
Sökresultat:
2612 Uppsatser om Image interpretation - Sida 52 av 175
Strategisk Varumärkeskommunikation : Hantering av gapet mellan identitet och image
Bakgrund: Ett problem vid varumärkeshantering är att det vanligen finns ett gap mellan varumärkesidentiteten och varumärkesimagen. Gapet förklaras, i den traditionella litteraturen, av bristen på tid, kunskap och resurser. Vi anser dock att detta inte tillräckligt förklarar denna ?mismatch?, varför vi således vill nyansera förklaringen till varför detta gap uppstår. Syfte: Syftet med denna uppsats är att utveckla teoribildningen kring varumärkeskommunikation.
Kvinnors våld mot kvinnor. En jämförande studie av könsmaktsanalysen och våld i lesbiska parrelationer.
AbstractFokus för denna uppsats är våld i lesbiska parrelationer och hur man teoretiskt kan konceptualisera detta våld. Mitt övergripande syfte har varit att öka förståelsen för denna form av våld och därmed bidra till ett relativt outvecklat forskningsfält. Ett ytterligare syfte har varit att undersöka om den könsmaktsanalys som haft stor betydelse för tolkningen och förståelsen av mäns våld mot kvinnor i heterosexuella relationer även kan förklara våldet i en lesbisk parrelation. Fokus för min analys har dels varit om och i så fall på vilket sätt kön är en faktor som kan förklara det lesbiska relationsvåldet, dels om en förståelse av våldet inom en könsbaserad teori kan innebära en viss problematik. Jag har även undersökt andra faktorer som heterosexism och homofobi och dess betydelse för våldets uppkomst och former samt mer individrelaterade förklaringsmodeller.
RoDent : Robotic Dentistry : Computer aided dental implant positioning system
A study was carried in conjunction with the Orthodontic department at Halmstad General Hospital in Sweden to investigate the possibility of reducing cost and manufacture time of dental implant drill guides. The current system involves sending a digital image in STL format to the Materialise factory in Belgium where information of the position of dental implants is translated onto a moulded mouthpiece. Drill guides are placed in the mouth piece which is then returned to the surgeon. The mouthpiece complete with drill guides is then placed in the patients mouth and used as a guide for the implant drill holes. The cost of 10000 sek and a turnaround time of 2 weeks gave rise to the need for a faster and cheaper solution.
Adaptiv bildladdning i en kontextmedveten webbtjänst
Information på webben konsumeras idag via en mängd heterogena enheter. Faktorer som nätverksunderlag och skärmupplösning påverkar vilken bild som är lämplig att leverera till klienten, då en bild i sitt originaltillstånd på en tekniskt begränsad enhet tar lång tid att hämta samt kräver en stor datamängd. Eftersom surfandet på mobila enheter via mobila nätverk förväntas att öka är en lösning för adaptiv bildladdning relevant. Syftet är att undersöka huruvida en webbtjänst, bestående av en klient och en server, kan avgöra bäst lämpad bildkvalitet att leverera till klienten, baserat på dennes aktuella nätverksprestanda och skärmupplösning. En enhet med lägre skärmupplösning och ett långsammare nätverk berättigar en bild i sämre kvalitet och lägre bildupplösning.
Målgruppens betydelse för feedbackeffekten: En studie om hur en riktad varumärkesutvidgning påverkar feedbackeffekten i ett EMVs olika målgrupper
THE ROLE OF TARGET GROUPS IN FEEDBACK EFFECTSBrand extension is one of the most commonly used brand strategies since it reduces some of the risks involved in introducing a completely new brand. There are, however, several challenges associated with brand extensions. One of these challenges is the impact of a new brand extension on the parent brand image, which is known as feedback effect. Feedback effects are the changes in parent brand associations that are caused by a new brand extension, these effects can be both negative and positive. Several previous studies have investigated feedback effects and the antecedents of these effects.
Volyminspirerat arbete i förskoleklassen - en prioriteringsfråga? : En studie om förskolelärares uppfattningar om volyminspirerat arbete
Syftet med denna studie är att få ökad insikt om hur förskolelärare uppfattar sitt eget arbete med att främja barns begreppsutveckling inom området volym. Syftet med studien är även att få ökad kunskap om vilka aspekter som påverkar den dagliga verksamheten inom området volym i förskoleklassen. Denna undersökning är baserad på intervjuer med sex förskolelärare, materialet har bearbetats och kategoriserats under fem stycken huvudrubriker som belyser olika aspekter av hur förskolelärarna uppfattar att de arbetar med området volym i förskoleklassen. Vi har valt att belysa denna undersökning ur ett sociokulturellt perspektiv. I vår analys har vi kommit fram till att det finns många olika aspekter som påverkar utformandet av verksamheten i förskoleklassen.
Flaggskeppsbutiker som marknadsföringsstrategi. : -En undersökning ur ett kundperspektiv.
The purpose of this study was to examine customer attitudes towards flagship stores and how they perceive them. To ascertain this, and obtain answers to the research questions covering the study's main issues, we decided to turn to the customers who recently visited a flagship store.Our background theory is based upon literature from previous research done on the subject in the form of scientific articles and books. We present the theoretical concept that explains how flagship stores are used as a marketing tool and what impact they have on the new market. These will be helpful in answering our questions when we evaluate our results.!A theoretical framework, consisting of three value dimensions, was used as a support throughout the implementation of the study. These three values; hedonic, practical and social, should give us a better idea of what customers experience and what they value when they visit the flagship stores.!The method used in our investigation is of quantitative form, so that it can be feasible on a large crowd to thus contribute to a quantitative result.
Nonvisual Society
The exclusion of visually impaired from the information flow presented to us through signs was what led me into this project. With a growing amount of information being presented to us on signs and digital information surface the need of communicating this information in a way that could be read by visually impaired is evident. Looking into different ways of communication, my goal was to create something that filled the need of the visually impaired without branding them as disabled. Having a close relative with bad eyesight is became evident on how much it limited her in her everyday life, not being able to navigate herself without the support of her husband. Through interviews with her and others with varying diagnoses I reached an insight in their situation. To my surprise they still favored a visual form of communication before an auditory or tactile form, because it?s easy to survey and quick to interpret.
Carema Care? : En retorisk argumentations- och kriskommunikationsanalys av vårdföretaget Carema Care
Uppsatsen behandlar vårdföretaget Carema Cares två bloggar som skapades i och med krisen som uppstod kring företaget år 2011. Detta görs genom en granskning av argumentationen Carema Care för på bloggarna utifrån kriskommunikationsstrategier och retoriska strategier..
Hur ser framtidens resenär ut? : En studie av inkommande MICE-turism i Sverige
Inkommande turism betyder mycket för en nation. I det här arbetet undersöks hur framtidens MICE-resenär ser ut och vilka krav de har. Studien visar på några starka trender som de lokala aktörerna bör möta för att på bästa sätt möta framtiden. Bl.a. framhävs vikten av värdskap och effektivare användning Internet..
Vinna eller försvinna : En kvalitativ fallstudie om Hemtex nya visuella identitet
Studien visar att Hemtex visuella identitet kommunicerar det nya varumärket på ett sätt som motsvarar den ambition Hemtex satt upp. Då Hemtex har genomgått en revolutionär förändring av sitt varumärke tenderar det dock att påverka uppfattningen av den visuella identiteten. Detta innebär i sin tur att det har uppstått ett glapp mellan Hemtex identitet och image. .
Det är väl bara att kasta ut en boll? : -Hur elever lär sig hälsa i idrott och hälsa på den gymnasiala skolan
The upper secondary school has a responsibility to give every student enough knowledge for a healthy life after they finished school, this is stated in the curriculum. Although the way of reaching this knowledge or what knowledge that is to be obtained regarding health is not stated in any way, this is the teacher's job to figure out. This knowledge shall be the same regardless of where you live, this could prove to be a problem as different teachers interpretation of health will reflect the pupils knowledge of their own health. This work points out some of the problems that can arise due to the complexity of the concept of health as there are no guidelines in the curriculum that could be of help for teachers'. Through interviews with active physical education teachers and questionnaires for their pupils this work illustrates several aspects of problems most likely occurring in school regarding the health education..
EU i nyheterna : En diskursanalys om EU och EU:s anseende i det svenska medieutbudet
The purpose of this essay is to analyze the EU discourse in the Swedish media. The questions that the analysis seeks to answer are; what image of EU is portrayed in the Swedish media? To which degree does the EU discourse fulfill media?s ?news values?? And what are the potential effects of the discourse on EU?s reputation? After several demarcations, I chose 8 articles form Sweden?s four largest newspapers to base the analysis on. The theoretical and methodical structure behind this analysis is the theories and practices of Fairclough?s critical discourse analysis. Added to the theoretical structure are also theories about reputation and theories about news values. The method used in the analysis is a modified version of Fairclough?s three-dimensional model of critical discourse analysis.
Ambient Occlusion i Realtid
Ambient Occlusion är en teknik för ambient ljussättning i digitala tredimensionella scener. Sådana scener ljussätts vanligtvis med en konstant mängd ambient ljus på samtliga ytor oberoende av ytornas vinkel och position gentemot olika ljuskällor i scenen. Detta ger ett platt och kalt intryck och utan vidare ljussättningstekniker är det ytterst svårt att urskönja detaljer i scenen. Ambient Occlusion åthjälper detta genom att reducera mängden ambient ljus i vissa delar av scenen. Ambient ljus är en enkel approximation av det reflekterade diffusa ljuset som antas nå nästan överallt i scenen.
Förståelse i handling : En essä om en resa från förståelse i ord till förståelse i handling
En serie dialogseminarier har genomförts med 5 företagare som deltagare. Syftet var att undersöka om det var möjligt att med dialogseminariemetoden lyfta fram denna yrkesgrupps yrkeskunnande. Det resultatet nådde jag inte. Jag tolkar orsakerna som att jag inte hade tillräcklig förståelse i handling av flera av de kritiska elementen som jag hade behövt behärska för ett lyckat genomförande. Min intellektuella förståelse räckte inte till.