
Sökresultat:
2941 Uppsatser om Instrument teacher - Sida 19 av 197
DSP-baserat instrument för fjärrmätning av larmnät
Fält Elektronik AB i Kalix utvecklar och tillverkar bland annat larmsändare för fast uppkopplade larmnät. Fast uppkopplade larmnät används för att åstadkomma övervakad och säker överföring av larm och annan information mellan tekniska system för skydd och säkerhet. Larmöverföringen är ständigt övervakad från larmanläggningen ända fram till larmcentralen. Ett problem som idag finns i larmnät är att om man tappar kontakten med en larmsändare så vet man bara att man tappat kontakten, men inte varför. Därför vill man nu utveckla ett instrument som kan mäta och kontrollera vad som orsakar att uppkopplingen bryts t.ex.
Komvuxstuderande söker information i en skoluppgift
The aim of this Master?s thesis is to analyse how adult students in Swedish adult education seek information for school tasks. The focus is on how they use the public library and electronic information sources and their reflection on information and sources in this process. Also of interest in the study is the help they receive from staff in the public library and their teacher. Methods used in collecting and analysing data for this study were of qualitative nature.
Korrosion hos fästdon i brandsskyddat trä
LabVIEW ger en snabb och enkel tillgång till att styra instrument och en mycket stor databas med drivrutiner för DAQ-kort och olika datorgränssnitt (GPIB, serie, osv.).Många instrument och datorer kan anslutas till GPIB-bussen. Detta kan ge en praktisk modell för utveckling av instrumentets styrprogram i LabVIEW med hjälp av GPIB-gränssnittet.Ett program i LabVIEW 8.2 med hjälp av GPIB-bussen kan kopplas till t.ex. multimetern (HP-34401A) för att mäta och visa multimeters noggrannhet. Men på grund av fel i drivrutiner för GPIB-gränssnittet kunde jag inte köra programmet med GPIB-bussen.Genom att använda LabVIEW 8.2 med hjälp av DAQ-kort kan en PID-regleringsalgoritm simuleras. PID konstrueras med virtuella instrument som innehåller alla nödvändiga komponenter och utrustning som krävs för att reglera någon linjär eller olinjär process exempelvis att nivåreglera två tankar i serie.
Läsförståelse och läsförståelseundervisning i flerspråkiga miljöer : En fallstudie av hur fyra lärare i årskurs 2 och 3, i två flerspråkiga skolor arbetar för att främja och utveckla elevers läsförståelse
The english name of this essay is ?One man among many women?. This essay takes its starting point in the situation today with few male teachers in the earlier years of elementary school. I have decided to look at the small group of males that actually started the education to become teachers and why they did it when the profession as teacher today is low-paid, low status and is a profession with a large dominance of female teachers. I have chosen to write about this because of the importance for the children to meet both men and women as teachers in the early schoolyears.
Förslag på praktisk design hos en reaktoryta av en tumnagels storlek att använda i Senzimes biosensorsystem
Kontinuerlig övervakning av patienters blodsocker under operationer och vård har visat sig givande men krångligt. Företaget Senzime i Uppsala har utvecklat ett instrument för att göra detta. Detta instrument är en biosensor som mäter blodsocker genom att uppmäta värmeflödet som bildas när sockret i blodet bryts ner av immobiliserade enzymer. Vi fick i uppdrag att föreslå reaktoryta med tillhörande enzym.Förslaget vi presenterar består i en reaktoryta av kiseldioxidkulor täckta med akrylonitril-co-polymer. På denna ska glukosoxidas och katalas immobiliseras kovalent i närvaro av glukos.Under projektets gång har vi jämfört våra förslag mot patentdatabaser.
Är interpretation viktigt för alla?: En studie i hur musiklärare arbetar med interpretation i en populärmusik-ensemble
I denna studie undersöker vi tre musiklärares syn på interpretation i en pop/rock-orienterad ensemblemiljö. Studien genomfördes med hjälp av tre kvalitativa forskningsintervjuer där informanterna bestod av verksamma ensemblelärare i gymnasieskola samt högskola.Resultatet av studien visar att de intervjuade lärarna är eniga om att interpretation är viktigt, oavsett vilket instrument lärarna spelar eller vilken genrepraxis de följer. Däremot skiljer sig metoderna åt när lärarna interpreterar beroende på instrument och sammanhang. I resultatet reflekterar de intervjuade lärarna över vad interpretation innebär och beskriver olika tillvägagångssätt för att implementera detta i undervisningen..
Pansarvärnshelikoptrar : Ett instrument för manöverkrigföring?
Mellan år 1987 och 2000 fanns ett beväpnat helikopterförband inom arméflyget. Dessa två pansarvärnshelikopterkompanier användes för att bekämpa stridsfordon. Efter nedläggningen har Sverige inte haft en helikopter med beväpning för annat än egenskydd.Uppsatsen syftar till att utifrån William S. Linds teori om manöverkrigföring utvärdera om pansarvärnshelikopterkompanierna framgångsrikt bidrog till att besegra motståndaren.Det framkommer att pansarvärnshelikopterkompaniernas taktik väl stämmer överrens med Linds teori vilket pekar på att bestyckade helikoptrar är ett mycket användbart instrument inom manöverkrigföringen. .
IFRS 9 - En Mindre Komplex Standard? En studie av hur den nya standarden uppfattas av företag
Bakgrund och problem IAS 39 har varit en av de mest uppmärksammade standarderna och en anledning till detta är dess komplexitet. Ersättningen av IAS 39 har påbörjats och skall publiceras i tre faser under 2009 och 2010. Om standarden antas av EU skall alla börsnoterade företag inom EU tillämpa den nya standarden som benämns IFRS 9 senast 2013.Syfte Syftet med denna studie är att beskriva och analysera komplexiteten i IAS 39 samt uppfattningen om IFRS 9 ? Klassificering och värdering ur ett företagsperspektiv. Vidare vill vi undersöka om IFRS innebär en förenkling för företag på förståelsenivå.Avgränsningar Fokus ligger på tre börsnoterade svenska företag som innehar finansiella instrument och tre redovisningsspecialister från ledande revisionsbyråer i Sverige.
Det målande barnet. Diskursanalys av estetiska läroprocesser i relation till Deweys estetiska erfarenhetsbegrepp.
THE PAINTING CHILD. A DISCOURSE ANALYSIS OF AESTHETIC PROCESSES OF LEARNING IN RELATION TO DEWEY´S ART AS EXPERIENCE.The aim of this study is to present a discourse analysis made on five-year-old children during art activities in a preschool in Sweden. The questions asked are: how does interaction take place between the children, or the child and the teacher, during art activities? And what does this tell us about the relationship to art in preschool? In Art as Experience John Dewey claims that art is separated from other experiences of life, but that it ought to be close to ordinary life-experiences. Today visual culture is important in society but not in school.
Simkunnighetens betydelse ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie om hur idrottslärare ser på simundervisningen i grundskolan
AimThe purpose of this study is to, from a perspective of a PE teacher, look at how teachers of physical education in elementary school designs and assesses the teaching of swimming. The issues underlying the study are as follows:Which elements are included in the swimming education and how do teachers work with these operations?What does the PE teachers classify as swimming ability and what do teachers experience as obstacles for the students development of swimming ability?How do the PE teachers interpret the knowledge requirement in Lgr 11?MethodThe study is based on six interviews of qualitative nature, with PE teachers from various municipalities in the region of Mälardalen.ResultsThe result yielded by the study is that the swimming classes can take different forms depending on whom the teacher is. Common to all the teachers in the study is that they teach emergency management and lifesaving. When it later comes to teaching how to swim and practice, the teachers who teach in the younger age groups work more concentrated and continuously with swimming, while the teachers who work with the older age groups just checks whether students can swim or not.
Lätt räknat : En utbildningssociologisk studie av matematiklärarstudenters sociala ursprung och utbildningskapital
A change has occurred in terms of recruitment to teacher education. From having been an educationof high status and reputation, a reduced application rate has led to lower admission requirementsand thus that students with much lower educational qualifications entering, which in turn means thatthe education status and reputation have been reduced significantly. Mathematics, on the other hand,has always been a topic of high status and reputation. Although there are few students who chooseto study to be a mathematics teacher. By conducting a survey of students on teacher educationtoday, both with mathematics and other approaches, I wanted to get answers to my questions aboutwhat influences students' choice of education: who are the students studying to be teachers inmathematics? Do they distinguish themselves from the student teachers who studies to be teachersin other subject specializations? Pierre Bourdieu's sociological ideas about cultural capitaltransmitted from parent to child constitute the theoretical framework of the study.Early in the study, I noticed that there is a difference between students studying to be a teacher inpreschool, primary or middle school and them studying to be a teacher in secondary and highschool, especially in terms of the mathematics student teachers.
Ludwig Wittgenstein som folkskollärare
This paper studies the philosopher Ludwig Wittgenstein during his years (1920?26) as an elementary school teacher in remote Niederösterreich, Austria. The paper gives a survey of his life, and also a brief account of three of his main works: Tractatus Logico-Philosophicus, Philosophical Investigations and Remarks on the Foundations of Mathematics. Attention is given to his alphabetical word list, Wörterbuch für Volksschulen, published for educational use in elementary schools. The study is focused on Wittgenstein?s educational practise, and establishes a connection between his experience as a teacher and his late philosophy..
"Läroboken - min trogne vän" : En studie om hur lärare använder sig av läroboken i matematikundervisning
The textbook is one of the instruments that teachers and students have available in their teaching. For many years has textbook regarded as being too controlling and as a barrier to students development in mathematics. Textbooks primary mission is to promote learning. My study aims to provide an overview of how effective teachers use the textbook in mathematics education as well as the pros and cons they see with their work. The work includes interviews with five active mathematics teachers.
Det komplexa läraryrket : Vad erfarna lärare anser att deras yrkesroll innebär och kräver
SammanfattningDet är svårt att ge en generell bild av hur läraryrket ser ut och vad det innebär. Alla skolor ger lärare olika förutsättningar och dessa kan visa på stora variationer. I det här arbetet har jag genom intervjuer med erfarna lärare försökt få en bild av hur läraryrket ser ut i verkligheten. Att vara lärare kan innebära att ständigt ha ett dåligt samvete och sällan känna sig nöjd med det man åstadkommit. Det kan också innebära att få bekräftelse genom barnen då de visar att de gjort en ny upptäckt och lärt sig något nytt.
En skola för alla : Är denna skola integrerande eller segregerande för barn i behov av särskilt stöd
In this paper integration and inclusion were analysed in both theory and practice to see what they mean for pupils who reqire special support or pupils who have Swedish as a second language in compulsory school. The purpose of this work was to investigate whether inclusion is the best way of reaching the goal of a school for all children. A literary study, was conducted to test this hypothesis. The literature used for this purpose includes non-fiction books, handbooks, newspaper articles, declarations, conventions, and learning and course plans. Qualitative interwiews were held whit a remedial teacher, a Swedish-as-a-second-language teacher, and a class teacher who contributed greatly to this work thoough their experiences and vast knowledge.