Sök:

Sökresultat:

50 Uppsatser om Impulsivitet - Sida 2 av 4

Förskollärares arbetssätt gentemot barn med koncentrationssvårigheter : En kvalitativ studie

Studien skildrar hur förskollärare arbetar med barn med koncentrationssvårigheter i förskolan. Genom kvalitativa intervjuer intervjuas sex stycken verksamma förskollärare. Resultatet visar att förskollärare främst identifierar koncentrationssvårigheter genom den motoriska överaktivitet och brist på fokus i aktiviteter och uppgifter som barnen uppvisar. Det framkommer även, dock i mindre grad att koncentrationssvårigheter kan yttra sig genom passivitet då barnen ses som tillbakadragna och tankspridda. Studien visar också att förskollärares arbetssätt upplevs ha en betydande roll för att kunna hjälpa barn med koncentrationssvårigheter.

Koncentrationssvårigheter och skolsituation

Vårt syfte med den här studien var att ta del av yrkesverksamma lärares tankar och erfarenheter kring sambandet mellan koncentrationssvårigheter och skolmiljö hos barn. I vår studie använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av semi-strukturerade intervjuer som vi genomförde med tio lärare i grundskolans tidigare år. Vårt resultat visade att lärarna hade liknande upplevelser av hur koncentrationssvårigheter kan ta sig uttryck hos barn, samt hur man som pedagog kan underlätta skolsituationen för dem. De karakteristiska drag som alla lärare nämnde som typiska för barn med koncentrationssvårigheter var rastlöshet, Impulsivitet och svårighet att behålla fokus. Vad samtliga lärare framhöll som något av det viktigaste i samarbetet med dessa barn var vikten av uppmuntran och beröm.

Aggressivt utagerande: Betydelsen av samtidig förekomst av callous-unemotional traits och impulsivitet

Abstract  The importance of the co-occurrence of callous-unemotional traits and impulsivity concerning aggressive acts was examined by a survey. The participants consisted of 1478 Swedish youth. Three groups with extreme scores on callous-unemotional traits and impulsivity was identified.  The group scored high on both was more prone to show higher levels of aggressive and conduct problems behavior compare to the other groups. The aggressive and conduct problem behavior was shown at higher level in all examine variables. This study highlight that impulsivity can identify extreme aggressive individuals, without taking HIA (Hyperactivity, Impulsivity and Attention) problem as a entirety, to account, if shown with callous-unemotional traits. Keywords: Callous-unemotional traits, impulsivity, aggressive, conduct problem, youth, co-occurrence..

Health Locus of Control och impulsivitet i relation till träning : en studie om universitetsstudenters träningsbeteende

There are many aspects which must be taken into consideration when studying individuals? need of exercise. The study investigates if impulsivity and Health Locus of Control affect the continuity of physical practise. The main presumption was that individuals with high impulsivity, high Powerful Others and high Chance Health Locus of Control, would have a significantly harder time to maintain a continuous physical activity. The survey used two standardized tests to measure impulsivity and Health Locus of Control and in order to be able to measure the insensitivity and the periodicity of physical exercise, a test was developed by the authors.

Tabu & Impuls

This is my work about the subject taboo and impulse. It is an artistic studyinspired by the neuropsychological concerning impulsiveness. Because that?swhat it is; an artistic bachelor exam work, and not a scientific research. Icreated three costumes inspired by taboo and impulse.

Undergrupper av social ångest i relation till depressiva symtom och livstillfredsställelse hos unga vuxna: En tvärsnittsstudie

Uppsatsens övergripande syfte var att undersöka möjliga mönster av social ångest och dess relation till depressiva symtom och livstillfredsställelse. Social ångest innebär lidande för många människor och medför rädsla för situationer där det finns risk att granskas, att få uppmärksamhet samt att bli bedömd för sina prestationer. Social ångest karakteriseras av undvikande beteende men indikationer finns att det även existerar en atypisk undergrupp av social ångest som uppvisar ett impulsivt beteende. Självskattningsformulär har använts vid datainsamlingen och urvalet bestod av unga vuxna i åldern 20-24 år. Resultaten analyserades genom klusteranalys och indikerade att en atypisk impulsiv grupp med social ångest existerade samt att kön modererar graden av depressiva symtom. .

Mindfulness för ungdomar med ADHD : Effekten av en mindfulnessbaserad korttidsintervention i grupp

Svårigheter med uppmärksamhet, Impulsivitet och överaktivitet är vanliga bland ungdomar. Förstahandsbehandlingen vid ADHD är farmakologisk, men den hjälper inte alla och flera bieffekter rapporteras. Denna studie undersökte om en åttaveckorskurs i mindfulness för ungdomar med ADHD skulle vara genomförbar, påverka deras grad av mindfulness samt påverka deras grad av ADHD-symtom. Sju ungdomar (14-18 år) deltog i studien som hade en multiple case design. Resultaten visade att interventionen kan betraktas som genomförbar och att en deltagare ökade sin grad av mindfulness.

Föräldrars upplevelser då barnet har ADHD liknande symtombild

The aim of this essay is to examine how parents to children with large undiagnosed behaviour problems experience the parent role and the support they can obtain in their role as parents.To get a deeper description of the parent?s situation a qualitative method is used for the study. The interview carried out through a personal meeting and a question schedule with opened questions where used.The answers of the interview show that parents experience lot of problems. The children don?t get the support in school that the parent think they need because the child don?t have diagnose.

Ett liv mellan ytterligheter : En kvalitativ studie om hur det är att leva och diagnostiseras med Borderline personlighetsstörning

Syftet med studien är att beskriva hur kvinnor som fått diagnosen borderline personliglighetsstörning upplever att deras liv har varit innan, under och efter diagnostiseringen. Syftet är också att ge en inblick i hur dessa kvinnor beskriver begreppet borderline. Studien har en kvalitativ ansats med narrativ teori som utgångspunkt, där sex kvinnor med diagnosen BPD har intervjuats. En inblick i informanternas subjektiva upplevelser har strävats efter genom berättelser. Detta för en förståelse för hur de ser på sin omvärld och sig själva.

Samband mellan personlighet och yrkesval

Är poliser mer spänningssökande än andra? Det är frågan som ligger till grund för studien där syftet är att jämföra poliser med lärare i vilken utsträckning de söker spänning. Studien genomfördes med hjälp av ett frågeformulär bestående av 28 påståenden som kommer ifrån redan vedertagna skalor. Dessa är Eysenck Personality Inventory och Zuckerman?s Sensation Seeking Scale.

Att få rätt stöd vid rätt tidpunkt : En observationsstudie av två barn med AD/HD-diagnos

The purpose of the study is to examine different situations and behaviors for students diagnosed with AD / HD and see if there are times where their diagnosis will be extra visible. This will ultimately see how and where these children may need support in their daily lives, and about the support they receive is relevant to their needs. Questions I intend to examine: Are there situations for students throughout the school day in which ADHD diagnosis becomes extra visible? If so, what situations? How is the diagnosis in these situations?It is estimated that about 3-6 percent of school children have AD/HD. It causes difficulties with concentration as well as impulse and activity control.

Barn med koncentrationssvårigheter i våra klassrum.

Arbetet handlar om barn med koncentrationssvårigheter. Vårt syfte är att få fördjupade kunskaper om barn som har det svårt att koncentrera sig i klassrumssituationen. Vidare vill vi fördjupade kunskaper om förebyggande och åtgärdande handlingar för att bygga upp ett bra klassrumsklimat. De frågeställningar vi behandlar är vad koncentrationssvårigheter är, hur det yttrar sig samt hur man kan förebygga och åtgärda dem. Metoderna som vi använt oss av är observationer, intervjuer och litteraturstudier.

Gymnasieelevers läs- och skrivsvårigheter och spänningssökarbeteende.

Det tycks finnas ett samband mellan läs- och skrivsvårigheter och spänningssökarbeteende. Syftet var att studera om det fanns ett samband mellan läs- och skrivsvårigheter och spänningssökarbeteende hos gymnasieelever. Dessutom har ett flertal undersökningar visat på ett högre spänningssökarbeteende hos pojkar än hos flickor, vilket också undersöktes. Undersökningsmetoden bestod av test för läs- och skrivsvårigheter samt självskattningsformulär för spänningssökarbeteende. Resultatet visade att det inte fanns någon signifikant skillnad i spänningssökarbeteende mellan de gymnasieelever som antagits ha dyslexi och de utan dyslexi.

?Tror du att min ADHD har försvunnit??

I dagens samhälle visar många rapporter på att allt fler elever får diagnosen ADHD, vilket gör att skolan ställs inför problem då lärarna inte anses ha kunskapen om hur de ska bemöta eleverna med ADHD. Med tanke på den bristande kunskapen hos lärarna, vill vi med vår studie ta reda på hur elever med ADHD och deras föräldrar upplever/upplevt bemötandet i skolmiljön. Vi intervjuade fyra elever och fyra föräldrar till tre av eleverna och de berättade öppenhjärtigt om deras upplevelser om bemötandet i skolan. Genom respondenternas berättelser och aktuell litteratur gällande ADHD och skolmiljön blev resultatet utifrån vårt syfte tydligt. Många av eleverna och föräldrarna kände en brist från skolan när det kom till bemötandet utifrån diagnosen.

Flickboken - en paradoxal genre? : En retorisk analys av två av 20-talets flickböcker

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en relativt vanlig funktionsnedsättning hos elever i svenska skolor. Det är ett så kallt dolt handikapp då det inte syns på eleven att han/hon har ADHD. De symtom som utmärker diagnosen ADHD är bristande uppmärksamhet, Impulsivitet och hyperaktivitet. Den exakta orsaken till ADHD är inte fastställd, både arv och miljö är av betydelse. Elever med diagnosen behöver stöd och förståelse från omgivningen.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->