Sökresultat:
2 Uppsatser om Kommuniktion - Sida 1 av 1
Kommunikativ ekonomistyrning och effektivitet
Ekonomisk information kan ses som ett instrument för att höja medvetenheten och motivationen hos anställda under förutsättning att den kan förstås och är relevant. Vilken betydelse har samspelet mellan ekonomichefen/controllern och produktionsavdelningen i tillverkande företag? Hur förmedlas ekonomiinformationen? Muntligt, via möten, face-to-face, skriftliga rapporter eller på annat sätt? Förmedlas informationen över huvudtaget? Vilken betydelse har ekonomiinformation för företagens effektivitet? Kan vi bidra till att bekräfta att det finns ett samband mellan spridning av ekonomiinformation och effektivitet? Syftet är att undersöka om sättet att förmedla den information som kommer från ekonomistyrsystemet i form av rapporter och/eller andra sätt att förmedla informationen på, kan tänkas påverka förståelse och motivation hos individer i syfte att öka företagens effektivitet. Vi kan med vår studie visa att det finns ett samband mellan spridning av ekonomiinformation och effektivitet i organisationer, där faktorerna kommunikation, kognition och motivation spelar en avgörande roll i sammanhanget..
Kommunikativ ekonomistyrning och effektivitet
Ekonomisk information kan ses som ett instrument för att höja medvetenheten och
motivationen hos anställda under förutsättning att den kan förstås och är
relevant. Vilken betydelse har samspelet mellan ekonomichefen/controllern och
produktionsavdelningen i tillverkande företag? Hur förmedlas
ekonomiinformationen? Muntligt, via möten, face-to-face, skriftliga rapporter
eller på annat sätt? Förmedlas informationen över huvudtaget? Vilken betydelse
har ekonomiinformation för företagens effektivitet? Kan vi bidra till att
bekräfta att det finns ett samband mellan spridning av ekonomiinformation och
effektivitet?
Syftet är att undersöka om sättet att förmedla den information som kommer från
ekonomistyrsystemet i form av rapporter och/eller andra sätt att förmedla
informationen på, kan tänkas påverka förståelse och motivation hos individer i
syfte att öka företagens effektivitet.
Vi kan med vår studie visa att det finns ett samband mellan spridning av
ekonomiinformation och effektivitet i organisationer, där faktorerna
kommunikation, kognition och motivation spelar en avgörande roll i
sammanhanget.