Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Identitetspresentation - Sida 1 av 1

Identitetspresentation på Instagram : En studie i användares upplevelser och attityder till sin identitetspresentation på Instagram

In recent years, the internet has exploded of images. Not at least in the popular photo-sharing network Instagram as one of the fastest growing social network for the moment. Millions of people around the world share pictures and expose themself for friends and family. We were therefore interested in which experiences and attitudes users have towards their identities in relation to their self-image and self-presentation on Instagram. Furthermore, whether they in general have a primary interest in using Instagram as a tool to experiment with images to present their identity on Instagram, in which way they approach their Instagram follower?s expectations on how they present themselves on Instagram and if they are aware of any strategies in their self-presentation on Instagram.The result of this study is the fact that our respondents thinks that they do not intend to have a primary interest in experimenting with images on Instagram to present their identitiy, it is rather something that comes naturally in how they present themselves on Instagram.

Facebooks påverkan på självkänslan : en kvalitativ studie om hur självkänslan påverkas av ett aktivt Facebookanvändande

Facebook är ett populärt nätvert som många använder sig av i dagens läge. I och med att Facebook är en plats där man ständigt interagerar med andra människor är jag intresserad att ta reda på hur självkänslan påverkas av ett aktivt Facebookanvändande vilket även är syftet med hela uppsatsen. Mina frågeställningar är:Hur påverkas självkänslan av att använda Facebook?Vilka specifika funktioner bidrar till att påverka självkänslan?För att ta reda på detta har jag använt mig av kvalitativa intervjuer som jag har utfört på fyra aktiva användare. I min analys har jag kommit fram till att Facebook påverkar självkänslan både positivt och negativt.

"J-vligt hög hitrate på sina bilder" : Identitetsskapande på Facebook ur betraktarnas ögon

I dagens allt mer virtuella samha?lle sker en stor del av interaktionen mellan individer i forum som inte la?ngre kra?ver fysisk na?rvaro. Vi bildar oss digitala identiteter och kan pa? ett enkelt tillva?gaga?ngssa?tt styra de intryck vi vill fo?rmedla. Denna uppsats bygger pa? materialinsamling fra?n en fokusgrupp, samt enskilda intervjuer da?r fiktiva Facebook-profiler tilla?mpas som stimulusmaterial.