Sökresultat:
17469 Uppsatser om Information Retrievel - Sida 62 av 1165
Vuxna personer med Aspergers syndrom och social identitet
Inom vårdområdet hanteras en stor mängd känslig information och den bör finnas tillgänglig utan organisatoriska hinder. Många vårdanställda får snabbare och enklare tillgång till information genom informationsteknik (IT), men IT ställer även nya krav på medvetandet om informationssäkerhet.Den i detta arbete studerade litteraturen menar att användarna är den största orsaken till att brister uppkommer i informationssäkerheten. Det kan bland annat förebyggas genom upprättande av informationssäkerhetspolicy samt genom att ge information till och utbilda användaren vid införande av informationssystem.Syftet med arbetet var att fastställa hur användare av datorjournaler påverkas av kraven på informationssäkerhet och hur användarna påverkar informationssäkerheten. Vidare var syftet att ta reda på om de rekommendationer som Datainspektionen gett ut efterföljs av användarna. Observationer och intervjuer med vårdpersonal har legat till grund för att uppnå arbetets resultat.
Vad händer hos oss? : Om att hitta rätt sätt att kommunicera uppdateringar och nyheter till kunder
The purpose of this thesis is to compose a way for a small IT-company to communicate with their costumers and include them in the development of their IT-solution. The ambition with this study is to make this information strategy applicable to other small companies with the same problem.The empirics is built on literature studies and qualitative interviews which leads to a design proposition and try-outs with the target group. The results lead to a newsletter where news and information from the company could be presented simple and clear..
Människors upplevelser i samband med diagnostisering av cancer: en litteraturstudie
Att få en cancerdiagnos är en omvälvande händelse i människors liv och det är viktigt från ett omvårdnadsperspektiv att sjukvårdpersonal har en förståelse för människornas upplevelser. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva människors upplevelser i samband med cancerdiagnos inom tidsaspekten före, under och efter diagnosen fram till behandling. Sexton publicerade artiklar analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i fyra kategorier: Starka känslor i samband med diagnos, behovet av och svårigheten att få professionell information, hopp om livet och accepterandet av cancersjukdom, betydelsen av stöd från familj och vänner och svårigheter att prata med dem. Patienterna ville ha en klar och tydlig information angående sjukdomen och behovet av stöd från familj och vänner var viktigt, detta för att minska oro och ensamhet.
En kartläggning av saknat innehåll på intranätet Scania InLine
Intranät har blivit ett vanligt verktyg för informationshantering inom företag. Under 2003 övergick Scania från sitt gamla intranät till det nya, förbättrade intranätet Scania InLine. Intranätet har nu uppnått en mognadsgrad som gör det möjligt att se över vilken information som saknas eller är svårhittad.Uppgiften var att genom en kvantitativ studie (analys av intranätets söklogg) och en kvalitativ studie (intervjuer med användare) identifiera vilken information som användarna av Scania InLine förväntar sig ska finnas där, men som de av någon orsak inte lyckas hitta, samt att genom detta arbete visa på en metod som kan användas vid liknande undersökningar av saknad eller svårhittad information på intranät. Slutsatsen blev att det inte är så mycket information som verkligen saknas på Scania InLine. Problemet är snarare att informationen är svår att hitta.Examensarbetets resultat består av en redogörelse för hur det analyserade materialet sammanställdes samt förslag på förbättringar för intranätet Scania InLine.
Kommunikation i förskolan - en forskningsstudie om kommunikation mellan hem och förskola
Syftet med vårt examensarbete var att studera hur kommunikation sker mellan hem och förskola samt vilken information som anses viktig att förmedla mellan pedagog och förälder. Anledningen till att vi valt att skriva denna forskningsrapport är att vi tror att det kan finnas brister i kommunikationen mellan förskola och hem. Vår teori tar upp hur kommunikation sker mellan människor och vilken betydelse den har för vår vardag. Vi har intervjuat sju kvinnliga förskollärare i kommunala förskolor samt lämnat ut enkäter till föräldrar som har barn i kommunala förskolor, för att se hur de olika parterna ser på den kommunikation och information som sker mellan hem och förskola. Undersökningen visar vilken sorts information pedagoger och föräldrar anser som viktig att förmedla vid de olika möten som sker i förskolan, men även vilka omständigheter som kan vara avgörande för hur samarbetet kommer att fungera mellan hem och förskola.
Eyetrackingstudie av webbplats
Webbyrån Two i Karlstad har fått i uppdrag av sin kund Myresjöhus att utveckla en ny och bättre webbplats än den som existerar i dagsläget. För att ta reda på hur den nya webbplatsen fungerar fick vi uppdraget att göra en jämförelse mellan denna och konkurrenten Trivselhus webbplats, genom att utföra tester med hjälp av eyetrackingutrustning. Till dessa tester anlitas 5 stycken testanvändare, vilka får några uppgifter att lösa på de båda webbplatserna.Vi konstaterar att placering av objekt på en sida har stor betydelse för vad användaren ser och inte ser. Exempelvis missar användaren ofta objekt som denne måste scrolla för att hitta. Överhuvudtaget är information som ligger långt ner på en sida många gånger värdelös, då blicken sällan rör sig i de regionerna.
Intranät - en kunskapskälla i arbetet?
The ambition with this study is to look into and create an understanding for
how an intranet can work as a support system in work processes in capacity as a
source of knowledge. We want to enhance the understanding for which kind of
knowledge that can be coded in and transmitted by an intranet, and which that
is lost in this process. We also want to clarify what it takes to get this
knowledge, in collaboration with the intranet, to support the work in an
organization.
It is a qualitative case study at a Swedish bank. It consisted of semi
standardized, half structured interviews with five people in one of the bank?s
local offices.
Uppfattning om förhistoria En närbild av hur två mellanstadieklasser uppfattar sin förhistoria
I wanted to look at school-children's perspective of prehistory. I also wanted to look at the literature at their disposal, provided by the schools.In this essay I am looking at a school-class in the fourth grade from a school in Malmö and a fifth grade-class at a school in Klågerup just outside Malmö. I am trying to determine the student's view of what prehistory is all about, as well as how their own school-literature is connected to that knowledge. Six books in all were examined. The essay is concentrated on prehistory and only at those two schools.
GIS-stöd för tunga rundvirkestransporter på väg
För att framföra en timmerlastbil med 74 tons bruttovikt i svensk trafik,krävs ett tillstånd från Trafikverket. Tillståndet består av ett dokument somvisar vilka vägar och broar fordonet får trafikera och vilka regler som gällernär man kör lastbilen.Skogsbolaget Sveaskog startade ett examensarbete med syfte att skapamöjlighet att i realtid presentera för lastbilsföraren vilka vägar och broarsom är en del av transportdispensen. Detta skulle ske genom att utveckla ettkartstöd för lastbilens fordonsdator med anslutning till GPS för attvisualisera dispensdokumentet med de angivna vägsträckorna och broarna.Resultatet av examensarbetet är ett kartstöd som använder tjänster frånArcGIS Online för att presentera geografisk information för användaren.Bakgrundskartan består av en grundkarta från ArcGIS Online. Övergrundkartan ligger ett GIS-skikt med vägar och ett annat skikt med broar.Information om huruvida fordonet för närvarande färdas på en väg somingår i tillståndet eller inte, samt information om regler som gäller för broarpå vägavsnittet, presenteras för föraren i realtid. Denna informationuppdateras vid varje uppdatering av GPS-positionen..
Glömda barn : bryr sig samhället om barn till missbrukare ?
Inom vårdområdet hanteras en stor mängd känslig information och den bör finnas tillgänglig utan organisatoriska hinder. Många vårdanställda får snabbare och enklare tillgång till information genom informationsteknik (IT), men IT ställer även nya krav på medvetandet om informationssäkerhet.Den i detta arbete studerade litteraturen menar att användarna är den största orsaken till att brister uppkommer i informationssäkerheten. Det kan bland annat förebyggas genom upprättande av informationssäkerhetspolicy samt genom att ge information till och utbilda användaren vid införande av informationssystem.Syftet med arbetet var att fastställa hur användare av datorjournaler påverkas av kraven på informationssäkerhet och hur användarna påverkar informationssäkerheten. Vidare var syftet att ta reda på om de rekommendationer som Datainspektionen gett ut efterföljs av användarna. Observationer och intervjuer med vårdpersonal har legat till grund för att uppnå arbetets resultat.
Ägandeskap av data i molnet - En studie om företags attityder och resonemang kring ägandeskap när de placerar sin data i molntjänster
Cloud computing has become a very publicized and popular concept in recent years, both in business literature and research, where data ownership is the security aspect which has usually been ranked the highest of the disadvantages that can be identified with cloud services. Today there is a lack of research on information ownership from an informatics perspective, as it is most often discussed from a legal perspective.In our study we interviewed six different companies that use cloud services, on which attitudes and reasoning they had on their information ownership. We compared these attitudes with the attitudes we identified in business literature and research on the subject. In business literature we found four recurring themes which were very clear about how a company should govern information ownership.Overall the results of our interviews showed that there is widespread ignorance at the companies on how information ownership in the cloud is regulated between the company and the cloud provider. All companies expressed that they had not experienced any change in ownership when they placed their data in the cloud, and they expressed no major concerns about how the ownership was handled.
Volvo Personvagnar, Skövde : en kartläggning av sjukskrivningarna bland män och kvinnor
Inom vårdområdet hanteras en stor mängd känslig information och den bör finnas tillgänglig utan organisatoriska hinder. Många vårdanställda får snabbare och enklare tillgång till information genom informationsteknik (IT), men IT ställer även nya krav på medvetandet om informationssäkerhet.Den i detta arbete studerade litteraturen menar att användarna är den största orsaken till att brister uppkommer i informationssäkerheten. Det kan bland annat förebyggas genom upprättande av informationssäkerhetspolicy samt genom att ge information till och utbilda användaren vid införande av informationssystem.Syftet med arbetet var att fastställa hur användare av datorjournaler påverkas av kraven på informationssäkerhet och hur användarna påverkar informationssäkerheten. Vidare var syftet att ta reda på om de rekommendationer som Datainspektionen gett ut efterföljs av användarna. Observationer och intervjuer med vårdpersonal har legat till grund för att uppnå arbetets resultat.
Finanskrisens påverkan på bilbranschen under hög- och lågkonjunktur : en studie av hur bilbolagen påverkats av den globala finanskrisen
Purpose: The purpose of this thesis is to examine how the major car companies have been affected by the global financial crisis. We would also want to look at how revenues and profits have been affected, and what the consequences have been both within the company and the market in general. It?s also interesting to see how profitability and financial stability has been affected. We had chosen to do a ?before-after? comparison, and we chose to compare the years 2007 and 2009.Boundaries: We have chosen to concentrate on a corporation in the Asian market, more specifically Toyota.
Vad tycker patienten - om vården på en urologisk vårdavdelning
SammanfattningSyfte: Syftet med denna studie var att studera patienternas upplevelse av delaktighet, information och bemötande på den urologiska avdelningen på Akademiska sjukhuset. Syftet var vidare att jämföra patientens upplevelse av delaktighet, information och bemötande, med hur viktigt patienten ansåg de olika områdena var.Metod: Studien var en deskriptiv, korrelerande tvärsnittsstudie med kvantitativ ansats. En enkät utformad för studien med 12 påståenden har besvarats av 61 patienter. Resultatet presenterades med en statistisk korrelations metod, där samvarians mättes mellan patientens egen bedömning och hur betydelsefullt det var för patienten.Resultat: Information och bemötande är viktigt för patienterna. Resultatet visar att information till patienterna är tillräcklig vid in och ut skrivning från avdelningen och är det är viktigt, förståelsen av information vid utskrivning bedöms som mycket viktig.
Vet de ens om att jag är här? : Att vänta på akutmottagningen
Bakgrund: Akutmottagningen är en enhet som erbjuder behandling och vård till akut sjuka eller skadade patienter. De patienter med störst behov utav vård går först, vilket kan leda till att mindre akut sjuka patienter prioriteras ned i köordningen. Det kan i sin tur leda till långa väntetider. Syfte: Att beskriva patienters upplevelse av att vänta på akutmottagningen. Metod: Allmän litteraturstudie.