
Sökresultat:
5481 Uppsatser om Image reparerande strategier - Sida 29 av 366
Varumärkesbyggande genom marknadskommunikation : En fallstudie av varumärket Hollister
This study aims to describe how a company behind a well-established brand in the fashion industry has strategically chosen to communicate with their target market. Interviews with four individuals in different positions within the company have generated qualitative data, which is presented and analyzed in relation to the theoretical frame of reference in this study. The results show that the company does not use conventional marketing, but relies rather on marketing based word-of-mouth generated by its customer base due to its unique store concepts. Previous research has shown that this type of marketing strategy is effective and beneficial to the brand equity, a conclusion that is demonstrated to also apply to the survey object of this study. Furthermore, it is also shown that this is largely due to the distinct and coordinated image that the company maintains through strict standardization..
Strategier i praktiken: Kompetensförsörjning i kunskapsföretag
Strategier för kompetensförsörjning har fått en allt större betydelse för företagens möjligheter till att vara konkurrenskraftiga. Det gäller därför för ledningen att forma medarbetarnas kompetenser utifrån det behov som finns på marknaden. Att skapa unika kombinationer av kompetens är således viktigt för att kunna konkurrera på en föränderlig marknad. I studien undersöks hur strategier för kompetensförsörjning växer fram, det vill säga vilka förhållanden ledningen tar hänsyn till samt vilka planerings och beslutsprocesser som ligger bakom deras satsningar på kompetensförsörjning. Syftet var att lyfta fram vilka metoder som ledningen inom två kunskapsföretag använde sig av för att utveckla planer för kompetensförsörjning. Sju kvalitativa intervjuer genomfördes på två olika företag.
Hur räknar du? : barns subtraktionsstrategier i tidiga år
Sammanfattning: Syftet med examensarbetet var att få en fördjupad förståelse över hur barn tänker matematik med fokus på subtraktion. Arbetet koncentrerades kring vilken uppfattning eleverna har om subtraktion i relation till addition, vilka subtraktionsstrategier de har samt om dessa skiljer sig utifrån ett genusperspektiv. Syftet var också att ta reda på hur subtraktion presenteras under de första skolåren, med hjälp av lärarintervjuer och läroboksanalyser. Tillvägagångssättet var således kvalitativa intervjuer med elever och lärare samt analys av skolornas läromedel. Det jag kom fram till med arbetet var att elever ofta behärskar många strategier innan de börjar skolan men att de sedan utvecklas till att enbart använda en metod. Lärare har därför ett ansvar i klassrummet att pedagogiskt lägga upp ett arbetssätt som hjälper eleverna att etablera de strategier som de har och lära ut flera strategier.
Fastighetsmäklare : varför så dåligt rykte?
Aim: Many people react negatively when they find out that I work as an estate agent. They believe that estate agents earn more money then they should. What many do not know is how hard we must work and that it doesn´t suit someone who is looking for an 8-17 work. As an estate agent I thought it would be interesting to found out why the estate agents have such a bad reputation.Method: This essay is based on the interviews with estate agents and branch organizations but also on newspaper articles about real estate agents. Theory is collected marketing, where I have concentrate on concepts of branding, positioning, communication and image.Result & Conclusions: The factors, which I found in my investigation, that have an effect to the bad reputation are; media, commission, the customers and the bidding.
Vem skyler vem? : En religionssociologisk studie om kön och kvinnlig muslimsk identitet i Dagens Nyheter 1951, 1989 & 2009
This is a sociological study of religion that examines how gender and female Muslim identity is expressed during the Muslim fasting month of Ramadan in the swedish paper Dagens Nyheter in the year 1951, 1989 and 2009. The aim is to see who creates the image of Islam and Muslims in general and in particular the image of the Muslim woman and whose Islam is given space in the article material. The picture has changed with the increase in immigration from Muslim countries and that we have gone from a modern to a late modern society in which other patterns shape our identity. The historical summary of the paper Dagens Nyheter illustrates how the Swedish society is formed in relation to Islam and Muslims. It provides a deeper understanding of the problems in the swedish multicultural society today..
Varumärket ur ett strategiskt perspektiv - en fallstudie av varumärket Felix
Syftet med denna uppsats är att analysera Procordia Food AB:s övergripande strategiprocess för att se hur rationella de är i sitt tänkande när det formulerar strategier för varumärket Felix. Vi ämnar även beskriva och analysera hur varumärket Felix, som omfattar ett stort produktsortiment, byggs upp för att identifiera styrkor och svagheter och eventuella problem. Vi har för avsikt, att om möjligt, efter att ha identifierat problemen, komma med förslag till lösning. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie. Vi har använt oss av olika källor, såsom intervjuer, artiklar, vetenskaplig litteratur etc.
Ta för Dig av Eslöv! - Ett svenskt perspektiv på platsutveckling
Titel: Ta för Dig av Eslöv! - Ett svenskt perspektiv på platsutveckling.Beskrivning: Kandidatuppsats inom programmet Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg.Författare: Sandra Friberg, Kristin Holmqvist och Cajsa Moberg.Handledare: Filippa Säwe och Hervé Corvellec.Datum: 2008-05-29. Eslöv har länge fått dras med epitetet ?Sveriges tråkigaste stad? som under årtionden påverkat människors image av platsen. På grund av trenderna mot ökad kommersialisering, mobilitet och homogenisering, har det aldrig tidigare varit så viktigt för platser att differentiera sig från varandra och upprätthålla en positiv image. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka hur en liten, svensk kommun kommunicerar ut sina differentierings-strategier för att påverka sin image i positiv riktning.
Förskolebarns strategier vid längdmätning
Matematiska problem finns och uppstår naturligt i vardagen. Barn upptäcker inte dem själva utan vi måste göra dem synliga för att de ska lära sig förstå. Hur barn utvecklar matematiken beror på hur vi vuxna lyfter fram den vid olika rutinsituationer.Syftet med examensarbetet är att undersöka barns strategier, då de utmanas att mäta längden på ett föremål. Vidare observerade vi hur barn delger ett annat barn sitt resultat och hur det mottagande barnet sedan tar emot och återskapar ett eget resultat utifrån det de blivit delgivna.För att kunna besvara vår frågeställning observerade vi barn födda 2001, både enskilt och två och två. De iakttagelser vi gjorde var att barnen inte låstes i sina tankar, utan använde sig av olika hjälpmedel när de skulle mäta föremålets längd.
Den gode läraren : en kvalitativ studie av fyra lågstadielärares syn på den gode läraren och den egna lärarrollen
The aim of this study was to examine how the interviewed primary teachers in two schools situated in the Stockholm area understand themselves as teachers in relation to their image of the good teacher. The research questions were: How do the informants discuss their image of the good teacher? How do the informants describe their own role as a teacher?A qualitative method, by interviews made with four primary teachers, was used to collect data for the examination. The results from the interviews were analyzed and discussed from the theories and earlier research concerning the role of the teacher and what they describe as the good teacher. The theoretical connection of this study was based on the theories of Vygotsky, Piaget, Bruner, Dewey, Dreikurs, Kounin and Glasser concerning the relationship between the role of the teacher and learning.
Ett dynamiskt varumärkesarbete : En fallstudie av Kalmar med ett invånarperspektiv
Bakgrund: Det är intressenterna som tillsammans samskapar platsvarumärket, dock har invånarnas betydelse i sammanhanget hittills inte uppmärksammats. Relationen mellan Kalmar kommun och invånarna påverkar platsens kultur, image och platsidentitet. Dessa element är sammanvävda och utgör platsvarumärket, vilket innebär att varumärkning bör ses som en dynamisk företeelse. Kalmar kommun saknar dock riktlinjer över hur de ska involvera invånarna i varumärkesarbetet, så att de tillsammans kan forma och förmedla ett attraktivt Kalmar. Syfte: Syftet med denna uppsats är dels att undersöka hur invånarna kan relateras till platsens kultur, platsidentitet och image, vilka utgör platsvarumärket. Dels att föreslå riktlinjer gällande hur Kalmar kommun ska involvera invånarna i kommunens varumärkesarbete. Metod: Studien bygger på fallstudie av Kalmar kommuns varumärkesarbete.
Grönare på andra sidan Mediebilden av cannabis i tre skandinaviska länder
Authors: Patrik Jäverbo & Jon LindheTitle: Greener on the other sideLevel: Bachelor of JournalismLocation: University of GothenburgLanguage: SwedishIn later years the strict laws and policies surrounding cannabis use have been questioned around the world by several influential leaders, among them US president Barack Obama and former UN secretary general Kofi Annan. It has been argued that the ?War on Drugs? has done more harm than good and in some American states and a number of European countries the drug have been legalized or decriminalized. Everybody does not agree however, that legalization is the best course of action and in Sweden the emotions have sometimes run high in the discussions taking place in television shows and newspapers.The purpose of this study is to examine the image media portrays of cannabis; based on the theory that mass media is an important influence on the individual and the way in which he or she views the world. To put the result into a context the Swedish media image will be compared with the one in Denmark and Norway.
Utmaningars inverkan på strategier : en studie om SEB:s intåg på den tyska privatkundsmarknaden och om grunderna till uttåget därifrån
I en allt mer globaliserad värld med en ökad internationell närvaro på den europeiska marknaden har utlandsetableringar blivit allt vanligare och viktigare för europeiska företag. I det här arbetet undersöker vi hur bankers strategier förändras och anpassas för att möta de utmaningar som de stöter på vid utlandsetableringar, genom att studera SEB och deras köp av den tyska banken BfG 1999. Vi har undersökt hur de utmaningar banken mötte på den tyska privat- och företagsmarknaden påverkade strategin. För att lyckas med detta studerade vi årsredovisningar och intervjuade nyckelpersoner inom banken. Resultatet av undersökningen visar att de största utmaningarna var den tyska fragmenterade marknaden där banken mötte icke-vinstdrivande konkurrenter, en hos kunderna främmande mentalitet gällande banktjänster och ett annorlunda banksystem.
Avledande strategier vid venpunktion på barn : En litteraturstudie
Syftet med studien var att beskriva vad forskningsresultat visar angående avledande strategier samt avledningens effekt på barns upplevelse av smärta, rädsla och ångest/oro vid venpunktion. Metoden var en beskrivande litteraturstudie baserad på 12 vetenskapligt granskade artiklar som utmynnade i två kategorier med underkategorier. Resultatet visade att avledning vid venpunktion är en viktig del i omvårdnaden av barn och att den avledande strategin bör anpassas efter barnets önskemål så långt det är möjligt för venpunktionens tekniska utförande. Avledande strategier som minskade barnens smärta, rädsla och ångest/oro vid venpunktion var; en sittande ställning för barnet, avledande samtal från föräldern, att få barnet att koncentrera sig på olika bilder, titta på animerad film eller titta i kalejdoskop. Slutsats Det är viktigt att sjuksköterskan har kunskap om vilka avledande strategier som enligt forskning är användbara vid venpunktion på barn och som i sin tur inbringar förmåga att minska barnets upplevelse av smärta, rädsla och ångest/oro i samband med proceduren.
Platsmarknadsföringens roll för kommuner: en fallstudie av
Luleå, Skellefteå och Umeå kommuns arbete med
platsmarknadsföring.
The purpose of this thesis was to create a deeper comprehension for the role of place marketing within Swedish municipalities and how it is applied to attract visitors and residents. A case study was performed to obtain this purpose. Interviews with three northern municipalities were conducted in order to retrieve essential information. This was compared to previous studies of place marketing in order to find similarities and differences. The results of this study showed that municipalities emphasise on creating an attractive image, directed to the residents as well as to people outside.
Upplevelse av kronisk sorg hos kvinnor med bröstcancer
Att plötsligt drabbas av bröstcancer och uppleva att kroppen sviker en, kan
medföra en identitetsförlust. Cancersituationen som kvinnor dagligen lever
i kan ge upphov till kronisk sorg. Syftet med denna litteraturstudie var
att beskriva hur kronisk sorg upplevs av kvinnor med bröstcancer under
diagnostisering, behandling och åren efter. Fjorton vetenskapliga artiklar
analyserades med manifest kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade
i tre kategorier: Att plötsligt få ett raderat tidigare jag, att inte ha
någon garanti och ihärdigt slåss för livet och att med olika strategier
hantera påfrestningar och krav.