
Sökresultat:
2060 Uppsatser om Imageöverföring - Sida 37 av 138
Brand equity in the industrial purchase decision : a case study of the Swedish market for agricultural machinery
High brand equity is a great asset for companies that operate their business in a free and competitive market. Brand equity can arise from both product-related and non-product related attributes and may be viewed from many different perspectives. This study examines which different attributes that contribute to enhance brand equity from customers point of view at the Swedish market for agricultural machinery.
The study have been developed using a comprehensive literature search in order to investigate the field regarding brand equity and brand image. The literature review results in one product specific and one non-product specific approach in order to examine factors that contribute to enhanced brand equity. This takes the form as one survey-based approach regarding the non-product related attributes which is examined by interpreting the extra value added by different attributes.
En bibliometrisk kartlÀggning av det astronomiska/astrofysikaliska forskningsomrÄdet ?extrasolar planets?
The purpose of this study was to bibliometrically investigate and describe the research area called ?extrasolar planets?. The research questions were: Which authors were mostly cited within the area when the first authors (and their co-authors) were considered? Which authors were found in most co-occurrences? Did particular author collaborations emerge? To which institutions were most authors affiliated and did the size of the institution have an influence on whether an author was cited? What was the geographic distribution of authors and institutions and were there any patterns of collaboration?Did the image of dominating institutions and countries depend on the viewpoint?How applicable was Lotka?s law on the collected data? The data was collected from citation lists in documents from the database Arxiv.org. The documents were extracted by using the search term ?extrasolar planets?.
?Det blir gr?nt n?r solen lyser upp den m?rka v?rlden? En konstn?rlig unders?kning av att komponera ny musik f?r barnk?r
I uppsatsen analyseras och diskuteras processen av att komponera ny repertoar f?r barnk?r. Studien beaktar f?ljande fr?gest?llningar: Hur realiserades f?ruts?ttningarna f?r uppgiften att skriva musik f?r barnk?r? Vilka utmaningar uppstod under processen och hur l?stes de?
Med hj?lp av en processdagbok unders?ks utf?randet av att tons?tta ett verk f?r barnk?r. F?rfattaren diskuterar parametrar som barnr?stens omf?ng, st?mf?ring f?r barnk?r, textens ber?ttelse, melodins rytm samt ackompanjemangets f?rh?llande i relation till k?rmelodin.
Att safta ivÀg en volleyboll över nÀtet : en studie av identitet och image ur ett arbetsgivarvarumÀrkesperspektiv
 Problematisering: Vikten av arbetsgivarvarumÀrket har vÀxt i betydelse tack vare den brist pÄ vÀlutbildad arbetskraft som rÄder. För att företagen ska kunna locka till sig och attrahera anstÀllda till företaget blir rekryteringsannonser och företagshemsidan viktiga medium. PÄ hemsidan och i rekryteringsannonserna har nÀmligen företaget möjlighet att vÀcka nyfikenhet och visa upp företagets identitet och kultur. Det som kommuniceras i annonserna och pÄ företagshemsidan anses Àven ha stor betydelse för hur företagets image uppfattas av de potentiellt anstÀllda. DÀrför blir det viktigt att de svÄrgripbara delarna av ett arbetsgivarvarumÀrke ger bÄde existerande och potentiellt anstÀllda de rÀtta associationerna, samt att dessa associationer kan byggas upp genom samverkande aktiviteter mellan marknadsförings- och HR-avdelningen.
Smile! you are in Spain : Turismmarknadsföringen av Spanien och Costa del Sol: utopi eller ironi?
Uppsatsen behandlar hur turismorganisationer pÄ nationell och regional nivÄ arbetar med turismplanering och turismmarknadsföring för att skapa en bra och sanningsenlig image av Spanien och Costa del Sol i turismsammanhang. I uppsatsen tillÀmpas en kvalitativ metod. Analysen sker genom texttolkning efter hermeneutiska principer. Symboler tolkas Àven genom semiotik och metonymi. Uppsatsen beskriver hur turismplaneringen Àr organiserad i Spanien pÄ nationell och regional nivÄ och hur dessa nivÄers turismorganisationer arbetar med turismens utveckling.
Retorik och semiotik i reklam : En jÀmförelse mellan tidningsannonser och internetbanners
Advertising is something that we get in touch with on a daily basis and more or less everywhere. Advertising is used in different mediums, such as magazines, television, radio, internet, cellphones et.c. The aim of the present study is to find out if there are any recurrent dissimilarities how advertising is constructed among the mediums regarding rhetorical and semiotical theories. Two different mediums have been chosen for a comparison, printed advertisments versus internetbanners. The study has been based on a total of ten qualitative image analyses.
"Ăr jag smal sĂ„ blir jag lycklig." : En kvalitativ studie om hur behandlingspersonal reflekterar kring sociala pĂ„verkansfaktorer till Ă€tstörningar
The background of the study consists of the fact that knowledge about how eating disorders are developed and maintained is extensive. Socio-cultural factors and media influence when developing an eating disorder is of significance. When reviewing literature and previous research, knowledge about practical attainments when treating eating disorders are insufficient. The aim of the study was therefore to examine how staff who treats eating disordered patients think about body ideals, strive for success and media influence in treatment and rehabilitation. The theory consists of Foucault?s theory of power, how beauty ideals are dependent of the cultural context in which we live and what qualities are associated with beauty and body ideals.
Att kommunicera med morgondagens medarbetare : En studie av studenters vÀrderade employer attractiveness och deras image av Landstinget som arbetsgivare
Denna studie utgÄr frÄn fÀltet PR och marknadskommunikation med inriktning mot employer branding. Landstinget i Jönköpings lÀn har nyligen inlett ett arbete med employer branding och som ett led i detta arbete söker de nu kunskap om vad som bör kommuniceras till presumtiva medarbetare för att pÄ sÄ sÀtt skapa ett attraktivt employer brand.Syftet med studien var att identifiera de attribut som Landstinget i Jönköpings lÀn med fördel kan lyfta fram i den marknadskommunikation som riktas till presumtiva medarbetare. För att besvara syftet utfördes en kvantitativ enkÀtundersökning bland studenter vid Högskolan i Jönköping för att fÄ en bild av vilka attribut de ansÄg viktiga hos en arbetsgivare samt hur de sÄg pÄ Landstinget som arbetsgivare. För att fÄ ytterligare substans i studien valde vi att stÀlla resultaten mot teorier om inre och yttre motivation för att pÄ sÄ sÀtt undersöka vilken typ av motivaton som de tillfrÄgade studenterna drivs av nÀr de vÀljer arbetsgivare.Studiens resultat ger en tydlig bild av vad som anses vara mest respektive minst attraktivt hos en arbetsgivare, dÀr goda relationer med kollegor Àr det attribut som vÀrderats högst och förmÄnersamt bonus vÀrderats lÀgst av respondenterna. Goda relationer med kollegor Àr Àven det attribut som respondenterna ansÄg som mest troligt att Landstinget kunde erbjuda som arbetsgivare.Sammanfattningsvis har studiens resultat visat att psykologiska attribut som kan hÀrledas till inre motivation Àr de som vÀrderats mest attraktiva.
Olof Lagercrantz har varit i Kina
This thesis aims to examine how the renowned swedish writer and critic Olof Lagercrantz wrote about communist China under Mao Zedong's leadership in the years 1970?1971. Lagercrantz served as editor-in-chef and as cultural director on one of Sweden's major daily newspapers, Dagens Nyheter, between 1951 and 1975. He travelled to China in 1970 as one of the first European reporters to get admission after the cultural revolution. This series of articles about China also changed the image of Lagercrantz, afterwards he was referred to as Maoist.
Okyssta jungfrur i beigebruna klÀder. Diskursanalys av bibliotekariebilder i svensk och amerikansk skönlitteratur.
The aim of this Master?s thesis is to examine librarian images and stereotypes in Swedish and American fiction, and to discover if there are any differences between these. The images and stereotypes are also compared to those revealed in previous research. The study is based on ten novels. Five of these are written by Swedish authors and portrays Swedish librarians.
Underh?llande propaganda? Hur popul?rkultur framst?ller USA:s makt i en tid av dess f?r?ndring
Popular Culture is inherently political and the connection between popular culture and world politics in particular is something that has been established through years of research by multiple scholars. In this essay, my aim is to analyze how American Power is represented in popular culture. This is done in context of the decline of the American led liberal hegemony and a new Multiplex world order. A world order with multiple influential actors with varying levels of power. To analyze the way popular culture portrays American power, I have used the movie Top Gun: Maverick (2022) as an example and analyzed scenes from the movie.
"Mamma vann, hon klarade allt!" : Barns upplevelser av förÀldrastödsprogrammet Komet
AbstractEvidence based research has shown that organized parent support programmes have a goodeffect in strengthening the role of the parent and preventing problems during growth. Thisin turn has a great significance for Public Health.Komet is one of the evidence based programmes used in Sweden, based on Americanprogrammes and adapted to Swedish conditions.This qualitative study consists of interviews with six children between six and nine yearswith behaviour problems, whose parents have taken part in the Komet programme.With Grounded Theory as research approach the children?s experiences of the programmeand relations within the family have been looked into and analysed.The result of this study suggests that a space for growth of their own is a common need ofthe children, and that this can be achieved by giving them the opportunity to function in afamily environment where they are seen and understood.The Komet programme contributed to this by giving the family tools to strengthen relationswithin the family, create calm and make the children more visible.The self image of the children in this study had improved which gave them more room togrow in a strengthened family situation. This in turn improved conditions for good feelings,and sense of well being, of importance for child development and health..
A tale of two cities- en fallstudie om Acne Jeans
Som med mÄnga svenska varor och tjÀnster, rÀcker inte den svenska marknaden till för att vara tillrÀckligt lönsam. Detsamma gÀller Àven mÄnga modeföretag dÀr exporten Àr nödvÀndig för att den svenska modebranschen skall ha möjlighet att utvecklas. I och med globaliseringen kan allt fler modeföretag expandera och agera pÄ marknader vÀrlden över, vilket för konsumenten innebÀr ett brett utbud av internationella klÀdmÀrken. Konsumenterna blir samtidigt Àven allt medvetnare i sina val, vilket tillsammans med stark köpkraft betyder att de vÀljer att lÀgga extra pengar pÄ varumÀrken. Allt större summor spenderas pÄ sig sjÀlv, och konsumtion av klÀder har övergÄtt till att Àven vara ett sÀtt att kommunicera sin identitet.
Impossible is nothing : En studie av symboliskt vÀrdeskapande i Adidas varumÀrkeskommunikation och samspelet med hip-hopkulturen
Bakgrund: I dagens samhÀlle har varumÀrken kommit att spela en allt större roll för sÄvÀl konsumenter som företag. VarumÀrken fungerar som en ledsagare i individers sökande efter identitet och samtidigt som en gemensam nÀmnare eller tillhörighetsfaktor inom olika subkulturer. Företag kan med hjÀlp av symboliska vÀrden sÀnda ut signaler som stÀmmer överens med olika individers vÀrderingar och pÄ sÄ sÀtt attrahera konsumenter och samtidigt ringa in en önskad mÄlgrupp. Dock kan Àven det motsatta intrÀffa, det vill sÀga en annan grupp Àn den tÀnkta mÄlgruppen kan komma att adoptera ett företags varumÀrke och göra detta till en del av gruppens image.Syfte: Syftet med denna studie Àr att identifiera och ÄskÄdliggöra hur en subkultur kan pÄverka det symboliska vÀrdet av ett varumÀrke.Genomförande: För att uppnÄ syftet har det verkliga fenomenet hip-hopkulturens adoption av varumÀrket Adidas valts att empiriskt undersökas. Detta utifrÄn kvalitativa intervjuer gjorda med respondenter frÄn hip-hopkulturen sÄ som bland andra gruppen Latin Kings och Infinite Mass, tillsammans med personer frÄn företaget Adidas, samt analyschefen pÄ MTV Nordic Networks och radioproducenten Stefan Wermelin.Resultat: Denna undersökning visar bland annat pÄ att en subkultur kan pÄverka det symboliska vÀrdet pÄ ett varumÀrke genom att inte enbart ta till sig de symboliska karaktÀrer varumÀrket stÄr för, utan Àven överföra subkulturens vÀrderingar pÄ varumÀrkets image.
Plats - en möjlighet att skapa upplevelser utöver det vanliga
FrÄgestÀllningar:PÄ vilket sÀtt pÄverkas personalens arbetsmotivation av personalkostnadsbesparingar?Vilken betydelse har arbetsmotivationen vid personalkostnadsbesparingar för det finansiella resultatet pÄ kort och lÄng sikt?.