
Sökresultat:
477 Uppsatser om Kollektiv stöttning - Sida 14 av 32
SÀg det i toner: en undersökning av möjligheten att i musik förmedla kÀnslor och bilder
Syftet med denna uppsats var att undersöka vad man som instrumentalist kan förmedla till sina lyssnare. Ăr de utommusikaliska kĂ€nslor och bilder jag som kompositör och interpret vill förmedla desamma som lyssnaren uppfattar, eller skapar lyssnaren sina egna kĂ€nslor och bilder utifrĂ„n sina preferenser? För att ta reda pĂ„ detta har jag komponerat tre stycken, vart och ett utifrĂ„n en bild eller kĂ€nsla, dĂ€refter lĂ„tit ett antal mĂ€nniskor med olika bakgrund lyssna till dessa stycken och sedan i intervjuform undersökt vilka upplevelser de fick av musiken. Under arbetets gĂ„ng har jag insett att det tenderar mot att varje mĂ€nniska skapar sina egna kĂ€nslor och bilder vid musiklyssnande utifrĂ„n vad han eller hon har för erfarenheter med sig i bagaget. Dock tyder resultaten pĂ„ att vi har en kollektiv ?lyssningsbank? som fĂ„r oss att reagera likartat pĂ„ vissa typer av musik.
Det nörvÀndiga föreningslivet : Diskursen om medborgare och demokrati i Sverige under 2000-talet
Det svenska föreningslivet och den föreningsmÀnniska som bÀr den, framstÀlls bÄde i offentliga utredningar och i forskningsrapporter som viktiga grundstenar för demokratin i Sverige. I uppsatsen undersöker jag denna hur denna diskurs formas i offentliga utredningar och i tidningsmedia. Vilken bild av föreningsliv och demokrati framtrÀder i texterna och hur framstÀlls den gode medborgaren som bÀr denna demokrati ? I analysen framtrÀder tre teman som understödjer denna diskurs; - det goda föreningslivet, - det hotade föreningslivet och - den gode medborgaren. Samtidigt som föreningslivet beskrivs som en viktig förutsÀttning för demokrati, uttalas ocksÄ en stark oro för att föreningsdeltagandet sjunker och vad det kan betyda för framtiden.
Nyanl?nda ungdomars skrivutveckling i svenska som andraspr?k ? en unders?kning i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska
I uppsatsen unders?ks vad som k?nnetecknar texter skrivna av nyanl?nda ungdomar inom spr?kintroduktion i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska (BS). Utg?ngspunkten f?r analysen ?r elevernas skrivande i tv? genrer: ?tergivande och argumenterande. I dessa unders?ks grundl?ggande grammatisk spr?kbeh?rskning, utifr?n processbarhetsteorin, samt graden av skriftspr?klighet utifr?n f?rekomst av utbyggda nominalfraser och grammatiska metaforer (GM).
Staden som en kollektiv aktör En abduktiv fallstudie pÄ Malmö stad
AbstractCities are once again becoming the locus of economic, social and political processes. The effect of these processes on the city is two-fold: one one hand they threaten to fragment and dislocate the city and the actors within them, on the other hand they give actors within cities new opportunities to react and mobilize resources towards different strategies of integration. The latter gives rise to what Patrick Le GalĂšs calls the collective actor-city. The aim of this thesis is to explore the notion of the city as a collective actor in a swedish context by utilizing Le GalĂšs theory of european cities as collective actors in an abductive case study on the city of Malmoe. By utilizing Le GalĂšs five dimensions that make up a collective actor I analyze interviews conducted with city officals aswell as documents produced from the city wide plan of action Welfare for everybody.
Rurbanism - en ny social rörelse? : stadsodling och byggemenskap i staden
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur mÀnniskor i en svensk storstad pÄverkas av exponering för miljöhot och en ökad medvetenhet om hur ett miljömÀssigt och hÄllbart liv kan uppnÄs. Jag har med stöd i Anthony Giddens, Ulrich Becks och Alberto Meluccis teorier, genom intervjuer och observationer hÀmtat exempel frÄn aktuella alternativa storstadspraktiker som odling och byggemenskap. Dessa utgör nya sÀtt för storstadsmÀnniskor att utforma sin omgivande fysiska och sociala miljö och organisera sitt boende.
Studien visar att mÀnniskor som Àgnar sig Ät detta har en lÀngtan efter smÄskalighet, leva mer i det lokala och fylla det med en djupare mening. Bakom initiativen finns Àven en önskan om nÀrhet till naturen, kollektiv gemenskap, att finnas i ett sammanhang, som tidvis ges en andlig eller metafysisk innerbörd till dess utövare.
De mÀnniskor som Àgnar sig Ät dessa alternativa praktiker kan eventuellt anses utgöra en social rörelse. Dessa alternativa uttryck och praktiker har ocksÄ potential att i framtiden bli en integrerad del av samhÀllets utformning.
.
Evenemang och rangordning : Hur rangordnar olika grupper olika evenemang?
Studien beskriver rangordningar utefter individers personliga preferenser. Syftet Ă€r att jĂ€mföra kommunens fördelning av bidrag till de utvalda evenemangen Ărebro kommun erbjuder. Denna fördelning ska jĂ€mföras mot den rangordning gjorda av de utvalda intressegrupperna gĂ€llande evenemangen. En inbördes jĂ€mförelse mellan intressegrupperna angĂ„ende individernas personliga preferenser och rangordning samt en inbördes jĂ€mförelse mellan könen kommer Ă€ven att göras. Dessa jĂ€mförelser sker med hjĂ€lp av ?2-test.
Kvinnor, mÀn, barn och Àldre : Konstruktioner av kön i Feministiskt initiativs partiprogram och Sverigedemokraternas principprogram
Kön Àr nÄgot som alla mÀnniskor förhÄller sig till, förhandlar, skapar, omskapar och gör varje dag. Syftet med denna studie Àr att utröna hur kön konstrueras i Sverigedemokraternas principprogam och Feministiskt initiativs partiprogram. Materialet bestÄr av Sverigedemokraternas principprogram i sin helhet och ett representativt urval ur Feministiskt initiativs partiprogram. Analysmetoden Àr diskursanalytiskt prÀglad och de analysverktyg som anvÀnds Àr teman, propositioner, presuppositioner och inferenser samt modalitet. Resultatet visar att partierna delvis konstruerar kön pÄ olika sÀtt, Sverigedemokraterna har ett tydligt essentiellt perspektiv vilket speglas i deras text medan Feministiskt initiativs konstruktivistiska perspektiv speglas i deras.
MÀnskliga rÀttigheter, identitet och grundlÀggande behov
AbstractUppsatsen syftar till att belysa korrelationen mellan Ätnjutandet av mÀnskliga rÀttigheter, individens identitetsformande och grundlÀggande mÀnskliga behov utifrÄn ett beteendevetenskapligt perspektiv.Min forskningsstrategi utgörs av en kvalitativ bibliografisk litteraturanalys som vilar pÄ sociologiska och psykologiska teorier. Detta vÀvs sedan samman med mÀnskliga rÀttigheters paradigm och en diskussion kring dess universalism och allmÀngiltighet.Det individuella identitetsskapandet fÄr mindre utrymme i ett samhÀlle vars medborgares rÀttigheter Àr begrÀnsade. Vidare prÀglas de mÀnskliga rÀttigheterna av vÀsterlÀndska och individualistiska ideal som framhÀver individens autonomi. Detta sÀtts i motsats till de kollektivistiska vÀrderingar som ofta prÀglar traditionella samhÀllen vilket i sin tur ofta leder till en identitetskris pÄ bÄde individuell och samhÀllelig nivÄ. Vidare förs en diskussion kring identitet som ett grundlÀggande mÀnskligt behov och dÀrmed mÀnsklig rÀttighet..
LÀrare twenty-four seven? : LÀrares upplevelse av grÀnsdragningar i det grÀnslösa yrket
Tidigare forskning belyser vikten av att lÀrare sÀtter en grÀns mellan arbetsliv och privatliv för att orka. Syftet med denna uppsats Àr att klargöra hur lÀrare upplever denna grÀnsdragning. Den belyser Àven grÀnsdragningen mellan det privata och det offentliga i en lÀrares vardag. Undersökningen Àr av kvalitativ karaktÀr och den bygger pÄ sex intervjuer av gymnasielÀrare i olika kÀrn- och karaktÀrsÀmnen. HuvudfrÄgorna i undersökningen Àr: Hur upplever lÀrare grÀnsdragningen mellan privatliv och arbetsliv? Hur upplever lÀrare grÀnsdragningen mellan det privata och det offentliga? GÄr det att sÀtta en tydlig grÀns eller upplevs lÀraryrket som en livssituation? PÄverkar grÀnsdragningen lÀrarens arbetssituation pÄ nÄgot vis? Resultatet visar att lÀrare har svÄrt att definiera grÀnsdragningen och att den Àr högst personlig, de ser och hanterar grÀnsdragningen pÄ olika sÀtt.
Samverkan kring psykiskt funktionshindradei en kommun
Uppsatsen handlar om samverkan kring psykiskt funktionshindrade. Psykiatrireformen trÀdde i kraft 1995 med syftet att förbÀttra de lÄngvarit psykiskt funktionshindrades livssituation och öka deras möjligheter till delaktighet i samhÀllet. Kommunerna fick ansvar för att samordna de insatser som psykiskt funktionshindrade behövde. Syftet med studien Àr att genom lÀrande fÄ en fördjupad förstÄelse för hur samverkan sker kring mÀnniskor med psykiska funktionshinder.Studien Àr genomförd som en fallstudie med ett kvalitativt angreppssÀtt. Undersökningsgruppen representeras av sex personer som aktivt arbetar i samverkan kring psykiskt funktionshindrade. En person frÄn varje organisation intervjuades.
SocialtjÀnst i förÀndringens tidevarv : MÄlmedvetna politiker visar vÀgen?
Syftet med studien Àr att genom att dela fyra socialsekreterares berÀttelser om deras arbete med försörjningsstöd pÄ vuxenenheten vid SocialtjÀnsten nÄ en djupare förstÄelse för den kontext de verkar i och vilka generativa mekanismer som kan bidra till, respektive hÀmma, det sociala arbetets utveckling.Studien som gjordes 2009-10-12 ? 2009-12-23 Àr kvalitativ till sin natur och pÄbörjades med observationer pÄ plats, vid socialkontoret i Ludvika. Observationerna anvÀndes som underlag för semistrukturerade intervjuer med fyra av enhetens socialsekreterare. Intervjuguiden som anvÀndes innehöll Ätta specifika interaktions- samverkans- eller relationsteman;Klientarbetet, arbetsgruppen, administrativ ledning, politisk ledning, tillsyn och överklagan, organisationsförÀndringar, Arbetsförmedlingen, FörsÀkringskassan.Uppsatsens resultat visar pÄ att: LÄngtgÄende delegation av befogenheter och ansvar i kombination med; dels en starkt regel- och rutinstyrd handlÀggning; dels en ömsesidigt trygg, harmonisk och tillitsfull arbetsgrupp som fungerar sjÀlvreglerande genom en repetitiv kollektiv förstÀrkning av önskade beteenden, kan utgöra en rimlig förklaring till att socialsekreterare - en i teorin potentiell maktfaktor ? inte utövar ett större inflytande pÄ socialtjÀnstens utformning och innehÄll..
Kollektiv kreativitet
En sökning efter framtida arbetsmetoder. En skogstomt i Ă
kersberga. Sju personligheter. Tre trÀffar. Kreativa övningar.
Sociala plattformar och ?employee voice? : AnvÀnds sociala plattformar inom intern kommunikation av anstÀllda för att utrycka Äsikter, tankar och idéer?
Sociala plattformar har blivit allt viktigare för organisationer inom bÄde extern som intern kommunikation. Allt fler organisationer inför sociala intranÀt som tillhandahÄller anstÀllda med verktyg för att dela kunskap och information, men Àven nya möjligheter att göra sin röst hörd (employee voice).Denna uppsats undersöker huruvida anstÀllda vid Uppsala universitet anvÀnder lÀrosÀtets egenutvecklade sociala intranÀt (Medarbetarportalen) för att uttrycka employee voice inom fyra kategorier: individuellt missnöje, kollektiv organisation, beslutsfattande inom ledningen och ömsesidighet i intressen.Studien genomfördes i tvÄ delar, först en intervju med den enhet pÄ universitet som ansvarar för införandet av deras sociala intranÀt och sedan en enkÀtundersökning riktad mot anstÀllda vid universitetet. VÄr studie visar att inom Uppsala universitet finns det vÀldigt lite empiriskt stöd för att anstÀllda anvÀnder universitetets egenutvecklade sociala intranÀt för att uttrycka employee voice..
Konstruktionen av en "invandrare" - I mötet mellan tillskrivandet och behovet av en kollektiv identitet
The way society categorize different people into groups is problematic in the sense that the categorization can seem stigmatizing and have social consequences for those being categorized. Immigrants are one of those problematic categories.The following essay studies this categorization of ?immigrants? based on a governmental investigation of structural discrimination that took place in 2002-2008. The aim is to study the use of the category ?immigrant? and the consequences that follows such a categorization.
Det hegemoniska förtrycket Ursprungsbefolkningar/nybyggarsamhÀllen En kritisk diskussion om medborgarskapet
MÄnga av vÀrldens ursprungsbefolkningar lever i nybyggarsamhÀllen, dÀr deras situation prÀglas av en social marginalisering och tyngs av sociala problem. För att kunna ge ett bidrag och ökad förstÄelse kring denna problematik Àr studien utformad som en kritisk diskussion kring medborgarskapet. Det statliga medborgarskapet Àr centralt, eftersom det definierar vilka individer och kollektiv som inkluderas respektive exkluderas i en politisk gemenskaps specifika rÀttigheter och skyldigheter. Trots ett inkluderande i det formella medborgarskapet, har ursprungsbefolkningarna dock haft svÄrigheter att ta del utav dessa rÀttigheter. Medborgarskapet vilar pÄ en konstruktion som utformats efter det hegemoniska nybyggar-kollektivets vÀrderingar.