
Sökresultat:
606 Uppsatser om Ideologiskt dilemma - Sida 18 av 41
Segregerad eller integrerad undervisning : ett specialpedagogiskt dilemma?
Vårt syfte med den här uppsatsen är att undersöka hur personalrekryterare ser på begreppet Social Kompetens i samband med rekrytering, framförallt vid rekrytering av människor som i sitt yrke arbetar för människor, tillika serviceyrken. Innan vi påbörjade uppsatsen antog vi att den Sociala Kompetensen var viktig för att kunna få anställning. Vi har i studie 2, som är vår huvudsakliga studie, genomfört sju intervjuer med människor som i sitt yrke rekryterar och genomför anställningsintervjuer. Då det existerar liten forskning kring förekomsten av Social Kompetens i platsannonser valde vi även att göra en sådan undersökning, studie 1, som till viss del även låg till grund för urvalet av intervjupersoner till studie 2. I platsannonser efterfrågas Social Kompetens främst för tjänster där man arbetar för människor, vård/omsorg/läraryrken, men även inom serviceyrken.
Förskolerummets pedagogiska dilemma : Pedagogernas syn på miljöns och materialets betydelse.
Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger på förskolan tänker om miljön och materialets betydelse för barns utveckling och lärande. Vi har även tagit reda på hur innemiljön på avdelningarna är uppbyggda, om de är traditionella och ser ut som hemmet eller om de är inspirerande för barnen att experimentera och utforska i miljön. Vi har också tittat på hur materialet används och hur detta är placerat och vilken tillgång barnen har till det. Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet i studien, vilket menar att det är pedagogen som organiserar miljön runt barnen och att barnen tar hjälp av sin omgivning för att lära och utvecklas. Vårt empiriska insamlande material har tagits fram via intervjuer och observationer.
Crash Boom Bang : En kvalitativ studie om estetik och användarvänlighet vid produktion av en extremsportares webb
?Between normal and abnormal? is a qualitative literature study about adults with Aspergers syndrom. The study aims to understand how a person with Asperger syndrome understand himself. The study is built around two issues. These are; how does a person with Aspergers syndrom describe himself and how does the diagnos influence the self-image.
Företag med stor kassa - vilka är alternativen och vad vill marknaden?
The Swedish business cycle is in a strong position at the moment, leading to great results and larger profits. This strong business posture has encouraged companies to increase both their liquidity and revenue. Now there is a dilemma, what actions should or could a respectable business take on these newfound liquid assets.The purpose of this paper is to deliver a clear picture of what options there are for such companies listed on the Swedish stock-market, and how the market wants them to act. To these means we have studied the basic theories linked to this subject and reviewed the cause and effects that motivates them. We have also conducted interviews with the people representing the market through their line of business.In the theory we found several options on what companies in similar situations tend to do.
Egenvård och behandling vid recidiverande aftös stomatit
Physiotherapists treat people with different views of the world and medical beliefs, which require a good understanding of cultural differences. One way to achieve cultural understanding is through self-reflection in a new context. During five weeks the authors, two physiotherapy students, completed a clinical practice at the rehabilitation center Pina Palmera, Zipolite, Oaxaca, Mexico. At the beginning of the period a critical incident was chosen, when the head physiotherapist for the ward Cuidados Especiales intended to sell jewellery to the authors during a treatment of a patient. The authors have by using the reflection framework "Framework to guide reflective process", and Interpretive Phenomenological Analysis (IPA) for analysis, discussed different ways of communication, adherence, education, and self-reflection and critical thinking.
Muntorrhet ? Oral hälsa och Livskvalitet : En litteraturstudie
Physiotherapists treat people with different views of the world and medical beliefs, which require a good understanding of cultural differences. One way to achieve cultural understanding is through self-reflection in a new context. During five weeks the authors, two physiotherapy students, completed a clinical practice at the rehabilitation center Pina Palmera, Zipolite, Oaxaca, Mexico. At the beginning of the period a critical incident was chosen, when the head physiotherapist for the ward Cuidados Especiales intended to sell jewellery to the authors during a treatment of a patient. The authors have by using the reflection framework "Framework to guide reflective process", and Interpretive Phenomenological Analysis (IPA) for analysis, discussed different ways of communication, adherence, education, and self-reflection and critical thinking.
Sjuksköterskans upplevelser av att vårda patienter med svår akut respiratorisk sjukdom ? SARS
Utbrottet av svår akut respiratorisk sjukdom (SARS) under 2003 orsakade en utsatt situation för sjukvårdspersonalen. Denna litteraturstudie ämnar belysa sjuksköterskans upplevelser av att vårda patienter med SARS. Studien visar att sjuksköterskorna var den yrkeskategori som upplevde mest stress och oro. En känslomässigt präglad konflikt upplevdes mellan den professionella skyldigheten att vårda och hotet mot den egna och anhörigas hälsa, vilket skapade känslor som skuld, rädsla och oro. Skyddsutrustningen upplevdes vara fysiskt obehaglig och minimal patientkontakt upplevdes som ett etiskt dilemma.
Elevperspektiv på specialpedagogiskt stöd och inflytande
Syftet med denna studie är att kartlägga hur elever i behov av särskilt stöd upplever de special-pedagogiska insatserna, om de upplever eget inflytande över sin situation och hur eleverna upplever den specialpedagogiska miljön där insatserna sker.
Den insamlingsmetod som använts är kvalitativa ostrukturerade intervjuer. Sex grundskoleele-ver i behov av särskilt stöd från två olika skolor, år 3, 4 och 5 har djupintervjuats. Studien be-handlar tidigare forskning om elever i behov av särskilt stöd, styrdokument och riktlinjer, spe-cialpedagogisk historik, dilemma och utmaningar samt inflytande, delaktighet och samspel. Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori utgör den teoretiska ramen.
Resultatet visar att eleverna upplever de specialpedagogiska insatserna positivt. Relationen mellan elev och specialpedagog upplevs som god och välfungerande.
Nursing staffs´ experience of their situation in the work with oral health in persons with psychical disabilities
Background: The oral health is a problem for many people with psychical disabilities. The reason for that is among other things that the psychical disabilities could do it hard to handle fundamental routines in the everyday life. Aim: The aim of the literature review was to describe how the nursing staff experienced their situation about their work with oral health in persons with psychical disabilities. Method: The study has been done as an overview and the data has been analysed with content analysis. Result: Two head categories were identified; barrier that influence the ability to perform the work with oral health and barrier that influence the performance of the work with oral health.
Folkomröstningen som korrektiv : - en jämförande studie av riksdagens val av beslutsmetod i frågorna om EMU och EU-konstitutionen
Sweden has been a member of the European Union since 1995 and the power of the organisation to make decisions has increased over the years in a rate which hasn?t been followed by an equally increase in democratization. This is partly due to the lack of participation in the decision making process and at the national level the citizens don?t possess enough channels to compensate the loss of influence. To solve this democratic dilemma, more and more countries are turning to the referendum.
16 år och inte godkänd av samhället : -en mattelärares dilemma
Innan eleverna lämnar grundskolan ska de ha nått upp till de mål som är satta för godkänt i matematik för år 9. Syftet med detta arbete är att få en inblick i hur några skolor i en norrländsk stad arbetar med problematiken att alla elever ska bli godkända i matematik när de går ut grundskolan. De forskningsfrågor jag utgått från är: Hur kan en matematiklärare vid en högstadieskola i en norrländsk stad angripa problematiken att alla elever ska ha godkänt i matematik när de lämnar grundskolan? Vad känner matematiklärare vid högstadieskolor i en norrländsk stad inför uppgiften att få alla elever godkända i matematik innan de lämnar grundskolan? För att ta reda på detta har jag valt att göra tre djupintervjuer med matematiklärare, samt en mer kvantitativ enkätundersökning bland matematiklärarna på respektive skola för att få reda på deras känslor. Resultatet visar bl.a.
Vilka faktorer påverkar sjuksköterskans bemötande av den schizofrene patienten i den somatiska vården
För den schizofrene patienten kan kontakten med andra människor vara svår och
de känner ofta skräck inför mötet- Detta är ett dilemma när patienter med
schizofreni uppsöker den somatiska vården. Vårdpersonal inom den somatiska
vården har ofta ingen psykiatrisk utbildning och patienter med funktionshinder
säger sig uppleva att de ofta blir kränkta i sina kontakter med sjukvården och
att de ofta möts av bristande respekt. Syftet med denna studie var att beskriva
vilka faktorer som påverkar sjuksköterskans bemötande av den schizofrene
patienten i den somatiska vården. Studien är en litteraturstudie. Nio
vetenskapliga artiklar, som är förstahandskällor och vetenskapligt granskade,
analyserades.
Högpresterande elever? : En studie om de högpresterande elever utifrån lärarens perspektiv i tre kommunala skolor
The purpose of this study is to investigate how some teachers work with above-average pupils in mathematics. I have issued three questions based on the purpose of this study:How do teachers define an above-average pupil?In what way the teachers stimulate and challenge the above-average pupils?Has the school done something special for the above-average pupils?The method used to conduct this study was a semi-structured qualitative interview with four teachers in primary school. The method consists of interviews and observations.The study shows that the teachers make an effort to give these pupils extra attention and challenging tasks. A major focus is put on problems solving and to develop the pupil's ability to be able to explain how they think and if necessary, they should be able to explain even to their fellow- pupils.
Fritidslärarens dilemma : i mellanrummet fritidshem och skola
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vad den nya utbildningen ? Grundlärare mot fritidshem ? innebär för aktiva inom verksamheten, vilka förändringarna är och om de är välkomna eller inte. De medverkande i studien har insikt om både utbildning samt verksamhet, hur det sett ut och vad som är annorlunda idag. För att samla data till denna uppsats har fyra pedagoger och en student intervjuats under mars 2015. Dessa har alla gemensamt att de antingen utbildar sig inom eller arbetar inom fritidsverksamheten och ser hur den förändras.
Från paradox till dilemma : Frantz Fanon om det språkliga våldet och den rasistiska retoriken
This paper aims to explore those yet relatively unexplored dimensions of Frantz Fanons (1925-1961) authorship. Fanon, known to the world as a theorist of violence and revolution, was one of the first to ever map the language of the colonizer. The language of the colonizer was, as Fanon would have it, imbued with different notions of time, constructions of historicity and ideological principles of individuality that would dehumanize the colonial subjects. In line with that the colonizer would also speak of the colonized people in what Fanon called zoological terms. From within those different notions emerged a racist rhetoric consistent of, to quote Richard Delgado, words that wounded.