Sök:

Sökresultat:

17811 Uppsatser om Information transfer. - Sida 28 av 1188

Patientens behov av information postoperativt

Syfte: Att belysa patienters behov av information postoperativt. Bakgrund: Flera hundra tusen operationer genomförs varje år i Sverige på patienter som läggs in på sjukhus. Många av dessa patienter är stressade och oroliga och behöver få information för att minska deras oro. En av kärnkompetenserna för sjuksköterskor är att kunna ge information. Metod: Kunskap om vikten av patientinformation införskaffades genom vetenskapliga artiklar.

Informationen flödar : - men vem förmedlar?

Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka hur information kan hanteras med ett integrerat affärssystem till stöd för controllers och personer med ledande befattningar.Metod: Vi genomförde en fallstudie där vi intervjuade controllers och personer med ledande befattningar på WSP. Detta för att kartlägga de informationsbehov som finns utifrån deras centrala arbetsuppgifter. Med utgångspunkt från en teoretisk referensram och med vetskap om deras informationsbehov analyserade vi hur information kan hanteras med hjälp av ett integrerat affärssystem till stöd för dem.Resultat: För personer med ledande befattningar handlar det ofta om att få information för att ta sig till beslut, och de behöver oftast olika sorters information. Controllern har en central roll för att hantera och vidarebefordra information, och det är viktigt att det finns bra verktyg för att hantera och distribuera information. Ett integrerat affärssystem kan vara till stöd för hantering och spridning av information, och vid utformandet av affärssystemet är det viktigt att skapa en presentation av informationen som stimulerar användaren och ger möjlighet för användaren att förstå dess innehåll.

Kommunikationsproblem och bemötande inom referenssamtalet

This bachelor thesis is about communication problems and treatment during the reference interview. The purpose was to investigate the reasons of why users? information needs are not always understood by the librarian and what to do about it. I have also investigated what kind of skills that can be useful for librarians to have and how a librarian can act in a way that makes the user feel welcome during the reference interview. The method I used was a literature study and an own study through interviews of library users.

Progression? En studie bland högstadie- och gymnasieelever kring fyra ämnesområden inom biologi

Syftet med detta arbete är att undersöka vilken progression som sker med elevernas kunskap inom fyra delområden i biologi. Progressionen har undersökts från årskurs nio till avslutade kurser i naturkunskap på gymnasiet. Studien har genomförts med hjälp av enkäter där eleverna har fått besvara öppna frågor kring fotosyntes, växthuseffekt, matspjälkning och genetik. Svaren kategoriserades utifrån tidigare forskning. Resultatet pekar mot en marginell progression i frågorna kring fotosyntes, växthuseffekt och genetik samt en stagnation kring frågan om matspjälkning.

Hjärtsviktspatientens uppfattning om sin kunskap och den information de fått angående sin sjukdom och egenvård

Background: Heart failure is a complex condition which means that the hearts capacity topump blood is reduced. The aim of this study was to investigate how patients with heartfailure considered their knowledge and the information they received about their disease andself-care.Method: Patients suffering from heart failure, hospitalized at section 30 E (n=13), andpatients visiting the nurse led heart failure clinic (n=4) at Akademiska sjukhuset in Uppsala,were requested to participate in the study. The patients answered questions about knowledgeand information concerning self-care and their disease. Data were analyzed using SPSS 15.0.Results: The patients valued their knowledge about the disease as lower than their knowledgeabout self-care. The study showed that all the patients found the information they hadreceived about their self-care better than the information they had received about theirdisease.

Tidssynkronisering av information i second-screenapplikationer

I denna uppsats undersöker vi hur tre olika tidpunkter för visning av information på en secondscreen uppfattas av personer. Målet med undersökningen är att få en inblick i hur tittare upplever information som visas på en second-screen. Vi hoppas att resultatet ska kunna bidra till utformingen av kommande second-screenapplikationer. Dessutom har vi undersökt om tidpunkten av när information visas påverkar minnet av det personer ser på second-screenen. Vi utförde tester på totalt 18 personer med hjälp av tre stycken prototyper och varje testperson blev intervjuad efteråt..

Kunskapsöverföring, Utvärdering och Lönsamhet - tre perspektiv på utbildning - en fallstudie av Axis Communications'' Academy

Vår studie är inriktad på att finna en heltäckande modell för lönsamhetsberäkningar på utbildning mellan företag. Genom en fallstudie har vi studerat Axis Communications' Academy, där Axis Communications utbildar sina kunder inom nätverkskameror. Vi har fört samman avkastningsberäkningar (RoI) med kunskapsöverföring och utvärdering av utbildning till en modell vi kommit att kalla Modell för Kunskapsöverföring, Utvärdering och Lönsamhet, KUL-modellen. Modellen har sammanfört tidigare forskning inom Knowledge Transfer och Human Resource Development, för att komplettera RoI. I modellen framgår att det går att mäta kunskapsöverföringen i en utbildning genom faktorerna Erfarenhet, Avstånd, Relation, Motivation, Reaktion, Implicitet och Specificitet.

Information till mjölkföretaget : vilken information behövs och hur bör den utformas när gården ska ta investeringsbeslut?

The fast developments in information and data technology during the recent years have accentuated the need for the business manager to interpret and act on information from the surrounding environment. Today we know little about what information is really used in the unique decision-making. Further, little is known about how information should be designed to fit people with a more intuitive approach to interpreting information. This study is therefore about the difference between peoples approach to interpreting information and how information should be designed to fit those with a more intuitive approach to interpreting information. The application is made to dairy farms in Sweden. The literature review describes the strategic leadership, the decision-making process and the intuitive and the analytic thinking.

Patients´ perceptions of preoperative information in connection with elective surgeries

Background: For an individual a surgery may involve strains and risks. Many patients experience a loss of its own identity and often an inability to control the situation while going through a surgical operation. Fear of pain or to not wake up from the anesthetic or that the surgery will fail are worrying factors that some people experiences. Purpose: The purpose was to describe patients? perceptions of preoperative information in connection to elective surgeries.

Folkbiblioteken och informationsuppgiften: Fyra biblioteksorganisationers syn på folkbibliotek, folkbibliotekens bestånd samt deras roll i samhället.

The purpose of this paper is to examine different attitudes regarding freedom of information and how libraries should fulfil their information-task represented by four organisations. The organisations are important in shaping the Swedish public libraries in different ways. The purpose is to examine in what ways their definition of information freedom may differ from one another and what that means in defining the public library. For the survey the qualitative textual analysis has been used for examining the documents and websites that are part of the debate about the public library and information freedom. We chose to interview representatives of four organisations that in different ways influence the shaping of the public library.

Social Software Roadmap : Implementering av sociala verktyg internt i organisationer

Today more and more companies are looking out to adopt a new generation intranet, a social intranet where all employees can engage to express themselves and share information. There are large expectations on these new services, which have the opportunity to create high business value if used actively and qualitatively. However, there is a large challenge in knowing how to best implement these services in an organization in order to achieve this. This paper has investigated how an implementation should be made by defining obstacles for the implementation and adoption, discussing how they could be overcome, investigating what incentives could be used to foster usage and finding common success factors for an implementation.By a qualitative research method, consisting of five case studies and two focus area interviews we found a number of steps that must be followed for an implementation to be successful. First the conditions of the organization must be investigated in order to see whether or not social tools are suitable.

Varumärket i kommunen. Ett uttryck för differentiering eller identifikation?

Titel:Skicka vidare ? ungdomars val av kommunikationskanaler för att få information omfritidsaktiviteterFörfattare:Johanna FasthUppdragsgivare:Göteborgs stad Centrum, enheten FritidKurs:Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskapVid institutionen för journalistik, medier och kommunikationTermin:Vårterminen 2011Handledare:Annika BergströmSidantal:39 sidor, 15 824 ordSyfte:Att undersöka vilka kommunikationskanaler ungdomar använder sig av och efterfrågar för attfå information om fritidsaktiviteter i Göteborgs centrum.Metod och material:Kvalitativa gruppintervjuer i form av fokusgrupper med totalt nio ungdomar i årskurs 9.Huvudresultat:Resultatet visar att ungdomarna främst får information om fritidsaktiviteter genom kompisar, dels via sociala sajter, t.ex. Facebook och dels via personliga möten. Undersökningen visar även att ungdomarna tycker att information genom det personliga mötet är lättare att ta till sig än information som fås via affischer och flyers. Ungdomarna anser att sms-utskick är en bra informationskanal för att få information om fritidsaktiviteter..

Kommunikationens utformning i prospekt

Previous research analyzing information and communication effects regarding high-involvement purchases has so far concerned communication length and the use of salient attributes. Studies investigating the effects of communication on a word-level is however limited. For a high-involvement purchase like an apartment the need for information is vital in the customers purchase decision. The main purpose of this study is to investigate whether the communication in the prospectus varies based on sales success. The study connects research in information search, high-involvement purchases, communication length and information vividness.

Kan rekryterare undvika att påverkas av arbetssökandes utseende?: En experimentell studie

The first information recruiters have access to, when recruiting a new co-worker is the applicant´s CV. It may even happen that the applicants are sending a photo with the CV, which can lead to the possibility that the appearance of the applicant will affect the assessment. Previous research shows that individuals who are regarded as beautiful get a better assessment than those who are considered to be ugly or mediocre looking, but if this can be prevented through awareness, the problem can easily be counteracted. The purpose of this thesis is to, through an experimental study, investigate whether recruiters can avoid being affected by the applicant?s appearance in the assessment of their CV if they receive information about the stereotypical thinking that is tied to a person's appearance.

Kvinnliga bröstcancerpatienters behov av stöd och information

Bröstcancer drabbar 10 till 15 kvinnor dagligen och utgör därmed den vanligaste formen av cancer hos kvinnor. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka behovet av information och stöd hos kvinnor med bröstcancer. Genom att göra en litteraturstudie kan vetenskaplig kunskap från ett flertal artiklar sammanställas och komma till nytta i det kliniska arbetet. Resultatet visade att bröstcancerpatienters hade ett stort behov av information och stöd, detta behov måste dock identifieras individuellt för varje patient. Dessa patienter ansåg att information om möjligheten att bli botad, behandlingsalternativ samt recidiv var viktig.

<- Föregående sida 28 Nästa sida ->