Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 12 av 77
Reklam riktat till barn : en studie om strategi och utformning av reklam riktat till barn
Informationsteknik (IT) Àr en marknad som förÀndras snabbt. Att investera i IT kan dÀrför vara kritiskt. Att ha en strategi för hur satsningar pÄ IT ska göras kan minska risken för felinvesteringar pÄ IT men strategin kan Àven ge andra fördelar. Att ha en IT-strategi innebÀr dock inte automatiskt att den ger fördelar. IT-strategin bör Àven anvÀndas.
Att rÀtta prov/arbeten med fÀrger och kommentarer, - En elevutvÀrdering av en rÀttningsmetod med formativ bedömning
Sammanfattning
Detta arbete a?r en elevutva?rdering av en ra?ttningsmetod da?r man anva?nder den formativa bedo?mningen ista?llet fo?r betyg och poa?ng. Genom att ra?tta med fa?rger och kommentarer samt ge eleverna tid att ra?tta de fel de bega?tt, ger man eleverna mo?jligheterna att vara delaktiga i sitt eget la?rande. Med den nya la?roplanen Lgr 11 och med ett projekt som heter BFL (bedo?mande fo?r la?rande) som startades i Lunds kommun fo?r tva? a?r sedan kom jag och en kollega i kontakt med den formativa bedo?mningen pa? ett tydligare sa?tt.
Triangeldrama : En deskriptiv fallstudie om arbetsprocessen och relationen mellan ett företag och dess PR- och reklambyrÄ
Bakgrund: I dagens samhÀlle utsÀtts konsumenter stÀndigt för en mÀngd olika typer av reklam. För att fÄnga upp deras intresse och uppmÀrksamhet Àr det viktigt att kunna differentiera och utmÀrka sig pÄ marknaden genom att vÀlja rÀtt kommunikationsmedel. Om ett företag vill lansera en ny produkt eller tjÀnst finns oftast inte all kompetens som behövs tillgÀnglig för att marknadsföra detta i ett och samma företag. DÀrför vÀljer företag att outsourca, som innebÀr att externa verksamheter hjÀlper ett företag med dess marknadsföringsprocess. PÄ grund av detta har en mÀngd reklam- och PR-byrÄer vuxit fram för att kunna komplettera den kompetensen som ett företag saknar.
Ăr attityder till reklam kring skönhetsprodukter beroende av sjĂ€lvkĂ€nsla?
Denna undersöknings syfte Àr att studera om attityden till reklamens tvÄ informationstyper skiljer sig Ät. De tvÄ informationstyperna Àr individeffekterna och produktegenskaperna. Det var Àven intressant att se om attityder till reklam för skönhetsprodukter Àr beroende av sjÀlvkÀnslan och om individers attityd till reklam beror pÄ vilket gymnasieprogram de lÀser. I undersökningen deltog 60 försökspersoner som lÀser pÄ gymnasiet. Av de 60 deltagarna lÀser 30 pÄ det naturvetenskapliga programmet och resterande 30 pÄ det samhÀllsvetenskapliga programmet med inriktningen ekonomi.
Hur lek kan fra?mjas fo?r barn med autistiska symptom : En studie gjord pÄ ett korttidsboende
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfrÄga
För vÀsterlÀndska företag som etablerar sig pÄ den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svÄrt att nÄ kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och sprÄkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. Vi har utifrÄn ett hermeneuistiskt perspektiv undersökt vilka aspekter företag bör ta i beaktning vid utformning av reklam för den kinesiska marknaden. Det empiriska materialet har insamlats via djupintervjuer som har analyserats utifrÄn kultur- och kommunikationsteorier. Företag som ska etablera sig i Kina bör beakta den kinesiska kulturens vidskeplighet, val av humor, sexistiska budskap, översÀttingar, samt funktionell/emotionell reklam.
Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklam
Författare: Niklas NordmalmTitel: Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklamKurs: PÄbyggnadskursen (D) för medie- och kommunikationsvetenskap, GöteborgsUniversitetTermin: VT 2010Syfte: Studien avser att, utifrÄn en receptionsanalytisk forskningstradition, analysera den unga generationen kinesers tolkningar av reklam med hÀnseende till följande frÄgestÀllningar:1. Vilka tolkningar gör den unga generationens kineser av reklam?2. I vilken utstrÀckning kan de hÀr tolkningarna göras utifrÄn olika förestÀllningar om kollektivistiska kontra individualistiska kulturer?3.
JÀmförande reklam : Och domstolarnas syn pÄ rÀttfÀrdigandegrunderna i förhÄllande till rekvisiten i 18§ MFL.
JÀmförande reklam innebÀr att en produkt stÀlls mot en konkurrent eller dennes produkt för att jÀmföra olika egenskaper. Detta kan ske direkt, genom att en produkt jÀmförs med en tydligt utpekad konkurrents produkt, men ocksÄ indirekt genom att marknadsföra sig som ?billigast pÄ marknaden? eller liknande uttryck och pÄ sÄ sÀtt jÀmför sig med konkurrenterna utan att nÀmna nÄgon vid namn. Andra former av jÀmförande reklam Àr prisjÀmförelser samt tester och undersökningar. Denna marknadsföringsform har inte alltid varit tillÄten i Sverige och ansÄgs tidigare inte utgöra god marknadsföringssed.
Spelberoende mÀns uppfattningar om fenomenet nÀtkasinoreklam pÄ TV - En kvalitativ intervjustudie
Studien syftar till att belysa och skapa en större förstÄelse för hur spelberoende mÀn uppfattar fenomenet nÀtkasinoreklam pÄ TV. Vem bör bÀra ansvaret och hur upplever man sig pÄverkas av den typen av reklam, Àr centrala frÄgor i uppsatsen.Den metod som anvÀnds i studien Àr kvalitativ intervju med bildstöd och detta sker utifrÄn en fenomenografisk ansats. Resultatet visar att mÄnga spelberoende personer uppfattar nÀtkasinoreklam pÄ TV som ett fenomen som borde tas mer pÄ allvar. Att reklamfilmerna upplevs vara missvisande och skapa obehag Àr gemensamt hos alla deltagare.En gemensam uppfattning Àr att en tydligare lagstiftning samt ett mer framtrÀdande ansvarstagande Àr av vikt..
"Gift orm... undrar hur det bröllopet sÄg ut!" : Ett undervisningsexperiment om hur felaktig sa?rskrivning kan fo?rebyggas
Felaktig sa?rskrivning a?r ett utbrett problem i svenska texter. Det finns forskning ba?de om vilka typer av ord som sa?rskrivs och om ta?nkbara orsaker till varfo?r sa?rskrivning sker. Bristen pa? fo?rslag till undervisning och fo?rebyggande a?tga?rder ro?rande sa?rskrivning a?r vad som har motiverat denna studie.
Barns förstÄelse för reklamens sÀljande syfte : En litteraturstudie
Marknaden för barn Àr lukrativ och omsÀtter Ärligen mycket pengar. Barn ses som tre marknader i en; de spenderar sina pengar pÄ den existerande marknaden, pÄverkar förÀldrarnas köpvanor och kan genom sina erfarenheter bli trogna ett mÀrke i framtiden. DÀrför Àr det viktigt för företag att göra reklam för sina produkter och tjÀnster och teknikerna för att fÄnga uppmÀrksamhet Àr mÄnga, till exempel produktplaceringar. Reklam finns idag pÄ mÄnga platser i vÄrt samhÀlle och barn utsÀtts dagligen för den. Syftet med detta examensarbete var att genom en litteraturstudie undersöka hur mycket av reklamens sÀljande budskap barn förstÄr och frÄgestÀllningen som knöts till syftet var: I vilket kognitivt och socialt stadium förstÄr barn reklamens sÀljande syfte? PÄ grund av variationer i de valda vetenskapliga artiklarnas resultat var det svÄrt att göra nÄgra generaliseringar och studien gav inget entydigt svar pÄ i vilket kognitivt och socialt stadium barn förstÄr reklamens sÀljande syfte..
Standardisering eller lokalanpassning : En studie av Oriflame Cosmetics reklam inom regionen EMEA
Denna kandidatuppsats behandlar Àmnet reklam i termer av standardisering och lokalanpassning. Avsikten har varit att ta reda pÄ hur Oriflame Cosmetics har valt att standardisera eller lokalanpassa sin reklam inom regionen EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika), samt i vilken utstrÀckning Oriflames lokala representanter kan medverka i denna process. Fokus har legat pÄ katalogutformningen dÄ detta Àr Oriflame Cosmetics huvudsakliga tryckta material.Den forskning som presenteras rör sÀrskilt prototypstandardisering (Prototype Standardisation) och schablonstandardisering (Pattern Standardisation) av reklam. Forskare visar ocksÄ pÄ hur fokus har skiftat frÄn att skilja pÄ fullstÀndig lokalanpassning och fullstÀndig standardisering, till att istÀllet behandla regional standardisering samt vilken roll lokala representanter har i denna process och relationen mellan huvudkontor och dotterbolag.Undersökningen baseras pÄ intervjuer med anstÀllda inom Oriflame som har god insyn i företaget och katalogutvecklingen, samt pÄ sekundÀrdata inhÀmtat frÄn finansiella rapporter och dagspress. De huvudsakliga frÄgorna berörde hur processen för katalogutformandet ser ut samt hur lokala representanter medverkar i denna.De resultat och slutsatser som undersökningen visar pÄ Àr att Oriflame Cosmetics har en tydlig regional ansvarsfördelning vid katalogutformandet.
Fysisk tillgÀnglighet som mÀnsklig rÀttighet : En komparativ studie av fysisk tillgÀnglighet till byggnader för personer med funktionsnedsÀttning i Sverige och Norge
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
Banner blindness : hur webbanvÀndare undviker reklambanners
Reklam pÄ internet Àr stÀndigt ökande och mÄnga internetanvÀndare Àr negativt instÀllda till den. DÀrför har de utvecklat olika medvetna och omedvetna strategier för att undvika den nÀr de ska göra nÄgot pÄ internet. För skapare av reklam pÄ Internet kan det vara bra att kÀnna till hur reklamen undviks för att kunna bli bÀttre pÄ att skapa effektiv reklam. Denna undersökning har baserats pÄ intervjuer med vana internetanvÀndare med olika bakgrund för att fÄ reda pÄ hur de hanterar reklambanners samt en förstÄelse för hur de tÀnker. Intervjuerna föregicks av en videoinspelning dÀr försöksdeltagarna fick specifika uppgifter att utföra för att efterstrÀva ett naturligt beteende.Resultatet av undersökningen visade att banner blindness Àr ett fenomen som anvÀnds av mÄnga försöksdeltagare, bÄde pÄ ett medvetet och omedvetet plan.
Estetik mellan raderna ? En diskursanalytisk studie av estetik, la?rande och kunskap
Under ho?stterminen 2013 fo?ljde vi ett projekt mellan en kulturskola och en grundskola, vilka vi i texten helt enkelt kommer att kalla Kulturskolan och Grundskolan. Projektet var ett led i ett utvecklingsarbete som pa?gick pa? Kulturskolan, och gick ut pa? att en av Kulturskolans dramapedagoger skulle arbeta med klass 4B pa? Grundskolan, info?r redovisningar som eleverna skulle ha?lla senare under terminen, inom a?mnet NO. Parallellt med detta hade klass 4A samma uppgift i NO, men inget samarbete med Kulturskolans dramapedagog.