Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Johannes - Sida 1 av 3

Johannes Brahms opus 108

Detta examensarbete utgår från Johannes Brahms liv och bakgrund för att analysera och tolka hans Sonat för violin och piano Op. 108. En strukturell och delvis harmonisk analys beskrivs därefter samt en utläggning för hur styckets svårigheter angrips ur ett speltekniskt perspektiv. Syftet med studien är att få en helhet och överblick över sonaten både strukturmässigt men även att förstå kompositörens tonspråk med dess influenser och tankar kring musiken. Studiens resultat är en förståelse för hur musiken tolkas och hur inlärningsprocessen ser ut..

Är det möjligt att använda SCR-rening av rökgaserna vid inblandning av avfall i biobränslet?

Waste appears to be a low-cost fuel compared to biofuel. This Masters thesis was conducted for Vattenfall Utveckling AB and deals with how waste in the fuel affects the performance of a SCR-catalyst. Different mechanisms of deactivation were surveyed, focusing on the poisoning mechanism. A literature study was carried out, which was used as a reference when analysing the results.Small samples (9x2x2 cm, 64 pieces) cut out from a full-scale unused honeycomb catalyst were exposed up to 1500h in two different combustion plants, Johannes in Gävle (co-combustion) and Högdalen in Stockholm (waste-combustion). The activity was measured mainly at 300°C but also at 250, 350, 375 and 400°C.

De medeltida djurfigurernas idévärld : med kyrkomålaren Johannes Rosenrods exemplifiering

In the medieval ruling catholic time the church walls was swarmed with programs of pictures with religious motives there the animal figures rich symbolics was significant first and foremost for the illiterate. Principally the inspiration comes from the antiquitys pagan world of fables and bestiary Christian world of symbols with the bible as the essential source. The essay describes six of the most common animal symbols who occur; dragon, the sneak in the Paradise, mouth of hell, lion, the fox as a preacher and the devil.To attain to a discussion about why just animals are used as symbols for human characteristics in the medieval church art instead for human beings as it's actually be about, I have studied bestiary and other literature about medieval churchpainting to get an understanding about the history of ideas about the thoughts of the time and about symbolics of animals, worth and how the Christianity have had an influence on the pictures.I have used Johannes Rosenrods church pictures from Tensta church in Uppland from 1437 as an exemplification but also mentioned other unknown painters who used similar animal codes and motives.It's plausible that the purpose of the animal figures was both religious and political, which was used by both the spiritual and the worldly authority so they could keep their dominance over the peasant. The figures was simple to read and remember and they made a deep impression on the people together with the sermon. The churchgoer get so to speak a sound- and image experience, a medieval reality who impress their world of ideas.When it's about the artistic formation of religious expression and characteristics it was undoubtedly a great advantage for the artists to use an animal code like a schemata.


Johannes Fundberg : en Dalslandssnickare

Möbelsnickaren Johannes Fundberg var verksam i Dalsland under 1800-talets första decennier, där han tillverkade ovanliga och vackra möbler åt välbärgade bönder.Som skråutbildad stadssnickare under det sena 17- och tidiga 1800-talet i Sverige var man hårt styrd av snickarämbetets stränga regler. För de hantverkare som ville skapa sin möbelkonst efter eget sinne var den enda möjligheten att arbeta på landsbygden, där tvånget att följa modets växlingar inte fanns.Uppsatsen ger en kort beskrivning av möbelstilarnas växlingar under det sena 17- till tidiga 1800-talet hos de högre stånden och hur möbeltillverkningen hos allmogen utvecklades under samma period. Fundbergs personliga historia och förutsättningarna för hans yrkesverksamhet beskrivs, för att sedan gå vidare till hans materialval och tekniker. Ett golvur som man nyligen insett kan vara tillverkat av Fundberg undersöks. Detaljer i möblernas konstruktion och skådeytor jämförs.

Ockeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghem

Analys och undersökning av Johannes Ockeghems kompositionsteknik med bland annat egen komposition som verktyg. Analysen riktar in sig på tonspråk, temabehandling och kompositionsformer i Ockeghems komponerade mässor. Analysen har utförts parallellt med den egna kompositionen som i denna uppsats innefattar ett antal mensuralkanon där stämmorna sjunger i olika tempi. Uppsatsen innefattar även ett ?Övnings-kyrie?, en Kyriesats, en halv Gloriasats och en Sanctussats där alla mässpartier hämtar sitt tema ur den gregorianska mässan ?Orbis Factor?.

En sång om Trojas murar : En retorisk analys av Johannes Anyurus diktverk

Uppsatsen syftar till att genom hermeneutik och retorisk teori analysera Johannes Anyurus verk "Det är bara gudarna som är nya" och försöka utröna dess retoriska funktion, framför allt dess relation till den epideiktiska genren så som den definieras av Lawrence Rosenfield.Jag fann att "Det är bara gudarna som är nya" i första hand syftar till att berätta för berättandets och berättarens skull, samt att den på intressanta sätt ställer sig i en intertextuell dialog med många andra verk och olika sorters berättelser.Slutligen diskuterar jag lite kring verkets retoriska funktion och dess möjliga relationer till existerande teorier, samt den epideiktiska genren och dess relation till poesi som uttrycksform. Jag finner att verkets retoriska funktion med all önskvärd tydlighet är att förmedla tidigare okända sanningar om livet som författaren ser det, och att han uppnår detta förmedlande genom ett mycket kreativt användande av metaforer.Den generella slutsats jag når är dock att mer forskning borde göras på den epideiktiska genren ? den innehåller sannolikt mer än man hittills har hittat..

Är lyckan livets mening? : En hermeneutisk analys av Johannes Paulus II och Dalai Lamas syn på vad som konstituerar det goda livet

Swedish students' knowledge of both mathematics and reading comprehension has deteriorated in recent years. Scientists are discussing whether there is a connection between these areas and that the pupils deteriorating math skills may have something to do with their increasingly lower results in terms of reading comprehension. To investigate this possible connection, I conducted a survey among students in ninth grade and have come to the conclusion that the scientists are right: this connection absolutely exist. Students who received a high score on tasks designed to test students' mathematical problem-solving skills, also received high results on the reading comprehension test. And students who received a poor performance on the problem-solving tasks, were also low performers in the reading comprehension test.

Senmoderniteten och den samtida poesin :  En jämförande textanalytisk studie av Anthony Giddens senmodernitetsbegrepp och Johannes Anyurus diktsamling Städerna inuti Hall

I denna uppsats använder jag Johannes Anyurus diktsamling Städerna inuti Hall, i en sociologisk diskussion kring samtiden. Min teoretiska utgångspunkt ligger i Anthony Giddens texter kring det senmoderna samhället.  Med syftet att se hur Giddens och Anyurus resonemang kring samtidsindividen skiljer sig åt, samt att utreda om, och hur, sociologin kan lära av poesin, ställer jag frågan: Hur kan senmoderniteten , så som Giddens diskuterar den, spåras i Anyurus Städerna inuti Hall? För att besvara min fråga definierar jag först vad Giddens menar att senmoderniteten innebär, för att sedan visa på några specifika sätt som han menar att senmoderniteten påverkar individen. Därefter skapar jag ett verktyg för att söka senmoderniteten, så som Giddens beskriver den, i poesin.  Jag finner på en strukturell nivå att det finns stora likheter mellan de två, men på individnivå diskuterar Anyuru och Giddens skilda samhällen. Dess perspektiv och världssyn skiljer sig på flera punkter betänkligt.

Först mörkret, sedan théosis. En studie av Johannes av Korsets själens dunkla natt ur ett théosisperspektiv

ThisthesisisananalysisofSt.JohnoftheCross?treatiseTheDarkNightoftheSoulfromanEasternOrthodoxperspective,focusingonelementsofclassicaltheologyofthéosisandliminalitywithinthetext.UsingVladimirLossky?sviewonOrthodoxmysticaltheologyaswellasritualtheoryandtheoriesofliminalityfromVictorTurnerandArnoldvanGennepthestudyexamineswhetherornotitispossibletospeakaboutthéosisinWesternmysticalteachingsandpractises,andifDarkNightcanbeviewedasanexampleofsuchateaching.Thisthesisthusseekstoanswertwomainquestions,namelywhetherStJohnoftheCross?treatisecanbesaidtobeanexampleofthéosistheologywritteninWesternform,andifthetrialsoftheDarkNightcanbesaidtobeaformofsocio-­?ontologicalprocessofchange,eitherpartiallyorcompletely.ThemethodusedintheworkisamodifiedversionofthetextualanalysisdescribedinCarl-­?HenricGrenholm?sbookAttförståreligion:metoderförteologiskforskning,focusingoncentralthemesandideas,andkeywordsrelatedtothéosis.ThetheoreticalperspectiveforthethesishasbeenbasedinEasternOrthodoxmysticaltheology,andthecentralaimhasbeentoofferaresponsetoVladimirLossky?scritiqueoftheWesternChurchashavingforgottenitsmysticalroots.KeyfindingsarethattheDarkNightasaprocesshasstrongelementsofbothliminalityandsocio-­?ontologicaltransformation,andthatthelanguageofSt.JohnisverysimilartothatofearlyOrthodoxtheologians,withclearapophaticterminology..

Den ärliga tolkningen

In this thesis I try to find ways to be more independent and conscious in my interpretation of the music which I am playing. To be able to be more sure of myself and my own decisions I try to find methods on how to achieve this. The methods includes reading articles about interpretation, interviewing musicians and interpret and perform music. The pieces I have chosen are a solosuite by Max Reger, a concerto by Georg Philipp Telemann and a clarinet sonata by Johannes Brahms. I made some concerts where I try to achieve my goals.

Samtal pågår : en belysning av den kristna bönen

Den här uppsatsen syftar till att belysa den kristna bönen ur ett inifrånperspektiv, d.v.s. utifrån de troendes egen syn på bönen ? dess innersta väsen och gestaltning. Genom studium av andlig litteratur samt genom kvalitativ analys av en enkätundersökning har jag funnit att synen på bönen, ytligt sett inte har förändrats mycket sedan bibelns tid, man talar om bönen i samma termer nu som då, men dess innebörd har fått en fokusförskjutning från gud till människan..

Från klarinett till tvärflöjt: transkriptionsproblem i andra satsen av Brahms klarinettkvintett opus 115

Syftet med detta projekt har varit att transkribera klarinettstämman i andra satsen ur Brahmsklarinettkvintett, opus 115, från klarinett till tvärflöjt, samt att analysera detta arbete. Målet med transkriptionen har varit att hålla mig så nära originalet som möjligt genom att behålla satsens grundkaraktär och enhetlighet. Analysen tar upp problem som uppstår vad gäller tonomfång, klangfärg, frasering, spelteknik och dynamik. Återkommande svårigheter är klarinettens större omfång nedåt samt flöjtens jämförelsevis begränsade dynamik i det låga registret. .

Ett studium av Guds logos i Johannesprologen : I ljuset av GT, NT och övrig judisk vishetslitteratur

Syftet med detta arbete är att ta reda på hur tidskriften Vakna! är utformad i sin roll sommissionsmaterial för Jehovas vittnen. För att göra detta genomförs en retorisk analys avtolv olika utgåvor av tidskriften. Denna analys relateras till teorier om socialaverkligheter, religiösa marknader och olika former av deprivation som orsak tillreligiositet. Resultatet av arbetet visar på att Vakna! på många sätt är retoriskt utformatför att marknadsföra organisationen Jehovas vittnen och dess budskap som produkter påen religiös marknad. I relation till deprivationsteorier framgår det även en bild av enidealisk predisposition för att tilltalas av budskapet i Vakna!.

Göteborgs gåtfulla madonna - Maria med Jesusbarnet och Johannes Döparen på Göteborgs konstmuseum. Ikonografi, tolkning och stilanalys

This essay presents an examination of some aspects of an anonymous Italian fifteenth centurypainting, the Madonna in Adoration of the Christ Child with the Young John the Baptist, in theGothenborg Art Museum. My first aim is to understand its symbolic and religious content, and theother is to make an attempt at an attribution, or at least put the work in a likely environment,temporally and geographically. To the first end I analyse the image using Panofsky?s three stagemethod, and then make an iterpretation using the ?period eye? concept of Baxandall, especially froma religious viewpoit. Secondly, I try to define the style of the work mainly by analysing selectedparameters from a large number of fifteenth century Italian pictures found in the photo archive ofthe Federico Zeri Foundation website on the internet.

1 Nästa sida ->