Sök:

Sökresultat:

404 Uppsatser om Ivar Lo-Johansson - Sida 19 av 27

Delårsrapporter-Hur viktig är granskning för trovärdigheten?

Sammanfattning Uppsatsens titel: Delårsrapporter- Hur viktig är granskning för trovärdigheten? Seminariedatum: 17 januari 2002 Ämne/kurs: Kandidatuppsats i redovisning, 10 poäng Författare: Mats Eriksson Mary Johansson Caroline Karlsson Gustaf Sandberg Handledare: Fredrik Ljungdahl Företag: Active Biotech, Andersen, Aspiro, Axis, Deloitte & Touche, Ernst & Young, KPMG, Switchcore Sex nyckelord:Informationsgivning, delårsrapporter, översiktlig granskning, regleringar, utveckling, assurance Syfte: Vårt syfte med uppsatsen har varit att besvara följande frågor: På vilka grunder tas beslut om granskning? Har granskade delårsrapporter högre trovärdighet? Finns det någon alternativ metod, förutom granskning, som kan garantera tillförlitlighet i delårsrapporter? Metod: Vi har valt att genom abduktion behandla granskning av delårsrapporter ur revisorers och företags perspektiv. För att samla in empiri har vi gjort intervjuer med båda grupperna. Denna har vi sedan analyserat tillsammans med annan primär data för att komma fram till våra slutsatser. Slutsatser: Vi anser inte det nödvändigt med utökad reglering av granskningen av delårsrapporter.

Rådgivning kring levnadsvanor i primärvården : Enkätstudie bland distrikts-och sjuksköterskor

Bakgrund: Ohälsosamma levnadsvanor är ett folkhälsoproblem och står för en femtedel av den totala sjukdomsbördan i Sverige. Var annan kvinna och var tredje man i åldrarna 16-84 år rapporterar att de inte har några ohälsosamma levnadsvanor. (Socialstyrelsen, 2011; Folkhälsomyndigheten, 2014). De flesta distriktssköterskor och sjuksköterskor i den svenska primärvården tycker att det är viktigt att arbeta med patienternas levnadsvanor, de tycker även att arbetet behöver utvecklas (Kardakis, Weinehall, Jerdén, Nyström & Johansson, 2013).Syfte: Att undersöka i vilken utsträckning distriktssköterskor och sjuksköterskor arbetar med rådgivning om levnadsvanor till patienter i primärvården. Syftet är också att undersöka hur de skulle vilja arbeta, vilken kunskap de tycker sig ha och om de anser att de behöver ytterligare kunskap om rådgivning kring levnadsvanor.Metod: En totalundersökning gjordes där samtliga distriktssköterskor och sjuksköterskor verksamma inom primärvårdens vårdcentraler i föreliggande landsting inkluderades i studien.

Manipulation eller relation? : Om språket som medel för påverkan

AbstractTitle: Manipulation or relation ? the language as an instrument for influence (relation eller manipulation ? om språket som medel för påverkan)Number of pages: 42Author: Matilde JohanssonTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn term 2007University: Division of Media and communication, Department of information science, Uppsala universityPurpose/Aim: The aim of this essay is to gain a deeper understanding of how communication consultants work with communication. The purpose is to sort out whether or not the consultants have the same view in their strategic work with influence as they have when they build relations to customers. In the end the essay will answer if the perspective is the same between their strategic work, their relations and the research definition of how to obtain a genuine dialogue and a good relationship.Material/Method: This is a qualitative research. I have interviewed five communication consultants from three different corporations.

Verkligt värde : Hur verkligt är det egentligen?

Masters thesis in Business Economics IV, VT 2012Linneuniversity in Kalmar Authors: Johanna Susaeg and David JohanssonTutor: Petter BoyeExaminer: Karin JonnergårdTitle: Fair value - How real is it? Background and research discussion: The concept of fair value is today connected with great uncertainty, which may be a result of the various guidelines developed during recent years. Hence, auditors have an important role in situations where they have to make projections concerning fair value and also do inspections of the management´s own assumptions.     The critique that has been shown regarding fair value is that it can be difficult to estimate, especially when there is no active market to proceed from. This problem has been confirmed through that the management often uses the estimations subjectivity to deliberately show higher or lower values in the accounts. Purpose: The purpose of this essay is to study and describe auditors, appraisers and real estate companys interest and procedure in valuation of real estates.  We also going to describe theirs view on fair value of real estates plus analyze and explain the actor?s roles in the valueprocess and how their particular interests can affect the final valuation in different situations. Methodology: The study is characterized by a qualitative method containing a pilot interview and several personal interviews with auditors, estimators, and real estate companies.

Demokratins omedvetna språkrör : En studie av kommunikatörers arbete för organisatorisk demokrati

Organizational democracy has been a popular research area in recent decades but the implementation in real organizations is slow (Kokkinidis, 2012; Verdorfer, Weber, Unter Rainer & Seyr, 2013). Several researchers (Schön Jansson, 2012; Falkheimer, Heide & Johansson, 2013) argue that communication practitioners have a key role in democratic processes and that because their job role is under constant change there are only a few modern studies regarding the subject. The purpose of this study is to illustrate how communication practitioners in private and public organizations experience their role in the process of internal communication and to what extent they are aware of, and work with internal organizational democracy.The practitioners we interviewed had a strong feeling that they were a support function for the business and the organizational management. As a result of the study it is clear that communication practitioners are very loyal to their employers and to the organization they work for. They are, therefore, not neutral in their professional role and argue that their task is to represent the management's interests.

Förändringskommunikation i organisationer : En studie som jämför hur uppfattningar skiljer sig mellan chefer och medarbetare i en förändringsprocess

Title: Change Communication within organizations ? How perceptions differ between managers and employees in an organizational changeAuthor: Emma Ender & Fanny TeschTutor: Anne-Marie MorhedPurpose: The purpose of this thesis was to study and compare different perceptions of change communication between managers and employees within two smaller organizations. We wanted to examine how the communication process within the change was carried out. We also aimed to compare the results with change communication models of Johansson & Heide (2008) and Lewin (1951), and also existing concepts, to see if our result differed from earlier research. Our key questions to answer were: How do managers communicate a change to the employees in two smaller companies? How do the managers think that the employees perceive the information about the change? How do the employees perceive the information about the change? How does change models from previous research correspond to, or differ from the change process?Method/Material: The material used in this thesis consists of a total of twelve interviews with both managers and employees at two small companies.Main results: The main results shows that communicating a change is complex, and that it is difficult to create models and theories for the phenomenon, as each change is unique.

"Vi vill ha kostnadsreducering!" : En studie kring kundvärde inom en ekonomisk förening

Titel:?Vi vill ha kostnadsreducering!? ? En studie kring kundvärde inom en ekonomisk föreningÄmne/kurs: Företagsekonomi III ? Marknadsföring, inklusive examensarbete, 30 hp.Författare Emmelie Nilsson och Sandra JohanssonHandledare:Niklas ÅkermanExaminator:Christine TidåsenNyckelord:Dubbelriktade kundrelationer, nätverk, relationer, kundvärde, värdeskapande, fokusgrupper, B2B, konkurrensfördelFrågeställning:Vad karaktäriserar kundvärde i en B2B-relation, då leverantören är en ekonomisk förening, som ägs av sina kunder?Syfte:Syftet var att skapa förståelse kring hur en ekonomisk förening, med både enkelriktade och dubbelriktade kundrelationer, kan stärka sin position på marknaden genom att öka det kundupplevda värdet.Delsyftet var att skapa en förståelse för hur värdet skiljer sig beroende på om:1) Kunden enbart har rollen som köpare gentemot leverantören.2) Kunden har både rollen som köpare och säljare gentemot leverantören.Teori:Den teoretiska referensramen grundar sig på teorier kring ämnena nätverk, relationer, kundvärde och värdeskapande.Metod:I studien har vi valt en kvalitativ ansats där 24 deltagare har diskuterat i fyra olika geografiskt genomförda fokusgrupper. Vi har även utfört öppna diskussioner med Kalmar Lantmäns försäljningsansvarig samt produktansvarig.Slutsats:Som vår slutsats skapade vi vår egen modell för upplevt kundvärde som består av två lager, ett flertal faktorer och kostnadsreduceringar. Dessa påverkas i sin tur av det vi kom att kalla för vi-värdet, som är en känsla som uppkommer speciellt i och med den ekonomiska föreningen. De kunder som också är leverantörer upplever kundvärdet på liknande sätt men tilläggs ytterligare en faktor som behandlar denna situation..

?En väl utarbetad matematikbok, det ska eleverna ha!? : En studie av gymnasielärares användande av läroböcker i matematikundervisningen

Aktuell forskning kring den matematikundervisning som bedrivs i dagens gymnasieskola visar på stora brister och ett behov av förändring (Skolinspektionen 2010). Ett problem som påtalas starkt är den läroboksbaserade mekaniska räkning som forskningen visar att undervisningen i matematik i huvudsak består av (Johansson 2006, Kling Sackerud 2009, Lundin 2008). Enligt forskningen skulle elever därigenom missa att reflektera över vad de gör och koppla det till verkligheten. Den här studien syftar därför till att undersöka några gymnasielärares synsätt gällande lärobokens roll i matematikundervisningen, på vilket sätt läroboken används, vad som avgör valet av bok samt vilka för- och nackdelar lärarna ser med läroböcker. För att uppfylla studiens syfte har kvalitativa intervjuer genomförts.

Från kunskapens öar till den ömsesidiga insiktens fastland

Från kunskapens öar till den ömsesidiga insiktens fastland Ett pedagogiskt utvecklingsarbete för en personalutbildning med förankring i praktiken Anne Johansson Olsson Sammanfattning Denna uppsats redovisar ett utvecklingsarbete kring utformandet av en så kallad arbetsplatsanpassad utbildning. Arbetet bedrevs i samverkan mellan Transkulturellt Centrum (TC) i Stockholms Läns Landsting och Lina Hage samt Wasa vårdcentraler i Södertälje. Projektet syftade till att via inledande arbete, inventering av utbildningsbehov, utbildningsplanering, genomförande och utvärdering skapa en modell för en utbildning med fokus på vårdpersonalens möte med patienter som har erfarenhet av migration. Vårdcentralerna stod i början av 2007, i begrepp att inleda ett arbete med en delvis ny patientgrupp, asylsökande och nyanlända flyktingar samt anhöriginvandrare. Arbetet innebar ett förbättrat och utvidgat mottagande med erbjudande om hälsosamtal och till de asylsökande även en primärvård som motsvarade den övriga befolkningens.

Män inom vården i konfliktsituationer

Syftet med undersökningen var att se om det finns arbets- konflikter inom vården och hur män klarar av att hantera dessa eller om det fanns andra problem som var av något värde i dagens samhälle. Jag har tidigare arbetat med vård i ca 2 års tid. Mitt arbete med intervjuer utfördes i tre olika städer i södra Sverige under hösten 2006. Min frågeställning är i projektet: ?Hur hanterar män konfliktsituationer inom vården??.

I artighetens namn ? Hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag

Titel I artighetens namn ? Hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag Författare Karolina Örsta Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Termin Höstterminen 2013 Handledare Bengt Johansson Sidantal 48 Antal ord 19 383 Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag. Metod Kvalitativ respondentintervju.

Utökade tillämpningsmöjligheter för turbinlösning i våtpartiet hos tissuemaskiner : Konceptförslag som möjliggör tillämpning av turbinlösning för maskiner vars banbredd är bredare än 2,9 meter

AbstractThis thesis is the final part of the Innovation and Design Engineering Programme (180 ECTS credits)at the Faculty of Health, Nature and Engineering Science at Karlstad University. The extent of thisthesis is 22.5 ECTS credits and has been performed independently by Hannes Jernberg during thespring of 2013. Metso Paper Karlstad AB is the task maker of this project, and Arvid Johansson is thecompany Representative. Metso Paper Karlstad AB is one of the world leading developer andmanufacturer of tissue paper machines.In the current situation, the company has developed and patented a power management systembased on a Cross Flow Turbine. The current construction is limited to a paper width of 2.9 meters.The company wants to take advantage of all the opportunities provided by the patents, to develop aturbine solution paper machine with a paper width that is wider than 5.5 meters, and give the abilityto manufacture paper for lower energy consumption which is an important part of the production asit is very energy intensive.Problems arise with the increasing length of the turbine, ultimately resulting in that the deflectionbecomes too big and that the momentums, due to the increased torque the turbine blades breaks.By applying the design process, this work has resulted in a number of potential solutions to theproblem.

Drama, lek och språkande : interaktion och bemötande i förskolans småbarns verksamhet.

Bakgrund:Förskolan ses som en viktig arena för barn att interagera på, det är genom samspel med andra som barnet utvecklar sin kunskap och sitt lärande. I en samspelande atmosfär är vuxnas lyhördhet för barnet viktigt, även vuxnas närvaro i barns livsvärldar och en avspändhet inför överträdelse av gränser (Johansson 2003). Sandlund (1987) menar att de yngsta barnen behöver den vuxenledda dramaleken som stöd och stimulans i sitt sociala samspel. Jag och en pedagog dramatiserar sagan om ?De tre bockarna Bruse? i en småbarnsverksamhet på förskolan.Syfte:Syftet med min studie är att undersöka vad stimulans med avseende, i form av att se en dramaföreställning, kan tillföra barns interaktion med hjälp av multimodala verktyg i förskolan.

Blogg som verktyg för pedagogisk dokumentation i samspel mellan två förskollärare och föräldrar.

Study: Degree project in teacher education, Advanced Level 15pUniversity of Skövde Title: Using a blog as a tool for pedagogical documentation in interaction between two preschool teachers and parents. Pages: 39 Authors: Beatrice Johansson and Ellinor Pettersson Tutor: Urban Carlén Date: HT 2013 Keywords: Pedagogical documentation, interaction, blog, communication. The purpose of this study is to examine preschool teachers? use of blogging as a tool for pedagogical documentation and the parents? participation in the blog. The study examines the interaction between the preschool and the children?s homes as well as if the use of a blog contributes to a greater insight for parents in the pedagogical activities.In the latest curriculum, there have been a point of monitoring, evaluation and development, which seems to be a goal in the curriculum that creates uncertainty among the profession, how to configure them. Therefore, we felt that pedagogical documentation would be interesting to investigate.

Motivation och belöningssystem : Veckopendlare inom den svenska byggbranschen

SammanfattningTitel: Motivation och belöningssystem ? Veckopendlare inom den svenska byggbranschenFörfattare: Robin Hillström, Olle Johansson, Peter LarssonProgram: Civilekonomprogrammets controllerfördjupningExaminator: Karin JonnergårdHandledare: Anders JerrelingInstitution: Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö Bakgrund och problem: Antalet långvariga veckopendlare har mer än fördubblats mellan åren 1975 och 2005, deras beteende att veckopendla kan påverkas av flertalet faktorer och behöver kompenseras finansiellt eller av en inre belöning. Belöningssystem är ett styrverktyg och har ökat i betydelse och det råder motstridigheter kring belöningssystemets olika funktioner. Det råder även motstridigheter av vad som kan förklara mänskligt beteende.Syfte: Syftet är att besvara frågeställningen genom att beskriva och förklara vilka faktorer som motiverar anställda som veckopendlar inom byggbranschen i Sverige. Vi vill även belysa hur arbetsgivare motiverar sina anställda genom att identifiera hur de befintliga belöningssystemen ser ut.Metod: Vi har valt en empiridriven, kvalitativ forskningsstrategi.

<- Föregående sida 19 Nästa sida ->