Sök:

Sökresultat:

4069 Uppsatser om Keywords: Global Brand - Sida 53 av 272

En gemensam fiende? : -En jämförande studie om olika staters syn på terrorism

Even though terrorism has been on the political agenda for several years there is no general accepted definition of the phenomena of terrorism. Several scientist do also apply that terrorism have changed after the 9/11-attacks. The purpose with this thesis was to analyze and compare the image of terrorism represented by the United States, United Kingdom, Sweden and Norway, in an attempt to draw conclusions about similarities and differentials. The material that was used was these four nations individual counter terrorism strategy. This was made by using idea analysis and self constructed dimensions based on earlier science about security, terrorism and international law.

Battle of the Produce

Thesis Purpose: The purpose of our thesis is to explore different plausible scenarios concerning the future of the Swedish produce industry with regards to branding. Methodology: In order for us to answer the research question and fulfill its purpose, we have utilized a qualitative approach combined with of both an inductive and deductive theoretical approach. Our study is both explorative and speculative. Theoretical Perspective: The theoretical framework of our research is based upon Porters Five Forces and Competitive Advantage combined with Kapferers Brand Identity Prism and his ideas on Brand Innovation. Additionally, we have utilized the Game Theory.

Strävan efter marknadsandelar : - En studie om hur Svenska appföretag internationaliserar sig på nya marknader.

Den svenska app- industrin befinner sig i ett skede där flera framgångsrika appföretagutvecklas. Det flesta av appföretagen klassar sig som born globals även fast de intealltid innehar marknadsandelar utanför Sverige men där deras tekniska grund tillåter deatt ha en global marknadsnärvaro. Men att göra dess marknadsnärvaro till enmarknadsandel är en process som kräver mycket mer än att bara kalla sig för bornglobal. Entreprenörer måste fylla en stor roll när det kommer till att skapa dessamarknadsandelar, där entreprenören även måste ta viktiga beslut i bland annat valet avinvesterare eller riskkapitalister, vilket kan bidra till att öka chansen för appföretagenatt bli framgångsrika globalt.Den teoretiska referensramen som används för att komma underfund med problemethar huvudsakligen varit, born global teorin, Nätverksperspektivet och InternationelltEntreprenörskaps teori. Där man även kan hitta underrubriker under några teorier.I analysen har vi analyserar vår teoretiska referensram med det empiriska insamladedata för att tillsammans kunna få en slutgiltig analys genom att kombinera teorin,empirin och våra egna tankar.Vi har kunnat dra slutsatsen att det är viktigt för Svenska appföretag att knyta till siginvesterare och riskkapitalister med kunskap och nätverk för att kunna lyckasinternationellt.

Moderna trä- och betongstommar i flerbostadshus : En teknisk jämförelse av ett fyravåningshus med två stomalternativ.

Målet med detta arbete var att belysa skillnaderna mellan ett fyravåningshus med trä- respektive halvprefabricerad betongstomme ur ett tekniskt perspektiv för att utröna vilket stomalternativ som är att föredra.Faktorer som belystes var:Tjocklekar på bärverksdelarLängsta möjliga spännvidderInstallationsmonteringElementmonteringGrundstorlekLjudisolerande förmågaRisk för fuktskadorBranddimensioneringProjekteringskomplexitetBygghandlingar från ett befintligt flerbostadshus med trästomme erhölls och analyserades, och ett hus med likvärdig stomme av betong projekterades.Bärverket med halvprefabricerad betong dimensionerades efter rådande Eurokoder och detaljer utformades enligt gällande lagar och regler samt erkänd branschstandard.Ur de tekniska perspektiv som avhandlats i denna rapport väger fördelarna med betong något tyngre än träalternativets fördelar trots att egenskaperna i vissa hänseenden är mycket lika.Betongalternativet ger stora fördelar vad gäller brand och ljud och är samtidigt enklare att projektera, medan trä har sina fördelar i montering och grundläggning. Att välja en stomme av trä till ett flerbostadshus verkar också ha fördelar i de icke avhandlade aspekterna, t.ex. miljö och arbetsmiljö.För att uppfylla ljud-, brand- och fuktkrav i ett trähus krävs det avancerade byggsystem som innebär stor komplexitet i projekteringen vilket kräver ett nära samarbete mellan träprojektör och fabrikör. .

Ett klick ifrån ett varumärke? : En studie kring hur svenska mikroföretag bygger upp sina varumärken på Internet.

Nya möjligheter leder till nya utmaningar. I takt med att privatpersoners användande av Internet ökat explosionsartat, har även företagens närvaro ökat markant. Företagen ser möjligheter då kostnaden för marknadsföring och varumärkesbyggande on-line ofta är lägre än att gå via de mer traditionella media kanaler. Internets natur gällande kommunikation ger företagen en möjlighet till att närma sig konsumenterna och bygga en relation till dem.Studien ämnar skapa förståelse för hur svenska mikroföretag inom mode använder nya mediekanaler för att bygga upp sina respektive varumärken. Således utfördes ett förståelseinriktat arbete där den empiriska basen består av fyra stycken semistrukturerade intervjuer med tre mikroföretag samt en med en PR- konsult.

Miljöhänsyn och sociala hänsyn vid offentlig upphandling : Om möjligheten att ställa krav som går längre än harmoniserad EU-lagstiftning

Den svenska app- industrin befinner sig i ett skede där flera framgångsrika appföretagutvecklas. Det flesta av appföretagen klassar sig som born globals även fast de intealltid innehar marknadsandelar utanför Sverige men där deras tekniska grund tillåter deatt ha en global marknadsnärvaro. Men att göra dess marknadsnärvaro till enmarknadsandel är en process som kräver mycket mer än att bara kalla sig för bornglobal. Entreprenörer måste fylla en stor roll när det kommer till att skapa dessamarknadsandelar, där entreprenören även måste ta viktiga beslut i bland annat valet avinvesterare eller riskkapitalister, vilket kan bidra till att öka chansen för appföretagenatt bli framgångsrika globalt.Den teoretiska referensramen som används för att komma underfund med problemethar huvudsakligen varit, born global teorin, Nätverksperspektivet och InternationelltEntreprenörskaps teori. Där man även kan hitta underrubriker under några teorier.I analysen har vi analyserar vår teoretiska referensram med det empiriska insamladedata för att tillsammans kunna få en slutgiltig analys genom att kombinera teorin,empirin och våra egna tankar.Vi har kunnat dra slutsatsen att det är viktigt för Svenska appföretag att knyta till siginvesterare och riskkapitalister med kunskap och nätverk för att kunna lyckasinternationellt.

Bäst i klassen? : - En studie av hållbarhetsredovisningar i statligt ägda bolag

Due to the globalization and the changes in the market, companies have now realized the importance of a strong brand. This has led to the phenomena outsourcing. The relation between the branding consultant and his or her client has changed. Earlier the consultants worked as a single unit and were given a task to independently accomplish the assignment. Today there has to be co-operation between the two parties.

Klimat & Patriarkat : Genusgeografi i Huddinge

The essay deals with gender aspects on climate change adaption. The aspects consist of the fact that women in Sweden drive cars less than men, and that women in the developing world are more affected by natural disasters arising from global warming. This study was carried out in the municipality of Huddinge, a suburb to Stockholm, by interviewing one Agenda 21 coordinator, one planner and one student in genderstudies. I also attended a meeting in the Committee for built environment in the Huddinge Municipality, to ask the politicians questions and observe gender structures during the meeting. The results also consist of a search for gender-related words in the documents used in the essay.The results are analysed using ecofeminsim, a theory that connects woman subordination and environmental destruction.

Ny historia? : Lärares uppfattningar och tolkningar om ämnesplanen i historia

This essay aims to examine how three active history teachers in the upper secondary school interprets the new course plan for history in gy11. The essay shows how they discuss and express opinions regarding three main keywords - historical awerness, use of history and source criticism, and finally, how they think they need to change the way they teach..

Var går gränsen? : En studie om reklambyråers förhållningssätt till etik och moral

Bakgrund och problemformulering: Fondbolagen erbjuder spararna flertalet olika fondkategorier, däribland fonder med en global placeringsinriktning. Två av dessa produkter är globalfonder och globala fond-i-fonder. Globala fond-i-fonder placerar i andra fonder, såväl hos externa förvaltare som i det egna fondbolagets övriga fonder. I medierna har de globala fond-i-fonderna kritiserats för att ha höga avgifter och enbart syfta till att slussa in kapital i fondbolagets underliggande fonder. För att utreda om globala fond-i-fonder verkligen lyckats skapa något mervärde för fondspararna, vore det av vikt att undersöka dessa och titta på vilken risk, avkastning och riskjusterad avkastning de haft, i jämförelse med globalfonder.Syfte: Syftet med undersökningen är att utreda om globala fond-i-fonder, vid en jämförelse med globalfonder, tillfört något mervärde för den enskilde fondspararen utifrån parametrarna risk, avkastning och riskjusterad avkastning.Metod: Studien bygger på avkastningsdata från åtta fonder, fyra globalfonder och fyra globala fond-i-fonder, under femårsperioden 1 oktober 2004 ? 1 oktober 2009.

Rebranding in the service sector

Thesis purpose: This thesis will through a case study of a recently rebranded bank ?Jyske Bank?, seek to research deeper within the field of service sector rebranding. The internal communication used in connection to the rebranding, will be analyzed in order to investigate what initiatives Jyske Bank?s organizational leaders launched to implement the rebranding and furthermore whether the initiatives have worked. The research questions are: - What are the critical initiatives behind the re-branding process, and have these initiatives been successful?- Furthermore, to determine the success: To what extend does the intended image, created by the organizational leaders of Jyske bank, in relation to the rebranding, correlate with the identity held by the organizational members? Methodology: This thesis employs a mix of quantitative questionnaires and qualitative semi structured interviews.Theoretical perspectives: Corporate rebranding framework (Daly & Moloney, 2004) and a conceptualization of the employee branding process (Miles & Mangold, 2005)Empirical data: The empirical data was collected from in depth interviews with management and questionnaires from employees.

Kinematisk och dynamisk modellering av den haptiska enheten TAU i sex frihetsgrader

The thesis presents an optimally designed kinematic structure for a new 6-DOF haptic devicebased on TAU configuration. The configuration of the TAU-2 proposed by Suleman Khan andKjell Andersson [1] was modified and its mobility was verified by using Grübler criterion tohave a 6 DOF. Analytical kinematic models for the inverse and forward kinematics weredeveloped for the haptic TAU configuration to determine a set of optimal design parameters.Kinematic performance indices such as volume of the workspace, kinematic isotropy and payload index, were defined based on the singular values of the Jacobian matrix. The Jacobianmatrix was scaled to homogenize the physical units. The Jacobian matrix dependent on theposition and orientation of the end-effector gives local isotropy and pay load index, so globaldesign indices were defined, which represent the performance of the mechanism in the wholeworkspace.

Biooljas egenskaper vid brand och släckning samt släckmedelsalternativ för en första släckningsinsats: en studie med fullskaliga försök

Bioolja blir allt vanligare som ersättning till fossila bränslen vid eldning för värmeproduktion. Då detta är ett relativt nytt fenomen uppkommer även frågor om oljans karaktäristiska beteenden vid brand och vilka släckmetoder som är lämpliga. Karlstads Energi AB (KEAB) eldar med bioolja i två hetvattenpannor. Ett mindre tillbud har inträffat i form av att bioolja läckt ut i isoleringen runt en av pannorna. Oljan värmdes upp till termisk tändpunkt och brann med långvarig glödbrand.

Krisen på Wall Street : En analys av sju artiklar från tidningen Affärsvärlden och fem artiklar från tidningen XINHUA om banken Lehman Brothers konkurs 17 september 2008

The crisis on Wall Street. This essay is a comparative study of how two business newspapers report on the bankruptcy of Lehman Brothers Holdings in September 2008. Seven articles from the Swedish European financial newspaper Affärsvärlden (Business World) and five articles from the Chinese-Asian news agency XINHUA FINANCE are examined. The aim is to analyze, understand and evaluate from a rhetorical perspective. My thesis is that rhetors storytelling can tell us more about how we cope with crisis in the global economic discourse. The texts can portray man as a narrative creature when identification as a rational actor is not enough. The analytical methods used are linguistic analysis with an emphasis on metaphor analysis, narrative analysis based on pentad - Critical dramatism, and discourse analysis with doxological outlook. The results show that both newspapers seek to defend the global economic discourse, but they do so in different ways. Affärsvärlden advocates calmness and conveys a cautious attitude. The heart of the crisis, as well as its solution, is on Wall Street. XINHUA advocates control and expresses confidence in authorities and the system. Asia is presented as Wall Street's savior..

Hylasmotivet hos Apollonios Rhodios och Theokritos

An increasing global population and a worldwide growing urbanization has raised the questionabout the future food security in cities all over the world. Peak-oil limits the access to cheap fossilfuels which threatens the global food-supply chain. This has resulted in a larger awareness anddiscussion related to urban agriculture. Growing crops and keeping animals within the city-borderscould be one way of creating a more robust and sustainable food supply for city dwellers. However,to enable an expansion of the urban agriculture many theorists argue that policies and institutionalstructures that supports and promotes city farming have to be developed.

<- Föregående sida 53 Nästa sida ->