Sök:

Sökresultat:

93 Uppsatser om Könsneutralt pronomen - Sida 3 av 7

Positionering av en blivande statsminister : Kritisk diskursanalys och textanalys av ett politiskt tal

I denna studie undersöks sambanden mellan text och samhÀlle i Stefan Löfvens politiska sommartal den 25 augusti 2013. Studien intresserar för hur olika sprÄkliga strategier kan anvÀndas för att positioneraStefan Löfven som blivande statsminister. Studien utgÄr teoretiskt i frÄn Faircloughs kritiska diskursanalys men innehÄller ocksÄ delar ursystemisk-funktionell grammatik och samtalsanalys. Resultaten pekar pÄ att talets övergripande syfte Àr att positionera talaren som statsministerkandidat bÄde pÄ ett nationellt och internationellt plan. Positioneringen sker dels textuellt genom anvÀndningen av pronomen för att etablera en gemensam plattform mellan talare och Ähörare, dels diskursivt genom en blandning av olika diskurser som positionerar talaren i en nationell/internationell kontext.

Dödens ö : En komparativ studie av Agatha Christies And Then There Were None och John Ajvide Lindqvists TjÀrven

I den hÀr uppsatsen behandlas det könsneutrala pronomenet hen, som har debatterats livligt under 2012. Tidigare studier har visat att ordet frÀmst Àr etablerat i hbtq- och feministkretsar och att det framför allt fyller en funktion i att problematisera kön. Uppsatsens syfte Àr att nÀrmare beskriva betydelser och funktioner för ordet hen samt att undersöka huruvida ordet i dag förekommer i kontexter som inte Àr direkt knutna till feministisk eller hbtq-relaterad verksamhet.Uppsatsens teoridel behandlar feministisk sprÄkteori och sprÄkvÄrdsteori, frÀmst enligt Cameron (1992) och Pauwels (1998; 2003). HÀr redogörs ocksÄ för bakgrunden till ordet hen samt nÄgra av de queerteoretiska och skrivtekniska motiv som har anförts för att införa ett könsneutralt pronomen.I studien analyseras anvÀndningen av hen i 100 bloggtexter och 100 tidnings­texter, dvs. 200 belÀgg, frÄn hösten 2012 utifrÄn morfosyntaktiska, funktionella och kontextuella perspek­tiv.

Att översÀtta könsneutralt : En empirisk undersökning med fokus pÄ översÀttning till svenska och tyska pÄ Europaparlamentet

I denna uppsats undersöks om, och i sĂ„ fall hur, man översĂ€tter könsneutralt pĂ„ Europaparlamentet. Man kan översĂ€tta könsneutralt genom att till exempel skriva han eller hon, anvĂ€nda passiv eller plural. För att kunna undersöka hur man översĂ€tter könsneutralt, redogörs för vad genus och könsneutralt sprĂ„k Ă€r, vilken roll genus spelar för denna typ av översĂ€ttning, vilka olika genusaspekter som Ă€r viktiga för tyska och svenska, och terminologiska aspekter. Den teoretiska utgĂ„ngspunkten bygger pĂ„ feministisk lingvistisk och översĂ€ttningsteoretisk litteratur som Simon, ThĂŒne och Leonardi, Jobin och von Flotow. Material och metod baseras pĂ„ interna dokument som Europaparlamentet gett ut.

Muntliga drag i elevtexter : En studie av talsprÄk i gymnasieelevers alster

Detta examensarbete syftar till att dels ge en bild av vad som kÀnnetecknar muntlighet i text, dels ge en övergripande bild av hur muntliga drag yttrar sig i gymnasieelevers texter. FrÄgestÀllningarna berör i vilken utstrÀckning och pÄ vilka sÀtt elevers texter uppvisar drag av muntlighet (utifrÄn ett antal utvalda variabler).Genom att kvantifiera muntlighet utifrÄn sju variabler tecknas i grova drag en bild av muntliga uttryck i materialet, som bestod av 27 elevuppsatser frÄn det nationella provet i svenska pÄ gymnasiet. I viss utstrÀckning genomförs Àven en kvalitativ analys för att skapa en förstÄelse kring hur och varför eleverna anvÀnt sig av vissa muntliga drag.I resultatet framkom att vissa variabler Àr mer frekvent förekommande Àn andra i materialet. De muntliga drag som Àr mest frekvent förekommande Àr en stor mÀngd pronomen i förhÄllande till mÀngden substantiv, satsradning och satsfragment samt överanvÀndning av satsadverbial. De som yttrar sig i liten eller ingen utstrÀckning Àr lÄnord, slanguttryck, chattsprÄkliga uttryck samt morfologiska kortformer av adverb och pronomen.

Svenska Àr vÀl ett Àmne? En jÀmförelse av innehÄll och sprÄk i tvÄ gymnasielÀromedel i svenska.

Det hÀr Àr en undersökning av tvÄ lÀromedel i svenska för gymnasiet. LÀromedlen riktar sig till de tvÄ olika typerna av gymnasieprogram, nÀmligen de teoretiska och de yrkesinriktade programmen. Den ovan nÀmnda uppdelningen av lÀromedlen Àr det relevanta i uppsatsen, som alltsÄ jÀmför dessa tvÄ lÀromedel för att se vad som skiljer dem Ät och vad som förenar dem. OvanstÄende sker dels ur ett helhetsperspektiv, dels ur ett sprÄkligt perspektiv vad gÀller meningskomplexitet och författarröst. Helhetsperspektivet har undersökts utifrÄn typografi & layout, illustrationer, studieteknisk apparat och innehÄll.

?Vissa gÄr pÄ det men jag tror inte pÄ det? : En kvalitativ undersökning av hur elever pÄ Fordons-, Bygg- och Teknikprogrammet löser en skrivuppgift i det nationella provet i Svenska B

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur pojkar pÄ Teknik-, Fordons- och Byggprogrammet löser en specifik uppgift i det nationella provet, Svenska B. Jag har fokuserat pÄ följande tre frÄgestÀllningar: 1.) Vad för Àmne skriver pojkarna om, hur bygger de Àmnena och hur relateras det till skrivuppgiftens inspirationsmaterial, 2.) Hur deltar skribenterna i sina texter och hur bjuds lÀsaren in till deltagande, och 3.) Vad kan ovanstÄende sÀga om den övergripande skolkontext som uppsatsen uppstÄr i?Ur ett material av 28 elevlösningar frÄn det nationella provets arkiv har jag valt ut sex stycken för analys. Dessa texter har dÀrefter analyserats utifrÄn tvÄ aspekter: ÀmnesinnehÄll och inkludering/exkludering. Den modell för textanalys som jag har anvÀnt mig av bygger pÄ dels HÀgerfelths (2004) modell för analys av semantiska kedjor, dels social-semiotikens syn pÄ verbens funktion.

LÀttlÀst och svÄrlÀst Analys av texter frÄn fyra dagar i grundskolans mellanÄr

Detta arbete ingÄr i GAFFEL-projektet, som stÄr för Genrearbete för flersprÄkiga elever, och Àr ett forskningsprojekt i samverkan mellan Institutet för svenska som andrasprÄk (ISA), Göteborgs universitet, och skolor i nordost i Göteborg under 2009/2010. GAFFEL-projektet, i vilket jag ingÄtt tillsammans med Per Holmberg och Eva Lundin, kartlÀgger tidiga skolÄrs skriftliga genrerepertoar. Min del i projektet har varit att analysera de texter, som eleverna i klass 4A, 4B och 5A mötte under fyra skoldagar under vÄrterminen 2010 och undersöka vad det Àr i texternas sprÄk som kan göra dessa texter svÄr- respektive lÀttlÀsta. Samtliga texter Àr av berÀttande karaktÀr förutom en faktatext ur Boken om Sverige. Denna text upplevdes av eleverna i klass 4A som allra svÄrast.

FundamentstvÄng i SMS? : Om platshÄllartvÄnget i moderna skriftsprÄksformer

Denna uppsats behandlar utelÀmning av subjekt och subjektsfundament, samt i viss mÄn Àven utelÀmning av finita verb, i en korpus bestÄende av satser insamlade frÄn SMS och MSN-konversationer. Av de 151 insamlade satserna Àr 150 deklarativa satser och en Àr en frÄgesats. Det som undersökts Àr vilka pronomen som utelÀmnats, vilka verb som förekommer i subjektslös konstruktion, vilka skillnader som kan observeras mellan tal- och skriftsprÄk samt varför subjektsutelÀmning sker, kort ur ett historiskt perspektiv, men Àven huruvida det rent grammatiskt Àr möjligt med subjektslösa konstruktioner.Resultatet av undersökningen visar att jag Àr det subjekt som mest frekvent utelÀmnas. NÀr det gÀller verb har dÀremot ingen motsvarande observation kunnat göras. Det verkar med andra ord inte finnas nÄgra sÀrskilda finita verb som gynnar utelÀmning av subjekt..

Kön i interaktion : Samtalsanalys med fokus pÄ pronomen, egennamn och kategoriseringar i till- och omtal av barn inom förskolan

I fokus för denna uppsats stÄr barndomens metaforik i tvÄ litterÀra verk, nÀmligen Agnes von Krusenstjernas Tony vÀxer upp (1922) och Inger Edelfeldts Breven till Nattens Drottning (1985). Syftet men uppsatsen Àr att undersöka hur uppfattningen om barndomen konstrueras och förÀndras i litterÀra verk frÄn skilda tider. Metoden bygger pÄ att den jÀmförande analysen lyfter fram likheter och skillnader i gestaltningen av Krusenstjernas respektive Edelfeldts huvudpersoners sjÀlsliv och deras mognadsprocess ? ett begrepp som hÀnger ihop med barndomens skiftande betydelse. Genom att relatera romanerna till 1900-talets psykoanalytiska teorier av Jung, Freud, Fromm och Berne visar textanalysen att Tony frÄn Krusenstjernas berÀttelse och Edelfeldts romanfigur George Daniel gÄr igenom likadana utvecklingsfaser innan de upplever en slags försoning med livet och övervinner det inre frÀmlingskapet: mötet med Skuggan (personlighetens mörka sida), fascination av döden som smÀlter samman med kÀrlek till mÀnskligheten, det religiösa tvivlet, kroppsliga plÄgor och saknad efter ömhet.

Hur skriver gymnasister? - en kvantitativ analys av 20 elevtexter

Undersökningen omfattar 20 elevtexter med jĂ€mn könsfördelning, dĂ€r kvantitativa analysen inkluderar antal ord per stycke respektive mening, samt andel lĂ„nga och överlĂ„nga ord. Även problematiken kring anvĂ€ndandet av det definita pronomenet de/dem/dom berörs. Analysen görs utifrĂ„n ett genusperspektiv och jĂ€mförelse med tidigare forskning innefattas. Syftet Ă€r att fĂ„ insikt i hur gymnasister anvĂ€nder skriftformen i frĂ„ga om nĂ€mnda aspekter. Undersökningen visar att pojkarna överlag skriver lĂ€ngre stycken, medan flickorna har lĂ€ngre meningar.

?Hen?delserik pÄverkan : PÄverkanskraft pÄ deltagare, sprÄklig kvalité och attityd till författaren

Hen beskrivs som ett könsneutralt pronomen som anvÀnds nÀr könstillhörigheten Àr okÀnd, ovÀsentlig eller ska otydliggöras samt dÀr mÀnniskan inte vill kategoriseras i grupperna ?man? eller ?kvinna?. Syftet med studien Àr att undersöka vilken inverkan det könsneutrala pronomenet hen har pÄ mÀnniskor. Tre frÄgestÀllningar anvÀndes ?pÄverkas attityden till författaren nÀr pronomenet hen anvÀnds i text??, ?hur upplevs den sprÄkliga kvalitén nÀr författaren vÀljer att anvÀnda pronomenet hen??, ?Àr en text med hen mer pÄverkande Àn en text utan hen??.

BerÀttelsens roll för viral spridning : En retorisk analys av tre reklamfilmer pÄ nÀtet

Svordomar och lÄnord Àr vanligt förekommande i kommunikationssituationen kring datorspelande. Syftet med studien Àr att undersöka dessa och identifiera deras funktion, samt hur kommunikationen pÄverkas av att handla om bÄde datorspelsvÀrlden och vÀrlden utanför.Analysmetoden bygger pÄ kategorier som utarbetats av tidigare sprÄkforskare. Materialet utgörs av transkriberade inspelningar av fyra grupper datorspelande ungdomar. Resultatet visar ett flitigt anvÀndande av bÄde svordomar och lÄnord.De lÄnord som Àr specifika för spelen visade sig vara relaterade till strategi och unika företeelser för respektive spel. Det faktum att datorspelsvÀrlden och verkligheten krockar resulterade i ett intressant anvÀndande av personliga pronomen samt samtalsÀmnesvÀxling som influeras av vÀrlden utanför datorspelet.

"Hen Àter rötter och odlar bin - och lajkar bilder pÄ Fridolin" : En studie om anvÀndandet av ordet hen i journalistiska texter och bloggtexter

I denna uppsats analyseras anvÀndningen av det könsneutrala pronomenet hen i journalistiska texter och bloggtexter. Hen- anvÀndningen exploderade i bÄde media och i bloggar under 2012 i samband med den stora hen-debatten och sedan dess har pronomenets anvÀndning fortsatt att öka. Syftet med denna uppsats Àr att dels undersöka ordets funktion med en kvantitativ ansats, dels att undersöka om det gÄr att hitta mönster i anvÀndandet och dels att undersöka kontextbundna attityder till ordet hen genom en kvalitativ diskursanalys. Resultatet visar att hen i största utstrÀckning anvÀnds i syntaktisk funktion, bÄde i media och i bloggar. Den vanligaste underordnade hen-kategorin Àr generiskt hen och den minst vanliga underordnade kategorin Àr könsöverskridande hen.

RollsprÄk i dubbning och undertextning : En analys av rollsprÄket i den japanska undertextningen och dubbningen av en svensk barnfilm

I Japan Àr s.k. rollsprÄk, dvs. stereotypt sprÄk kopplat till en viss typ av karaktÀr, vanligt i material riktat till barn, sÄsom barnfilmer. Trots att rollsprÄk som forskningsomrÄde Àr relativt nytt finns ett antal studier som behandlar rollsprÄk i litterÀra översÀttningar, undertextningar och dubbningar till japanska. FÄ eller inga har dock jÀmfört hur rollsprÄket pÄverkar karaktÀriseringen dels i undertexterna, dels i dubbningen av en och samma film.Denna uppsats analyserar japansk undertextning och dubbning av den svenska barnfilmen Du Àr inte klok Madicken och finner att bÄda versionerna anvÀnder rollsprÄk pÄ ett liknande sÀtt för att förenkla karaktÀriseringen och framhÀva de kvinnliga karaktÀrernas femininitet genom bl.a.

?Fuck! Han har AWP uppe i Palace.? : En studie om datorspelskommunikation med fokus pÄ svordomar och lÄnord

Svordomar och lÄnord Àr vanligt förekommande i kommunikationssituationen kring datorspelande. Syftet med studien Àr att undersöka dessa och identifiera deras funktion, samt hur kommunikationen pÄverkas av att handla om bÄde datorspelsvÀrlden och vÀrlden utanför.Analysmetoden bygger pÄ kategorier som utarbetats av tidigare sprÄkforskare. Materialet utgörs av transkriberade inspelningar av fyra grupper datorspelande ungdomar. Resultatet visar ett flitigt anvÀndande av bÄde svordomar och lÄnord.De lÄnord som Àr specifika för spelen visade sig vara relaterade till strategi och unika företeelser för respektive spel. Det faktum att datorspelsvÀrlden och verkligheten krockar resulterade i ett intressant anvÀndande av personliga pronomen samt samtalsÀmnesvÀxling som influeras av vÀrlden utanför datorspelet.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->