Sök:

Sökresultat:

5584 Uppsatser om Könsblandad undervisning - Sida 39 av 373

Att vÀlja grupp efter intresse : En kvantitativ studie om intresseindelad undervisning i idrott och hÀlsa.

Den undersökta skolan i denna uppsats anvÀnde sig av en undervisningsform i idrott och hÀlsa dÀr eleverna fick vÀlja ett intresseomrÄde som undervisningen utgick ifrÄn. De omrÄden eleverna kunde vÀlja mellan var musik, boll, fys och friluftsliv. Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ hur elever pÄ gymnasiet upplever denna form av undervisningi idrott och hÀlsa dÀr de sjÀlva har valt ett intresseomrÄde.- Vad anser eleverna om intresseindelad undervisning och skiljer sig detta mellan pojkar och flickor?- Vad ser eleverna för fördelar och nackdelar med intresseindelad undervisning?- Finns det nÄgot samband mellan vilken intressegrupp och vilket gymnasieprogram eleverna valt?I undersökningen har en kvantitativ metod anvÀnts i form av enkÀtundersökningar. Denna metod valdes för att fÄ en generell bild av vad eleverna anser om undervisningsformen.

Anpassning av undervisning vid gymnasieskolans olika program : En jÀmförelse av lÀrarnas arbete vid högskoleförberedande- och yrkesprogram

I denna studie vill vi undersöka hur lÀrare i Àmnena svenska och engelska anpassar sin undervisning för högskoleförberedande- respektive yrkesprogram pÄ gymnasieskolan. Vi har valt att intervjua fyra lÀrare som undervisar i kurserna Svenska 1 och Engelska 5 pÄ bÄda programkategorierna under pÄgÄende lÀsÄr. Vi har undersökt lÀrarnas upplevelser av att undervisa olika grupper i samma kurs och hur de anpassar innehÄllet i lektionerna till grupperna.Det visar sig att lÀrarnas val av stoff var till olika grad pÄverkat av program och examensmÄl, för vissa av informanterna var det en sjÀlvklarhet att programmet skulle genomsyra undervisning, medans andra ansÄg att det kunde vara minst lika viktigt att ge eleverna en ?paus? frÄn programmens kÀrna genom att vÀlja helt andra uppgifter.?En av de viktigaste punkterna som kom fram var betydelsen av ett nÀra samarbete med yrkeslÀrare som ansÄgs vara viktigt för en lyckad Àmnesintegrering pÄ yrkesprogrammen. Det visade sig att yrkesprogrammens elever i allmÀnhet krÀvde mycket mer uppmuntran och dessutom upplevdes planering och genomförande av lektioner pÄ dessa program vara mycket mer krÀvande för lÀrarna..

MatematiklĂ€rare om problemlösning : Åsikter och anvĂ€ndning i undervisningen

Syftet med arbetet Àr att kvalitativt undersöka matematiklÀrares Äsikter omkring problemlösning pÄ gymnasienivÄ; hur de uttalar sig om sin anvÀndning av problemlösning i sin undervisning och vilka fördelar och nackdelar de menar att det finns med att elever arbetar med problemlösning i sina matematikstudier. I min undersökning har jag intervjuat fem matematiklÀrare med olika bakgrunder och undervisningserfarenheter. Resultatet visar att lÀrarna har olika ramverk för hur de definierar och arbetar med problem och problemlösning. Tidigare forskning visar att en lyckad matematikundervisning genom problemlösning krÀver tydliga ramverk. Att undervisa matematik genom problemlösning kan ge mÄnga positiva effekter, men lÀrarnas olika ramverk gör att de prioriterar och arbetar olika med problemlösning i sin undervisning..

ReligionskunskapslÀrares utsagor om undervisning av Sveriges förkristna religioner : - en studie av religionskunskapslÀrares utsagor om fornskandinavisk religion och samisk religion inom Religionskunskap A

Sammanfattning:I studien intervjuas sju religionskunskapslÀrare angÄende undervisning om fornskandinavisk religion och samisk religion. Studiens utgÄngspunkt Àr att fornskandinavisk religion och samisk religion kan ses som en del av Sveriges kulturarv. Informanternas utsagor studeras utifrÄn didaktikens tre översiktliga frÄgor: undervisningens vad?, hur? och varför? Deras utsagor diskuteras Àven mot tidigare lÀromedelsforskning som anknyter till pedagogiska texters framstÀllande av fornskandinavisk religion och samisk religion. Sammantaget diskuteras informanternas utsagor mot utmÄlad fond.Studien visar att undervisning om religionerna anknyter till bÄde gÀllande och annalkande nya styrdokuments yttranden om kulturell mÄngfald och identitet.

Aspergers syndrom - en fallstudie

Under vÄr praktik pÄ ett flertal skolor har vi upplevt att matematikundervisningen inte har verkligheten som utgÄngspunkt. Vi har emellertid uppfattat det som att mÄnga av lÀrarna anser att deras undervisning Àr verklighetsbaserad. Genom litteraturstudier och en enkÀtundersökning har vi undersökt om lÀrare och elever upplever undervisningen som verklighetsbaserad och om eleverna ser kopplingen mellan skolmatematiken och vardagsmatematiken. Vi fann att lÀrare och elever inte har samma uppfattning, elever (Är 6) har svÄrt att se nÄgot samband mellan skolans matematikundervisning och den matematik de anvÀnder i sin vardag. Eleverna inser inte att deras matematikkunskaper kommer till anvÀndning utanför skolan, detta trots att lÀrarna anser sig bedriva en verklighetsbaserad undervisning..

Tro, tillit och fruktan i Exodus och Numeri

Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en ökad kÀnnedom kring hur musikundervisning pÄ gymnasiesÀrskola kan se ut och hur musiklÀrare upplever sin undervisning.Detta har undersökts genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med tre utbildade musiklÀrare som arbetar pÄ programmet för estetiska verksamheter och det individuella programmet. Av intresse har varit att ta reda pÄ vad lÀrarna har för mÄl med sin undervisning och hur de ser pÄ sin verksamhet.Resultatet visar pÄ att mÄlet med musikundervisningen kan ses som bÄde musikaliskt och utommusikaliskt. Detta beroende pÄ vilka elever man undervisar dÄ gymnasiesÀrskolan omfattar flera olika typer av funktionshinder. Ingen av lÀrarna har i sin grundutbildning berört metodik för funktionhindrade elever. Hos dem som lÀrare Àr den viktiga och gemensamma kompetensen den musikaliska.

Gruppindelningar inom idrott och hÀlsa

Syftet med vÄr undersökning var att fÄ en bredare bild om hur de olika formerna av gruppindelningar inom Àmnet Idrott och HÀlsa ser ut, lÀrarens motiv till att anvÀnda en specifik metod samt genom en enkÀt undersöka elevernas instÀllning till de olika gruppindelningarna. De begrepp vi anvÀnder oss av i denna studie Àr samundervisning, vilket innebÀr att flickor och pojkar har idrott tillsammans, sÀrundervisning, dÄ flickor och pojkar har skild idrottsundervisning samt nivÄindelad undervisning vilket Àr ett sÀtt att dela in eleverna i grupper efter förutsÀttningar, förförstÄelse och intresse. De metoder vi anvÀnt oss av Àr dels en enkÀtundersökning som delats ut till ca 90 elever pÄ tre skolor och dels har vi genomfört intervjuer med flera idrottslÀrare pÄ de berörda skolorna. Resultatet visar att majoriteten av eleverna Àr nöjda med den gruppindelning som de har men vissa elever uttrycker en önskan om att fÄ prova nÄgon av de andra gruppindelningsformerna. Eftersom all undervisning Àr situationsanpassad finns det kanske inte bara ett alternativ som Àr det rÀtta utan det gÀller för lÀraren att kunna avlÀsa nÀr det Àr lÀmpligt att anvÀnda den ena eller andra arbetsformen utifrÄn klassens sammansÀttning och det arbetsmoment som ska utföras..

Utedagar i teori och praktik. En studie av utedagar i klass 2-3.

Syftet med följande arbete Àr att undersöka betydelsen av utedag ur ett pedagogiskt perspektiv genom en studie av utedagar pÄ min partnerskola, klass 2-3. Arbetet ger en teoretisk översikt över fenomenet utomhuspedagogik. Med hjÀlp av intervjuer ville jag undersöka elevers och pedagogers uppfattningar om utedagar ur ett lÀrandeperspektiv och koppla resultatet till teori. Sammanfattningsvis pekar resultaten av min undersökning pÄ att pedagoger och elever har en positiv instÀllning till utedagar. Eleverna Àr medvetna om att en utedag innebÀr undervisning ute och upplever att de lÀr sig en mÀngd olika saker.

Utveckla grundskolans NO-undervisning - Ett lÀrarperspektiv pÄ innehÄll, arbetssÀtt och arbetsmiljö i Är F-9

I detta arbete studeras lĂ€rares uppfattningar om innehĂ„ll, arbetssĂ€tt och arbetsmiljö kopplat till N&T-undervisning i grundskolans Ă„r F-9. Denna studie Ă€r en del av ett projekt som Östsam genomför pĂ„ uppdrag av skolverket. Projektet har som mĂ„l att öka intresset hos eleverna i grundskolan för naturkunskap och teknik. Syftet med arbetet, förutom att hitta dessa uppfattningar, Ă€r att jĂ€mföra lĂ€rarnas uppfattningar mellan Ă„r F-3, 4-6 och 7-9. En jĂ€mförelse görs ocksĂ„ mellan lĂ€rares uppfattningar och elevers uppfattningar.

Pedagogers syn pÄ individualisering : pÄ vilket sÀtt arbetar pedagoger för att individualisera i Àmnet svenska, Ärskurs 4-5?

LĂ€rare ska i sin undervisning se till varje elevs behov, förutsĂ€ttningar och intressen sĂ„ att varje elev möts pĂ„ sin kunskapsnivĂ„ och fĂ„r den uppmuntran, hjĂ€lp och det stöd som krĂ€vs för att tillĂ€gna sig kunskap. Alla elever Ă€r olika och behöver dĂ€rför olika metoder och inlĂ€rningstid. Ämnet Ă€r relevant dĂ„ vi under vĂ„r verksamhetsförlagda utbildning mĂ€rkt att en del pedagoger Ă€r dĂ„ligt förberedda att möta varje elev, alltsĂ„ att bedriva en individualiserad undervisning. Undersökningen har skett genom kvalitativa intervjuer med sex pedagoger pĂ„ fyra olika skolor. Pedagogerna Ă€r verksamma i Ă„rskurs 4-5.

Hur sjuksköterskan kan motivera patienter med typ 2-diabetes till förÀndrade levnadsvanor : En litteraturstudie

FörÀndring av levnadsvanor gÀllande kost och motion Àr en viktig del i behandlingen vid typ 2-diabetes för att minska risken för komplikationer. I dagens vÄrd spelar sjuksköterskan en stor roll i behandlingen av diabetespatienter gÀllande undervisning och motivering till förÀndrade levnadsvanor. Syftet med litteraturstudien var att beskriva hur sjuksköterskan kan motivera patienter med typ 2-diabetes till förÀndrade levnadsvanor gÀllande kost och motion. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie. En artikelsökning utfördes i databaserna CINAHL, PubMed och PsycInfo.

En kunskapslucka i skolans vÀrld? En kunskapsöversikt om elever med begrÀnsningar i det teoretiska och abstrakta tÀnkandet - dess följder och konsekvenser.

Med utgÄngspunkt i min egen kunskapslucka kring elevgruppen svagbegÄvade, trots flera Är pÄ LÀrarhögskolan i form av lÀrarutbildning och ett flertal fristÄende kurser, sÄ ville jag undersöka hur forskningen sÄg ut pÄ omrÄdet. Bilden som vÀxte fram visade pÄ ett osynliggörande av denna elevgrupps problematik. Ett osynliggörande som dels visar sig i lÀrarkÄrens kunskapslucka kring dessa elevers behov och förutsÀttningar, och dels i de styrdokument som skolan följer. Varje elevs rÀtt till undervisning efter behov och förutsÀttningar, en sÄ kallad individualiserad undervisning, har stÄtt i fokus sedan 1994 med dÄvarande lÀroplan, Lpo94. DessvÀrre tolkades detta med att eleverna fick mindre lÀrarledd undervisning och sjÀlva fick ta ett större ansvar för sitt eget lÀrande.

Digitaliserad undervisning i verksamheten : IscensÀtta ett temaarbete i Minecraft pÄ fritidshemmet

Utvecklingsarbetets syfte Àr att iscensÀtta ett Minecraftprojekt pÄ fritidshemmet. Det genomfördes pÄ ett fritidshem i södra Sverige dÀr tolv elever deltog i projektet. Genomförandet gjordes enligt Tripps modell som utgÄr frÄn fyra olika delar. Vetenskapliga artiklar i omrÄdet har granskats och resultat analysen Àr utifrÄn det sociokulturella perspektivet. Vi gör en kort beskrivning av spelet Minecraft som anvÀnds i projektet och hur barns datoranvÀndning ser ut.

Hur förmÄr nÄgra lÀrare sina elever att arbeta mot sina mÄl i IUP

Syftet med denna studie har varit att öka kunskaperna om nÄgra lÀrares uppfattningar om hur de arbetar med de individuella utvecklingsplanerna. Mina teoretiska utgÄngspunkter har varit Foucaults maktanalys (1998) och Permer & Permers (2002) makttekniksbegrepp. UtifrÄn ett maktperspektiv har jag synliggjort hur lÀrarna, utifrÄn vad de berÀttat, gör för att kontrollera och förmÄ eleverna att arbeta mot sina individuella mÄl. Min metod har varit kvalitativa intervjuer med fyra olika lÀrare för att försöka förstÄ deras syn pÄ sin egen undervisning och planering runt arbetet med IUP. Resultatet av min studie tyder pÄ att flera av lÀrarna la sig pÄ en för de flesta elever lÄg nivÄ vid mÄlformuleringen i IUP.

"HUR ska jag göra det?" : pedagogers syn pÄ och utformning av individanpassad undervisning i skolÄr 3

I dagens skola Àr individen och dennes behov i fokus. Detta uttrycks i skolans lÀroplan, Lpo 94. LÀroplanens intention Àr att undervisningen skall individanpassas utifrÄn varje elevs behov och förutsÀttningar. Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger individanpassar undervisningen. Vidare Àr studiens syfte att belysa pedagogers syn pÄ individanpassad undervisning och vad det Àr som styr deras utformning av den.Antalet respondenter i studien har varit fyra pedagoger, som alla Àr verksamma i skolÄr 3.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->