
Sökresultat:
960 Uppsatser om Kirala stationära faser - Sida 7 av 64
Det sociala nÀtverket genvÀgen till arbetsmarknaden
SammanfattningUppsatsen undersöker hur förestÀllningar kring unga och deras politiska engagemang sÄg ut i Sveriges tvÄ största morgontidningar under Ären 1990-2007. Dessa förestÀllningar kan ha pÄverkat medborgarnas syn pÄ unga och pÄ politik men ocksÄ utvecklingen av politisk ungdomspolitik. Massmedierna beskrev unga som problematiska i frÄga om demokratin, samtidigt som forskning visade att det visserligen var sÄ att unga inte ville engagera sig i politiska partier, men att detsamma gÀllde den vuxna befolkningen.76 artiklar frÄn Dagens Nyheter (DN) och 45 artiklar frÄn Svenska Dagbladet (SvD) ingÄr i studien och de undersöks med metoden innehÄllsanalys, samt med teorier dels om bilden av "vÄr tids unga", dels om vad moralpanik Àr. Undersökningen studerar hur tidningarnas bild av unga och politik under perioden överensstÀmmer med moralpanikens olika faser. Eftersom moralpaniken i detta fall handlar om en hotad demokrati, anvÀnder jag mig av begreppet "demokratipanik".Uppsatsen kommer fram till att Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet följer moralpanikens faser nÀr det gÀller ungas politiska engagemang Dessutom blir det tydligt att unga under hela perioden framstÄr som annorlunda..
HÄllbarplanering i smÄort -vad hÀnder nÀr tÄget kommer tillbaka till Veberöd?
Mellan 1960 och 1970 lades mÄnga jÀrnvÀgsstrÀckor ner sin verksamhet i Sverige,
spÄren revs upp och bilen tog över vÄr vardags pendling pÄ allvar. Nu nÀr
effekterna av bilens framfart blivit kÀnda Àr tÄget Äter ett intressant
alternativ och olika gamla tÄgstrÀckningar vill Äterupplivas. Simrishamnsbanan
Àr en sÄdan tÄgstrÀcka och Àr tÀnkta att Äter förena de orter som finns mellan
Malmö och Simrishamn.
Veberöd Àr en av de orter som ligger utmed den forna tÄgstrÀckan och orten
ingÄr i Lundskommun och mitt syfte med detta examensarbete Àr att finna svar pÄ
hur Veberöd ur ett ekonomiskat, socialt och ekologiskt "hÄllbart" sÀtt ska
kunna anpassa sig till ett stationsnÀra lÀge, med tyngdpunkt pÄ:
Bostadsstruktur, Infrastruktur och Grönstruktur. Detta utifrÄn ett scenario dÀr
Simrishamnsbanan realiseras.
Examensarbetet börjar med att problematisera hÄllbarhetsbegreppet och begrepp
som tÀthet och gleshet, dÀrefter följer en omfattande analys av Veberöds
historia, bostadsomrÄden, grönstruktur, verksamhet och service.
Till Folk-undervisningens befrÀmjande
I min studie vill jag undersöka och belysa hur gestaltande lekpedagogik som arbetsprocess kan startas upp och fortlöpa. För att fÄ förskollÀrares egna berÀttelser och perspektiv vÀljer jag att anvÀnda mig av intervju som metod. Jag utgÄr ifrÄn Lindqvists teori (1996) om gestaltande lekpedagogik. Lindqvist menar att ett gestaltande arbetssÀtt lÄter de teoretiska och de estetiska Àmnena samarbeta. LekvÀrldar byggs upp och gestaltningar genomförs, barnen fÄr en mening och lÀrandet blir lustfyllt.
Prim, Stadsförnyelse i Barcelona
This final project discusses renewal and upgrading of the area of Prim. It is discussed how this industrial area can be an attractive neighborhood with a varied range of services and commercial trade. Prim is located 2km north-east of the center of Barcelona. The area boarders to a deep railway valley that historically has separated Prim from its neighboring districts. At present there is almost no housing, services or commercial trade within the area and the industry is discontinued or the existing industrial buildings are derelict.
Idrott och demokrati : En studie av Idrottsrörelsen i Ărebro
I min studie vill jag undersöka och belysa hur gestaltande lekpedagogik som arbetsprocess kan startas upp och fortlöpa. För att fÄ förskollÀrares egna berÀttelser och perspektiv vÀljer jag att anvÀnda mig av intervju som metod. Jag utgÄr ifrÄn Lindqvists teori (1996) om gestaltande lekpedagogik. Lindqvist menar att ett gestaltande arbetssÀtt lÄter de teoretiska och de estetiska Àmnena samarbeta. LekvÀrldar byggs upp och gestaltningar genomförs, barnen fÄr en mening och lÀrandet blir lustfyllt.
"Det kÀndes som vanligt, inte speciellt!": en studie om
elevernas upplevelser av skrivandet i samband med
naturvetenskapliga experiment
Studien undersöker elevernas upplevelser av skrivandet i samband med ett naturvetenskapligt tema: vattnets olika faser. Ett utvecklingsarbete genomfördes i Är 1-3 och innehöll aktiviteter i form av vattenexperiment samt skrivande av experimentrapporter. För att kunna tolka elevernas upplevelser anvÀndes de kvalitativa datainsamlingsmetoderna: intervjuer, observationer samt skriftliga reflektioner av eleverna. Slutresultatet visade att eleverna upplevde skrivandet i samband med naturvetenskapliga experiment som helt vanliga skrivinlÀrningssituationer i klassrummet. Elever, som tyckte om att skriva, gillade Àven skriva experimentrapporter, men de elever som inte tyckte om skrivandet, tyckte inte heller om att skriva experimentrapporter.
Laborationsutrustning till 1FF21I Fartygs- och Verkstadsförlagd utbildning
För att tÀcka ett behov av laborationsutrustning för enklare felsökningsövningar pÄ dieselmaskinerför första-Ärs-studenter vid Sjöfartshögskolan, Linnéuniversitetet, startades det hÀr projektet. Syftetvar att tre stycken laborationsstationer skulle byggas ovanpÄ tre stycken kasserade dieselgeneratorersom skolan hade stÄende. Det skulle pÄ varje station gÄ att simulera fyra stycken olika fel, och detskulle Àven finnas underlag för felsökning till varje station. Eftersom utbildningen Àr engrundutbildning skulle Àven hÀnsyn tas till att mÄnga studenter helt kan sakna kunskaper ocherfarenheter av förbrÀnningsmotorer.Projektet har arbetat enligt en praktisk metod dÀr problemet formuleras och struktureras samtlösningen planeras och genomförs. Struktureringen gav vid handen att felsimuleringarna bordeomfatta en förbrÀnningsmotors grundlÀggande system, samt förbrÀnning.
Kriskommunikation i sociala medier : Parken Zoo före, under och efter kris
Sociala medier innebÀr bÄde stora hot och möjligheter. Möjligheterna Àr större Àn nÄgonsin för organisationer att interagera med sina intressenter och utifrÄn det bygga starka relationer. Samtidigt innebÀr den snabba spridning av information som sociala medier innebÀr ett hot för organisationer. I sociala medier kan ett rykte eller missnöje uppstÄ vÀldigt snabbt och bli en sanning som orsakar stor skada för ett företag och ett varumÀrke. Syftet Àr att belysa och problematisera hur företag anvÀnder sociala medier i sin kriskommunikation. Syftet bröts ner i tre frÄgestÀllningar:Hur anvÀnder Parken Zoo Facebook i sin kriskommunikation?Hur utvecklas kriskommunikationen i de olika faserna förebyggande-, förberedelse-, akut-, ÄterhÀmtnings- och lÀrofasen?Vilken roll spelar Facebook i dessa faser? De teoretiska ramverken som har anvÀnts i uppsatsen Àr krisens olika faser och relationsskapande.
Kvalitet eller ideologi? : LÀromedelsnÀmndens objektivitetsgranskning av historieböcker
I min studie vill jag undersöka och belysa hur gestaltande lekpedagogik som arbetsprocess kan startas upp och fortlöpa. För att fÄ förskollÀrares egna berÀttelser och perspektiv vÀljer jag att anvÀnda mig av intervju som metod. Jag utgÄr ifrÄn Lindqvists teori (1996) om gestaltande lekpedagogik. Lindqvist menar att ett gestaltande arbetssÀtt lÄter de teoretiska och de estetiska Àmnena samarbeta. LekvÀrldar byggs upp och gestaltningar genomförs, barnen fÄr en mening och lÀrandet blir lustfyllt.
Utanförskap i samhÀllets hjÀrta : Synen pÄ de resande i svensk dagspress 1885-1907
I min studie vill jag undersöka och belysa hur gestaltande lekpedagogik som arbetsprocess kan startas upp och fortlöpa. För att fÄ förskollÀrares egna berÀttelser och perspektiv vÀljer jag att anvÀnda mig av intervju som metod. Jag utgÄr ifrÄn Lindqvists teori (1996) om gestaltande lekpedagogik. Lindqvist menar att ett gestaltande arbetssÀtt lÄter de teoretiska och de estetiska Àmnena samarbeta. LekvÀrldar byggs upp och gestaltningar genomförs, barnen fÄr en mening och lÀrandet blir lustfyllt.
Integrerad lÀs- och skrivundervisning : En studie om tre gymnasieelevers litterÀra kompetens i kursen LitterÀr gestaltning
I uppsatsen studeras tre elevers litterÀra kompetens utifrÄn sambanden mellan lÀsning av skönlitteratur och eget litterÀrt skrivande inom gymnasiekursen LitterÀr gestaltning. Enligt kursplanen i svenska, i Lpf 94, ska undervisningen behandla sprÄk och litteratur som tvÄ samspelande aspekter i en helhetssyn. I LitterÀr gestaltning integreras lÀsning till stor del med elevernas skrivutveckling; eleverna i kursen kan Àven antas vara intresserade av bÀgge delar. Det Àr sÄledes vÀxelverkan mellan de tvÄ aktiviteterna lÀsande och skrivande som fokuseras. Vad kan jag utlÀsa av elevernas egna upplevelser av en sorts integration mellan dessa och hur ser deras litterÀra kompetens ut? Som teoretiska utgÄngspunkter anvÀnder jag fyra faser av litterÀra förestÀllningsvÀrldar samt en teoretisk modell av litterÀr kompetens.
Tappra kungar och vackra drottningar : En undersökning över europeiska regenter och ett rÄdande könsideal
I min studie vill jag undersöka och belysa hur gestaltande lekpedagogik som arbetsprocess kan startas upp och fortlöpa. För att fÄ förskollÀrares egna berÀttelser och perspektiv vÀljer jag att anvÀnda mig av intervju som metod. Jag utgÄr ifrÄn Lindqvists teori (1996) om gestaltande lekpedagogik. Lindqvist menar att ett gestaltande arbetssÀtt lÄter de teoretiska och de estetiska Àmnena samarbeta. LekvÀrldar byggs upp och gestaltningar genomförs, barnen fÄr en mening och lÀrandet blir lustfyllt.
InsÀttningsrutinernas effekt pÄ tillvÀxt samt effekten av klinisk sjukdom pÄ Àtbeteendet hos kalvar i gruppbox med automatisk mjölkutfodring :
The aim of the present study was to investigate the effect of strategy for grouping calves into group pens with automatic milk-feeding systems on the calves' health and growth rate. The usefulness of changes in feeding behavior recorded by the computerized milk-feeder during periods of illness to identify calves with clinical diease was also studied.
In the first experiment, 64 calves were moved in and out of group pens in a continuous way, while 46 calves were transferred into group pens until the the pen was considered "full". The calves in the latter groups were then held together until weaning. It was found that calves in the fixed groups grew approximately 100 g / day more compared to the calves in the dynamic groups. Signs of clinical respiratory disease were less frequent in this group, while the incidence of diarrhoea was slightly higher.
In the second experiment health parameters, milk consumption and feeding behaviour was recorded daily for 46 calves.
Arbetsbefriad, arbetslös eller arbetssökande? : En kvalitativ studie om hur en omstÀllningsprocess upplevs av klienter i ett omstÀllningsprogram
Denna studie undersöker hur klienter i ett omstÀllningsprogram upplever en omstÀllnings-process i samband med uppsÀgning pÄ grund av arbetsbrist. Klienternas upplevelser har undersökts och analyserats utifrÄn Jarvis modell för lÀrande, Cullbergs faser i kris samt KASAM dÀr lÀrandets olika företeelser samt emotioner ligger i fokus. Vi baserar vÄrt examensarbete pÄ empiri bestÄende av sex kvalitativa intervjuer med klienter som Àr eller nyligen har varit i omstÀllningsprogrammet samt en kvalitativ intervju med en rÄdgivare frÄn samma omstÀllningsprogram. UtifrÄn analys av den insamlade empirin har vi kunnat dra slutsatser om individers lÀrande och omstÀllning. Resultatet visar hur en arbetssökande individs lÀrande sker pÄ flera plan och hur involverat kÀnslolivet Àr i lÀrandet i en omstÀllningsprocess.
IdentitetsförÀndring vid internationellt arbetsuppdrag.
Internationella uppdrag Àr en utmanande upplevelse för de individer som Äker för att arbeta för sitt företag i ett annat land. En utlandsstationering omfattar tre faser i individens karriÀrcykel - före resan, under vistelsen och slutligen efter hemkomsten. Uppsatsen utgÄr frÄn en narrativ analys och metod, dÀr intervjuer anvÀnts som teknik för insamlande av fyra utlandsstationerades berÀttelser. Studien inspireras av Kohonen (2005a, 2005b, 2007, 2008) som forskat pÄ ledares identitetsrekonstruktion under utlandsstationering. I sin forskning finner hon stöd för att identiteten för de utlandsstationerade förÀndras, kulturellt eller professionellt, eller bÄde professionellt och kulturellt men det finns individer vars identitet inte förÀndrats.