
Sökresultat:
157 Uppsatser om Journeys in Dream and Imagination - Sida 7 av 11
Barns lärande och meningsskapande i den fria leken : En intervjustudie om fem pedagogers syn på den fria leken och den fria lekens lärande och utveckling
The purpose of this thesis is to study five pedagogue?s view of the free play and their view of the importance of the free play for children´s learning and development. I have chosen to use a qualitative research method in the form of interviews with five pedagogue´s from a preschool. The main research questions asked were:What have the pedagogues of view on the free play? How important believe the pedagogue that the free play is for children?s learning and development? What has emerged in the study is that educators have a positive view of the free play. They believed that the free play is important for children´s skills.
Brevbäraren, narren och evolutionen. En evolutionsteoretiskt orienterad komparativ analys av Dag-Otto Flink från Vallarnas friluftsteater och Puck och Botten från "En midsommarnattsdröm".
What is it that makes an audience love a character? Through comparative analysis and anevolutionary perspective, I have examined the relationship between the viewer ? the human ?and three popular characters: Shakespeare?s Bottom and Puck from A Midsummer Night?sDream and Dag-Otto Flink, the most popular character from Vallarnas friluftsteater inFalkenberg, Sweden. In what way do they attract us? Why do they attract us? The aim of thecomparative analysis between the characters was to reveal enough similarities for defining allthree as the same character type: the fool. One of the most important similarities for theevolutionary discussion was that especially Dag-Otto and Bottom are consistently themselves.Furthermore, the Darwinian perspective, especially with theories of Daniel Nettle, indicatesthat there are several factors that come into play for successive fiction.
Lajv, ett möjligt verktyg för konflikttransformation?
Uppsatsens syfte är att ta en första titt på huruvida levande rollspel (lajv) har potential som ett verktyg för konflikttransformation. De huvudsakliga frågor som undersökts är: om, när och hur lajv skulle kunna vara ett användbart verktyg för konflikttransformation. Studien har använt en etnografisk metod för att undersöka lajv och den subkultur som utvecklats kring det. Slutsatsen är att lajv skulle kunna vara ett möjligt verktyg för konflikttransformation och kanske särskilt som ett verktyg för att konstruera sociala plattformar och uppmuntra the moral imagination (utvecklat av Lederach) på en mellan-nivå, samt som ett verktyg för försoning i en efterkonfliktsmiljö. Studien gjordes i en liten skala genom nio semistrukturerade djupintervjuer men den visar att vidare forskning kring lajv, som ett möjligt verktyg för konflikttransformation, inte bara skulle vara väl motiverad utan viktigt, då denna konstform, precis som andra före den, riskerar att missbrukas som ett medium för propaganda samt till främjandet av konflikter och krig.
Hundratusentals livsöden på några blad : En komparativ studie mellan ett museums förmedlande av utvandringen och dagens läroböcker
The aim of this bachelor?s thesis is to analyze if there are differences in the way of explainingthe causes of The Great Emigration from Sweden to America in the late 1800s/beginningof the 1900s. Due to the researcher?s education the thesis has a didactic, and comparativeperspective between how history textbooks aimed for Middle School and High School andhow the exhibition Drömmen om Amerika (= The Dream of America), in Vaxjo, Sweden,explains this phenomena. A special analysis scheme is applied to the sources in a way to makeit clear to the reader how informative they are and how much effort they put in the explaining.The outcome of the analysis shows that the exhibition gives the visitor a wider, deeper,and more informative depiction of The Great Emigration, compared to the textbooks? moresummarized extracts.
En fenomenografisk studie om lekens och kreativitetens betydelse för elevers lärande i årskurs 1-3
Bakgrunden till denna studie utgår från våra egna erfarenheter av att undervisningen i årskurs 1-3 ofta är styrd, och har en avsaknad av lekfulla och kreativa inslag, vilket även forskning visar. Graden av styrning innebär därmed ett problem. Stöd för lek och kreativitet i undervisningen för elevers lärande går att finna i skolans läroplan och litteraturen. Detta har lett till en undran över lärares syn på betydelsen av lek och kreativitet i undervisningen. Syftet med studien är att analysera en antal lärares uppfattningar av lekens och kreativitetens betydelse för elevers lärande i undervisningen.
Behövs personlighetstester för att kunna skapa en bra projektgrupp?
För att man ska lyckas med ett projekt så är det ytterst viktigt att man har en projektgrupp som är kompetent och som arbetar bra. Gruppen ska helst vara anpassad till projektet och det ska finnas en variation av personligheter. Hur skapar man då sitt dream team?Det finns en hel del olika tillvägagångssätt och olika syn på en lyckad/bra projektgrupp. I detta arbete definieras en bra grupp som en grupp som arbetar effektivt för att uppnå dem uppsatta målen utan att man stöter på enkla problem längst vägen. Detta görs genom att man kompletterar varandra. För att man ska få en bra projektgrupp så finns det en del faktorer som man bör tänka på.
Wikipedia : Informationspublicering på Internet ur ett genus- och maktperspektiv
This essay is about publishing on the Internet and aims to understand the differences between publishing information on the webpage Wikipedia (Swedish version) in contrast to other information pages on the Internet, for example blog, discussion pages, homepages etcetera. The study is based upon an article which described that 90% of the information publishers at Wikipedia belongs to a small elite of white, western, well educated men between the age of thirty to thirtythree. This study examines why people who does not belong to this heteronormativity publish information in other Internet places but not at Wikipedia.Wikipedia is an open source site, where anyone can publish and are even encouraged to do so and is often described as an utopian dream of the digital democracy, so why don´t people express themselves on Wikipedia? The method is based on two discussion groups, which are compared and analyzed. The study is based upon theoretical competence within feminist theory and conceptions such as intersectionality, heteronormativity and digital divide as well as theories about digital devices and social order.
I have a dream? ? En fokusgruppsstudie om ungdomars framtidsdrömmar
Syftet med uppsatsen är att undersöka och jämföra ungdomars framtidsdrömmar utifrån ett klass- och genusperspektiv. Frågeställningar:? Hur tänker och resonerar ungdomarna om sina framtidsdrömmar och sina valmöjligheter utifrån arbete, utbildning, familj och relationer? ? Hur ser ungdomarna på sina möjligheter och hinder inför framtiden?? På vilka sätt samstämmer och/eller skiljer sig ungdomarnas framtidsbilder åt utifrån ett klass- och genusperspektiv?Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade fokusgruppsintervjuer, utifrån en abduktiv ansats. Resultaten från de fyra fokusgrupperna som vi har genomfört har analyserats utifrån ett klass- och genusperspektiv. Analysen av resultaten har samtidigt genomsyrats av teorier om kulturell friställning och vårt senmoderna samhälle.
IT som marknadsstrategiskt hjälpmedel - en studie om långsiktiga relationer
The most dominating channel for communication, connecting companies and customers, during the 1900 century was those who included either physical contact or phone contact. However, when Internet started to make its way as a channel for communication, a whole new opportunity opened up for the companies. Since then Internet has grown to be an important part for any company that wants to gain market shares. One of those markets is the market of travelling.This paper discusses the Swedish industry of travelling, and different travel organizers use of Internet as a mediate for long-term relationships. The paper is built on a comparison between three companies that all distributes journeys, this is to examine the Internet communications effect on the electronic relationship (e-relation) with customers.Three travel organizers with similar visions and objectives are compared in this paper, these are Apollo, Fritidsresor and Ving.
Ett tjänstedesignprojekt för bättre handhygien i vården : "Att göra en Albin"
Detta projekt har varit ett första försök för studenten att använda sig av tjänstedesign i ett verkligt projekt. Problemet har varit att i sjukvården idag finns stora problem med att bakterier och virus som vinterkräksjukan slår ut hela avdelningar som tvingas stänga till stora kostnader. Vinterkräksjukan a?r högst smittsamt och det räcker med att någon glömmer tvätta händerna ordentligt fo?r att det ska sprida sig på en avdelning.I detta arbete har tjänstedesign metodik använts för ta reda på varför det förekommer smitta på ortopedkliniken på Centralsjukhuset i Karlstad och vad som kan göras för att förbättra handhygienen och minska risken för smittspridning på ortopedkliniken.Observationer genomfördes på kliniken ur patienters, sjuksköterskors samt läkares perspektiv. Tjänstedesignmetoder som customer journeys och desktop walkthrough användes fo?r att visualisera patienters resor genom kliniken och skapa lösningar ihop med läkare och sjuksköterskor fo?r att skapa möjligheter till bättre handhygien.Resultatet blev ett koncept som ökar synligheten av de handspritstationer som finns samt ett förslag på hur dessa stationer ska placeras ut på kliniken fo?r att ge bästa lättillgänglighet för sjukhuspersonal, patienter och besökare.Namnet ?Att göra en Albin? myntades efter att en fältstudie genomförts på ortopedkliniken utav en av projektets kontaktpersoner pa? landstinget i Värmland.Litteraturstudier gjordes också på hur tjänstedesign använts i vårdutveckling, både nationellt och internationellt, och hur tjänstedesign kan bidra till en bättre vård.Uppdragsgivare har varit Tomas Edman på Innovationsslussen Vivan.Arbetet har gjorts i kursen Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i Innovationsteknik och design (MSGC12) på Karlstads universitet.
Berättande i spel : En analys av relationen mellan karaktärer,interagerbarhet och presentation i spelen Half-Life 2,Fallout 3 och Fahrenheit
Denna uppsats undersöker hur förhållandet mellan karaktären, interagerbarheten ochpresentationen påverkar möjligheterna för hur spelaren uppfattar berättelsen i spelenHalf-Life 2(Valve Corperation, 2004), Fallout 3 (Bethesda Game Studio, 2008) ochFahrenheit (Quantic Dream, 2005). Metoden för analyserna är baserat på Aarseths (2007)teorier och går ut på att jag själv spelat spelen och sedan analyserat dessa utifrån minaegna spelupplevelser. Analyserna tar även upp teorier och begrepp från andra forskare, såsom Marie-Laure Ryan, Andrew Rollings och Ernest Adams, Lee Sheldon och UlfWilhelmsson.Metoden för analyserna lyckas plocka fram flera unika berättartekniker och förhållandenfrån spelen. Bland annat den dolda storyn i Half-life 2, den ytterst interagerbara välden iFallout 3 samt de flera olika huvudkaraktärerna i Fahrenheit, och hur dessa påverkarspelarens uppfattning av berättelsen. Förhållandena är dock inte generella, utan unika förvarje spel, vilket medför att resultaten också är det, och kan därför inte ses som reglerutan mer som riktlinjer för hur en berättarteknik kan se ut..
En studie i visuell sponsorkommunikation med fotboll som arena : Vilken typ av sponsorkommunikation är passande vid matchvärdskap och finns det utrymme för nytänkande?
Time changes, so also in sport. The small venues become larger and more modernized. As stadiums grows, so also does sponsorship and its popularity, around them. Is it enough as a sponsor only to expose yourself these days, or does the new times require more creativity to stand out from all the media?This work is done for Stadium AB in Norrköping, and treats questions such as; what type of sposnorcummunication that is proper to use around the soccer stadium, and if it is possible for new ideas in the future when Stadium is hosting a game? To answer these questions theory has been read about sponsorship and data has been gathered through qualitative interviewswith soccer clubs and sponsorship consultants.The work result shows that there are some general rules that the company should follow tosucceess when hosting a game.
Varför sagostund? Sagostundsverksamheten på folkbibliotek igår och idag.
The purpose of this Masters thesis is to investigate the reasons for public libraries to have story-time today and also the reasons for story-time at the public library historically in Sweden. Why is the phenomenon of story-time still existing at public libraries today? The study is based on a questionnaire that was sent to childrens librarians in the Västra Götaland region. The material collected in this questionnaire was put together and resulted in six different categories showing the libraries purposes and thoughts of their story-time activities. The categories were: cultural heritage/tradition, joy of reading, language and imagination, library visits, storytelling and mutual experience.
Lek på förskolan : En observationsstudie om barns lek och vuxnas deltagande i lek på två förskolor
The study which has been made is a qualitative observational study where play forms and participation of adults were observed in two preschools. The word play is defined in the study with an ?as-if? ?nature based on Knutsdotters definition which differs play and activities from each other. The observed play form has been analyzed according to the concept of imitation and imagination play. To get a complete base of the study a few children on some occasions drew what they played or would like to play.Through photographs of these drawings and how the children described and explained what they drew a connection could be made with the children?s play forms.
Greklands offentliga förvaltning.
The story of the forest - A folded textile wall for flexible rooms in public spacesIn the story of the forest the dragonfly is spinning yarn shiny as the sun. In the story of the forest almost everything can happen and almost everything is also happen there.Inspiration from Lennart HellsingThe goal in this exam work was to create a calm, playful space for children in public spaces. A place where children can hide and relax without being disrupted by the surrounding, a place where their imagination can grow and take place. The goal was also to make a flexible space for public spaces that could be used in different ways. Today many libraries want to be more than a library, they will work as a meeting place and you can find several activities to join in.