Sök:

Sökresultat:

17704 Uppsatser om Information seeking - Sida 46 av 1181

Vad skiljer informatören ifrån kommunikatören? : - En studie av den rådande begreppsförvirringen inom information och kommunikation

AbstractPropose/Aim: The aim of this paper is to examine why the view of the conceptions, within the field of professional information and communication, seem to differ within the labour market of Sweden. This paper will investigate the two main professional roles that are at the centre of the field?s confusion and disorder. These are the Information Specialist and the Communication Specialist. The main question here is to answer whether there is a significant difference between the two or not and also gain knowledge about why the two titles are not used consequently within the labour market.Material/Method: The method used for this study is of a qualitative character.

Patienters upplevelser av information inför en operation

Inför en operation med generell anestesi upplever en stor del av patienterna oro som uttrycker sig på olika sätt. För att patienten ska kunna uppleva trygghet och delaktighet i sin vård är en god vårdrelation mellan anestesisjukskörskan och patienten centralt. Genom information kan patientens oro minska samt upplevelse av trygghet öka. Syftet med studien var att belysa patientens upplevelse av patientinformationen. Studien utfördes med kvalitativ ansats med hjälp av semistrukturerade intervjuer.

Strategins inverkan på chefers upplevda informationsbehov

Vi vill undersöka kopplingen mellan företagens strategi och chefernas informationsbehov. Vi gör detta för att se hur chefernas informationsbehov ter sig utifrån vår tolkning av Porters teorier. För att uppfylla vårt syfte och för att besvara vår problemformulering har vi använt oss av en deduktiv, kvalitativ metod som bygger på personliga intervjuer med fyra verkställande direktörer. Våra slutsatser är:Företagens strategi påverkar informationsbehovet.De differentierade företag vi undersökt tillskriver information om hot och möjligheter lika värde och går därmed inte miste om information om hot från sina konkurrenter. Ej i enlighet med en tidigare studie av Jennings & Lumpkin.

Intranät från ett användarperspektiv: En fallstudie om hur en grupp bibliotekarier upplever och använder sig av intranät i deras yrkesroll.

This is an investigation into the ways in which a group of librarians experience and make use of the intranet in their vocational role. The theoretical frame of reference consists of a model of how professionals seek information, which is based on a role-theory. As a method, I have applied a qualitative case-study. Using semi-structured qualitative interviews I have interviewed five librarians and the webmaster responsible for the intranet in their library. I have investigated how elements such as the age and vocational role of the librarians affect their use of the intranet.

En diktaturs väg in i Informationssamhället Kina och World Summit on the Information Society

This masters thesis investigates the relation between China and the Information Society as it is manifested in the UN conference the World Summit on the Information Society WSIS. The first phase of this two-phase conference took place in Geneva 10-12 December 2003, with two documents, Declaration of principles DP and Plan of action PA, as main results. The information policy is central to an authoritarian rule in its efforts to keep control over the national identity. The thesis investigates the impact that the information revolution and Internet might have on the Chinese national identity through the acceptance of DP and PA in various aspects. With the use of the information science theories by Manuel Castells and Frank Webster, the vision of WSIS was compared with the Chinese information policy.

Det ännu icke sedda : ett undervisningsexempel från äldreomsorg

With examples from a single classroom situation, several educational moments show what goes on between the teacher and the student. The teacher?s responsibility in the learning process is, with a gesture frozen in the air of the moment, to lead and follow the student in her tentative efforts at seeking knowledge. Initially, it is an attempt to shed light upon the "not yet seen" with a certainty that the student herself possesses the capacity and the aptitude to reach greater insight and clarity in her understanding. The Validation/Feil Method presented in this instructional situation illustrates how best to communicate with elderly people suffering from Alzheimer?s dementia.

Strukturering av besiktingsfeloch information : En undersökning av besiktningsbilagor

Inspection errors are nowadays usually written with pen and paper during building inspections. A company in Stockholm is developing a method by which inspections are made digitally from the beginning and where the inspection attachments shall be stored in a database. The idea of this method is that entrepreneurs can use the database to get an experience feedback from previous surveys so that they can improve their production processes. One problem that occurs is how inspection errors will be sorted into the database. They have to be sorted so that contractors or clients can use and sort out the information in a sensible way when they want to evaluate and make improvements in their production processes.This thesis examines how the inspection errors can be sorted in a structured manner.

Personalens del i årsredovisningen : En studie på svenska börsföretag

Background: Resources that are hard to put a value on and cannot be classified as assets in the balance sheet as well as the development towards the information society has led to an increasing need and use for voluntary information in the annual reports. The increase of voluntary information can foremost be seen in the field of human resources.Purpose: The purpose of this thesis is to describe the development of voluntary information about human resources in the annual report of a number of Swedish quoted companies. The purpose is also to see if there is a difference in the development between manufacturing companies and service companies.Method: Six manufacturing companies and six service companies were chosen from the Stockholm exchange A-list. Using both a qualitative and quantitative research method the annual reports of the chosencompanies were studied for the years 1995, 1997, 1999, 2001, and 2003. A model consisting of seven categories; health, diversity, recruitment, staff turnover and comfort, benefits and motivation, education and competence development, was developed to clarify were the development took place.Conclusions: After finishing the study one can tell that the amount of voluntary information about human resources in the annual report has increased even though the percentage share of the total annual report only has increased appreciably for manufacturing companies.

Personer med cancer och deras upplevelse av information i samband med behandling och/eller undersökning: en litteraturstudie

Varje år drabbas ca 50000 människor i Sverige av cancer. Ungefär var tredje människa kommer någon gång att få en cancersjukdom. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva personer med cancer och deras upplevelse av information i samband med behandling och/eller undersökning. 11 internationella kvalitativa vetenskapliga artiklar analyserades med manifest kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i tre kategorier: Betydelsen av olika informationskällor, missnöje över att inte få individuellt anpassad och relevant information från vårdpersonal och att kontrollera och hantera situationen genom att erhålla eller undvika information.

Betydelsen av stöd och information för kvinnor med bröstcancer : En litteraturstudie

Bakgrund: I Sverige drabbades 7000 kvinnor år 2005 av bröstcancer. Forskningen har gått framåt vilket resulterade i att fler kvinnor överlevde diagnosen bröstcancer. Kvinnor som drabbades av bröstcancer var i stort behov av stöd och information från sjukvård, vänner och familj. Syfte: Syftet med denna uppsats var att belysa betydelsen av stöd samt information för kvinnor med bröstcancer. Metod: De vetenskapliga artiklarna som utgjorde studiens resultat erhölls genom litteratursökning som gjordes i databaserna SweMed+, PubMed och Cinahl.

Utbyte av ekonomisk information i vertikala samarbetsrelationer : ett spel om att ge och ta

Bakgrund: I och med att företag arbetar i nätverk skapas beroendeförhållande som kräver styrning och koordinering. En viktig faktor i ekonomisk styrning är tillgången till och skapandet av information. Det har inte genomförts någon större mängd studier, i synnerhet inte med svenska exempel. Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva vilken ekonomisk information som delas, och hur den systematiseras, i utvecklade vertikala samarbetsrelationer mellan kund och leverantör, samt att förklara hur den ekonomiska informationen används. Genomförande: Vi har valt att studera tre relationer mellan företag som redan har ett nära samarbete.

Patientens upplevelse av perioperativ information vid ett dagkirurgiskt ingrepp

Ett ökande antal operationer sker dagkirurgiskt vilket leder till att patienten får ett kortare avbrott i arbete och socialt liv. Denna typ av vård medför dock mindre tid för undervisning perioperativt, vilket blir en utmaning för vårdpersonalen. Information är centralt i omvårdnaden av patienten som genomgår ett kirurgiskt ingrepp. Utan information har patienten en minskad förmåga att ta en aktiv del i den perioperativa processen. Studiens syfte var att beskriva patientens upplevelse av perioperativ information vid ett dagkirurgiskt ingrepp.

Vittnespsykologi betydelsen av missvisande information samt centrala och perifera detaljer

Studiens syfte var att undersöka om en veckas retentionsintervall påverkar vittnens minnesbild. Vidare undersöks om man kan inkorporera missvisande information i ett vittnesminnesbild och om vittnen minns centrala detaljer i större utsträckning än perifera detaljer.Totalt deltog 17 män och 31 kvinnor i studien. Försökspersonerna fick se en filmsekvens på 1.35 minuter. Vidare fick de fylla i ett frågeformulär med 10 frågor. Efter en veckas retentionsintervall fick försökspersonerna fylla i samma frågeformulär men hälften hade fått en sammanfattning med vilseledande information.

Vägen ur ett alkoholmissbruk -En kvalitativ studie om sex före detta alkoholmissbrukare

The aim of this study has been to take part of six ex-alcohol addicts? narratives about their lives with starting-point in which factors that has been significant and/or determining to be able to leave a life in abuse and what change this process has implied for their identity. To achieve the purpose with this study has three questions been formulated. These are what in the person?s life have been important in the process of a life free from alcohol, what were specific and decisive that effected the decision to stop using alcohol and what is the attitude to them self and their new role as an ex-alcohol addict. Alcohol is a drug that is legal and accepted in the society and it´s hard to discover an addiction.

Frivillig information i årsredovisningar : Ur ledningens perspektiv

Bakgrund och problem: Kraven på företagens informationsutlämning ökar, intressenterna efterfrågar mer information som är tillförlitlig, relevant och användbar. Detta gäller speciellt information som inte är lagstadgad, den frivilliga informationen. Ledningen stöter på olika problem vid hanteringen av den frivilliga informationen så som osäkerhet kring framåtriktad information, information som är särskilt konkurrenskänslig och påtryckningar från aktieägare. Syfte: Syftet med studien är att beskriva vilken frivillig information de undersökta företag redovisar i sina årsredovisningar samt att utifrån en kategorisering av detta analysera de skillnader och likheter som finns mellan olika ledningars syn på frivillig information.Metod: Studien sker med en kvalitativ undersökningsmetod där representanter från sex företag intervjuas. Vidare sker en kategorisering utifrån en granskning av den frivilliga informationen i företagens senaste årsredovisning.Resultat och slutsats: Det finns skillnader i hur ledningarna hanterar de problem som uppstår med den frivilliga informationen.

<- Föregående sida 46 Nästa sida ->