Sök:

Sökresultat:

846 Uppsatser om Kompletterande teknikstöd - Sida 26 av 57

Att uppmÀrksamma andra(s) kvinnor : Konstruktioner av jÀmstÀllda nationella identiteter inom svenskt partianknutet bistÄnd.

Under 1995 togs ett riksdagsbeslut om att skapa en stödform som möjliggjorde för partier med mandat i riksdagen att med Sida-finansierade projektmedel verka för att bygga upp partisystem i Östeuropa och i utvecklingslĂ€nder genom sĂ„ kallade partianknutna organisationer (PAO). Dessa organisationer skall enligt ett regeringsbeslut frĂ„n 1998 ocksĂ„ arbeta med att sĂ€rskilt uppmĂ€rksamma kvinnor i sina projekt. JĂ€mstĂ€lldhet har sedan mitten av 1990-talet varit ett av huvudmĂ„len för svenskt bistĂ„nd och pĂ„ senare Ă„r har jĂ€mstĂ€lldhet kommit att utgöra en betydelsefull markör för svensk nationell identitet.I uppsatsen studeras hur svenska nationella identiteter konstrueras i PAO:s bistĂ„ndsarbete för jĂ€mstĂ€lldhet, och med att sĂ€rskilt uppmĂ€rksamma kvinnor. Syftet fokuserar pĂ„ hur dessa förestĂ€llningar, sammanlĂ€nkade med idĂ©er om kön och ?ras?, etableras och upprĂ€tthĂ„lls inom PAO-bistĂ„ndet.

Förvaltning av LÀnsstyrelsens fastigheter

Detta arbete skrevs som avslut pĂ„ utbildningen SamhĂ€llsbyggnad vilket Ă€r ett högskoleprogram pĂ„ LuleĂ„ Tekniska Universitet. Syftet med arbetet Ă€r att ta reda pĂ„ hur LĂ€nsstyrelsen i Norrbottens lĂ€n arbetar med förvaltningen av olika typer av fastigheter och anlĂ€ggningar.Arbetet började med att formulera frĂ„gestĂ€llningar att arbeta kring, utifrĂ„n dessa skapades sedan intervjufrĂ„gor som stöd i mina samtal med de anstĂ€llda pĂ„ LĂ€nsstyrelsens fĂ€ltenhet. Övrig kompletterande information har hĂ€mtats frĂ„n diverse hemsidor och litteratur som alla finns refererade till och nĂ€mnda i referenslistan. Text utan kĂ€llhĂ€nvisning Ă€r hĂ€mtad frĂ„n intervjutillfĂ€llen och egen erfarenhet.FĂ€ltenheten ansvarar för den praktiska förvaltningen av fastigheter och anlĂ€ggningar som de flesta Ă€gs av NaturvĂ„rdsverket. Fastigheterna finns pĂ„ statens mark i skyddade omrĂ„den med olika bevarandegrad och anlĂ€ggningarna Ă€r av varierande karaktĂ€r, frĂ„n spĂ€nger efter statliga leder till bevakarstugor för de anstĂ€llda till vindskydd i naturreservat.Under arbetets gĂ„ng har jag lĂ€rt mig mycket.

KrigföringsförmÄga : Svensk doktrin och dess stöd i internationella teorier

Att mÀta och vÀrdera motstÄndarens och sin egen krigföringsförmÄga Àr angelÀget i alla typer av militÀra konflikter. Svensk doktrin presenterar pelarmodellen som ett verktyg för detta. Med tanke pÄ att den svenska försvarsmakten genomgÄtt stora förÀndringar sedan pelarmodellen först introducerades i de svenska doktrinerna Àr det möjligt att den inte fyller sin funktion i de typer av militÀra konflikter som Sverige nu deltar i. I denna uppsats genomförs en teoriprövande studie av modellen i syfte att undersöka om den fortfarande Àr tillÀmpbar i sin befintliga form. Modellen prövas mot teorier av David Galula och John Warden vilka beskriver tvÄ typer av militÀra operationer som den svenska försvarsmakten deltar eller nyligen har deltagit i.Undersökningen visar att de faktorer som ingÄr i pelarmodellen ocksÄ förekommer i Galulas och Wardens teorier samt att pelarmodellen fortfarande Àr tillÀmpbar i sin befintliga form.

Bildandeprocessen för svenska biosfÀromrÄden

BiosfÀromrÄden utgör ett nÀtverk av modellomrÄden som praktiskt visar hur man nyttjar jordens resurser pÄ ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hÄllbart sÀtt.Dessa omrÄden utses av Unesco:s program Man and Biosphere (MaB). Min studie utgÄr frÄn tvÄ frÄgor i syfte att visa hur det gÄr till nÀr ett svenskt biosfÀromrÄde bildas. Uppsatsen skall dels svara pÄ vilka drivkrafterna bakom bildandet av biosfÀromrÄdena Àr, dels visa hur och varför personer och organisationer i Sverige engagerar sig i bildandeprocessen. Detta undersöks med hjÀlp av litteraturstudier och kompletterande intervjuer. Det Àr viktigt att sprida kunskap om denna process eftersom biosfÀromrÄden utgör verktyg i det globala hÄllbarhetsarbetet.Litteraturstudier av frÀmst rapporter frÄn NaturvÄrdsverket och dokument publicerade av Unesco visar att det bör finnas ett brett samarbete mellan olika intressenter nÀr biosfÀromrÄden bildas.

En dag av sprÄkstimulering

En oro för svenska elevers sjunkande skolresultat har gjorts gÀllande. DÄ grunden för lÀsning lÀggs i förskolan har förtydliganden av mÄl och riktlinjer för barns sprÄkliga utveckling gjorts i den nyligen reviderade lÀroplanen för förskolan. Förskolans uppdrag Àr att varje barns sprÄkutveckling skall stimuleras i verksamheten utifrÄn deras olika förutsÀttningar och behov. Mot bakgrund av detta har jag genomfört en kvalitativ studie kring hur den sociala och fysiska sprÄkmiljön kan se ut kring ett enskilt barn under en dag i förskolan verksamhet, samt hur och nÀr dennes sprÄkutveckling dÄ stimuleras. Empirin har samlats in via observationer och har sedan analyserats utifrÄn aktuell forskning pÄ omrÄdet med avstamp i Vygotskijs sociokulturella teori kring barns kognitiva utveckling.

KlÀdhandel pÄ internet i ett Lean Consumption perspektiv

Lean Consumption Àr ett perspektiv att se pÄ handel som strÀvar efter att minska kundensköpmotstÄnd. Detta genom att förse kunden med exakt vad den vill ha pÄ ett tidseffektivt sÀtt.Tid som under köpprocessen inte Àr vÀrdeskapande för kund ska reduceras. Lyckas företagetefterleva Lean Consumption perspektivet tyder det pÄ att företaget kan tillgodose sig positivaeffekter.Syftet med studien Àr att undersöka hur Lean Consumption perspektivet för nÀrvarandeanvÀnds bland klÀdhandlare pÄ internet och vilka effekter det kan leda till. Till stöd för vÄrtresonemang anvÀnder vi oss av kompletterande vetenskap. Studien fokuserar inte pÄ ett visstsegment av internetaktörer, meningen Àr att undersöka Lean Consumption perspektivet frÄnolika företags synvinklar.Den bÀst lÀmpade metoden anser vi varit en kvalitativ ansats.

Kan antimikrobiella peptider anvÀndas som vapen i kampen mot meticillin-resistenta Staphylococcus aureus?

Detta arbete har utförts som en litteraturstudie med artiklar funna dels i PubMed, dels pÄ tvÄ farmaceutiska företags hemsidor. Syftet med arbetet var att undersöka antimikrobiella peptider som nya potentiella alternativ till traditionella antibiotika mot meticillinresistent Staphylococcus aureus (MRSA), med fokus pÄ substanserna NZ2114, Agplectasin, Brilacidin/PMX-30063, PXL-150, Lytixar/LTX-109 och NAI-107. Antimikrobiella peptider Àr smÄ katjoniska molekyler som ingÄr i det naturliga immunförsvaret hos i princip alla livsformer. De Àr kÀnda för att ha en hög effekt och ett brett antibiotiskt spektrum, och har dÀrför blivit föremÄl för omfattande forskning med förhoppning om att kunna omvandla dessa peptider till lÀkemedel. Samtliga i arbetet granskade substanser uppvisar god effekt mot S aureus, sÄvÀl meticillinkÀnslig som ?resistent.

Företag i kris

Denna uppsats handlar om vad som hÀnder nÀr ett företag rÄkar ut för en kris som skakar sjÀlva grunden för dess existens. Syftet Àr att ta reda pÄ vilka framgÄngsfaktorer som kan förklara att Skyddsprodukter AB lyckats flytta sina resurser och sina kompetenser till ett nytt affÀrsomrÄde och att bedöma vilken möjlighet som denna nysatsning har för att vÀxa ytterligare. UtifrÄn SP:s erfarenheter kan vi fÄ fram vilka faktorer som Àr avgörande för att företag skall kunna ta sig ut ur en alvarlig strategisk krissituation. Med hjÀlp av den teori som finns kring kÀrnkompetens, resurser och hot analyserar vi Skyddsprodukter för att frÄn detta dra generella slutsatser om vilka framgÄngsfaktorer som Àr kritiska för överflyttning till ett nytt affÀrsomrÄde. Den centrala egenskapen hos ett företag som klarar att byta affÀrsomrÄde Àr ledarens roll.

Stödtecken i förskolan

Syftet med denna studie Àr att beskriva hur pedagoger anvÀnder sig av stödtecken och i vilket syfte de anvÀnds. Vi belyser begrepp som kommunikation, sprÄkutveckling och interaktion. Vi tar vÄr utgÄngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. Vidare beskriver vi vad ?Tecken som stöd? (TSS) och ?Tecken som alternativ kompletterande kommunikation? (TAKK) stÄr för.

Alternativ kommunikation i förskolan : Pedagogers syn pÄ TAKK och dess betydelse för barns sprÄkutveckling

Denna studie syftar till att undersöka anvÀndandet av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolan. ForskningsfrÄgor som studien utgÄr ifrÄn Àr hur TAKK anvÀnds i förskolan, vad pedagoger ser för syfte med anvÀndandet av TAKK samt om teckenstöd kan ha betydelse för barns sprÄkutveckling. Studien berör hur teckenstödet anvÀnds men Àven vad litteratur och forskare sÀger i Àmnet sprÄkutveckling och teckenanvÀndning. Undersökningen utgÄr frÄn intervjuer med förskollÀrare om deras syn pÄ anvÀndandet av TAKK samt hur de ser pÄ TAKK i relation till barns tillÀgnande av sprÄk. I studien har en kvalitativ forskningsmetod tillÀmpats och fyra förskollÀrare intervjuats.

Kommunikativa strategier för habiliteringspersonal i samtal med AKK : En prövning och utvÀrdering av Ättastegsmodellen i samband med en kommunikationskurs för sjukgymnaster

Huvudsyftet med studien har varit att utvÀrdera hur en fem timmar lÄng kommunikationsutbildning riktad till sjukgymnaster pÄ habilitering pÄverkar sjukgymnasternas kommunikativa stil i interaktion med barn/ungdomar som pÄ grund av cerebral pares saknar tal. Utbildningen utformades som en inlÀrningsmodell i Ätta delmoment (Ättastegsmodellen). I utbildningen och studien ingick sex habiliteringssjukgymnaster som interagerade med var sitt barn/ungdom som till följd av cerebral pares kommunicerar med alternativt och kompletterande kommunikation (AKK) i form av kommunikationskartor. Interaktionen videofilmades vid tre separata tillfÀllen: en inspelning före utbildning, en inom tvÄ veckor efter utbildningen samt en sista filmning tre mÄnader efter avslutad utbildning. Analys av videomaterialet gjordes med hjÀlp av en kombination av kvantitativ och kvalitativ analysmetod.

Vad lÀr sig vÄra unga handbollstalanger? : En studie om situerat lÀrande i tvÄ svenska ungdomshandbollslag.

Talangutveckling handlar om att skapa framtidens idrottsstjÀrnor. Bakgrunden till den hÀr studien Àr antagandet att ungdomarna lÀr sig sÄ mycket mer Àn bara fÀrdigheter inom en viss idrott genom en talangutveckling. Att lÀrandet Àven bestÄr av sociala möten, personlig utveckling och ett engagemang för sin nÀstas vÀlbefinnande. Den hÀr studien Àr en studie om situerat lÀrande inom tvÄ svenska ungdomshandbollslag med syfte att fÄ reda pÄ vilket lÀrande som kommer till uttryck i deras praktikgemenskaper. Med frÄgestÀllningar om hur engagemang, drivenhet, deltagande och identitet kommer till uttryck Àr det lÀrandet runt omkring handbollsfÀrdigheterna som kommer synas och belysas.

Managementrapport Cardo AB

En första viktig lÀrdom har dock varit vÄr nyvunna förstÄelse för den komplexitet som prÀglar en stor internationell koncern. Kommunikation Àr viktig i ett företag inte minst som bÀrare av syfte och mÄl med olika aktiviteter, men Àven i allmÀnhet för att tillse att flödet av information inom organisationen tillgodoses. Vi har sett vikten av feedback för att skapa tillit och visa uppskattning. Vi har efter studier av teorier, iakttagande av andra företag, samt inte minst via vÄr interaktion med anstÀllda under genomförandet av detta projektarbete uppmÀrksammat vikten av att moderbolaget i en koncern tydligt visar sina vÀrderingar genom exempelvis uttalad vision samt mission. Vi har pÄ företaget sett att chefen har en viktig roll att fylla.

Tar man grundlÀggande vÀrden pÄ allvar? Tar man barns frÄgor pÄ allvar?

I det hÀr arbetet synliggörs vÄra styrdokument pÄ skolans omrÄde, de statliga, kommunala och lokala, utifrÄn den tes/frÄga som lyder; ?Tar man grundlÀggande vÀrden pÄ allvar? Tar man barns frÄgor om livet, pÄ allvar?? En presentation av respektive dokument och en kompletterande intervju med den pedagogiska ledaren/rektorn pÄ en skola analyseras och sammanfattas. Undersökningens huvudresultat Àr som följer; Vardagstillvaron och den sociala gemenskapen Àr viktiga som utgÄngspunkt för samtal, reflekterande och kunskapsutveckling.Barns/vuxnas syn pÄ medmÀnniskor Àr mycket viktigt - det utvecklande mÀnskliga mötet. Synliggör vÀrden, normer, tankar och idéer och vÄga visa att du söker svar. Begrepp och vÀrden Àr otydligare i den kommunala skolplanen och den lokala arbetsplanen.Grundtanken med arbetet Àr att följa idéer och tankar som Àr presenterade i vÄra styrdokument.

iCan with iPad : en kvalitativ undersökning kring pedagogers anvÀndning av iPad i förskoleverksamheten

DÄ den digitala tekniken har en betydelsefull roll i samhÀllet anser vi att det Àr av stor vikt att den integreras i föreskoleverksamheten, nÄgot som Àven lÀroplanen för förskolan betonar. Vi har valt att undersöka hur och varför pedagoger i förskolan anvÀnder sig av iPaden samt om de ser nÄgra möjligheter eller hinder med att integrera den i verksamheten. I litteraturdelen behandlas bÄde teoretiska perspektiv och tidigare forskning releventa för det omrÄde som har undersökts. För att fÄ tillgÄng till pedagogernas erfarenheter och tankar kring iPaden genomförde vi en kvalitativ undersökning i form av ett frÄgeformulÀr med öppna frÄgor. Kontakt upprÀttades via det sociala mediet Facebook dÀr en intresseförfrÄgan lades ut pÄ ett forum, iPad i skola och förskola. Sex pedagoger deltog i undersökninge.

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->