Sök:

Sökresultat:

17 Uppsatser om Kommunikationsplan - Sida 2 av 2

Budskap i förändring : En studie av internkommunikationen vid Sveriges Lantbruksuniversitet

This thesis tries to explore how different strategies of internal communication are used in actual situations within an organization. Specifically, the purpose is to investigate how the internal communication within the Swedish University of Agricultural Sciences (SLU) has been carried out during their work to change their organizational structure, and, how this can be understood in terms of existing theories for strategic communication. The research questions explored are:What are the chosen strategies used to communicate the changes internally?How can these strategies be understood in terms of existing theories?What are the views of the employees on the communication and what are the relations between their views, the chosen strategies and existing theories?The theoretical ground work chosen is mainly the work by Cornelissen (2008), Dalfelt (2005), Johansson (2011) and Larsson (2008). The method chosen for the empirical part of the study is semi-structured qualitative interviews.

Åtgärder som skapar samsyn vid vindkraftsetableringar : Kommunikation och dialog med lokalbefolkningen

Sveriges regering har tagit fram en nationell planeringsram för vindkraft som inkluderar 30 TWh installerad effekt år 2020. Negativa attityder mot vindkraft kan dock bromsa upp och hindra specifika vindkraftsprojekt, vilket skapar en utmaning för att uppnå målen. En problematik för vindkrafts­projektörer i Sverige är att även om majoriteten av lokalbefolkningen är positivt inställda till en etablering, kan det vara tillräckligt att en person agerar rättsligt för att ett projekt ska fördröjas eller hindras. Motstånd mot vindkraft baseras ofta på subjektiva uppfattningar, vilket innebär att det är svårt att hitta en generell lösning för att öka acceptansen bland lokalbefolkningen. Ibland baseras motståndet på den lokala påverkan en vindkraftsanläggning förväntas medföra medan det i andra fall snarare är ett motstånd mot de som driver ett projekt eller det sätt projektet genomförs på.Denna studie syftar till att kvalitativt undersöka hur lokalbefolkningens acceptans till vindkraftsprojekt påverkas av kommunikationen i planerings- och prövningsprocessen, samt identifiera åtgärder som kan öka acceptansen för nyetableringar av vindkraft.

<- Föregående sida