Sök:

Sökresultat:

22500 Uppsatser om Information Design - Sida 36 av 1500

Bilder av Trotskij

My aim in this case study has been to create a method for creature design to test this method in a production and evaluate the results. To achieve this I studied and analyzed the methods of three concept artists and illustrators named James Gurney, Neville Page and Iain McCaig. From the analysis of these artist´s methods, combined with my own personal experience, a new method was formed. To test this method a creature was designed based on directives given by a game design group in the process of creating a table top role playing game in a fictitious world. These directives where given for the creature´s role and its living conditions.

Informationsstöd för lokal ekonomi

För att ett företag ska kunna tillämpa lokal ekonomi, det vill säga ekonomistyrning på produktionsavdelningsnivå, är det viktigt att produktionsledaren har ett lokalt informationsstöd. Denna uppsats belyser design och användning av ett sådant stöd. Det som har undersökts är hur ett högteknologiskt tillverkningsföretag i lastbilsindustrin arbetar vid design av ett lokalt informationsstöd. Undersökningen har även belyst vad det lokala informationsstödet består av samt vad som uppnås vid användning av ett sådant stöd. Genom en kvalitativ fallstudie på Ferruform i Luleå undersöktes detta.

Applikationsutveckling i Responsive Web Design

Responsive Web Design (RWD) har på kort tid gått från ett koncept till en av de största trenderna inomwebbutveckling. Det är nästan underförstått idag att nya webbsidor ska vara i RWD. Trots det är inte RWD detsjälvklara alternativet som löser alla problem dagens utvecklare står inför när det gäller den stora floran av surfandeenheter.I examensarbetet djupdyker vi i tekniken, både praktiskt och teoretiskt, för att kunna dra slutsatser om RWDs styrkoroch svagheter. Detta åstadkoms genom att ta fram en applikationsplattform och en första applikation(semesterplanering) åt konsultföretaget Sigma AB, där ett av grundkraven var att det vi utvecklade skulle kunnaanvändas varsomhelst.Utifrån våra resultat lämnas rekommendationer på när RWD är alternativet att satsa på och när det behöverkompletteras av andra tekniker, så som Native- eller HTML5 applikationer..

Gymnasieskolans utemiljö ur ettelevperspektiv

The essay is written at the request of Nyköping municipality park management by PatRadestedt who wanted a design proposal for one of the five courtyards at the Tessin Schoolin Nyköping. The Tessin School is located 2 miles from the center of Nyköping and the schoolhouses approximately 900 students. To make a design proposal for the courtyard that lies atthe canteen I decided from the outset that I wanted to take some of the Tessin SchoolStudents' opinions and wishes regarding their own outdoor spaces. I had a workshop witheight students from the arts program with the image orientation in which they had to drawand tell them what they wanted to do in the courtyard. The outcome of the workshop, Iused to move forward in my future work with a concept that fit into the environment, wethen apply it in my final design proposal.

Internationella Bibliotekets flerspråkiga webbplats: att tillgängliggöra mångkulturell biblioteksverksamhet på webben

Sweden is today often defined as a multicultural society. The implications on organizing and providing information in public libraries are many, since the systems presently used in the western hemisphere are not adapted to multi-cultural information. This thesis aims to outline ethical and practical problems that arise when organising and providing information concerning cultures other than western, and not least, when dealing with material in other scripts. With this theoretical framework the thesis examines the website of the International Library in Stockholm, a website built to serve users of different languages and scripts than Swedish. The research questions in this thesis are: 1, what specific problems can be distinguished within library work in a multicultural and multilingual environment? 2, what problems and needs were considered in the creation and design of the International Library?s website? And 3, can examples of problems and possible solutions of these be seen in the information and it?s organisation on the International Library?s website? The empiric material consists of the International Library?s website, and interviews with three informants involved in developing it.

Design Program for Dessie Campus, Wollo University, Ethiopia

A geographical position and its social, cultural and political context as well as climate and specific physical characteristics define the scope for a landscape design project. This has become clearer for us in our master project where we have made a Design Program for the outdoor environment of Wollo University in Dessie, Ethiopia and analysed and reflected on the work and process. The aim for the project has been to design an attractive and functional outdoor environment for the Campus, based on the inventories and the needs and wishes of clients and users. But, the aim has also been for us as landscape architect students to gain a greater knowledge about landscape architecture and the design process by position ourselves outside our usual context. The method has been open and seeking where the site, literature studies, dialogues with people and our own experiences from the field study in Ethiopia has influenced the work. Wollo University is situated 400 kilometers north of Addis Ababa, in a mountainous landscape. It faces problems of heavy rainfall during the summer, soil erosion, a lack of essential facilities, and is still a construction site with empty spaces in-between buildings and infrastructure.

För mycket information? : En analys av begreppet Information Overload mot bakgrund av det framväxande informationssamhället

This paper deals with the concept "Information Overload" (IO). It describes the intellectualcontent of the idea as well as its supposed domains of activity. Furthermore it problemizes theimage of "Information", "Information Society" and other concepts related to those phenomenons.A division by two fundamental different distinctions of IO are being made. InformationOverload serves as a name for:I. An information-intensive environment.II.

Deco Retro : Designprocessen för att skapa ett varumärke

Denna rapport redogör för skapandet av varumärket Deco Retro. Samt den tillhörandedesignprocessen för att skapa en visuell identitet och profil för varumärket. VarumärketDeco Retro togs fram som ett undervarumärke till Kitsch Sweden AB som behövde ettvarumärke som passade deras nuvarande och framtida produkter. Deco Retro ska bidra meden stärkt identitet och värde för de produkter som ska säljas under varumärket. Designarbetetkring varumärket strävade framförallt efter att kommunicera den idé, identitet och de värdensom under projektet tagits fram för varumärket, samtidigt som det ska ha bidragit med enestetiskt tilltalande grafisk design.

Beredning av lokalnät i landsbygd

In this thesis a rural network in Norrbotten, Sweden, has been to designed and planned with the purpose of improving distribution reliability by exchanging existing overhead lines with underground cables. General network design considerations are discussed as well as the ones for the specific low voltage grid. During the design phase the maximum power of domestic consumers has been estimated using Velander?s method. Currents, voltage drop and impedance of the network have been calculated and fuse operation and selectivity has been considered.

Interaktiva tutorials - Betydelsefulla faktorer vid utformandet av en interaktiv tutorial som ett hjälpverktyg för ett avancerat IT-verktyg

Mängden information som finns på webbplatser och intranät idag blir ständigt större och mer komplex. CMS är en form av avancerade IT-verktyg som kan underlätta informationsuppdatering för företag och organisationer. CMS-verktyg kräver träning för att användaren ska kunna använda dem på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. E-learning är idag ett bra alternativ för utbildning som hjälper många företag att spara resurser. En form av e-learning är webbaserade interaktiva tutorials som lämpar sig särskilt bra för avancerade ITverktyg.Den här kvalitativa studien syftar till att identifiera faktorer som är betydelsefulla vid utformningen av en interaktiv tutorial och som påverkar användaren vid användning av ett avancerat IT-verktyg.

DESIGN AV ALUTON 38? FRAKTBÅT FÖR KUSTNÄRA TRANSPORTER

This master thesis is about designing and dimensioning a boat for transport of caravan, car, trailer or ATV. Buoyancy and stability are important properties as the pontoonboat should also be able to serve as a workboat. Many of the vessels on the market today that is being used for similar purpose are stable enough, but their hull is often similar with barges and thus too slow. This work has been to construct a boat that has good stability but also has a hull that enables it to move faster, is more maneuverable and having a more attracting design than today?s barges.

Design av ett objektorienterat datalager

System som bygger på en underliggande databas behöver ett abstraktionslager mellan databasen och applikationen. Detta kallas för systemets datalager.Det är inte ovanligt att en stor del av programmerarnas tid går åt för att skriva programkod som hanterar datalagrets egenheter och för att transformera data mellan applikationen och datalagret.I ett objektorienterat datalager kan systemets domänmodell integreras i datalagret så att det blir betydligt enklare och mer effektivt att arbeta med. Ett objektorienterat datalager låter dessutom applikationen navigera mellan objekten i databasen som om hela objektgrafen vore tillgänglig i applikationens primärminne. Hur information hämtas, när den hämtas och precis vilken information som hämtas från databasen är transparent för applikationen.Det är också transparent när uppdateringar som görs på objekt i applikationens primärminne når den underliggande databasen. Datalagret ger garantin att alla objekt, som förändrats inom loppet av en transaktion och som är nåbara via navigering från något objekt i databasen, kommer att finnas i databasen med korrekt tillstånd då transaktionen avslutas.Ett objektorienterat datalager erbjuder således en striktare form av abstraktion än vad ett traditionellt datalager gör.Inom ramen för examensarbetet har jag utvecklat en prototyp av ett objektorienterat datalager, och i den här rapporten presenterar jag: några allmänna koncept som rör datalager i allmänhet och objektorienterade datalager i synnerhet; hur dessa koncept kan designas; samt en kort översikt av prototypen..

Forskares informationsanvändning och informationsbeteende ? En Information Audit på ?Forskningsbolaget?

The purpose of this Master?s Thesis is to examine the information use and information behavior of the scientists at the company ?Forskningsbolaget?. For this purpose an Information Audit was carried out using both interviews with six managers and a questionnaire, which was sent out to the entire population of 213 scientists. After finding out what information the scientists use and how they obtain it the aim was to answer the question of to what extent the company?s Information Centre can meet these needs.

Spelimmersion & död : En undersökning av hur spelupplevelse och immersion påverkas av döden i nätbaserade multiplayerspel

Immersion is a construct that measures how deeply engrossed a user is with any mediated situation. In the field of game design, immersion is a significant aspect of what makes a game enticing, and as such it is of pivotal importance to create and maintain it to keep the player's mind off the real world while inside the confines of a game framework. According to the GameFlow theory, it is one of seven key tenets of evaluating and implementing a successful game design. Yet, certain multiplayer online games are designed in a fashion that in some cases seem to break immersion, where the player is frequently put out of action, sometimes for minutes on end. In this study, using online questionnaires, we discover that players, despite claims otherwise, seem to be in several ways affected negatively by this breaking of immersion.

Korrektionseffekter : stereotyper och viljan att inte framstå som fördomsfull i ett experiment bland studenter

Korrigeringseffekter och stereotyper hänger ihop, för att studera detta användes bilder av ansikten med olika etnicitet och självrapporteringstest skapade av Nosek, Sidanius och Pratto och Dunton och Fazio.Svenska studenter vid Lunds universitet deltog i undersökningen där de delades in två grupper med olika instruktioner, dels falsk information om undersökningens syfte och dels information att vi studerade stereotyper. Detta gjordes för att kunna studera deras korrigeringseffekter. Följaktligen var studien av en experimentell design.Vi fann att korrigeringseffekter fanns hos de båda grupperna vad gällde alla etniska grupper utom vita män, vilka inte hade korrigerats av den grupp som fått felaktig information. Detta visar att korrigering sker för alla minoritetsgrupper till följd av en önskan att inte verka fördomsfull oavsett kontext..

<- Föregående sida 36 Nästa sida ->