Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om Informationsstruktur - Sida 2 av 2

Användbarhet - En studie av BTH:s webbplats

Sammanfattning Idag finns många interaktiva tjänster, till exempel publika webbtjänster. Dessa tjänster väljer användaren själv om han/hon vill använda sig av. Detta betyder att produkten bör vara enkel och behaglig att använda, annars tappar man användare och eventuella kunder. Det finns ett flertal teorier och guidelines för hur man gör en webbplats användbar. I denna rapport har vi valt att behandla de teorier som rör navigering och Informationsstruktur och jämför dessa med Blekinge Tekniska Högskolas webbplats.

Faktorer som påverkar införande av IT-stöd inom hälso- och sjukvården

Användningen av IT inom vårdsektorn ökar och nya IT-stöd införs i storutsträckning men med varierande framgång. Med en stigande andel äldre ibefolkning vars vårdbehov är omfattande ökar kraven på att bedriva enrationell och effektiv verksamhet. Inom Jönköpings läns landsting arbetarman med vårdprevention som avser att genom ett förebyggande arbeteförhindra att skador uppstår inom omvårdnadsområdena trycksår,undernäring och fallskador.Syftet med studien har varit att evaluera införandet och användningen avIT-stödet Mätning och Analys (MOA) i avseende på ökad effektivitet iarbetet med vårdprevention. Målsättningen har varit att bidra till en ökadkunskap kring IT-införande. Studien har genomförts med en etnografiskansats där datainsamling från praktiken skett genom deltagandeobservationer och intervjuer.

Förbättrad tidsuppskattning för IT-projekt

Det finns olika strategier och många olika metoder inom strategierna för att tidsuppskatta ett IT-projekt. Dessa strategier och metoder skiljer sig mer eller mindre åt och många gånger har företag egna metoder för tidsuppskattning. Dessa strategier och metoder har samma syfte, vilket är att göra så noggranna tidsuppskattningar som möjligt för att undvika försenade projekt. Examensarbetets syfte är att visa på hur LexiConsult AB kan förbättra sina tidsuppskattningar av inkommande IT-projekt genom att följa studiens rekommendationer, vilket leder till bättre tidsuppskattningar och nöjdare kunder. Undersökningen har utförts genom en litteraturstudie, där genomgång av de olika delarna inom IT-projekt skett.

Definiera, strukturera och kommunicera offentliga e-tjänster : Exempel från två svenska kommuner

Utveckling och lansering av nya offentliga e-tjänster på webben har expanderat, eftersom e-tjänster ska förverkliga kommunikationen mellan medborgare och offentlig sektor. Webben är en kommunikationskanal som underlättar kontakten mellan användare och tjänsteleverantör. E-tjänsterna är till för att underlätta för användare att ta del av information och tjänster som myndigheter tillhandahåller. Med hjälp av e-tjänster kan medborgare få information om olika regler och bestämmelser samt andra samhällsfrågor från kommunerna. I dagsläget finns det mycket information presenterat på webbsidorna och det tillkommer mer information dagligen.

<- Föregående sida