
Sökresultat:
299 Uppsatser om Journalism - Sida 19 av 20
"Är vi live nu?" : - En undersökning om sportjournalistens roll och arbetsförhållanden i det föränderliga medielandskapet
Denna studie avser att undersöka hur arbetsförhållanden för sportjournalister i Sverige ser ut. Den avser även att se huruvida det skett några förändringar över tid, i takt med ett förändrat medieklimat med teknisk utveckling och en hägrande "tidningsdöd". Uppsatsen bygger på frågeställningen "Hur ser yrkesverksamma sportjournalister på sina arbetsförhållanden i relation till det föränderliga medieklimatet?" och "Hur ser sportjournalister på nya digitala verktyg såsom sociala medier och ökad profilering i samband med den digitala utvecklingen?Arbetet baseras på sju stycken kvalitativa intervjuer som konstruerats efter teori kring sportjounalistik, mediekonvergens, samt en tidigare studie av David Hesmondhalgh & Sarah Baker om arbetsförhållanden i de kreativa näringarna i Storbritannien. Intervjurespondenterna bestod avav sju stycken sportjournalister, med minst tio års erfarenhet av yrket.Studiens huvudsakliga resultat visar att sportjournalister idag ofta har väldigt späckade arbetsdagar, med många timmar och fler arbetsuppgifter än tidigare.
Journalisters erfarenhet av hot i sin yrkesverksamhet : En kvalitativ intervjustudie med sex journalister i lokalpress
Att svenska medier hotas blir allt vanligare. Denna undersökning syftar till att diskutera omfattningen av hot mot journalister och beskriva hotens karaktär genom att lyssna till journalisternas egna erfarenheter. Undersökningen är kvalitativ och bygger på semistrukturerade intervjuer med sex verksamma journalister, varav tre har redaktionellt ansvar. Vi har besökt ett antal redaktioner som har erfarenhet av hot och vänt oss till vissa nyckelpersoner. Utifrån syftet har vi formulerat följande frågeställningar:Vilka uttryck tar sig hoten mot lokaltidningsredaktioner och enskilda medarbetare?Finns det en handlingsplan på redaktionerna när medarbetare hotas? Hur ser den i så fall ut?Vad anser de enskilda journalisterna att hot får för konsekvenser för det journalistiska arbetssättet och ? i förlängningen ? även demokratin?Vår forskningsfråga blir således: om, och i så fall varför, journalister på lokaltidningar uppfattar att olika typ av direkta hot mot dem ökat och vilka konsekvenser journalisterna anser att detta kan ha för deras yrkesutövning.Resultatet av studien visar att alla respondenter har fått hot och trakasserier riktade mot sig och/eller redaktionen.
Ny teknik, samma behov : En kvalitativ undersökning av två generationers mediebruk i ljuset av den moderna bruks- och belöningsforskningen
ABSTRACT Title (English): New technologies, same needs? A qualitative research of media usage in two generations, in the light of modern uses and gratifications research Title (original): Ny teknik, samma behov? En kvalitativ undersökning av två generationers mediebruk i ljuset av den moderna bruks- och belöningsforskningen Language: Swedish Author: Frida Ivansson Tutor: Sven Ross Course: Media and Communication Studies, Bachelor's Thesis. Period: Spring term 2013 University: Department of Journalism, Media and Communication (JMK) atStockholm University Purpose/Aim: The purpose of this paper is to, in the light of todays uses and gratification research, highlight the differences in media use in adolescents and adults. I focus on the informants' television viewing and I compare this cross-generational, and in relation to other media use. Material/Method: The method I used in this thesis is qualitative interviews. My choice fell on this method because I believe it to be the most suitable for obtaining the data needed.
Sensationskampen : en jämförelse mellan Expressens och Aftonbladets löpsedlar 1994 och 2004
Syftet med denna studie är att undersöka hur Expressen och Aftonbladets löpsedlar förändrats mellan 1994 och 2004 samt de skillnader som finns mellan tidningarna. 168 stycken löpsedlar har studerats under mars och november de båda åren.Min främsta utgångspunkt har varit Marina Ghersettis forskning om den alltmer utbredda sensationsjournalistiken som kommit till följd av konkurrensen på mediemarknaden. Alla huvudrubriker på löpsedlarna har i denna studie setts som sensationella.Studien visar att år 1994 prioriterade båda tidningarna nyheter om brott, olyckor, ekonomi och politik medan sådana nyheter var ovanliga tio år senare. Nyheter om kända personer har istället blivit många fler år 2004. Expressen har ökat de positiva budskapen på löpen medan dessa har minskat i Aftonbladet.
Nyheter i förändning : En explorativ studie av nyhetsartikeln på nät och papper i svensk dagspress
Title: The transformation of news - an exploratory study of digital and analog news in the Swedish daily press.Author: Annika Arnell and Sofia AmanuelTutor: Lowe HedmanPurpose: This explorative thesis attempts to study if new ways of news production and distribution created by recent digitalization processes and technical development has different impacts and effects when the same news events is published in the same daily newspaper in a digital as compared to an analog platform.Method/Material: The method used is an explorative qualitative content analysis. The articles are divided into three levels: main news, middle-sized news and notes. The material consists of 40 news articles from two Swedish daily newspapers, with a divide of 20 news articles per newspaper.Main results: This study demonstrates that there are differences in how a news article is formed in a digital as compared to an analog platform. The differences show that main news events are presented in the exact same way on both platforms. The smaller notes show vast differences in all categories and are often fuller on the digital platform, leaving information such as context and previous events out in the printed newspaper.
User comments: Availability and Utilization in Online News Affiliated with Local Daily Press
User comments:Availability and Utilization in Online News Affiliated with Local Daily PressAuthor: Susanne AlmgrenSupervisor: Mats EkströmConstituent: Dagspresskollegiet (Annika Bergström/Ingela Wadbring)Course: Term Paper in Media and Communication StudiesTerm: Spring Term 2012Pages/word count: 91 pages / 38 334 wordsObjective: To examine the users availability to the user comment feature and how theusers utilizes the user comment feature in the context of an online news site affiliatedwith local daily press.Method: Mixed methods approach, content analysis and discourse analysisMain result: In this context, three out of four news stories (76.5 percent) has beenallocated with the user comments feature. The highest availability to the user comment feature was found in news themes covering sports and entertainment, followed by financial news. News stories lacking the user comment feature weremainly found in news themes concerning crimes and accidents. The user comment frequencies are not normally distributed along news stories. On the contrary, 62 percent of the news stories did not get any user comments at all.
"Heja Sverige! Heia Norge!" : En kritisk diskursanalys av nationalism inom svensk och norsk sportjournalistik med fokus på bevakningen av Skid-VM i Falun 2015
The purpose of this essay, entitled ?Heja Sverige! Heia Norge?, was to study the difference in nationalistic tendencies between Swedish and Norwegian news coverage of the 2015 FIS Nordic World Ski Championships in Falun, Sweden, which took place between 18 February and 1 March 2015. It was the fourth time the event took place in Falun, previous games having been held in 1954, 1974 and 1993.I performed a critical discourse analysis of a total of twelve articles split over two race days ? one where Swedish athletes outperformed Norwegian athletes and vice versa. I did this order to study if the news coverage in each of the two countries? most promininent sports papers; Sportbladet in Sweden and VG Sport in Norway, was charaterized by a nationalistic discourse, as well as comparing the two to find similarities and differences between them.Having based my analysis on theories and previous research regarding media events, nationalism, national identities, ?us and them?, imagined communities et cetera, I came to the conclusion that a nationalistic discourse is, without a doubt, present in the news coverage ? something very unique for sports Journalism as a genre.
?Det verkar som man helst vill vara någon som är blond, smal och glad? : En komparativ studie av två olika chefredaktörers versioner av Veckorevyn
The purpose of this study is to compare the contents, editorials and front covers of Sweden?s oldest girl?s magazine Veckorevyn during two different years, in which the magazine had two very different chief editors.In the year 2000, Emma Hamberg got the job as editor-in-chief for Veckorevyn, with a vision of changing the way the magazine represented young females. She wanted to add a more feminist viewpoint to the magazine, since she felt that Veckorevyn didn?t live up to its claim of being ?a girl?s best friend?. Six years later, the famous Swedish fashion editor Ebba von Sydow became editor-in-chief for Veckorevyn, with the intention of making the magazine better, smarter and more fun for young girls.
"Tidningar är som tveeggade svärd" : En jämförelse hur den indiska tidningen The Hindu skrev om ämnet hiv/aids och hiv-positiva personer under 16 dagar år 2005 och 16 dagar år 2007.
We wanted to know how the subject HIV/AIDS was handled in the Indian newspaper The Hindu, which is written in English, during a period of 16 days (30 October-14 November) in 2005 compared to the corresponding period during 2007. Because we liked to study what kind of differences there were in the reporting between these two years. In addition we also wanted to learn how people living with HIV and AIDS are represented in pictures and text. To find out this was the purpose with this investigation.The study is made from the theory of stigma, semiotics and from a professional model of the normative theory. The articles about HIV/AIDS were quantitatively analyzed with help of a schedule of codes and we performed a qualitative analysis on several articles, four from 2005 and four from 2007.
Transparens inom PR-verksamhet : En studie om PR-företagens förhållanden till öppenhet
AbstractTitle: Transparency within Public Relations ? A study about PR-companies understanding of opennessPages: 71Authors: Olof EhrsTutor: Virginia MeliánCourse: Media and Communication Studies, Bachelor Degree.Period: Autumn 2011.University: The Department of Journalism, Media and Communication, JMK,at Stockholm University.Background and aim: The PR-industry is continuing to grow in Sweden. The increase of working consultancies has made it more difficult to define what PR-activities really are in Sweden today. This exam reviews the presence and lack of transparency within the PR labour. The aim of the essay is to inspect the PR-companies relation to transparency and non-transparency.
Man och kvinna till salu : En studie av manliga kontra kvinnliga modemagasins framställning av genus och konsumtion
Due to the developments in today's gender discussions, this essay aimed at investigating the gendered constructions and encouragements to consumption. As a former fashion student I have a special interest in the commercial constructions featured in fashion magazines, especially since advertising, fashion and perceptions of gender have long walked hand in hand. Just as feminism studies have shown femininity being a fluid identity, recent studies of masculinities, media and culture are also showing changes in the depictions of men.The aim was to clarify how fashion magazines encourage men and women to consume products and ideals, and also discuss the gender constructions occurring in the junction of editorial and commercial text (articles and advertisements). The analysis was thereof based on three main questions:- How is consumption encouraged in male and female fashion magazines?- What kind of gendered pattern appears in the junction of advertisement and editorial text?- With regard to the gender constructions, what is the reader encouraged to consume?The theoretical framework of the analysis was based on gender studies and political economy, mostly describing a commercial perception of feminine Journalism and a new metrosexual expression in men?s fashion and lifestyle magazines.By using a combination of quantitative (content analysis) and qualitative (semiotics) approach two fashion magazines, Elle and King Magazine (published in May 2013) were used as representatives of fashion magazines in general.The results showed clear differences between the sexes.
Borgarklassens diskreta stil : Smak och samhällsklass i heminredningstidskriften "Sköna Hem"
Within media and communications studies, questions of taste have often been associated with the dichotomy of high versus popular culture. The French sociologist Pierre Bourdieu has also used mass media products in his studies of class determined tastes and dispositions. In this paper the author uses the theoretical framwork of Bourdieu to examine aspects of social class and legitimate taste in the interior design magazine "Sköna Hem", a market leading magazine within it's genre of lifestyle magazines in Sweden. A specific type of feature article, where a real-life home is portrayed, is studied using the critical discourse analysis of Norman Fairclough. The homes portrayed are predominantly affluent and display elements of conspicuous consumtion as mediated through legitimate taste and cultural capital.
"Vi är inte en tummelplats för dårar" : Hur journalister och ansvariga utgivare resonerar kring och förhåller sig till användargenererat material i lokaltidningar
Sedan 1700-talet har läsarnas medverkan varit en väsentlig del i tidningarnas produktion. Utan deras deltagande har det inte heller blivit någon tidning. En förändring på området skedde när professionaliseringen av publicistrollen blev ett faktum och läsarnas medverkan ifrågasattes.Samhällsförändringar och tekniska utvecklingar har sedan lett fram till det vi har idag: ett samhälle där medieorganisationerna är i allt större behov av att läsarna återigen deltar i olika former. Syftet med studien är därför att undersöka hur journalister och ledning på tre olika lokaltidningar resonerar kring och förhåller sig till användargenererat material, samt vilka möjligheter användarna har att delta.Genom semistrukturerade intervjuer med lokaltidningarnas ansvariga utgivare och två journalister på respektive redaktion har vi fått fram att tidningarna generellt har ett positivt förhållningssätt till användargenererat material. De anser att teknikens utveckling både har hämmat och främjat relationen till läsarna i takt med att olika plattformer har utökat tidningarnas grundläggande publiceringskanal, det vill säga papperstidningen.
?Vi lever ocks? i samh?llet?. En kvalitativ studie om ungas uppfattning av deras representation i traditionella medier och hur det p?verkar deras samh?llsengagemang
Abstract
Title: ?Vi lever ocks? i samh?llet? ? En kvalitativ studie om ungas uppfattning av
deras representation i traditionella medier och hur det p?verkar deras
samh?llsengagemang
Authors: Ella Gustafsson, Elin Gustavsson och Julia Stjernberg
Level: Bachelor thesis in Journalism
Term: HT 2024
Supervisor: Bengt Johansson
Aim of thesis: The main purpose of this study is to investigate how upper secondary school
students perceive their representation in traditional news media and how they perceive that
this representation affects their civic engagement.
Theoretical framework: To answer the questions of the study we have used three different
theories. These theories are Iris Marion Young?s view of the deliberative theory of
democracy, the theory of diversity by Denis McQuail, and Axel Honneth?s theory of
recognition.
Method: The method chosen for the study was qualitative conversational interviews with
upper secondary school students from different study programs in Sweden. In the study, five
conversational interviews with a total of 16 students were conducted.
Datorspelskultur
Det finns en tydlig trend att soloföretagandet ökar i tjänstesektorn. På grund av effektiviseringar, politiska sysselsättningsåtgärder tvingas och lockas allt fler till att starta företag för att hålla sig kvar på arbetsmarknaden. År 2003 stod soloföretagen för 58% av det totala antalet företagskonkurser. Anledningen till detta är dels okunskapen som finns när man tvingas ut i företagande, men framförallt resurssvaghet. För att klara sig i hård konkurrens behöver soloföretagen någon form av resurskomplettering.