Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Internetkultur - Sida 1 av 1

Anonyma internetkulturer : En studie av ?lurkers? upplevelser

Introduktion: Internet består idag av flertalet forum som var och en kan karaktäriseras som enInternetkultur. Dessa forum inriktar sig till att antingen anonymisera sina användare för attutnyttja yttrandefrihetens maximala potential, eller icke-anonymitet där användare kankopplas till personliga uppgifter tillgängliga till de som vistas på forumet. Allt fler svenskarväljer anonymiseringstjänster på grund av de digitala övervakningslagarna som har trätt i kraftunder 2000-talet. Syftet: syftet med studien är explorativt, det vill säga att ta reda på hur såkallade lurkers, åskådare, uppfattar anonymitet på internet. Metod: för att samla empirigenomfördes kvalitativa intervjuer med sex stycken så kallade lurkers.

Tidsbrist och motstridiga krav : En emotionssociologisk studie av vårdpersonalens emotionella arbete i hemtjänst

Introduktion: Internet består idag av flertalet forum som var och en kan karaktäriseras som enInternetkultur. Dessa forum inriktar sig till att antingen anonymisera sina användare för attutnyttja yttrandefrihetens maximala potential, eller icke-anonymitet där användare kankopplas till personliga uppgifter tillgängliga till de som vistas på forumet. Allt fler svenskarväljer anonymiseringstjänster på grund av de digitala övervakningslagarna som har trätt i kraftunder 2000-talet. Syftet: syftet med studien är explorativt, det vill säga att ta reda på hur såkallade lurkers, åskådare, uppfattar anonymitet på internet. Metod: för att samla empirigenomfördes kvalitativa intervjuer med sex stycken så kallade lurkers.

Piskor och morötter : En studie om skillnader i motivation mellan olika anställningstyper inom ett industriföretag

Introduktion: Internet består idag av flertalet forum som var och en kan karaktäriseras som enInternetkultur. Dessa forum inriktar sig till att antingen anonymisera sina användare för attutnyttja yttrandefrihetens maximala potential, eller icke-anonymitet där användare kankopplas till personliga uppgifter tillgängliga till de som vistas på forumet. Allt fler svenskarväljer anonymiseringstjänster på grund av de digitala övervakningslagarna som har trätt i kraftunder 2000-talet. Syftet: syftet med studien är explorativt, det vill säga att ta reda på hur såkallade lurkers, åskådare, uppfattar anonymitet på internet. Metod: för att samla empirigenomfördes kvalitativa intervjuer med sex stycken så kallade lurkers.

Mata inte trollen : En studie i marknadskommunikation och internetkultur

Social media provides, as many points out, new possibilities for marketing. Marketing in social media requires a two way communication, rather than the traditional marketing where the communication model is typically sender ? receiver.To create a marketing campaign that is suitable for a two way communication model has its difficulties and risks as well as its opportunities. Opportunities in the sense that the campaign can become a viral, a Word of mouth and create a Buzz, which will reach potential customers, to a bigger quantity for lower costs, with a message that will make a different impact from the types of commercial messages we are used to. Risks in the sense that the message, if not properly aimed and phrased, can be turned overnight into something that humiliates the company and possibly harm its brand.The difficulties in creating such a campaign is to create something that will catch people?s attention, discuss and forward it, while at the same time avoid getting hurt.We aim to describe the internet from a cultural context, and from that point of view explore the types of misunderstandings which often seem to happen when a corporate message is created and sent out in social media, how to avoid putting the image of a company in danger when doing this, and examine if there is ways to know how the message will be received.

?För då framstår man som en intressant person? : En kvalitativ studie om hur unga människor väljer att framställa sig själva på det sociala nätverket Facebook

Sociala nätverk har länge varit ett viktigt forum för Internetanvändare över hela världen, och det nätverk som växer fortast heter Facebook och hade i mars 2009 över 200 miljoner aktiva användare. På Facebook publiceras dagligen mängder av information i form av bilder, filmer och konversationer som visar upp för omvärlden vilka vi är och vilka relationer vi har till andra människor. Jag har i min uppsats talat med sex unga vuxna, tre killar och tre tjejer om hur de upplever och brukar Facebook. Uppsatsen behandlar hur identitet skapas och upprätthålls samt lyfter fram de problem som kan uppstå när bilder och information publiceras offentligt. Jag tittar även på om det framkommer några skillnader i hur de medverkande ser på Facebook och dess funktioner beroende av kön.