Sök:

Sökresultat:

95 Uppsatser om Kampanj - Sida 2 av 7

Strategiska beslut och påverkan : En analys av kampanjen Dubbelstöten

Denna uppsats har till syfte att undersöka hur organisationen Visita genom sin Kampanj Dubbelstöten försökte påverka Socialdemokraterna. Frågeställningarna berör varför Kampanjen initierats och hur den formulerats och genomförts och hur utomparlamentariska organisationer agerar på en politisk marknad. Undersökningen genomfördes genom att både analysera intervjuer med Visitas kommunikationschef om hur Kampanjen framkommit och genomförts samt att genom semiotisk analys undersöka den reklam som Kampanjen använt sig av. Intervjuerna påvisar behovet för organisationer att ha både hög intern och extern legitimitet för att kunna genomföra påverkansKampanjer. De semiotiska analyserna visar också att reklambilderna är formulerade med tydliga anklagelser och att fördubblad moms på restaurangmat och fördubblade arbetsgivaravgifter för unga medför digra konsekvenser för både besöksnäringen och ungdomar som vill ha ett arbete. Analysen påvisar också att Kampanjen Dubbelstöten för det mesta går att relatera till Kjell Nowaks och Karl-Erik Wärneryds Kampanjmodell men att det funnits brister i hur dess kommunikationsobjekt varit definierat samt att de inte försökt påvisa den allmänna opinionens tillstånd för Socialdemokraterna. Efter riksdagsvalet har Socialdemokraterna och Miljöpartiet bildat regering vilket medfört att momsen på restaurangmat förblir på dess nuvarande nivå medan arbetsgivaravgifterna verkar komma att höjas..

Inga lik i garderoben : En studie i vilka faktorer som ligger bakom valet av känd person till cause-related marketing kampanjer

Uppsatsen syftar till utifrån teorier om legitimitet, hyckleri och kända personers medverkan i marknadsföring titta på hur kända personer väljs ut till cause-related marketing (CRM) Kampanjer i Sverige. Frågeställningen lyder; Vilka faktorer ligger till grund för valet av känd person i en CRM-Kampanj enligt företagen, de ideella hjälporganisationerna och de kända personerna själva?Primärt emiriskt material samlades in via intervjuer med sju kända personer, fem företag samt fyra ideella hjälporganisationer och sekundärt material samlades in från bland annat tidningsartiklar, hemsidor och pressmeddelanden för att komplettera det primära materialet.De slutsatser som kunnat dras är att när företagen och de ideella hjälporganisationerna väljer kända personer som ska medverka i en CRM-Kampanj är processen överlag likartad den när företag väljer en känd person i andra marknadsföringssammanhang enligt teorin. Dock skiljer sig resultaten en aning från teorin är när det gäller matchning mellan känd person och målgrupp alternativt produkt. Dessutom har vi sett att vid CRM-samarbeten mellan företag och ideella hjälporganisationer är att de ofta inte gemensamt för ett resonemang om vilken känd person som skulle passa Kampanjen på båda på bästa sätt, utan det är ofta en part som föreslår ett koncept som den andra accepterar.De kända personerna ställer upp i CRM-Kampanjer av olika anledningar, den slutsats vi dragit är att det i princip finns lika många faktorer och anledningar att medverka i en CRM-Kampanj för en känd person som det finns kända personer.

Representationen av genus : En semiotisk studie av Tom Fords Gucci kampanj 2003 samt Frida Gianninis Gucci kampanj 2013

Title: The representation of gender: A semiotic study of Tom Ford's Gucci campaign 2003 and Frida Gianninis Gucci Campaign 2013.Number of pages: 73 (79 including enclosures)Author: Sara AndréassonTutor: Anne-Marie Morhed Course: Media and Communication Studies D (2IV091) Period: VT 2013 University: Division of Media and Communication, Department of Informatics and Media, Uppsala University.Purpose/ Aim: The aim of this study was to examine the representation of gender in advertising that has both men and women as the primary audience. The aim of the study was to investigate how Gucci has chosen to represent men and women in their advertising campaigns 2003 and 2013.Material/ Method: A semiotic analysis was performed by using three images from Gucci's spring/ summer campaign for Tom Ford in 2003, and three images from Gucci's spring/ summer campaign for Frida Giannini in 2013.Main result: The results showed that there was a clear difference between Ford and Gianninis ways of representing women and men in the two advertising campaigns. The women in Fords campaign 2003 are presented as sexual objects and represented by the male pornographic imagination and portrayed as sexual eye-catchers while the men are portrayed as addicted to sex. Frida Gianninis advertising images is a contrast of Ford pornographic portrayal of women. Giannini presents women as confident individuals while the man is represented as feminized and androgynous in his appearance. .

Bojkotta Hitlerolympiaden! Bojkottkampanjen 1936 som praktik

Uppsatsen ställer frågan om vilket medvetande som formerades i en Kampanj för bojkott av de olympiska spelen i Berlin 1936. BojkottKampanjen behandlas som en praktik, det vill säga som ett sammanhang där betydelser skapades genom många människors samverkan. Syftet är att visa på en underström inom den svenska arbetarrörelsen vid tiden för formeringen av den svenska samförståndsandan, samt att föra ljus mot en svensk antinazism..

Vad förväntade du dig egentligen? : En studie om förväntningar på gerillamarknadsföring

Inledning: En förväntning är en sinnesstämning som människor känner kring något eller någon innan de kommer i kontakt med objektet. Detta grundar sig i många fall i en positiv känsla över hur något kommer att bli och har vissa krav som den ämnar leva upp till. Varje dag utsätter människan sig för situationer där förväntningar skapas. Förväntningar kan även mätas innan, under, samt efter någonting utförts. Du kan till exempel gå in med en rad förväntning innan du utför ett uppdrag vilka självklart hänger med genom hela processens gång.

En social uppsats : En studie i kampanjskapande på Facebook utifrån projektledare och publik.

Studien undersöker tre strategiskt valda Facebook-Kampanjer där projektledarna blivit intervjuade om deras uppfattningar av Kampanjerna. Fyra grupper undersöktes sedan med fyra deltagare i varje för att se hur denna publik uppfattade Kampanjerna. Därefter jämfördes skillnader och likheter i uppfattningarna mellan projektledarna och den utvalda publiken. I studien undersöks även vad båda parter anser karaktärisera en lyckad Facebook-Kampanj.Teorierna som används är technology-image expectancy gap teorin som uppmärksammar hur publikens förväntningar kan mötas upp av organisationen och virtuellt Kampanjskapande samt marknadsföring i sociala medier. Kvalitativa analyser av projektledarna och den valda publiken har genomförts för att undersöka skillnader och likheter i deras uppfattningar av de utvalda Kampanjerna och vad de anser karaktäriserar en lyckad Facebook-Kampanj.I analysen av resultatet kunde vi utifrån teorierna hitta skillnader och likheter i projektledarnas och publikens uppfattning av de Kampanjer vi undersökte.

Kuppa kuppen : En fallstudie av planerad kommunikation, där långsiktig plan möter kortsiktig strategi

I en alltmer konkurrensmässig värld, där synbarheten blir allt viktigare, fyller public relations en viktig funktion i hur företag finner och behandlar relationer till sina följare. En ny trend är att utelämna information i Kampanjer för att skapa förvirring och därmed få nyhetsvärde. Branschen är delad i huruvida detta är ett etiskt korrekt tillvägagångssätt. I denna studie undersöker vi, genom en fallstudie, hur Kampanjer av detta slag dels ser ut men även planeras med syfte att skapa förståelse för eventuella för- och nackdelar med tillvägagångssättet. Studiens teoretiska inramning bygger på att med hjälp av förståelse kring Kampanjplanering, medias dagordning och vikten av förtroende, ge insikt i hur en PR-Kampanj skapar värde genom uppmärksamhet.

Vad är en framgångsrik kampanj? : En studie av branschens syn på PR- och reklamkampanjers effekter

This qualitative study examines how emergency people are framed in Swedish evening-, and local newspapers during the forest fire in Va?stmanland, Sweden 2014. The study also includes if there is any difference between the framing due to the location of the newspaper. The study is based on qualitative text analysis. The theoretical basis is representation, framing theory, media image, media logic and a few conceptions from crisis communication theory.

Myndigheter och attitydförändrande kampanjer

Bakgrund: Riksskatteverket lanserade år 2002 en Kampanj med målsättningen att förändra ungdomars attityd till svartjobb. Kampanjen såg vi som en del i den utveckling statsapparaten genomgått mot att bli konkurrens- och kundmedveten. Frågan väcktes vad som är Riksskatteverkets uppgift. Kan marknadsföring anses ligga inom Riksskatteverkets verksamhetsramar och ställer det faktum att Riksskatteverket är en myndighet några särskilda krav på marknadsföringen. Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva Riksskatteverkets verksamhet och svartjobbsKampanj för att därefter kunna förklara offentliga myndigheters behov och möjligheter att använda attitydförändrande Kampanjer.

Den obekväma planeten : En analys av retoriken i dokumentärfilmerna An Inconvenient Truth och The Planet

An Inconvenient Truth (2006) och The planet (2006) är två stycken dokumentärfilmer som behandlar klimathotet och dess globala följder. Uppsatsen diskuterar den retoriska meningen och de retoriska skiljaktigheter, likheter mellan dokumentärfilmerna. Den diskuterar även syftet av de filmsekvenser som används till varje tal/intervju. Uppsatsen innehåller analyser av varje film samt en analyssummering mellan båda filmerna. An Inconvenient Truth (2006) är en dokumentärfilm med fokus på Al Gores och hans Kampanj där han försöker informera folk gällande klimathotet.

Gräsrotsfinansiering : rättsliga problem och hur gällande rätt föreslås ändras

Crowdfunding is a phenomenon that is subject to a great growth during the recent years, and the growth rate doesn't seem to stagnate. When new legislation named the JOBS Act in the U.S. becomes effective in late 2015, crowd equity will surely become a popular tool for financing businesses. Because crowdfunding great popularity is caused by the possibility to reach out to crowds through the internet, it is a global phenomenon, why it's relevant to examine current legislations in jurisdictions. This thesis covers an examination of Swedish laws of how they govern crowdfunding, and also suggestions on how the laws should be changed to more efficiently  correspond with the purposes of crowdfunding..

Direktmarknadsföring : En fallstudie av företaget Lessmore

I Direktmarknadsföring ? en fallstudie av företaget Lessmore vill författarna belysa företags problem att få sin marknadsföring att synas och höras i den stora mängden information som strömmar runt oss. Till uppsatsen har en hypotes satts upp;?Det är ingen eller en marginell skillnad, i avseende agerande eller reaktion, mellan de olika kommunikationssätten förutom kostnad.?Samt två frågeställningar, där det undersöks vilka kommunikationskanaler som är mest kostnadseffektiva, reaktionseffektiva och får flest medlemmar att agera. Syftet är att hitta det kommunikationssätt av brev och e-mail som lämpar sig bäst för Lessmore och dess medlemmar, genom att undersöka en Kampanj.

Hållbar livsstil genom kommunikationskampanjer : mjuka värden en förutsättning för att uppnå en hållbar utveckling?

Idag är det en självklarhet att stadsutveckling sker i hållbarhetens tecken och det är respektive kommuns ansvarar att skapa förutsättningar för att stadens invånare ska kunna leva med en hållbar livsstil. Skulle stadens invånare tillsammans förändra sin livsstil till att leva hållbart är det möjligt att minska miljöpåverkan. Enligt Malmö stads översiktsplan, ÖP2012, ska det på 2030-talet finnas en medvetenhet hos alla stadens invånare om hur deras livsstil påverkar miljön, staden samt andra människor. Det krävs dock en beteendeförändring för att kunna uppnå en hållbar utveckling. Genom kommunikation och kommunikationsKampanjer är det möjligt att få individer att uppmärksamma sin egen livsstil och reflektera över hur den överensstämmer med den hållbara utvecklingen.

Tillämpning av reala optioner i samband med stadsplaneringen av Västerport i Varbergs kommun

Sammanfattning - Abstract Titel: Kritiska aspekter i en intern varumärkesKampanj och betydelsen av demEn studie om anställdas attityder i ett fallföretagFörfattare: Martina Karlsson och Susanna Vestin Handledare: Thomas Michel Institution: Blekinge tekniska högskolaKurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 15 högskolepoäng Syfte: Syftet med denna studie är att analysera och identifiera vilka kritiska aspekter som finns i samband med en intern marknadsförings Kampanj. Metod: En kvantitativ enkät kommer användas vars svar kommer testas i en hypotes.Slutsats: Regionala skillnader råder vilket kopplas till de kritiska aspekterna.Viktiga aspekter för att lyckas med en intern varumärkesKampanj är uppföljning, återkoppling, tydlighet och strategi. Nyckelord: intern varumärkesKampanj, kritisk aspekt, Swedbank, varumärkesplattform.

Partipolitisk segmentering: vem är partiets väljare?

The purpose of this thesis was to gain an understanding of how Swedish political parties gain knowledge of their voters. The assumptions taken in the thesis were that political parties are using same methods as businesses do to find interesting segments. To attain insight into the purpose of the thesis, two research questions were formulated: how are Swedish political parties obtaining insights in who their potential voters are? With the second question, an attempt is made to answer how the very same parties are using their knowledge about their voter segments. To find answers to those questions, personal interviews were performed with seven political parties.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->