Sök:

Sökresultat:

472 Uppsatser om Interaktiv webbapplikation - Sida 2 av 32

Användbarhet på Internet: Undersökning av en webbapplikation

Syftet med detta examensarbete var att undersöka användbarheten av en webbapplikation som möjliggör beställning/bokning av taxi via Internet. De huvudsakliga frågeställningarna var: Vad har användare för förväntningar på tjänsten samt Vilka delar av webbapplikationen behöver förbättras? Ett tänka-högt protokoll användes där sex försökspersoner fick prova på att använda tjänsten via en dator och samtidigt resonera om applikationen. Resultaten visar att försökspersonerna förväntade sig en enkel, icke tidsödande tjänst, där de skulle behöva ange i stort sett samma uppgifter för att beställa en taxi via Internet som via telefon. Försökspersonerna upptäckte ett flertal förbättringsmöjligheter, vilka handlade om tydligare förklaringar/beskrivningar och gränssnittets design, främst gällande perceptionsproblem..

Jämförelse av relationsdatabaser och NoSQL-databaser : När kommunikation ska ske med en webbapplikation i ett odistribuerat system

I detta arbete undersöks det hur en NoSQL-databas presterar jämfört med en relationsdatabas när kommunikation sker med en webbapplikation. Testning sker med hjälp av en PHP-applikation och Ajax för att simulera användningen av en webbapplikation. Den data som kommer lagras i databaserna kommer vara strukturerad och databaserna kommer vara på ett odistribuerat system. Metoden är teknikorienterade experiment men för framtida arbeten kan dessa tester utföras som en fallstudie för att ytterligare simulera en skarp användning av en webbapplikation.I detta arbete förklaras anledningen till framtagningen av NoSQL-databaser. Saker som diskussionen om att NoSQL kommer ta över platsen som de mest använda databaserna från relationsdatabaser tas också upp.

Den digitala generationens användande av interaktiv skrivtavla på matematiklektioner i grundskolans tidiga år

Syftet med detta utvecklingsarbete är att ta reda på hur lärare och elever igrundskolans tidiga år kan arbeta med en interaktiv skrivtavla på matematiklektioner samt hur en lärare kan bygga upp dess innehåll. Tanken har också varit den att bidra med att hjälpa en klass att komma igång att använda den interaktiva skrivtavlan i sin matematikundervisning. Denna studie bygger på en kvalitativ undersökning. Det är ingen generell undersökning utan jag har valt att undersöka två grundskolors erfarenheter. I undersökningen framkommer det bland annat att den interaktiva skrivtavlan i matematikundervisningen främjar mycket lärares och elevernas utvecklings- och undervisningsprocesser.

Interaktiv instruktionsbok : med Cult3D-objekt

Detta examensarbete är gjort åt ingenjörsfirman Navo AB i Karlstad. Syftet med arbetet är att förvandla och återskapa en befintlig instruktionsbok i pappersform till en komplett interaktiv presentation med 3D-animationer skapade i Cult3D. En metodik för att skapa instruktions-boken ska utarbetas, samt utreda vilka möjligheter Cult3D har för arbetet. Det mesta av materialet är hämtat från elektroniska källor. Rapporten delas in i två delar: en teoridel och en utförandedel.

Interaktiv 3d-grafik : utveckling av en 3d-applikation för Internet

Interaktiv 3d-grafik är ett område som i dagsläget genomgår stora förändringar med ständigt ökad efterfrågan. Tack vare förbättrad mjuk- och hårdvara går det idag att åstadkomma saker som bara för ett par år sedan var fiktion. Syftet med rapporten är att dokumentera dessa möjligheter genom att undersöka grunderna för hantering och manipulering av 3d-modeller i programvaran Macromedia Director 8.5, samt implementera denna kunskap i en interaktiv 3d- applikation. 3d-grafik som används i Director är polygonbaserad och renderas i realtid på användarens dator. Moduleringen av 3d-grafiken kan utföras på två sätt, antingen i programmeringsspråket Lingo eller via fristående program.

Afrika, webben och den digitala skiljelinjen

Internet är för många en självklarhet, men för andra är det ett helt outforskat område. Fenomenet som kallas den digitala skiljelinjen innebär att det finns stora skillnader av kunskap och infrastruktur kring internet mellan olika regioner i världen. Att hela världen inte kan ta del av de möjligheter internet bidrar med är problematiskt på flera sätt, inte minst att webben, som är ett otroligt verktyg för att sprida kunskap som inte finns tillgänglig i samma grad överallt. Finns det någonting webbutvecklare kan göra för att trotsa den digitala skiljelinjen och leverera en stabil och användbar upplevelse? Detta kandidatarbete undersöker vad som kan göras för att lösa många av de svårigheter som den digitala skiljelinjen innebär för en webbapplikation.

Afrika, webben och den digitala skiljelinjen

Internet är för många en självklarhet, men för andra är det ett helt outforskat område. Fenomenet som kallas den digitala skiljelinjen innebär att det finns stora skillnader av kunskap och infrastruktur kring internet mellan olika regioner i världen. Att hela världen inte kan ta del av de möjligheter internet bidrar med är problematiskt på flera sätt, inte minst att webben, som är ett otroligt verktyg för att sprida kunskap som inte finns tillgänglig i samma grad överallt. Finns det någonting webbutvecklare kan göra för att trotsa den digitala skiljelinjen och leverera en stabil och användbar upplevelse? Detta kandidatarbete undersöker vad som kan göras för att lösa många av de svårigheter som den digitala skiljelinjen innebär för en webbapplikation.

HUR PÅVERKAR CACHNING OCH VAL AV CACHNINGSALGORITMN PRESTANDAN FÖR EN WEBBAPPLIKATION : Cachningsstrategier för webbapplikationer

Prestanda är idag en av de viktigaste faktorerna för en webbapplikation. Då mer och mer tid för en webbapplikation idag dock läggs på att hämta data från t.ex. en databas, krävs tekniker för att effektivisera hämtningen av data. En teknik som kan användas för detta är cachning, som dock ställer ett antal utmaningar. T.ex.

Utvecklingen av en 3D-webbapplikation som effektiviserar byggbranschen: En grafikers roll

Rapporter visar att byggföretagen spenderar stora delar av sin tid på att planera och förbereda sina byggnationer. Den tiden kan ses som slöseri och skulle i stället skulle kunna användas för att sälja och producera varor.Lunqvist Travaru AB har bestämt sig för att utveckla deras IT system för att effektivisera företaget. Systemets grundtanke är automatisering och användarvänlighet. Vi har fått i uppgift att skapa den del av systemet som riktar sig ut mot kunden i form av en 3D-webbaplikation. Applikationen skall marknadsföra företaget, involvera kunden i byggets tidiga skede och ge kunden större förståelse av byggkonstruktioner.Denna rapport sammanfattar det process och arbete som krävs för att skapa vår 3D-webbapplikation för byggbranschen.

Interaktion, reflektion och upplevelse : En studie av vad god kvalitet inom interaktiv konst innebär enligt konstnärer verksamma i Estland

Interaktiv konst är ett samlingsbegrepp för konstverk som är datorbaserade och där en interaktion äger rum mellan systemet och dess användare. Området har beröringspunkter med interaktionsdesign bland annat beträffande utformandet av gränssnitt. Inom interaktionsdesign finns formulerade kvalitetskriterier, men motsvarande saknas inom interaktiv konst. Sådana kriterier kan på sikt leda till att utbildning och arbetsmetoder utvecklas och förbättras. Syftet med denna studie var att undersöka vad som kännetecknar god kvalitet inom interaktiv konst enligt konstnärer verksamma i Estland.

Utveckling av webbapplikation för visualisering av rankingdata över tid

Denna rapport beskriver utvecklingen av en webbapplikation för visualisering av rankingdata över tid åt SESNordic AB i Vilhelmina. Applikationen är skriven i PHP och läser in data från antingen en Excel- eller CSV-fil. Vissa beräkningar görs på indatat och resultatet visas sedan i grafer. Den färdiga resultatrapporten kan sedan skickas till kunden som inbäddad HTML eller exporteras till en PDF-fil.Nuvarande programvaran som SESNordic använder vid sina analyser av ranking, Web CEO, har en bristfällig funktionalitet när det gäller grafvisualisering. Dess rankingdata visas i tabellform med en lista på sökorden och dess nuvarande rank.

Vägen till en användarvänlig webbapplikation

För att en applikation ska förenkla användarnas arbetsprocesser finns det utöver funktionalitet ett behov av att applikationen är användarvänlig. Under utvecklingens gång behövs det många gånger göras förändringar i design och funktionalitet. Förändringarna kan vara tidskrävande. Därför kan iterativ utveckling av en designprototyp som en del av utvecklingsfasen minska den totala utvecklingstiden.Syftet med examensarbetet är att undersöka om iterativ utveckling av en designprototyp kan bidra till utvecklingen av en användarvänlig webbapplikation. Frågeställningen formulerades på följande vis: Kan iterativ prototypframställning främja utvecklingen av en användarvänlig webbapplikation?För att besvara frågeställningen utvecklades en designprototyp iterativt i flera versioner med hjälp av användartester samtidigt som tiden för utvecklingen registrerades.

?For your boards!? : Att skapa ett samarbetsverktyg fo?r att sto?dja designers i skapandet av moodboards.

Denna rapport redovisar utvecklingen av en webbapplikation fo?r att skapa moodboards. Sy!et med webbapplikationen var att skapa ett verktyg som go?r det mo?jligt pa? ett enkelt sa?tt att spara bilder digitalt, samt samarbeta med andra i skapandet av moodboards. Rapporten beskriver hur vi arbetat med allt fra?n konceptet till utveckling av sja?lva applikationen.

DATAKONSUMTIONEN I EN GWT-APPLIKATION : En jämförelsestudie mellan en webbapplikation skriven i GWT och en traditionell webbsite

Det finns flera anledningar till att minimera datamängden som överförs då en webbplats besöks. Ökad responsivitet och avlastning vid svåra förhållanden är två av dem. I denna rapport utforskas huruvida en webbapplikation, skriven i GWT och som använder sig av AJAX kan minska datakonsumtionen jämfört med en traditionell webbsite. Detta undersöks genom att två identiska webbplatser med avseende på innehåll och struktur skapas men som skiljer sig i hur webbsidorna byggs upp. En webbsite sammanställs i webbservern och skickar webbsidor till webbläsaren, en GWT-applikation skapar webbsidorna m.h.a.

Nike Retail Tour iBook : Interaktiv e-boksdesign med Apple iBooks Author

Denna rapport redovisar utvecklingen av en interaktiv e-bok med Apples program iBooks Author. E-boken, omna?mnd som Retail Tour iBook, a?r avsedd fo?r anva?ndande pa? Apples iPads och har skapats pa? uppdrag av fo?retaget River Cresco AB fo?r deras kund Nike. Den interaktiva e-boken besta?lldes av Nike fo?r att anva?ndas vid ett a?terkommande internt mo?te som behandlar a?terfo?rsa?ljningen av Nike-produkter i Stockholm.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->