Sök:

Sökresultat:

704 Uppsatser om Jokkmokks bibliotek - Sida 19 av 47

Folkbiblioteken och informationsuppgiften: Fyra biblioteksorganisationers syn på folkbibliotek, folkbibliotekens bestånd samt deras roll i samhället.

The purpose of this paper is to examine different attitudes regarding freedom of information and how libraries should fulfil their information-task represented by four organisations. The organisations are important in shaping the Swedish public libraries in different ways. The purpose is to examine in what ways their definition of information freedom may differ from one another and what that means in defining the public library. For the survey the qualitative textual analysis has been used for examining the documents and websites that are part of the debate about the public library and information freedom. We chose to interview representatives of four organisations that in different ways influence the shaping of the public library.

Förmedling av discovery-verktyg vid högskole- och universitetsbibliotek ? En enkätstudie om undervisande bibliotekariers inställningar till discovery-verktyg och hur de förmedlar dessa vid referenssamtal och användarundervisning

The purpose of this thesis is to examine how Swedish highereducation librarians mediate discovery tools to its users. Thisstudy aims to investigate higher education librarians? generalattitudes towards discovery tools, their perception ofstudents? discovery tool usage, and how they mediatediscovery tools to students through reference interviews anduser training. The empirical ground of this study is a semistructuredsurvey that was answered by 115 instructinglibrarians. The study concludes that although librariansgenerally have a critical attitude towards discovery tools theyalso think that the discovery tools serve a useful purpose,especially as a starting point in the information searchprocess.

Bibliotekarien i skolan : En studie av kompetens och samarbete vid tre bibliotek på svenska gymnasieskolor

Denna uppsats handlar om skolbibliotekariens roll i skolans verksamhet och deras samarbete med lärarkåren. Syftet med studien var dels att ta reda på vilka kompetenser skolbibliotekarierna anser är centrala för arbetet och dels hur de såg på sitt eventuella samarbete med lärarna på skolan. Arbetet har avgränsats till bibliotekariernas perspektiv på rollen och relationen. Dessa frågor besvarades med hjälp av semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med respondenter från tre gymnasieskolbibliotek. För att skapa en teoretisk grund gås också kompetensbegreppet som sådant igenom samt tidigare studier rörande samarbetet mellan de två yrkesgrupperna.

Hantering av handhållna läsenheter - en kvalitativ analys av läsbegreppet på nätforumet MobileRead

The aim of this study is to examine reading on the MobileReadforums. The term ?to read? is extended to also cover bookcollection and usage of new technology such as mobile readerunits.A catalyst for reading on mobile reader units seem to be the needto always have access to the personal e-book collection. Apartfrom being a source for reading the collection of e-books alsoserves the purpose of extending the members self-esteem.A large portion of the activities on the MobileRead forum isaimed at making new technology comprehensible with the help ofprotocols to determine the usage of that technology. The processof making protocols also seem to be another way for the membersto extend their self-esteem.Traditional libraries are mainly seen as one of many sources for ebooks.Librarians are mostly perceived as being service mindedbut lacking in e-book knowledge.There is also a risk for miscommunication as the library hasdeveloped other protocols that defines an e-book and how itshould be used.This study is a qualitative analysis based on forum posts collectedfrom the MobileRead forum..

Från blåa till röda linjen. En komparativ undersökning av barn- och ungdomsverksamheten på Tensta och Östermalms bibliotek

Jeanine Basingers bok The World War II Combat Film presenterar en annars väldigt oupmärksammad genre, den amerikanska Andra Världskrigs-stridsfilmen. Utifrån den mall som Basinger beskriver i boken har jag här diskuterat och analyserat hur Saving Private Ryan håller sig till mallen som skapats av tidigare stridsfilmer. Mallen består i korthet av en mängd element som används genomgående i genren; såsom gruppen, hjälten, målet och fienden. Dessa element förekommer från den första andra världskrigs-stridsfilmen Bataan från 1943 och har konsoliderats och utvecklats sedan dess. Slutsatsen blir att även om SPR blivit känd som en nydanande och orginell film så är håller den sig nästan slaviskt till mallen, det enda som möjligt kan skilja den lite från andra filmer i genren är det ursprungliga målet, det är inte vanligt att ha ett såpass politiskt inkorrekt mål som att rädda en enda man..

Barnbibliotekariers förhållningssätt till barns läsning: en jämförande studie mellan Sverige och Litauen

The purpose of this master?s thesis is to investigate children?s librarian?s perspectives on children?s literature and reading of fiction books. This is a comparative study of Swedish and Lithuanian librarians. The main questions to be answered are how children?s librararians at public libraries motivate their selection and purchase of fiction for children and what kind of considerations there are behind the purchases.

Skönlitteraturens möjligheter! : En intervjustudie om boksamtal i år 4 samt om samarbetet mellan skola och folkbibliotek  

Detta examensarbete undersöker hur lärare i år 4 arbetar med skönlitteratur och boksamtal i sin undervisning. I studien har Chambers modell och forskning kring skönlitteraturens roll i undervisningen samt samarbetet mellan skola och folkbibliotek undersökts. Lärare och bibliotekarier har intervjuats och dessa intervjuer har legat till grund för studiens resultat.Studien visar att lärares egna engagemang, kunskap och intresse är avgörande för hur man på ett framgångsrikt sätt kan arbeta med skönlitteratur för att nå delar av målen i svenska. Det framkommer också att reflekterande läsning bidrar till att utveckla elevernas språk och ordförråd. I vår studie framkommer det av tidigare forskning och resultaten från intervjuerna att ett bättre samarbete mellan skola och folkbibliotek skulle vara önskvärt.

Villa Sassi : ett gestaltningsförslag för trädgården

Examensarbetet ?Villa Sassi - ett gestaltningsförslag? redogör för tankar och processer under utformningen av det slutliga förslaget till trädgårdens utformning. Villa Sassi ligger i Lunds norra utpost, och förslaget tar hänsyn till platsen. Huset är ritat av arkitekt Heidi Sassi. De har själva byggt huset. Idag bor de i huset med sin familj. Arbetet inleddes med diskussioner med Heidi Sassi om hennes visioner för trädgården.

Svenska Akademiens Nobelbibliotek: En användarundersökning

The purpose of this study was to discover patterns and variations of service requirementsamong various groups of users at the Swedish Academy's Nobel Library. Twenty-nine personswere interviewed and divided into different groups with regard to their purpose of usingthe Nobel Library. The groups of users were members of the Swedish Academy and thepublic. The public were subdivided into the following three groups of users: persons whopursue formalised studies, persons who read as a hobby, persons who work with literature asa profession.The data reveals that the members of the Swedish Academy were very satisfied with theservice at their library and positive to a limited increase of users. Persons who pursue formalisedstudies and persons who work with literature as a profession emphasized that the NobelLibrary is outstanding within its subject field.

"En barnbibliotekarie finner förr eller senare folksagan" om folksagans ställning på fyra bibliotek

The object of this master thesis was to examine the significance of fairy tales for children and the extent which children today are able to share fairy tales through the activity of the libraries. The main question was: how current were fairy tales at the investigated libraries activity for children and how current were fairy tales in todays book publication? The qualitative methods used were in the form of interviews, statistics and source studies. The theoretical literature in this thesis described the folkloristic context of the fairy tales. There was also a psychological and a pedagogical view of the possibility of the fairy tales.

Mer än Katitzi och klezmer? : en kvalitativ undersökning av biblioteksverksamhet riktad mot romer och judar

This bachelor's purpose is to examine different types of library work directed at theSwedish national Jewish and Romani minorities. The thesis will begin with accounting for thepolitics of Swedish national minorities and of today?s situation for Jews and Romanis in Sweden.We will, to accomplish this purpose, use a three-piece question formulation regarding therespective works of the libraries, as well as the possible benefits that cooperation betweendifferent libraries could bring. The questions are answered in the analysis of four qualitativeinterviews through a model based on Dorte Skot-Hansen's thoughts on the library's different rolesin different understandings of society. The analysis will lead us to a final discussion, in which wewill present our results: that distinct guidelines regarding the national minorities for the publiclibraries are a necessity for Sweden?s fulfilling of the responsibility towards these groups; thatthere is a need for a coordination of the propositions and conventions regarding the nationalminorities in the shape of a substantial legislation; and that this field in the future needs to bethoroughly observed and examined in order to evaluate how the Swedish public libraries meet the needs of the national minorities..

Busig eller flamsig : En studie av genus i bilderböcker

The aim of this thesis is to analyze children?s picture books regarding whether and in what form gender stereotypes can be seen in these. The purpose is also to evaluate whether the findings correlate to the different regulatory documents libraries have to abide to.       The study comprises five books, who are part of a selection of books especially chosen by Uppsala City Library to be used by primary school children aged 6-9. The method used is the study of text as well as illustrations, as the theory of this thesis is that the two cannot be separated, but has to be seen a unit. Other theories used in the analysis include Nikolajeva?s schedule of male/female properties and theories on gender.      The result of the study shows that gender stereotypes are in majority regarding the characters in the books, but that the opposite also exists.

Skolbibliotek och undervisning : En studie om lärare och skolans bibliotekariers uppfattningar om skolbibliotekets roll i undervisningen

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lärare och skolans bibliotekarier uppfattar skolbiblioteket och dess roll i undervisningen på högstadiet. Studien baseras på intervjuer som gjorts med lärare och bibliotekarier på två skolor. Vi har inspirerats av fenomenografin men använder en deskriptiv metod och beskriver i vårt resultat fyra delar: användning av skolbiblioteket, undersökande arbetssätt, skolbibliotekets roll och dess miljö och skolans bibliotekariers roll. I resultatet kommer vi fram till att skolbiblioteket har en viktig roll och att det finns en positiv inställning till skolbiblioteket. Skolbiblioteket används till studier, arbete och skönlitterär läsning.

Hur arbetar förskollärare med barnlitteratur i förskolan utifrån Läroplanen?

AbstractBarns litterära intresse skapas i de tidiga åren. Förskolan har del i detta intresseskapande. Genom att lärarna på förskolan använder en pedagogisk teori eller planerat arbete med barnlitteratur kan de göra skillnaden för om barn tar till sig denna kulturform.Det svenska skolsystemets mål är att eleverna skall lära sig alla sätt språket kan användas på.Vi hade som syfte att försöka förstå hur förskollärare arbetar med att förankra barnlitteratur hos barn inom förskolan utifrån Läroplanens direktiv. För att kunna få information om detta arbete gjorde vi en undersökning bestående av fyra kvalitativa intervjuer med förskollärare. Resultatet vi fick fram ur intervjuerna var att arbete med barnlitteratur görs omedvetet från Läroplanen.

Vad påverkar läsinlärning? : En studie om några lärares och rektorers perspektiv på läsinlärning, faktorer som påverkar samt pedagogisk miljö i tre skolor.

Syftet med denna studie är att undersöka hur tre rektorers samt tre lärares perspektiv ser ut på läsinlärning, faktorer som kan påverka läsningen samt den pedagogiska miljön i årskurs ett. Tre av intervjuerna var med lärare från årskurs ett och där observerade vi även en lektion, de resterande tre intervjuerna var med de rektorer som arbetade på samma skola som lärarna. Vi valde att jämföra en liten-, mellan- samt stor skola och med vår kvalitativa studie intervjuade vi både lärare och rektorer för att få en bredare syn på läsinlärning på skolan där de arbetade och på sätt se om de svarade olika. I resultatet kan vi se att svaren skiljer sig åt men att det även finns likheter mellan skolorna och att lärarnas arbetssätt skiljer sig åt. De faktorer som kan påverka elevernas läsning samt läsinlärning är klassrumsmiljön, bibliotek, läxor, hemmiljö, lärare (kön, ålder, erfarenhet, engagemang) samt schema (hur ofta förekommer läsning?)..

<- Föregående sida 19 Nästa sida ->