Sök:

Sökresultat:

1259 Uppsatser om Kommunal nivć - Sida 27 av 84

FörÀldrars engagemang och delaktighet i skolans arbete - en jÀmförande studie mellan tvÄ skolor

Detta arbete handlar om förÀldrars engagemang och delaktighet i skolans arbete pÄ en svensk kommunal skola jÀmfört med en svensk utlandsplacerad privatskola. Genom en enkÀtundersökning har vi fÄtt en bild av hur förÀldrar och lÀrare pÄ skolorna ser pÄ engagemanget. Syftet med arbetet Àr att undersöka pÄ vilka sÀtt förÀldrarna engagerar sig i skolans arbete och vilka skillnader och likheter det finns mellan de bÄda skolorna. Resultatet visar att de tvÄ skolorna skiljer sig Ät genom att förÀldrarna pÄ den utlandsplacerade privatskolan har mer tid att engagera sig i barnens skolgÄng. FörÀldrarna pÄ bÄda skolorna tycker dock att det Àr mycket viktigt att engagera sig i skolans arbete, för barnens bÀsta..

Casemetoden i undervisning

Syftet med min studie Àr att beskriva möjligheterna och konsekvenserna att anvÀnda casemetoden som undervisningsmetodik i en kommunal gymnasieskola i Sverige. Jag vill ocksÄ utforska hur anvÀndandet av ?casemetoden? som inlÀrningsprocess för gymnasieeleverna kan komma att öka intresset för att anvÀnda en specifik undervisningsform, som ?casemetoden?.Undersökningen visar att casemetoden Àr lÀmplig undervisningsform för lÀrare att anvÀnda om lÀrare ska stimulera elevers delaktighet i sin undervisning. Elever uppfattar att det Àr ett roligt och motiverade arbetssÀtt jÀmför med den traditionella undervisningsformen. Den betonar betydelsen av att ta mer ansvar för sig sjÀlv i den lÀrande processen och lÀr ut konsten att presentera sin Äsikt och ta emot andras.

Internhyressystemet i Lunds kommun - en studie av hur olika styrverktyg samverkar för att öka kommunnyttan

Syftet Àr att utreda hur internhyressystemets enskilda styrverktyg samverkar och om de tillsammans uppnÄr mÄlsÀttningen att öka affÀrsmÀssigheten och kostnadseffektiviteten ur ett kommunperspektiv. Uppsatsen Àr genomförd som en kvalitativ fallstudie av Lunds kommun. Detta tillvÀgagÄngssÀtt har vi valt för att kunna göra en djupgÄende analys av den specifika situationen vi studerar. UtgÄngspunkten Àr deduktiv dÄ vi utifrÄn tidigare teoretiska kunskaper har valt att studera den aktuella problematiken, men inslag av induktiva angreppssÀtt finns i uppsatsen. För att uppnÄ affÀrsmÀssighet och kostnadseffektivitet Àr det viktigt att de enskilda styrverktygen utformas sÄ att de samverkar med varandra pÄ ett sÀtt som stödjer de övergripande syftena med internhyressystemet..

Kommunikation och kommunikationsbrister inom en kommunal utbildningsförvaltning : Ur en arbetslivspedagogisk synvinkel

Syftet med denna studie Àr att bidra till ökad kunskap om kommunikationsbrister inom en utbildningsförvaltning och hur man kan synliggöra dem. I denna uppsats har valet av genomförande grundat sig pÄ den kvalitativa metoden genom intervjustudie. UtifrÄn de elva intervjuer har i resultatet kommit fram att kommunikations begrepp Àr svÄrt att definiera men att en rak kommunikation och öppenheten mellan parterna Àr vÀsentlig för en god kommunikation. Mejl Àr den kommunikationskanalen som anvÀnds mest men det finns Àven andra kanaler sÄsom formella och informella möte, telefon och anslagstavla. Kommunikationen inom utbildningsförvaltningen kan alltid bli tydligare.

Införande av tunna klienter i organisationer

Vi har undersökt hur införandeprocessen av tunna klienter pÄverkat anvÀndbarhet och datorsystemhantering hos anvÀndare och systemadministratörer vid fyra olika organisationer. Undersökningen genomfördes som fallstudier vid en kommunal, tvÄ statliga samt en privat organisation. Resultatet visar att anvÀndbarheten och datorsystemhanteringen generellt sett fungerat bra efterhand som organisationerna trimmat in systemet med tunna klienter. MotstÄnd och negativ instÀllning till tunna klienter har visat sig i huvudsak bero pÄ andra faktorer Àn de rent tekniska. Analysen av fallstudien pekar pÄ att det Àr hur införandet genomförts vid de olika organisationerna som har haft störst betydelse för hur framgÄngsrik processen med införandet av tunna klienter varit.

Effektiv Dokumenthantering

Idag spenderas mycket pengar pÄ informationssystem för att effektivisera affÀrskritiska processer. Men hanteringen av interna dokument som kan ses som en verksamhets digitala minne med instruktioner kring hur uppgifter ska utföras eller hur personal bör gÄ tillvÀga i svÄra situationer Àr nÄgot som inte fÄtt uppmÀrksamhet i relation till dess vÀrde. Intern dokumentation behöver undersökas för att fÄ ut sÄ mycket som möjligt av dokumentens potential att understödja affÀrskritiska verksamheter. Den hÀr studien har undersökt dokumenthantering i en kommunal verksamheten för öka förstÄelsen för hur den fungerar och komma med förslag pÄ hur dokumenthanteringen kan förbÀttras. Under studien har det identifierats lösningar till problem som kan finnas i flertalet verksamheter som leder till att tid och dÀrmed pengar kan sparas inom verksamheter idag..

Bojen - verksamheten som hÄller dig flytande tills du simmar sjÀlv

Denna uppsats handlar om hur den kommunala verksamheten Bojen kan pÄverka livskvalitén för familjer som har barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar sÄ som ADHD och Asperger syndrom. Intervjuer har genomförts med ungdomar och förÀldrar som Àr knutna till verksamheten. DÀrefter har materialet analyserats med hjÀlp av teoretiska begrepp som KASAM (kÀnsla av sammanhang), socialt stöd/sociala nÀtverk och empowerment. Resultatet visar pÄ vilken betydelse verksamheten har för den enskilda individens livssituation, samt hur förbÀttrade förutsÀttningar kan göra skillnad för ungdomarnas framtid. Exempelvis kan utvecklade fÀrdigheter och rÀtt verktyg gynna Bojens deltagare för att klara sig Àven i sociala sammanhang som inte Àr anpassade till deras svÄrigheter..

Behöver Alma skickas till akutmottagningen? En kartlÀggning av de mest sjuka Àldre med kognitiv svikt som skickas till akutmottagningen frÄn sÀrskilda boenden.

Bakgrund: MÄnga Àldre patienter frÄn sÀrskilda boenden som skickas till sjukhus borde kunna fÄ vÄrd vid en annan vÄrdnivÄ. Patienter med kognitiv svikt har svÄrt att medverka i beslut om vÄrd och behandling och det finns risk att dessa patienter utvecklar konfusion, drabbas av komplikationer och ökat lidande i frÀmmande sjukhusmiljöer. Med stöd av forskning och erfarenhet frÄn klinisk verksamhet kan det ifrÄgasÀttas om vÄrd pÄ sjukhus alltid medför förbÀttrat hÀlsostatus och ökad livskvalitet för Àldre, sjuka och sköra patienter med kognitiv svikt. Syfte: Syftet med studien var att kartlÀgga de mest sjuka och sköra Àldre patienterna, med kognitiv svikt och nedsatt beslutsförmÄga, som skickas till akutmottagningen, med avseende pÄ inskickningsorsaker, symtom och ÄtgÀrder. Metod: KartlÀggningen utfördes genom granskning av vÄrdbegÀran som sÀndes till akutmottagningen och granskning av sjukhusjournaler.

Hur tvÄ skolor integrerar barn som nyss kommit till Sverige

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur tvÄ skolor integrerar barn som nyss kommit till Sverige. Vi gjorde en kvalitativ intervjustudie, dÀr tvÄ skolor besöktes. PÄ bÄda skolorna intervjuades en rektor och en pedagog. Dessa tvÄ skolor valdes ut pÄ grund av deras mÄngfald av invandrarbarn. Den ena skolan har ett större antal barn med annan kultur Àn den andra skolan som har mesta dels svenska barn.

Ekonomisk styrning pÄ kommunal nivÄ: en fallstudie om hur politiker anvÀnder ekonomistyrning, strategier och mÄlstyrning vid fördelning av föreningsstöd

En viktig del i den svenska vÀlfÀrden Àr kommunernas verksamhet. Kommunerna ska tillhandahÄlla en bra verksamhet och genom det uppfylla sina vÀlfÀrdspolitiska mÄl. Styrning inom den kommunala verksamheten handlar bÄde om att uppnÄ ekonomiska mÄl men ocksÄ om att uppnÄ verksamhetsmÄl eller politiska mÄl. Syftet med vÄr uppsats har varit att studera om ekonomistyrning, strategier och mÄlstyrning har nÄgon pÄverkan vid fördelning av föreningsbidrag samt om och i sÄ fall hur de förÀndrats inom ramen av en tio Ärs period i Kiruna kommun. Studien Àr en fallstudie som genomförts genom personliga intervjuer.

Turism - faktorer för kommunal framgÄng

NÀr en god tjÀnstekvalitet har uppnÄtts kan detta leda till en viss tillfredsstÀllelse hos kunden. Denna tillfredsstÀllelse Àr en kÀnsla som kunden fÄr efter att tjÀnsten har levererats vilket visar till vilken grad kundens förvÀntningar Àr uppfyllda. För att besvara undersökningens syfte, vilka kriterier som pÄverkar kundtillfredsstÀllelsen, utformades en enkÀt utifrÄn Grönroos (2002) sju kriterier för god tjÀnstekvalitet. Denna enkÀt delades ut till kunderna i Handelsbanken VÀsterÄs City under begrÀnsad tid. Undersökningen visar att sambandet mellan ?Rykte och trovÀrdighet? och ?KundtillfredsstÀllelse? Àr starkt.

Intressenters betydelse för hÄllbar utveckling : Hinder och möjligheter pÄ kommunal nivÄ

Na?r en ny webbapplikation skall lanseras och driftsa?ttas a?r det sva?rt att i fo?rhand veta vilken datatrafik och belastning som tja?nsten beho?ver vara dimensionerad fo?r.Rapporten fo?ljer en webbapplikation som inte a?r fo?rberedd fo?r uppskalning till att bli separerad i olika komponenter fo?r o?kad skalbarhet och driftsa?kerhet.I rapporten genomfo?rs a?ven en komparativ studie pa? olika typer av molntja?nster som erbjuder infrastruktur (IaaS)-, plattform (PaaS)- och mjukvara (SaaS) som en tja?nst.Ma?let med underso?kningen var att hitta en kostnadseffektiv metod fo?r att expandera applikationens infrastruktur och flytta implementationen till molnet.Resultatet och slutsatsen visar att den dyraste lo?sningen inte alltid a?r den ba?sta och i sluta?ndan kan fo?retag betalar pengar fo?r resurser som de inte utnyttjar..

Den tÀta staden i Praktiken: En fallstudie av en översiktsplan och fyra detaljplaner i VÀxjö kommun

Den tÀta staden tycks vara ett vedertaget stadsbyggnadsideal i strÀvan mot den hÄllbara staden. Flertalet forskare har dock pÄvisat att det inte finns nÄgon entydig definition av vad begreppet innebÀr samt hur det ska tillÀmpas i praktiken. Kandidatarbetet syftar dÀrför till att bidra med ökad förstÄelse kring hur begreppet tÀthet kan tillÀmpas i praktiken, genom att undersöka vilka fysiska uttryck som kopplas till den tÀta staden i kommunala planer. Syftet Àr vidare att diskutera dessa fysiska uttryck gentemot forskning om hÄllbara tÀta stadsformer, för att undersöka hur kommunal tillÀmpning förhÄller sig till detta. I forskningsöversikten första del behandlas forskares olika uppfattningar om vad hÄllbar tÀthet och hÄllbar stadsform Àr. I den andra delen görs en redogörelse för forskares olika sÀtt att definiera tÀthet samt hur tÀthet kan mÀtas för att beskriva form.

Kommunal revision - vilka faktorer avgör?

Municipalities are steered organizations with a democratic decision-making. They are responsible for an extensive activity. The local municipal audit is the municipal council?s tool to control that the activity operates. The local municipal audit will in the beginning of every audit period plan for what they will review.

NÀr ett IT-stöd blev nÄgot annat Àn ett stöd : En studie hur införandet av ett nytt IT-stöd upplevs inverka pÄ styrningen inom kommunal verksamhet

Syftet med studien Àr att undersöka hur införandet av ett nytt IT-stöd upplevs inverka pÄ styrning och praktik inom kontoren som beslutar om insatser till personer med funktionsnedsÀttning. Studien tar sin utgÄngspunkt i nyinstitutionell teori och idéer om förÀndringar i offentlig sektor i linje med teoribildningen New Public Managemnt. Med hjÀlp av New Public Management vill vi förstÄ styrningen inom kontoren och hur den fungerar. Denna teoribildning Àr inspirerad av nÀringslivets struktur och har kommit att pÄverka den offentliga sektorn frÄn 1980-talet och framÄt. Skaparna hÀvdade att dessa idéer ökar legitimiteten och effektiviteten.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->