
Sökresultat:
3976 Uppsatser om Internet- och epostanvändning - Sida 33 av 266
Elektronisk handel : med fokusering pÄ vÀrdekedjan
PÄ bara ett par Är har elektronisk handel potential att radikalt förÀndra de ekonomiska och sociala förhÄllanden i samhÀllet. Internets snabba tillvÀxt kopplar samman individer och organisationer till ett stort globalt nÀtverk som representerar enorma möjligheter. Det talas om ett nÀtverkssamhÀlle och en nÀtverksekonomi.Elektronisk handel driver företag mot att bedriva affÀrer pÄ ett fundamentalt nytt sÀtt. Behovet av att dela information i realtid ökar tillsammans med förÀndringarna i vÀrdekedjan.Syftet med studien Àr att kartlÀgga elektronisk handel i allmÀnhet. Studien fokuseras pÄ hur elektronisk handel anvÀnds för att lÀnka samman företag, stora som smÄ, frÄn rÄmaterial till konsumenten.
Att finna kÀrleken @ Internet : en studie om hur kommunikationen mellan Ätta par utvecklats frÄn det första mötet online till det första mötet offline
Purpose/aim: The purpose is to get increased knowledge about how the communication had developed from the first contact online to the first meeting in real life and even after when it had turned into a real relationship. I also wanted to know why the eight women I interviewed experienced that the Internet is a good venue to meet and develop a real relationship at and if there existed any differences between those four women who were a bit older and those four women who were young.Material/method: When the purpose with this survey stood clear I decided to use interviews as the method to find out more about my subject. I decided to do eight interviews and I contacted eight women who all found their partners online that were willing to help me and answer my interview questions. I did six of the total eight interviews through MSN Messenger and the other two through the telephone.Main results: I found out that three of the older women had used e-mail and telephone and sometimes SMS communication to find out more about their soon to be partner and after that decided to meet the other person in real life. One of the older women and all four of the younger ones had used a Community and Instant Messenger to communicate with their soon to be partner, they also used the telephone and SMS to communicate with each other but Instant Messenger was the medium that dominated in their wish to communicate.
Amning - Attityder och svÄrigheter uttryckt pÄ förÀldraforum
Background: Women are recommended to breastfeed exclusively for six month; despite this the frequency of breastfeeding duration is decreasing in Sweden. Research indicates that there is an association between attitudes towards breastfeeding and perceived difficulties and initiation and duration of breastfeeding. The aim: to study women?s attitudes to breastfeeding and their perceived difficulties with breastfeeding expressed on parent oriented websites on the Internet. Method: Data consisting of users posts corresponding to the aim of the study were collected from two parent oriented websites on the Internet.
Banner blindness : har kontexten nÄgon betydelse för banners synlighet pÄ webbsidor?
Banners Àr annonser som finns pÄ de flesta webbsidor. AnvÀndare Àr oftast ute pÄ Internet med syftet att leta efter specifik information. Vid informationsökning anvÀnds troligen ett speciellt kognitivt schema som gör att anvÀndaren undviker att fokusera pÄ banners eftersom informationen som eftersöks inte antas finnas i banners. Om en navigering pÄ Internet görs för lik en banner ser inte anvÀndaren den heller. Man kan sÀga att banner blindness Àr en tendens hos anvÀndaren av webben att ignorera banners, Àven nÀr de innehÄller information som anvÀndaren aktivt söker.
Mannes Musik : en pedagogisk plattform pa? internet
I denna projektrapport sammansta?lls arbetet med att skapa webbplatsen www.mannesmusik.com. Resultatet a?r ta?nkt att bli en hemsida som riktar sig till elever i ho?gstadiet. Syftet med projektet var att skapa en pedagogisk plattform fo?r musik pa? internet.
... och glöm inte att webba! : en fallstudie av hur nyhetspublicering pÄ Internet pÄverkar en lokaltidnings organisation
Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva och förklara hur publiceringen av nyheter pÄ Internet, i form av en Internettidning, har pÄverkat en lokal morgontidnings organisation och verksam-het. MÄlet Àr redogöra för de faktorer som bidrar till den attityd som den studerade dagstid-ningens reportrar har gentemot Internettidningen.Metod: Studien Àr en kvalitativ fallstudie dÀr intervjuer med reportrar, chefer och Internetan-svariga har anvÀnts för insamling av empiriskt material.Huvudresultat: Denna studie har visat att den studerande lokaltidningens reportrar har haft svÄrt att inkorporera nyhetspublicering till Internettidningen i sin dagliga arbetsrutin. Report-rarna har anammat en negativ attityd till den nya verksamheten och vill inte arbeta med den trots att de finner Internettidningen vara viktig och ha mÄnga möjligheter för företaget och dem sjÀlva. Resultatet visar att ledningens osÀkerhet och bristande ledning gÀllande Internet-tidningens status samt utveckling har skapat oro i organisationen och bidragit till reportrarnas instÀllning till Internettidningen, de ser den vara endast ytterliggare en arbetsuppgift. Studiens resultat pekar pÄ vikten av att tidningsledningen kommunicerar sina mÄl till organisationen och utvecklar tydliga strategier för en ny verksamhet, för att den nya produkten ska accepteras av medarbetarna och för dess eventuella framgÄng inom och utanför organisationen..
EkolÄdan : En fallstudie av ett ekologiskt livmedelsföretag, som finns pÄ nÀtet
AbstractFor several years, the organic food sales have increased, and more are choosing to buyorganic food of more diverse causes. Unfortunately the sales have slowed down the past year,a lot depends on the Swedish economy has been in decline and it has led to more will checkone more time on the price. But even if the sale value has decreased, the amount of organicfood has increased, it is because many stores have their own organic brands and they can pushprices down.The internet has become a great help in our daily lives, we do most our business via theInternet. But now we are not just paying our bills through the Internet anymore, we shopclothes, movies, music and books too. E-commerce was become more serious last decade andhas grown every year that has passed.
Utveckling och analys av en PIC-mikrokontrollers möjligheter att kommunicera via TCP/IP
Sterners Specialfabrik AB tillverkar bland annat mynt- och biljettautomater. För att underlÀtta felsökning, underhÄll, avlÀsning av statistik med mera pÄ en automat Àr det lÀmpligt att detta utförs pÄ en PC över Internet. Det innebÀr att automaten inte behöver besökas dÄ dessa uppgifter skall utföras. Examensarbetet gÄr ut pÄ att fÄ en PIC mikrokontroller att kommunicera med en anvÀndare vid en PC över internet. För detta krÀvs att en TCP/IP stack implementeras pÄ PICmikrokontrollern.
IT som marknadsstrategiskt hjÀlpmedel - en studie om lÄngsiktiga relationer
The most dominating channel for communication, connecting companies and customers, during the 1900 century was those who included either physical contact or phone contact. However, when Internet started to make its way as a channel for communication, a whole new opportunity opened up for the companies. Since then Internet has grown to be an important part for any company that wants to gain market shares. One of those markets is the market of travelling.This paper discusses the Swedish industry of travelling, and different travel organizers use of Internet as a mediate for long-term relationships. The paper is built on a comparison between three companies that all distributes journeys, this is to examine the Internet communications effect on the electronic relationship (e-relation) with customers.Three travel organizers with similar visions and objectives are compared in this paper, these are Apollo, Fritidsresor and Ving.
MÄngfald och interkulturell utveckling : En studie av tvÄ kulturverksamheter i VÀrmland
AbstractFor several years, the organic food sales have increased, and more are choosing to buyorganic food of more diverse causes. Unfortunately the sales have slowed down the past year,a lot depends on the Swedish economy has been in decline and it has led to more will checkone more time on the price. But even if the sale value has decreased, the amount of organicfood has increased, it is because many stores have their own organic brands and they can pushprices down.The internet has become a great help in our daily lives, we do most our business via theInternet. But now we are not just paying our bills through the Internet anymore, we shopclothes, movies, music and books too. E-commerce was become more serious last decade andhas grown every year that has passed.
"Modets vÀktare" och "modets frihetskÀmpar" : - En kvalitativ studie om modebloggar
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur Internet fungerar som arena för alternativ offentlighet och för kommunikativa utövningar om mode- och skönhetsideal. Avsikten Àr att förstÄ hur Internet, och i synnerhet bloggen, fungerar som en plats dÀr man kan tillÀmpa alternativa praktiker pÄ.Undersökningen fokuserar pÄ svenska modebloggar som skiljer sig frÄn mÀngden, det vill sÀga de privata bloggar som innehÄllsmÀssigt sticker ut och Àr nischade. De alternativa modebloggar som vÀljs ut för studien jÀmförs med Sofi Fahrmans (Aftonbladet) och Ebba von Sydows (VeckoRevyn) bloggar. Anledningen till att valet kom att falla pÄ just Fahrman och von Sydow Àr att bÄda Àr vÀlkÀnda moderedaktörer som ofta figurerar i svenska medier; i TV, tidningar och pÄ Internet.Uppsatsen bygger pÄ sÄvÀl beskrivande som komparativa innehÄllsanalyser av sex modebloggar och kompletteras med en öppen enkÀt som besvaras av ett antal strategiskt utvalda modebloggare. Syftet Àr att, genom att skapa en bakgrundsbild kring fenomenet modeblogg, fÄ kunskaper om hur modebloggar upprÀttade av medieföretag samt privata och alternativa modebloggar skiljer sig Ät.
Genom vilka strategier anvÀnder gamla medier de nya? : En kvalitativ studie om TV-aktörernas anvÀndande av sociala medier
Title: By what strategies is the old media using the new media? A qualitative essay on TV: s use on social mediaNumber of pages: 54Authors: Marie Magnusson och Sabina KarlssonTutor: Karin FastCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Spring 2011University: Karlstad UniversityPurpose/Aim: Our purpose is to examine which strategies and why two TV-channels, SVT and TV4, are using social media. Our anticipated view is that SVT as a public service organization and TV4 as a commercial operator may have different motives with its use of social media.Material/Method: A qualitative method consisting of interviews by informants from SVT and TV4.Main results: Our result is that there isn?t any big difference between SVT and TV4 in the way they?re using social media. However, that SVT has to more specifically make sure no commercialism exists, while TV4 don?t have to think about it.Keywords: Social networking, convergence, commercialism, communication, Internet, public service, television..
AnvÀndaracceptans för Web 2.0
Web 2.0 har blivit ett vanligt förekommande ord ute pÄ Internet och i datorrelaterad press. Men vad innebÀr detta egentligen? Ordet innebÀr i grund och botten en attitydförÀndring som har med hur InternetanvÀndare anvÀnder Internet och dess applikationer att göra. Det rÄder dock delade meningar om vad, vilka tekniker och applikationer, som kan rÀknas till Web 2.0. I detta arbete reder vi ut begreppet tydligare för att skapa oss en bÀttre förstÄelse för ordet och dess innebörd.
Diskursiva mönster om internetanvÀndande i skolan
Uppsatsen Àr en intervjustudie som genom att analysera respondenternas svar med hjÀlp av diskursanalys som teori och metod svarar pÄ frÄgestÀllningarna "Hur ser diskurserna ut om internet bland lÀrare i samhÀllsorienterade Àmnen pÄ gymnasieskolan? Vilken Àr dominerande och varför? Vad kan antas att detta leder till för undervisningen?"I resultatdelen visas att diskurserna om internet ser olika ut beroende pÄ vilka diskursiva konstruktioner av eleven och lÀraren som anvÀnds. NÄgot entydigt svar pÄ vilken diskurs som Àr dominerande ges inte, det handlar snarare om olika aspekter av internetanvÀndande och vilka konsekvenser för undervisningen de diskurser som hittats kan tÀnkas fÄ. .
Utforma lÀrande via Internet pÄ gymnasienivÄ
Sammanfattningsvis visar studien att fysiska trÀffar bÀr organiseras pÄ gymnasienivÄ en till tvÄ gÄng i mÄnaden, sÄ att kursmÄl uppnÄs och för att ge struktur för elever vid nÀtbaserad distansundervisning. Resultatet visar ocksÄ att lÀraren bÀr införa struktur kring kontakter med elever via Internet, det Àr viktigt för eleverna att frÄgor besvaras snabbt samt kunskap om nÀr svar kan förvÀntas. Dessutom visar studien att det Àr viktigt med en specialutformad lÀrplattformen, dÀr samarbetsinlÀrning och gruppgemenskap kan ske. Skolan mÄste ocksÄ ansvara fÄr att tillgÄng till persondatorer med bredbandsuppkoppling finns att tillgÄ..