
I studien intervjuades 10 ungdomar om sina erfarenheter av att använda dator med talsyntes och inspelade böcker. De tillfrågades om i vilka situationer verktygen har kommit till nytta eller upplevts hämmande i deras lärande och skolsituation. På grund av stora skolsvårigheter har ungdomarna fått låna en bärbar dator av skolan. Den har de använt både hemma och i skolan. Tillsammans med föräldrar och lärare har de fått handledning vid kommunens Skoldatatek.