
Sökresultat:
350 Uppsatser om Inclusion - Sida 24 av 24
Protection of Regional Values - A comparative study of EU and ASEAN
Regionalisation has become an increasingly important phenomenon in a globalized world. As models of regional integration, the European Union (EU) and the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) are two prominent examples. This thesis seeks to explore through a comparative analysis, the different mechanisms and institutions for handling breaches against fundamental values within the two regional organizations. Inter-linked with the issue of the legal-institutional framework is that of what values the mechanisms are designed to protect. The method used for the analysis is first and foremost that of public international and European law, but the thesis also attempts to give a broader picture of the issues presented.
Varumärket Sverige : En medveten variabel i företagets varumärkesstrategi? En jämförande studie av två svenska företag.
In these days of globalization, with a higher level of openness and interaction over geographical, cultural and economical borders, the importance of the company?s intangible asset, its brand, is gaining importance as a differentiating factor. Building a strong brand and the emphasis on strategic brand management is something that before was given less attention in firms but today we can see a general increase in awareness and relative emphasis in the strategic work of companies.Countries as brands: Is it possible to consider a nation or a country as a brand the same way you consider a product? Well, looking in to the subject it seems to be a rather complex matter and there are many questions to be asked and answer. Nations around the globe are indeed marketing and positioning themselves for several purposes.
Upplevelser under graviditet hos kvinnor med typ 1
Bakgrund: Typ 1 diabetes (T1D) och graviditet är en kombination förknippad med risker hos mor och barn ochdet är av största betydelse att hålla blodsockret inom normala nivåer för den gravida kvinnan. Kvantitativastudier visar att kvinnor med T1D har en hög grad av ångest, depression och negativa tankar under graviditet.För att på ett djupare plan bättre förstå upplevelser under graviditet hos kvinnor med T1D krävs kvalitativastudier. Syfte: Syftet är att genom en metasyntes analysera och integrera resultat från kvalitativ forskning kringupplevelser under graviditet hos kvinnor med typ 1 diabetes (T1D). Metod: En metasyntes baserad på dentolkande metaetnografin genomfördes. Sökningar utfördes i databaserna Cinahl och PubMed.
Design for all - ett perspektiv på inkluderingsbegreppet.
Sammanfattning/abstrakt
Dunér, Pia (2014) ?Design for all? ? ett perspektiv på inkluderingsbegreppet (?Design for all? - A perspective on the concept of Inclusion) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola
Problemområde
Begreppet ?Design for all? kommer från forskningsfältet ?disability studies? och bygger på en förändring i synsättet hos de som arbetar med personer i behov av särskilt stöd, för att dessa personer ska ses som subjekt med rättigheter och möjlighet till delaktighet, och inte som objekt. Teorin fokuserar inte bara på individer med funktionshinder utan involverar alla individer som är i svårigheter utifrån exempelvis etnicitet, social klass och kön. Jag inspirerades till att använda begreppet i min studie vid en föreläsning av Claes Nilholm där han nämnde det som en vidareutveckling av inkluderingsbegreppet. Jag anser att begreppet ?Design for all? är intressant utifrån att det delvis bryter mot de gamla termerna integrering och inkludering.
Övergång till och undervisning i kommunikationsskola - En kvalitativ studie om undervisning av elever med grav språkstörning ur ett lärar-, logoped- och inkluderingsperspektiv
Sammanfattning/abstrakt
Obeid, Najah (2015). Övergång till och undervisning i kommunikationsskola - En kvalitativ studie om undervisning av elever med grav språkstörning ur ett lärar-, logoped- och inkluderingsperspektiv. Transition to and education in communication school ?
A qualitative study on the education of pupils with severe language impairment
from a teacher's, speech pathologist's and an Inclusion perspective.
Syfte
Syftet med denna studie är att ur lärares/specialpedagogs och logopeders uppfattningar/perspektiv studera hur elever med grav språkstörning blir överlämnade av språkförskola/skola till en kommunikationsskola. Vidare undersöks även kommunikations-skolans verksamhet och dess beredskap.