Sök:

Sökresultat:

3976 Uppsatser om Internet- och epostanvändning - Sida 30 av 266

Utanför 50-skyltarna Turisters informationssökning

This essay focuses on tourists' information seeking. The main focus was to examine whether there is a connection between how the informants in different tourist styles the different tourist styles are presented by Eva Wolf as the tourist of recreation, action, culture, compromise, and individualism seek information to their forthcoming vacation. The result was reached through a qualitative method, where ten informants with various tourist roles were interviewed separately. The informants were chosen by personal contacts. In addition to these interviews, three representatives from the tourist industry were contacted and interviewed by e-mail.

www.magisteruppsats.com - En studie av svenska internetföretags val av domÀnnamn

VÄrt syfte med denna uppsats var att undersöka vilka faktorer, ur teorin om varumÀrkesnamn, som företag beaktar respektive försummar i valet av varumÀrkesnamn pÄ Internet.Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ undersökning av 50 svenska företag med huvudsaklig verksamhet pÄ Internet. Undersökningen visar vilka faktorer som dessa fallföretag beaktat vid sitt domÀnnamnsval. VÄra slutsatser visade pÄ att det finns en tendens att Internetföretagens beslutunderlag Àr bristfÀllig vid val av domÀnnamn. IstÀllet grundar företagen nÀstan helt uteslutande sitt domÀnnamnsval pÄ eget kreativt tÀnkande. De högst rankade faktorerna hos vÄra fallföretag var att domÀnnamnet skulle vara lÀtt att komma ihÄg samt att det skulle vara unikt i konkurrensen.

Ungdomar, internet och risker : FörÀldrars förestÀllningar om ungdomar och internet i relation till risker och riskhantering

Ungdomar Àr idag frekventa anvÀndare av internet. I och med den höga anvÀndningen av internet bland ungdomar blir det av intresse för socialt arbete att fÄ en förstÄelse för förÀldrars förestÀllning om ungdomar och internet i relation till risker och riskhantering. Tidigare forskning rörande ungdomar, internet och risker visar att förÀldrar ser risker sÄ som att deras ungdomar möter obehagliga nÀtkontakter, pornografi samt risker gÀllande tidslÀngden spenderad online. Tidigare forskning som studerat riskhantering förÀldrar anvÀnder gÀllande ungdomar och internet visar pÄ att förÀldrar anvÀnder olika typer av strategier. Dessa Àr exempelvis samtal om anvÀndande, att anvÀnda tillsammans och vara nÀrvarande under anvÀndandet, regler i hur mycket tid online ungdomen fÄr spendera, regler i vad ungdomen fÄr göra online, övervakat anvÀndande via sÀkerhetsfilter samt kontroll av internetaktivitet efter anvÀndning.De frÄgestÀllningar studien Àmnar besvara Àr Vilka risker ser förÀldrarna gÀllande ungdomar och internet? samt Hur resonerar förÀldrarna om riskhantering gÀllande ungdomar, internet och risker? Detta görs via Ätta intervjuer med tio förÀldrar till ungdomar mellan tolv och sexton Är.

Tailor-made : En studie om skrÀddarsydda produkter pÄ internet

The purpose of this study is to describe and analyze how companies offering tailor made products on the internet, can work with their marketing and their customer relationships. The study will answer the purpose from a service management perspective and there will also be presented theories from an Electronic Commerce perspective.The starting point for this study was the qualitative method. The essay builds its empirical material from interviews with knowledgeable persons in the subject and the owner of the company whose products are tailor made and sold on the internet. It was conducted seven interviews, four of which were face-to-face, two conducted by mail and finally there was made a telephone interview.Conclusions have been drawn based on the empirical material and theory. The study has been able to identify three concepts that are central to this type of product: Site-building, customer involvement and promotion & relationship management..

Digital mobbning - Att vara barn i det nya mediasamhÀllet

Denna studies syfte Àr att försöka förstÄ och diskutera den digitala mobbningen utifrÄn det mediasamhÀlle vi befinner oss i. FrÄgestÀllningarna som Àr grunden för studien Àr: Hur kan vi förstÄ digital mobbning? Hur kan denna förstÄelse leda vidare till metoder för att angripa problemet? Hur upplever pedagoger respektive elever den digitala mobbningen? Vad sÀger lagen om mobbning? Vad kan vara viktigt att tÀnka pÄ i samband med Internet? Studien bygger pÄ kvalitativa och kvantitativa undersökningar gjorda pÄ tvÄ olika skolor. Den kvantitativa undersökningen bestod av enkÀter som delades ut i tre klasser i Är sex. Den kvalitativa undersökningen bygger pÄ intervjuer med tvÄ pedagoger knutna till dessa klasser.

Webbaserad Investor Relations i fastighetsbranschen

Internet har Àndrat bolagens möjligheter att sprida information. Samtidigt har arbetet med finansiell kommunikation gentemot investerare, s.k. Investor Relations, uppmÀrksammats allt mer inom den akademiska vÀrden. Uppsatsen har syftat till att med hjÀlp av en egen analysmodell försöka bedöma Investor Relationsarbetet pÄ Internet som bedrivs av de börsnoterade fastighetsbolagen. Denna typ av analys görs bl.a.

Omröstningar pÄ nÀtet ? nÀr publiken sjÀlv fÄr delta : En studie av dagspressens innehÄll

When the Internet was established in the early 1990`s the daily press got a new market to act on. Contacts with readers was strengthened through the internet and as the years went by interactivity became increasingly important ? both for editorial and audience. One of the most common and most accessible forms of interaction is polls. This paper has examined within what contexts the newspapers are using polls ? in other words in what values of news criteria?s do the articles connected to a vote belong to.

Lokala mindre klÀdesaktörer, syns de?  : -En kvalitativ studie kring mindre klÀdesbutikers arbete med varumÀrkesbyggande pÄ internet

I dagens snabbförĂ€nderliga marknadssituation finns det mycket som styr om och pĂ„ vilket sĂ€tt informationen nĂ„r mottagaren, det Ă€r inte alltid lĂ€tt att göra sig hörd bland allt brus, i synnerlighet inte om man Ă€r en mindre aktör. Dagens huvudroll i marknadsföringssammanhang besitts av internet. Även pĂ„ internet finns det olika sĂ€tt att som företagare göra sig hörd. Denna studie har som syfte att faststĂ€lla pĂ„ vilket sĂ€tt mindre lokala aktörer verksamma inom klĂ€desbranschen kan göra sig synliga samt bygga upp sitt varumĂ€rke med hjĂ€lp av internet, och dĂ„ i med fokus pĂ„ sociala medier. Studien ska Ă€ven undersöka vad som karaktĂ€riserar dessa företag idag gĂ€llande varumĂ€rkesbyggande via sociala medier. Som denna studie klarlagt Ă€r internet och de sociala medierna mĂ€ktiga verktyg nĂ€r det gĂ€ller informationsspridning och att nĂ„ ut till mĂ„lgrupper, men man mĂ„ste likvĂ€l vara aningen försiktig dĂ„ det ocksĂ„ kan vara negativt med stora informationsflöden.

Kommuner och sociala medier : en studie om kommuners anvÀndning av Facebook

Denna studie handlar om kommuners anva?ndning av sociala medier i allma?nhet och Facebook i synnerhet. Fenomenet sociala medier har vuxit sig allt starkare under de senaste a?ren och nu fo?r tiden anva?nds de inte bara av privatpersoner, utan ocksa? av fo?retag, organisationer och nu a?ven myndigheter, som bo?rjat se nyttan med dem. Arbetet bygger vidare pa? en studie som har genomfo?rts av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), som har tagit fram riktlinjer fo?r hur kommuner skall fo?rha?lla sig till medborgare na?r det ga?ller anva?ndning av sociala medier.

Internet som mötesplats : insÀttning eller uttag pÄ det sociala kapitalkontot?

AbstraktSyftet med denna uppsats har varit att undersöka om den tid som avsÀtts till internetanvÀndande tas frÄn sociala face to face relationer, och om frekvent internetanvÀndande har nÄgon inverkan pÄ tillgÄngen till resurser i form av socialt kapital. För att undersöka detta har kvalitativ metod och analys tillÀmpats. Datainsamling har skett genom intervjuer med totalt tio respondenter. Resultatet visar att frekvent internetanvÀndande tar tid frÄn sociala face to face relationer, samt att frekvent internetanvÀndande kan ha en effekt gÀllande tillgÄngen pÄ socialt kapital. DÀremot kan inget entydigt resultat redovisas som visar om tillgÄngen pÄ socialt kapital ökar eller minskar till följd av frekvent internetanvÀndande.Nyckelord: internet, socialt kapital, sociala relationer, virtuella kontakter..

NÀtpoker - En studie av Internets pÄverkan samt dess konsekvenser

Spelandet om pengar pĂ„ Internet vĂ€xer dag för dag. Kasinospel, sportsbetting, lotterier med flera spel finns att spela över Internet. Allt man behöver Ă€r en dator med Internetuppkopp-ling och ett kreditkort. Även kortspelet poker har nu etablerat sig pĂ„ Internet. Detta poker-spel benĂ€mns idag i massmedia och folkmun som ?nĂ€tpoker?.

Kunskap, FÀrdighet och Attityd : En undersökning om grundskolebibliotekariers syn pÄ och arbete med digital kompetens

There is little doubt that the digital technology has played a major role in reshaping the ways in which we experience the world. In a few decades the Internet has become a vast repository for knowledge and ideas. New arenas where people may meet and fraternize have emerged, and with the help of various digital tools and websites, the production of new material has increased to an almost unfathomable level.But all is not well on the digital front. As the Internet has become a crucial part of our everyday life, certain skills in handling digital media has become very important to master. A well-developed ability to navigate through this ocean of information is needed, and knowledge in managing the risky nature of the internet is critical.

Bloggar i Skolan : BloggOmBloggande.blogspot.com

Ett examensarbete som med fokus pÄ elever och undervisning utreder hur bloggen kan fungera i klassrummet. Jag har samlat in tidigare uppsatser frÄn hela vÀrlden om bloggar i klassrummet och gjort egna enkÀter och egna intervjuer med ett antal elever.Syftet var att analysera en av de mÄnga nya förekomster pÄ internet och se hur vÀl den passar in i skolan. Bloggar blir lÀtt begrÀnsade av tekniken som till exempel hur mÄnga datorer skolan har eller hur mÄnga som har internet hemma. Men bloggar har ocksÄ sÄ mÄnga fördelar sÄ om man har möjlighet sÄ Àr det vÀl vÀrt ett försök..

En studie av Karlstads universitets studenters anvÀndning av video-centric webbplatser

Undersökningens avsikt Àr att granska video-centric webbplatsers anvÀndning bland Karlstads universitets studenter, varför och hur studenter anvÀnder webbplatserna. Undersökningen Àr baserad pÄ Uses and Gratifications modellen..

Med lÀshandikapp pÄ Internet: En studie av webbportaler, online-databaser och nÀtbibliotek för anvÀndare med lÀshandikapp

TPB, The Swedish Library of Talking Books and Braille, has requested a study to investigate the organization and content of a possible future Swedish web portal for users with reading disabilities. The aim of this thesis is to conduct such a study, with an emphasis on knowledge organization. The main aspects studied are formal description, representation, search and retrieval, document retrieval, and additionally also aspects related to content. The following questions are answered in this thesis: - How are web portals, online databases and Internet libraries for users with reading disabilities constructed, from an organization of knowledge point of view? - How can these solutions for knowledge organization be incorporated into a possible Swedish web portal? - With regards to content, which additional aspects are present in the studied web portals, online databases and Internet libraries? The questions are addressed through a detailed study of ten web portals, online databases and Internet libraries from Nordic and Anglo-American parts of the world.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->