Sök:

Sökresultat:

3527 Uppsatser om Intervju/Enkät - Sida 1 av 236

Mc Hansa och skolan - en kvalitativ intervju om skola, lÀrande och lÄttextskapande

I denna projektredogörelse undersöks en elevs syn pÄ sin skolgÄng, lÀrande och sitt lÄttextskapande genom att en kvalitativ intervju har genomförts. Ett filmat material har skapats dÀr denna intervju utgör grunden för en dokumentÀr som har för avsikt att berÀtta en historia om dagens skola. Projektredogörelsen behandlar ocksÄ vad intervjupersonen upplever vara vÀsentligt för att hon skall lÀra sig saker och hur hon ser pÄ de lÄttexter hon skriver i förhÄllande till det hon producerar i skolan. Genom att examensarbetet har en gestaltande del, den dokumentÀr som skapats, stÀlls ocksÄ frÄgan i arbetet vad detta eventuellt tillför och betyder för undersökningen i sin helhet? Projektredogörelsen diskuterar ocksÄ KME-lÀrarens eventuella möjlighet att skapa meningsfullt lÀrande i skolan.

Motiverande intervju som metod vid patientundervisning för olika patientgrupper : - en litteraturstudie

Patientundervisning Àr ett av sjuksköterskans ansvarsomrÄden. Tidigare studier visar pÄ att traditionell patientundervisning inte Àr sÀrskilt effektiv vid livsstilsförÀndringar och det borde anvÀndas flera olika metoder Àn vad som görs idag. De senaste Ären har det gjorts nÄgra försök att anvÀnda en ny metod i den somatiska vÄrden kallad motiverande intervju (MI). Studiens syfte var att beskriva effekten av motiverande intervju för de patientgrupper dÀr forskning gjorts. Metoden har varit litteraturstudie.

Detaljplanerad materiallogistik för byggarbetsplatser med hög upprepandegrad

Det rÄder bostadsbrist i VÀxjö men det byggs trots detta vÀldigt fÄ nya hyreslÀgenheter. Ett sÀtt att möjliggöra byggandet av fler hyresrÀtter Àr att finna besparande lösningar under produktionsskedet som pÄ sÄ sÀtt kan fÄ ner byggkostnaderna och öka intresset hos bostadsbolagen att bygga nytt.Denna rapport fokuserar pÄ de kostnader som rör materialhanteringen pÄ produktionsplatser med hög upprepandegrad. Syftet Àr att belysa var onödiga kostnader uppstÄr och försöka finna lösningar pÄ hur dessa kan undvikas.Nyckelord: Materialhantering, materiallogistik, hög upprepandegrad, hanteringskostnader, intervju, tidstudie, förÀndringsförslag..

Att undervisa utÄtagerande elever ? och alla andra : En intervju- och observationsundersökning om lÀraresarbetssituation

I detta arbete har vi undersökt lÀrares arbetssituation nÀr det finns utÄtagerande barn i klassen. Intervju- och observationsundersökningens syfte Àr att vi vill öka kunskaperna om hur lÀrarens arbetssituation ser ut i dagens klassrum. Vi tar upp att skolan ska vara en plats dit det ska vara roligt och lÀrorikt att gÄ men ocksÄ att skolan Àr en mötesplats dÀr mÀnniskor med mÄnga olika bakgrunder ska fÄ möjlighet att utvecklas som individer under trygghet. Detta stÀller stora krav pÄ dem som arbetar inom skolverksamheten. Ni som lÀser detta arbete kommer att fÄ en liten insikt i vad som hÀnder i ett klassrum nÀr de sociala faktorerna tar över och blir till problem..

Att bedöma personlighet vid intervju - Rekryterares tankar kring betydelse av personlighet och objektiv bedömning

Studien syftar till att skapa förstÄelse gÀllande hur rekryterare ser pÄ betydelse av personlighet vid anstÀllning samt hur rekryterares intervjustruktur ser ut vid bedömning av personlighet. Syftet Àr Àven att undersöka hur rekryterare tÀnker kring hinder för objektiv bedömning av personlighet vid intervju. Studien baseras pÄ teori och tidigare forskning som visar pÄ att personlighet pÄ dagens arbetsmarknad Àr av allt större betydelse samt bedömning av personlighet kan pÄverkas av fenomen, i studien kallat hinder för objektiv bedömning. Detta beroende pÄ om rekryterare anvÀnder ostrukturerad eller strukturerad intervjuform. Studien Àr kvalitativ och baseras pÄ semistrukturerade intervjuer med Ätta rekryterare verksamma vid bemanningsföretag.

SOCIAL REPRESENTETION OCH SPRÅK I DOKUMENTÄR MEDIA

Hur pÄverkar sprÄket som en intervju hÄlls pÄ uppfattningen hos mottagaren? Medavstamp i teorin om social representation Àr detta huvudfrÄgan i arbetet. För attundersöka hur publiken av ett dokumentÀrt material pÄverkas beroende pÄ det sprÄksom talas skapades tvÄ videoklipp med intervjuer pÄ olika sprÄk. Materialet testades pÄen respondentgrupp som efterÄt intervjuats om sin uppfattning av personerna iklippen. Analysen visade hur respondenterna tilldelade de bÄda personerna olikaattribut, dels med anledning av sprÄket, men Àven pÄ grund av andra skÀl.

Hur arbetar VÀnnÀs kommuns förskollÀrare med bild?

Förskola, intervju, bildarbete, konst, estetik..

Examensarbete

Syftet med mitt examensarbete Àr att undersöka ifall införandet av en skoluniform skulle fÄ bort klÀders betydelse i dagens skola. Till min hjÀlp har jag anvÀnt mig av fem frÄgestÀllningar som alla handlar om klÀders betydelse inom skolan. Den metod jag anvÀnt Àr kvalitativ, bÄde observation och intervju. Jag valde, slumpmÀssigt ut Ätta elever i Ärskurs 9 för intervju. Resultatet av bÄde observationen och intervjuerna vittnar om att klÀder har en stark betydelse för vem man Àr.

Geografiundervisning i praktiken

VÄrt arbete bestÄr av en empirisk undersökning dÀr vi med kvalitativ intervju som metod velat undersöka hur sju lÀrare i grundskolans tidigare Är tolkar kursplanen i geografi, och hur de omsÀtter denna i praktiken. Vi har tagit avstamp i kursplanen i geografi, tidigare forskning och litteratur. Dessa visar alla pÄ geografiÀmnets bredd och möjligheter. GeografiÀmnet har en sÀrstÀllning dÄ det Àr tvÀrvetenskapligt och stÄr med ett ben i samhÀllsvetenskapen och ett ben i naturvetenskapen. De exempel vi har fÄtt diskuteras ocksÄ utifrÄn en sociokulturell kunskapssyn.

Det matematiska sprÄket: en studie om elevers möjlighet att
tala matematik under skolÄren 7-9

VÄrt syfte med detta examensarbete var att utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv undersöka i vilken utstrÀckning eleverna i skolÄren 7-9 fick tillÀgna sig matematik genom dialog. Vi har anvÀnt oss av metoderna observation och intervju. Observationerna har vi utfört i tvÄ olika skolor hos fem pedagoger inom Àmnet matematik. Resultatet av observationerna visade att eleverna fick tillÀgna sig en mycket liten del av matematik- kunskaperna genom anvÀndandet av det matematiska sprÄket. UtifrÄn detta resultat utformade vi en kompletterande intervju som utfördes pÄ tre av dessa pedagoger.

KursmÄl i teori och praktik

I vÄrt examensarbete ville vi undersöka hur nÀra skolverkets kursplaner för fotografisk bild ligger nÀringslivets önskemÄl, och vad som Àr relevant kunskap. Anledningen Àr att inom fotografisk bild gÄr utvecklingen vÀldigt snabbt tack var den digitala tekniken. För att fÄ en relevant bild av kursplanerna vÀnde vi oss till branschfolk som dagligen hanterar bilder inom olika omrÄden. Vi genomförde dels en enkÀtundersökning dÀr vi pÄ en skala kan se hur de olika yrkena ser pÄ de olika delmomenten, dels en intervju dÀr det framgÄr hur fotografyrket förÀndrats och vart yrket Àr pÄ vÀg. Vi gjorde Àven en intervju med en kursplaneskribent som arbetade med gymnasiereformen 2007 för att fÄ en bakgrund till hur kursplaner tas fram.

ArbetssÀtt och arbetsformer i matematikundervisning av andrasprÄkselever

Syftet med vÄrt arbete var att fÄ kunskap om hur vi pÄ bÀsta sÀtt skulle kunna underlÀtta andrasprÄkselevernas lÀrande i matematik. Metoden som anvÀndes för undersökningen var kvalitativ intervju. Fyra lÀrare med erfarenhet av att undervisa andrasprÄkselever intervjuades pÄ tvÄ olika skolor, gymnasiet och grundskolans senare Är. LÀrarna anvÀnder sig mer eller mindre av ett varierande arbetssÀtt. TvÄ lÀrare anvÀnder sig i till stor del av enskild rÀkning vilket enligt forskningen inte gynnar andrasprÄkselevers lÀrande.

AuktoritÀr, demokratisk eller lÄt-gÄ? : - En studie av tre gymnasielÀrares ledarroller.

Examensarbetet AuktoritÀr-, demokratisk- eller lÄt-gÄ? En studie av tre gymnasielÀrares ledarroller behandlar lÀrares ledarroller. Vi har utgÄtt frÄn ett centralt begrepp, ledarroller. I vÄr studie valde vi metoderna observation och intervju, dÄ vi valde att observera ledarrollen i klassrummet samt göra en kompletterad intervju med tre gymnasielÀrare. De tvÄ metoderna visar tillsammans lÀrarnas synsÀtt och vÄrt synsÀtt pÄ hur ledarrollen tar form i klassrummet.

FörhÄllningssÀtt till högre studier hos tredje Ärets gymnasieelever vid studieförberedande program : en intervjustudie

 Syftet med studien var att undersöka förhÄllningssÀtt till högre studier, hos tredje Ärets gymnasieelever vid studieförberedande program. UtifrÄn tidigare forskning har faktorerna betyg, personliga mÄl, status i relation till utbildning och utbildningstradition anvÀnds för att analysera resultatet i studien. Intervju anvÀndes som metod, dÀr fem intervjuer genomfördes. Resultatet gav en inblick i hur betyg, personliga mÄl, status i relation till utbildning, samt utbildningstradition har inverkat pÄ elevernas förhÄllningssÀtt till högre studier..

Uppfattningar hos barn i förskoleklass om dag och natt

VÀxlingen mellan dag och natt Àr nÄgot vi upplever stÀndigt. För att ta reda pÄ vilka uppfattningar barn i förskoleklass hade om dag och natt och om dessa uppfattningar förÀndras nÄgot av att arbeta med begreppen har enskilda intervjuer genomförts i tvÄ omgÄngar. En första intervju för att ta reda pÄ barnens initiala uppfattningar och sedan en andra intervju efter arbete med begreppen dag och natt. Resultatet visar att vid intervjutillfÀlle 1 hade inget barn en vetenskaplig förklaringsmodell till varför vi har dag och natt utan de hade mer upplevelsebaserade förklaringsmodeller. Efter att ha arbetat med begreppen Àndrade Ätta av tio sina uppfattningar till en vetenskaplig förklaringsmodell.

1 NĂ€sta sida ->