Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 57 av 192

Plötsligt stod det dÀr, typ osynligt! : En interventionsstudie om effekten av medvetet arbete med lÀsförstÄelsestrategier

Studiens syfte var att, genom en 12 veckor lÄng intervention bestÄende av ett medvetet arbete med lÀsförstÄelsestrategier, bidra till ökad förstÄelse av sambandet mellan undervisningsmetod och elevers lÀsförstÄelse samt elevers och lÀrares upplevelse av detta arbete. Interventionen i studien genomfördes med för- och eftertest av bÄde avkodning och lÀsförstÄelse, elevenkÀter samt samtal med inblandade lÀrare för att tolka upplevelsen hos dessa tvÄ grupper. Testresultaten tolkades kvantitativt och enkÀter samt lÀrarsamtal genomgick en kvalitativ bedömningsprocess. PÄ det test som mÀter lÀsförstÄelse framstod en grupp som de stora vinnarna i arbetet med lÀsförstÄelsestrategier, nÀmligen den grupp som i förtestet uppnÄdde stanineresultat 1-3. Elevgruppen med stanineresultatet 4-9 i förtestet visar ingen mÀrkbar förbÀttring pÄ eftertestet.

Betydelsen av motiv till prosociala beteenden för popularitet i Ärskurs 2 och 4

I denna undersökning studeras om motiv till prosociala beteenden pÄverkar sociometrisk och upplevd popularitet bland elever i Ärskurs 2 och Ärskurs 4 (n= 209). Genom sjÀlvskattningar och lÀrarskattningar fanns fyra motivkategorier vilka var altruistiska, scripted, expansivt egoistiska och defensivt egoistiska. Faktoranalyser reducerade dessa kategorier till tvÄ motivfaktorer vardera för lÀrare och elever. PrimÀrt utgörs dessa av motiv med antingen yttre eller inre belöningssystem.Resultaten av analys med ANOVA visar att elevernas sjÀlvskattningar av motiv inte ger nÄgon effekt pÄ sociometrisk eller upplevd popularitet. LÀrarnas skattningar av motiv visar att sociometriskt populÀra barn i högre utstrÀckning Àn andra grupper Àr mer prosociala och altruistiska, att de motiveras av ett inre belöningssystem.

Det var inte sagor och hittepÄ

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur autenticitet konstrueras i en nÀtgemenskap som bland annat Àgnar sig Ät att Äterskapa historiska klÀder. Gruppen heter Vi som syr medeltidsklÀder och Äterfinns pÄ Facebook. Konversationerna mellan medlemmar i gruppen analyseras med en netnografisk metod. Det teoretiska ramverket för undersökningen bestÄr av en konstruktivistisk syn pÄ autenticitet, subkulturellt och socialt kapital, kategorier, dikotomier och formella och informella hierarkier. Undersökningen visar, bland annat, att autenticitet konstrueras genom konversationer mellan medlemmar i gruppen som har högt subkulturellt kapital och stÄr högt upp i den informella hierarkin, med stöd av medlemmar högt upp i den formella hierarkin. Resultaten visar ocksÄ att medlemmar med högt subkulturellt kapital ofta har en relation till museum och universitet och att dessa institutioner pÄverkar konstruktionen av det autentiska Àven hÀr.

Grafisk kommunikation i grundsÀrskolans inriktning trÀningsskola - styrande eller stödjande i undervisningen?

Abstract Lygnersjö Lundström, Rebecca (2014). Grafisk kommunikation i grundsÀrskolans inriktning trÀningsskola ? styrande eller stödjande i undervisningen? (Communication with Graphic Symbols i Special School ? controlling or supporting in Teaching?). SpeciallÀrarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle, Malmö Högskola. ProblemomrÄde Elever som har en annorlunda kommunikationsutveckling behöver andra sÀtt att kommunicera.

Bra metoder för alla -livsnödvÀndigt för elever med neuropsykiatriska funktionshinder

Johansson, A (2007) Bra metoder för alla ? livsnödvÀndigt för elever med neuropsykiatriska funktionshinder - om specialpedagogiska metoder inom gymnasieutbildning (Good Working Methods for All - a Vital Necessity for Students with Neuropschyciatric Disabilities - about specialpedagogy methods in upper secondary school). LÀrarutbildningen, Specialpedagogiska magisterutbildningen, Malmö högskola. Syftet med denna studie var att undersöka hur ungdomarna med neuropsykiatriskt funktionshinder upplevt sin skolsituation pÄ A-skolan samt vilka specialpedagogiska metoder som tillÀmpas som stöd/hjÀlp till elever inom A-skolan. Min studie Àr en intervjustudie dÀr tvÄ olika grupper, en grupp som sjÀlva upplevt studiesituationen pÄ A-skolan, sju tidigare elever, och en grupp professionella yrkesutövare, fyra pedagoger intervjuas.

AnsiktsigenkÀnning : Holistisk och analytisk bearbetning vid ansiktsigenkÀnning av den egna etniska gruppen jÀmfört med andra etniska grupper

Abstract (Svenska)Den hÀr undersökningen försöker ta reda pÄ om orsaken till att mÀnniskor bÀttre minns ansikten av sin egen etnicitet Àn ansikten med annan etnisk bakgrund ligger i mer holistisk Àn analytisk inkodning. Det testades Àven om kÀnda och okÀnda ansikten inkodas holistiskt eller analytiskt. Sammanlagt 51 personer deltog i undersökningen. HÀlften av stimulusmaterialet var ljushyade (amerikaner av europeiskt ursprung) och hÀlften var mörkhyade (amerikaner av afrikanskt ursprung). 1/3 av stimulusmaterialet var bilder av mörka och ljusa kÀnda personer.

Individualiserad lÀsinlÀrning : möjligheter och hinder utifrÄn sex lÀrares synsÀtt

Att hantera de skillnader i lÀskunskaper som pedagoger möter bland elever vid skolstart Àr en av de största utmaningarna i skolÄr ett. Genom en kvalitativ studie bestÄende av sex intervjuer med verksamma grundskollÀrare har jag undersökt hur individualisering kan vara ett hjÀlpmedel i sammanhanget. Studiens syfte var att utforska hur nÄgra grundskollÀrare ser pÄ och arbetar med individualiserad lÀsundervisning i skolÄr ett. Jag ville ocksÄ lyfta frÄgan om i vilken mÄn det Àr möjligt att individualisera i praktiken. Vikt har lagts vid pedagogernas instÀllningar, vilka jÀmfördes med deras arbetssÀtt.Det resultat jag har fÄtt fram visar pÄ tvÄ grupper av pedagoger.

UtvÀrdering av ledarutvecklingsprogram i en svensk kommun

Syftet med studien var att undersöka ledares upplevelse efter ett ledarutvecklingsprogram och om den eventuellt bidragit till vÀrden för att underlÀtta en större organisationsförÀndring inom offentlig sektor samt om utbildningen kan rekommenderas till nya ledare. Utbildningens avsikt var att stÀrka ledarnas roller och vara ett stöd i den nya organisationens uppsatta mÄl. TvÄ grupper (deltagit, ej deltagit i utbildningen) av kvinnliga enhetschefer inom omsorgsförvaltningen deltog i undersökningen vars data kvalitativt analyserades. Resultatet visade att utbildningen bidragit med större förstÄelse för kommunens helhetsperspektiv och komplexitet vad gÀller ekonomiska resurser och solidaritet över förvaltningsgrÀnser dÄ ledare frÄn olika förvaltningar deltagit. Vidare att kommunikationen med andra ledare och utbyte av erfarenheter och kunskaper bidragit till stöd, kunskap och bildande av kontaktnÀt vilka varit vÀrdefulla för ledarskapets roll och kommunen som helhet.

PÄverkas prestationsförmÄgan beroende pÄ hur en uppgift presenteras

Syftet med studien var att se om det Ă€r möjligt att pĂ„verka resultatet pĂ„ en kognitiv uppgift beroende pĂ„ hur uppgiften presenteras. Är det möjligt att före ett test som krĂ€ver mental anstrĂ€ngning genomföra en kort mental trĂ€ning/förĂ€ndring av instĂ€llning och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„ ett bĂ€ttre resultat pĂ„ testet? PĂ„verkar positiva eller negativa tankar prestationsförmĂ„gan? Undersökningen utfördes i tvĂ„ delmoment. Första delen av undersökningen var en enkĂ€t som anvĂ€ndes för att undersöka studenternas attributioner inför ett prov. Andra delen av undersökningen var ett kvasiexperiment i form av ett minnestest uppdelat pĂ„ tvĂ„ grupper vars uppdelning skedde med hjĂ€lp av enkĂ€tsvaren.

"Det var en gÄng en bilderbok.." En semiotisk undersökning av tvÄ bilderböcker

Banverket Produktion har alltid varit en manligt homogen och ?etniskt svensk? arbetsplats men dÄ organisationen genomgÄr ett generationsskifte har det funnits ett stort behov av nyanstÀllningar. DÀrtill startades projektet 20-10-10 med viljan att rekrytera tidigare underrepresenterade grupper, kvinnor och personer med en annan etnisk bakgrund Àn svensk. Studien har genomförts i samarbete med Banverket Produktion dÄ dÀr fanns ett behov att undersöka normaliteten och inkluderande och exkluderande vÀrden. Detta utgör syftet med studien och det ska Àven undersökas om och hur kön och etnicitet konstrueras i en arbetsgrupp i organisationen.

Pedagogernas tankar om barn i koncentrationssvÄrigheter i förskolans vardag

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur pedagogerna definierar barn i koncentrationssvÄrigheter och i vilka situationer eller sammanhang dessa utmÀrker sig samt hur pedagogerna möjliggör en god lÀrandemiljö. Efter att ha presenterat olika aspekter om koncentrationssvÄrigheter har jag valt att utgÄ ifrÄn Bronfenbrenners utvecklingsekologiska systemteori, för att fÄ en förförstÄelse för hur olika aspekter och sammanhang kan upprÀtthÄlla och samverka kring barn i koncentrationssvÄrigheter.I resultatet har jag valt att lyfta fram pedagogernas olika tankar och erfarenheter. En del i urvalsgruppen definierar barn i koncentrationssvÄrigheter, nÀr ett barn har svÄrigheter med att fokusera och följa instruktioner eller nÀr barnet inte Àr tillrÀckligt intresserad av en aktivitet, som blir mer framtrÀdande vid; övergÄngarna, nÀr det Àr stora barngrupper och nÀr det fattas personal pÄ avdelningen. Pedagogerna delar in barnen i mindre grupper under dagen och de lyfter Àven vikten med en god lÀrande miljö. Detta bidrar till att alla barnen inte alltid Àr pÄ samma plats hela dagarna och barnen blir lugnare och kan koncentrera sig bÀttre..

Religionens roll i den sekulÀra förskoleverksamheten

I detta arbete Àr syftet att undersöka förhÄllningssÀtt kring lÀrandet om religion i förskolan. Förskolan Àr en arena för möten och mÄnga aktörer kring barnet möts pÄ förskolan. Förskolepedagoger möter inte bara barnen utan Àven deras förÀldrar och de önskemÄl som de har. Förskolepedagoger möter Àven de krav som samhÀllet stÀller. För att kunna ringa in förhÄllningssÀtt kring dessa möten har jag tillÀmpat ett praxisnÀra samarbete med ett arbetslag pÄ en förskola.

Betydelsen av dödspÄminnelser och könsstereotyper för bedömningen av psykisk störning

Baserat pÄ Terror Management Theory utvecklades en hypotes om att personer utsatta för dödspÄminnelser skulle bedöma förövaren i ett fiktivt brott hÄrdare Àn personer som inte blivit det, samt om förövaren var en kvinna. I studien ingick totalt 80 deltagare uppdelade i fyra olika grupper, med könen jÀmnt fördelade i varje grupp. HÀlften av grupperna blev dödspÄminda och fick antingen lÀsa om en manlig eller kvinnlig förövare i ett brott. BÄda grupperna fick lÀsa en fiktiv fallbeskrivning och sedan ange i hur hög grad de tyckte att texten talade för att förövaren lidit av en allvarlig psykisk störning under tiden brottet begicks. Resultatet visade att det inte fanns nÄgra signifikanta skillnader mellan grupperna för nÄgon av betingelserna, vilket medförde att föreliggande studies resultat inte kunde bemöta tidigare forskning.

1945 Ă„rs befriade

I det svenska samhÀllet anvÀnds tidningar som verktyg för mÀnniskorna att ta reda pÄ vad som hÀnder i vÄrt samhÀlle och i resten av vÀrlden. Med detta i baktanke blev syftet med denna studie att analysera vad tre svenska dagstidningar skrev om "1945 Ärs befriade", som kom till Sverige under vÄren 1945. Tidningarna som anvÀnds i denna studie Àr Arbetet, SkÄnska Dagbladet och Landskrona Posten, och det empiriska materialet Àr dÀrmed tidningarnas reportage, samt publicerade insÀndare och ledare. Vid analysen av tidningarna kommer jag att anvÀnda mig av en beskrivande idé analys, och jag kommer Àven att anvÀnda en komparativ metod nÀr jag jÀmför tidningarnas reportage. DÄ jag analyserade mitt material har jag Àven valt att anvÀnda mig av ett etnicitets- och genusperspektiv.

En undersökning om svenskt och makedoniskt svordomsbruk

Alla strÀvar vi efter att tala det fina sprÄket, det sprÄk som Àr accepterat av de mesta i samhÀllet. Vad som nu menas med ett fint sprÄk finns mÄnga uppfattningar om, ett kan vara att nÀr man talar fint Àr det i de sammanhang man inte svÀr, andra menar att det Àr nÀr man kan uttrycka sina kÀnslor och Äsikter i alla situationer med vÀl valda ord. NÀrmare in pÄ detta tÀnker jag inte gÄ utan var och en har egen och personliga uppfattning om vad som Àr ett fint sprÄk.Det denna uppsats ska fokusera pÄ Àr svordomar och valet av Àmne gjordes pÄ grund av en personlig uppfattning om att svordomar Àr en viktig del i ett sprÄk och Àven pÄ grund av svordomarnas effekt i sprÄkbruk dÄ de Àr vÀldigt flexibla och mÄngtydiga. I uppsatsen görs en jÀmförande enkÀtundersökning mellan svenska svordomar och makedoniska svordomar, i vilka situationer svÀr vi, vad svÀr vi om och vad finns det för olika typer av svordomar i dessa tvÄ grupper?Resultatet av enkÀtundersökningen bekrÀftade teorin om att de svenska svordomarna handlar till stor del mycket om djÀvulen och/eller Gud och att majoriteten av de makedoniska svordomarna handlar om nÄgons mamma, det finns alltsÄ en stor skillnad i svordomsbruket bland dessa tvÄ sprÄk..

<- FöregÄende sida 57 NÀsta sida ->