Sökresultat:
369 Uppsatser om Kandidatarbete - Sida 1 av 25
Båtshake
Rapporten behandlar det Kandidatarbete som fem studenter blev tilldelade våren år 2014. Målet med arbetet innefattar utveckling och framtagning av en produkt som underlättar förtöjning av båtar vid exempelvis bojar och bryggor. Detta Kandidatarbete resulterade i en produktdesign av en båtshake som underlättar förtöjning och denna uppfyller behov som har identifierats från en marknadsundersökning. Arbetet innefattar analyser av tillverkningsmetoder och material för att finna lämpliga sådana vid framtagning av produkten i fråga. Rapporten redogör även för hur koncept och design har tagits fram med hjälp av diverse konceptgenereringsmetoder.
Vanlig Synth med ovanliga ljud
Under vårterminen 2011 har jag studerat hur ett verktyg påverkar en arbetsprocess. Från en idé har ett projekt vuxit fram och två ljudbanker för musikproduktion har producerats, detta har gjorts möjligt genom att jag har studerat digital ljudproduktion på Blekinge Tekniska Högskola, där intresset för det som blivit mitt Kandidatarbete, har väckts till liv. Mitt Kandidatarbete har resulterat i två ljudbanker, den ena banken har fokus på digitala trummor medan den andra har fokus på synthar. Slutreflektionen berättar hur denna process har gått tillväga, och hur resultatet blev. Jag för fram för- och nackdelar av arbete i Dune, hämtar fakta från kända producenter inom elektronisk musik och bedömer det resultat jag har får.
Vanlig Synth med ovanliga ljud
Under vårterminen 2011 har jag studerat hur ett verktyg påverkar en
arbetsprocess.
Från en idé har ett projekt vuxit fram och två ljudbanker för musikproduktion
har producerats, detta har gjorts möjligt genom att jag har studerat digital
ljudproduktion på Blekinge Tekniska Högskola, där intresset för det som blivit
mitt Kandidatarbete, har väckts till liv. Mitt Kandidatarbete har resulterat i
två ljudbanker, den ena banken har fokus på digitala trummor medan den andra
har fokus på synthar. Slutreflektionen berättar hur denna process har gått
tillväga, och hur resultatet blev. Jag för fram för- och nackdelar av arbete i
Dune, hämtar fakta från kända producenter inom elektronisk musik och bedömer
det resultat jag har får. På både gott och ont har dessa två ljudbanker blivit
två produkter.
Mönster & Mönsterdesign, att skapa ett sammanhållande mönster som grafisk formgivare
Som grafisk formgivare kan du bredda din kunskap och kompetens för att bli mer eftertraktad på arbetsmarknaden och en av de vägar du kan gå är att lära dig om mönster och mönsterdesign. Detta Kandidatarbete tar upp grunderna i hur en mönsterdesignprocess kan se ut och vad man som mönsterdesigner bör tänka på och ha i åtanke när man skapar mönster. Vi stärker det vi har kommit fram till under vår teoridel med en produktionsdel där vi tillämpar det vi kommit fram till, vi stärker det även genom en undersökning bland mönsterdesigners som arbetar aktivt med mönsterdesign idag. Under produktionen i detta Kandidatarbete har vi skapat mönster där vi har haft i åtanke de olika aspekter som man som grafisk formgivare och mönsterdesigner bör tänka på, vi har även kommit fram till hur dessa aspekter kan påverka varandra och det slutgiltiga mönstret..
Mönster & Mönsterdesign, att skapa ett sammanhållande mönster som grafisk formgivare
Som grafisk formgivare kan du bredda din kunskap och kompetens för att bli mer
eftertraktad på arbetsmarknaden och en av de vägar du kan gå är att lära dig om
mönster och mönsterdesign. Detta Kandidatarbete tar upp grunderna i hur en
mönsterdesignprocess kan se ut och vad man som mönsterdesigner bör tänka på och
ha i åtanke när man skapar mönster. Vi stärker det vi har kommit fram till
under vår
teoridel med en produktionsdel där vi tillämpar det vi kommit fram till, vi
stärker det även genom en undersökning bland mönsterdesigners som arbetar
aktivt med
mönsterdesign idag. Under produktionen i detta Kandidatarbete har vi skapat
mönster
där vi har haft i åtanke de olika aspekter som man som grafisk formgivare och
mönsterdesigner bör tänka på, vi har även kommit fram till hur dessa aspekter
kan påverka varandra och det slutgiltiga mönstret..
Handbok och inspirationsbok för landskapsarkitekter : om att göra medvetna val i frågor som rör klimatförändringarna
Landskapsarkitekter påverkar klimatförändringarna på främst dessa fyra områden:
? Planeringen av en plats
? Val av material och tjänster
? Förutsättningar för framtida skötsel
? Stadsplanering
Detta är ett Kandidatarbete som fokuserar på dessa fyra områden. Jag försöker ta reda på
vilka val vi står inför och hur dessa val påverkar klimatet.
Syftet med mitt Kandidatarbete är att undersöka vilka möjligheter som landskapsarkitekter
har att påverka utvecklingen mot ett varmare klimat och i bästa fall bidra till att
minska de. Målet är att kartlägga landskapsarkitekters påverkan på klimatet och utifrån
det göra en guide med överblick över de områden där landskapsarkitektens val spelar
roll. Syftet är inte att ge en fullständig bakgrund och diskussion kring varje del, fördjupningen
får läsaren själv stå för..
Inlevelse genom narrativ i spel
Detta Kandidatarbete undersöker problemet med konvergeringen av narrativ och interaktion och varför en konvergering mellan dessa hämmar deltagarens inlevelse i ett spel. Utifrån spelet Traverser redovisas i detta Kandidatarbete processen och resultatet av hur ett interaktivt narrativ kan väcka inlevelse hos deltagaren genom att låta berättandet ske subtilt och icke-linjärt, där spelaren uppmanas till att vilja utforska narrativet på egen hand i form av en miljö i Traverser. This bachelor?s thesis discusses the problem of converging narrative and interaction and why the convergence between the two tends to arrest the participants immersion within a game. Through an interactive narrative by letting the narration take place subtly and nonlinearly, this bachelor?s thesis reports the process and result of how an interactive narrative could provoke immersion within the game Traverser, where the actor is urged to explore the narrative independently in the shape of an environment..
Girih - knuten
Mitt Kandidatarbete handlar om att utforska ett mönster, förstå dens ordning, mening och system. Detta ska leda till en tredimensionell gestaltning som tolkar mönstrets uppbyggnad..
Inlevelse genom narrativ i spel
Detta Kandidatarbete undersöker problemet med konvergeringen av narrativ och
interaktion och varför en konvergering mellan dessa hämmar deltagarens
inlevelse i ett spel. Utifrån spelet Traverser redovisas i detta Kandidatarbete
processen och resultatet av hur ett interaktivt narrativ kan väcka inlevelse
hos deltagaren genom att låta berättandet ske subtilt och icke-linjärt, där
spelaren uppmanas till att vilja utforska narrativet på egen hand i form av en
miljö i Traverser.
This bachelor?s thesis discusses the problem of converging narrative and
interaction and why the convergence between the two tends to arrest the
participants immersion within a game. Through an interactive narrative by
letting the narration take place subtly and nonlinearly, this bachelor?s thesis
reports the process and result of how an interactive narrative could provoke
immersion within the game Traverser, where the actor is urged to explore the
narrative independently in the shape of an environment.
Vintergröna växters förutsättningar och kvalitéer
Detta Kandidatarbete behandlar städsegröna och vintergröna vedartadeVäxtmaterial och deras biologiska, fysiologiska krav och användandet av dem i offentliga miljöer.
Hållbar utveckling genom stadsodling
Ett Kandidatarbete som undersöker kopplingen mellan stadsodling och hållbar utveckling samt internationella exempel och huruvida dessa är överförbara till Sverige..
Karaktärer & Protagonisten
Protagonist är ett starkt ord inom filmbranschen. Det är oftast denna karaktär som ställs i rampljuset när en film ska lanseras. Vi har i detta Kandidatarbete fokuserat på protagonisten och dennes utveckling beroende på vad som händer honom/henne i filmen. Protagonisternas resor kan vara väldigt lika trots att genren och berättelsen är olika. Därför har vi även lagt tyngd på monomytens hjälteresa där Star Wars är ett tydligt exempel.
Spelskapande men en komponentbaserad arbetsprocess
Syftet med detta Kandidatarbete är att testa en arbetsmetod som skiljer sig ifrån det en mindre grupp i vanliga fall använder sig av: en komponentbaserad arbetsprocess för att utforska och sammanställa arbetserfarenheten med den komponentbaserade arbetsmetoden, utvecklar vi därför ett digitalt spel..
Gatans träd : en studie av gatuträdens villkor på tre Uppsalagator
Detta Kandidatarbete handlar om gatuträdens förutsättningar i en allt tätare stad. Arbetet beskriver och jämför träden på tre av Uppsalas gator, och behandlar trädens kvaliteter i gaturummet samt hur man skall arbeta för att säkra goda livsbetingelser för träden..
Karaktärer & Protagonisten
Protagonist är ett starkt ord inom filmbranschen. Det är oftast denna karaktär
som ställs i rampljuset när en film ska lanseras. Vi har i detta Kandidatarbete
fokuserat på protagonisten och dennes utveckling beroende på vad som händer
honom/henne i filmen. Protagonisternas resor kan vara väldigt lika trots att
genren och berättelsen är olika. Därför har vi även lagt tyngd på monomytens
hjälteresa där Star Wars är ett tydligt exempel.