Sök:

Sökresultat:

291 Uppsatser om Implicit - Sida 2 av 20

Vilka attityder har överviktiga gentemot överviktiga och hur skiljer de sig från normalviktiga

Tidigare forskning har visat att tjocka personer behandlas ned-Värderande i allmänhet (C.S Crandall 1994). För att vidare undersöka detta användes IAT (Implicit association test) för att se hur överviktigas Implicita attityd skilde sig gentemot de normalviktiga. Deltagare i under-sökningen var 19 normalviktiga och 20 överviktiga män och kvinnor. Undersökningen visade att det fanns en generell negativ Implicit attityd mot överviktiga. Denna attityd var inte signifikant mindre hos de överviktiga, (p=.427) vilket tyder på att det inte finns en skillnad på Implicita attityder mot överviktiga beroende på om man är överviktig själv eller ej..

Implicit användarmodellering

ntranät har medfört många nya möjligheter för företag och organisationer. Samtidigt har det också orsakat problem kring hur de nya flödena med kommunikation och information skall hanteras. Utbudet av information ökar samtidigt som vårt begränsade fält av uppmärksamhet är ändligt. Informationsstress har blivit ett begrepp som används i detta sammanhang. För att möta upp mot detta problem förser vi oss med tekniker och hjälpmedel som är tänkta att reducera överflödet av information.

Hon är inte arg, hon är bara stressad! : En studie om hur lärare i förskolan upplever stress i sin arbetsmiljö

In January of 2014 a newly founded company held a press conference in central Stockholm. The purpose of the conference was to inform about Lexbase, the largest database on the Internet with legal information about the Swedish general public. The aim of this particular paper is to use news reports about Lexbase as material to identify the theses and their types presented in Swedish newspapers, and to examine the ideology constructed and presented by the theses in the said news reports. The questions asked in the paper are 1. What the distribution of different theses looks like and is there a type of thesis that more often invokes an Implicit argumentation? 2.

"Ett förskräckligt missbruk av yttrandefriheten" : en uppsats om underförståddhet i svensk nyhetsrapportering om Lexbase

In January of 2014 a newly founded company held a press conference in central Stockholm. The purpose of the conference was to inform about Lexbase, the largest database on the Internet with legal information about the Swedish general public. The aim of this particular paper is to use news reports about Lexbase as material to identify the theses and their types presented in Swedish newspapers, and to examine the ideology constructed and presented by the theses in the said news reports. The questions asked in the paper are 1. What the distribution of different theses looks like and is there a type of thesis that more often invokes an Implicit argumentation? 2.

Marknadens implicita värde på det permanenta mätfelet på Stockholmsbörsen

This study investigates whether the permanent measurement bias (PMB) has changed over time for Swedish companies listed on the Stockholm Stock exchange at least one year during 1996-2000 or 2005-2010. By using the Residual Income Valuation-model the markets' Implicit value on PMB is generated through reversed engineering, as values for all variables except PMB are entered such as the market perceived them at the specific valuation date each year. This Implicit value is classified into industries and then sorted by their median. Statistical tests are performed to see if there is a difference between the industry median and the accounting-based values on PMB. The difference from period one to period two is also statistically tested for.The study finds that the Implicit values on PMB have changed somewhat between the periods; however the fluctuations are not statistically significant.

Att utvecklas inom sitt yrke : Om den högre utbildningens inverkan på den erfarna pedagogen

This work is based on qualitative interviews with four educationists who before their university studies lack education in their own field of work. The study aims to explore how higher learning influenced and affected these people. As a theoretical point of view the concept of Implicit learning and Aristotle?s epistemological approach was used. The study gives an idea that the concept of knowledge is advanced and can go from practical experience to more theoretical understandings.

Lärandeteoriers roll i läraryrket : En studie om hur lärare tillämpar lärandetoerier i sin undervisning

Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller Implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. Metoderna för undersökningen är observation med efterföljande djupintervju av fyra lärare samt en enkätundersökning med 20 deltagare. I litteraturdelen beskrivs kort de tre lärandeteorierna samt hur de kan tillämpas. I resultaten framkommer det att en svag majoritet av lärarna visar på explicit användande av teorierna i sin undervisning och en mindre del uppvisar Implicit användande av teorierna, medan endast fyra deltagare inte alls utgår från lärandeteorier i sitt arbete..

Lärandeteoriers roll i läraryrket : En studie om hur lärare tillämpar lärandeteorier i sin undervisning

Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller Implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. Metoderna för undersökningen är observation med efterföljande djupintervju av fyra lärare samt en enkätundersökning med 20 deltagare. I litteraturdelen beskrivs kort de tre lärandeteorierna samt hur de kan tillämpas. I resultaten framkommer det att en svag majoritet av lärarna visar på explicit användande av teorierna i sin undervisning och en mindre del uppvisar Implicit användande av teorierna, medan endast fyra deltagare inte alls utgår från lärandeteorier i sitt arbete..

Skolbiblioteket ? definition och användning: en innehållsanalys av gymnasieskolans styrdokument 2012

The purpose of this thesis is to systematically describe and map how authorities define the school library and its function based on the current policy documents for the Swedish upper secondary school. The study is guided by the following questions: ? What dimensions does the school library have according to the explicit definitions, descriptions and requirements? ? What Implicit arguments, references and unspoken assumptions about the school library and its role, function and significance can be derived? The study is delimited to the national policy documents, which have been divided into two groups ? structural and teaching focused ? corresponding to the two questions above. Further delimitations have been made to avoid noise and to manage a manual content analysis. Each question required its own analysis tool.

Livespelningars organisering : Hur organiseras och styrs dagens liveunderhållning?

The purpose of our study is to provide a deeper understanding of the organization at alive concert. We want to identify and bring together different agents Implicit knowledge and make it explicit. We contribute to the theoretical discussion by examining how liveconcerts are organized and why, what goals there are to participate in the organizationof the concerts as well as how the organization manage and control towards these goals.Our study is based on 15 interviews with different agents involved in the creation of liveconcerts. The study has shown that the organization of live concerts is similar to atemporary, imaginary organization because there is a temporary and Implicit structure.Relationships are created by the agents? cooperation and customer relations with thesubcontractors.

Språkliga förmågor i relation till Theory of Mind och implicit/explicit False-Belief förståelse : En studie med barn i treårsåldern

Tidigare studier har påvisat att språkliga förmågor har ett nära samband med Theory of Mind (ToM). På senare tid har studier med hjälp av ögonrörelseteknik kunnat undersöka ToMförmåga Implicit och fynden tyder på att barn redan i tvåårsåldern verkar ha en välutvecklad Implicit ToM-förmåga. Resultaten från en av dessa studier har funnit att språkutvecklingen kan spela en avgörande roll i tillägnandet av ToM och tyder på att det kan finnas ett orsakssamband mellan språk och ToM. En viktig aspekt för att närmare förstå ToMutvecklingen är att undersöka vilken betydelse den språkliga förmågan har i tillägnandet av ToM. Det är fortfarande oklart om specifika delar av språket har mer betydelse för ToMutvecklingen än andra och hur sambandet mellan språkliga förmågor och ToM ser ut.

Ordfrekvens och repetition i läromedlet Lieber Deutsch : En analys av den språkdidaktiska förankringen i ett svenskt läromedel i tyska

The aim of this study is to examine the word acquisition, focusing on the nouns and word exercises, in two Swedish textbooks for German in the upper secondary school. The chosen method for investigating the nouns was corpus analysis. The noun frequency and distribution in the textbooks were analysed and discussed in relation to research in second language acquisition. The Involvement Load Hypothesis by Batia Laufer and Jan Hulstijn was used to examine the exercises in the textbooks. The study showed that most nouns only occurred once in the textbooks, but the most frequent nouns were well spread in the textbooks.

Undervisa ord eller undervisas av ord : Om att lära ut och lära in vokabulär i engelska som främmande språk

Ord utgör basen för språk och kommunikation. Utan kunskap i ett språks vokabulär begränsas möjligheterna till framgångsrik kommunikation avsevärt. Emellertid är det en ansträngande syssla och ett mycket tidskrävande arbete att lära sig nya ord. Intresset i detta arbete riktas därför mot teorier om hur man effektivast tillgodogör sig ny vokabulär i ett främmande språk. Vad ger bäst resultat: omedveten (Implicit) eller medveten (explicit) inlärning? Eller finns det kanske en medelväg att gå? I anslutning till detta diskuteras lärares uppfattning av vokabulärundervisningens upplägg och framgång i skolan, samt huruvida teorierna går att applicera på verkligheten.Arbetets fynd är att såväl Implicit som explicit vokabulärinlärning fortfarande argumenteras för och ställs mot varandra, men även att en kombination av de nämnda synsätten vuxit sig starkare.

Narcissism och syskonplacering hos gymnasieelever

AbstractThe aim of this present study was to investigate whether there is a relationship between birth order and the personality trait narcissism using 181 individuals from Finnveden High School in Värnamo (115 females, 60 males, mean age 17, sd=0,94), in the context of the proposal of Sulloway (1996) that personality is influenced by the specialized nich-es siblings adopt in the quest for access to parental resources. A questionnaire which in-cludes Narcissistic Personality Inventory test, Birth order test and also Rosenberg?s self-esteem test in order to investigate if it might has an impact on narcissistic personality trait, was used. Results showed that there was no significant relationship between birth order and narcissism, however, a significant relationship between narcissism and self-esteem was found. Furthermore, there was a significant relationship between narcissism and the individual?s relationship with the mother.

Implicita och explicita attityder om politiker : sociala och traditionella mediers påverkan

Tidigare forskning har visat att Implicita och explicita attityder formas och förändras oberoende av varandra, samt att allt fler politiker använder sig av sociala medier för att nå ut till sina väljare. Denna studie syftade till att undersöka hur deltagarnas Implicita och explicita attityder, gentemot två fiktiva politiker, påverkas av traditionella och sociala medier. I studien användes en experimentell mellangruppsdesign där deltagarna slumpmässigt fördelades till olika betingelser. Dessa bestod av positiva och negativa nyhetsitems från dels traditionella dels sociala medier. I undersökningen, som genomfördes på internet, deltog 126 personer. För att mäta deltagarnas attitydförändringar användes dels ett Implicit Association Test (IAT), dels ett explicit frågeformulär.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->