Sökresultat:
4450 Uppsatser om Identifiera slöserier - Sida 40 av 297
Ăvergödningen av sjön Anten - en underlagsrapport för AlingsĂ„s kommun
I och med den tillvÀxtprognos som Göteborgs Stad har sÄ kommer Àven godstransporterna attöka. Syftet med studien Àr dÀrför att identifiera slöserier i kommersiell godstrafik med hjÀlp avLean Productions 7 + 1 slöserier. Slöserierna skall sedan anpassas för att kunna framstÀllas i enLeanbaserad slöserimodell för den kommersiella godstrafiken. Dessa kommer sedan teoretisktatt effektiviseras eller elimineras. TillvÀgagÄngssÀttet har bestÄtt av kvalitativa observationer,intervjuer samt teoriinsamling.Lean Production Àr ett produktionssystem och synsÀtt framtaget av Japanska företaget Toyota.Dess tvÄ huvudprinciper Àr att företagen alltid ska respektera mÀnniskor och sina medarbetaresamt stÀndigt jobba med förbÀttringar för att bli sÄ effektiva och produktiva som möjligt.FörbÀttringarna sker i form av att identifiera Leans 7+1 slöserier för att dÀrefter reducera ellereliminera dem.Studiens resultat Àr hÀpnadsvÀckande hur ineffektiva vissa transporter Àr.
FrÄn punktmoln till 3D modell. Generering av 3D-geometrier till projekteringsunderlag.
I och med den tillvÀxtprognos som Göteborgs Stad har sÄ kommer Àven godstransporterna attöka. Syftet med studien Àr dÀrför att identifiera slöserier i kommersiell godstrafik med hjÀlp avLean Productions 7 + 1 slöserier. Slöserierna skall sedan anpassas för att kunna framstÀllas i enLeanbaserad slöserimodell för den kommersiella godstrafiken. Dessa kommer sedan teoretisktatt effektiviseras eller elimineras. TillvÀgagÄngssÀttet har bestÄtt av kvalitativa observationer,intervjuer samt teoriinsamling.Lean Production Àr ett produktionssystem och synsÀtt framtaget av Japanska företaget Toyota.Dess tvÄ huvudprinciper Àr att företagen alltid ska respektera mÀnniskor och sina medarbetaresamt stÀndigt jobba med förbÀttringar för att bli sÄ effektiva och produktiva som möjligt.FörbÀttringarna sker i form av att identifiera Leans 7+1 slöserier för att dÀrefter reducera ellereliminera dem.Studiens resultat Àr hÀpnadsvÀckande hur ineffektiva vissa transporter Àr.
"Jag kan ta hand om mig sjÀlv!" : En kvalitativ studie om kvinnliga vÀktare.
SammanfattningSyftet med denna uppsats var att studera hur identitetsskapande sker för enskilda normbrytande individer pÄ den svenska arbetsmarknaden och deras egna upplevelser av att arbeta i ett mansdomsinerat yrke. Uppsatsens frÄgestÀllning Àr följande: ?hur identifierar sig kvinnliga vÀktare med sin yrkesroll??. För att besvara vÄr frÄgestÀllning har vi studerat individernas egen uppfattning om sin yrkesroll, eventuella hinder och möjligheter som upplevs i arbetet samt hur interaktion och förvÀntningar föreligger med kollegor och omgivning. Vi valde att anvÀnda oss av en kvalitativ studie dÀr vi genomförde 6 kvalitativa intervjuer med kvinnliga vÀktare.
Att automatisera funktionell testning av webbapplikationer
Testning Àr en viktig del av utveckling av webbapplikationer. Det Àr möjligt att effektivisera testprocessen genom att automatisera delar av den. Trots detta finns det företag som testar helt manuellt. Syftet med denna uppsats Àr att visa under vilka villkor det kan finnas vÀrde i att automatisera testning av webbapplikationer samt att identifiera orsaker till varför vissa företaginte redan gör det. Uppsatsen grundar sig i en beskrivande fallstudie dÀr intervjuer, enkÀter och observationer har genererat data.
Examenskonsert
?If we consume the product as a product, we consume its meaning through advertising? ? Jean BaudrillardSyftet med denna studie Àr att identifiera och analysera bakomliggande myter om lycka i kommersiella reklamfilmer, utifrÄn ett konstruktionistiskt perspektiv. Analysmodellen, som bygger pÄ semiotik och neoformalism, genererade kunskap om de olika berÀttarstrukturerna kring lycka i de undersökta reklamfilmerna. Resultaten indikerade framförallt att berÀttarstrukturerna om lycka grundar sig i myter som Àr starkt kopplade till den kapitalistiska ideologin. Studien avser dÀrmed att blottlÀgga och analysera myter om lycka i reklamfilmer ur ett kritiskt konstruktionistiskt perspektiv..
Identifikation i ungdomslitteratur?: En narratologisk analys av vampyrromanen Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer
Denna uppsats Àr en narratologisk analys av Stephenie Meyers roman Om jag kunde drömma (utökad version) (2009). Syftet Àr att visa hur Meyer lyckas fÄnga bÄde flickor och pojkar som lÀsare. Vad som framgÄr Àr att Meyer genom sitt val att lÀgga till ett extra kapitel ökar möjligheten att tilltala bÄde flickor och pojkar. Möjligheten för lÀsaren att identifiera sig med den fokaliserade karaktÀren vidgas dÄ kapitel ett ?Första anblicken? ges utifrÄn ett kvinnligt respektive manligt perspektiv..
TrÀnad för strid i urbaniserad terrÀng : Fysiska egenskaper som krÀvs i strid i bebyggelse
Strid i bebyggelse Àr en del av nutidens krigsföring. Uppsatsen handlar om vilka fysiska egenskaper som krÀvs i strid i bebyggelse, vilka fysiska krav som stÀlls pÄ en stadsskyttesoldat samt hur man som plutonchef kan lÀgga upp trÀningen för sina soldater sÄ att de nÄr dessa krav, hur man kan hantera skador samt skapa motivation.Syftet med denna uppsats Àr, att identifiera de fysiska egenskaper som krÀvs i strid i bebyggelse, eventuella brister i de nuvarande sÀrskilda kraven kopplat till tjÀnstens stridsmiljö och uppgifter, föreslÄ en utveckling av dessa krav samt föreslÄ ett periodiserat trÀningsprogram som kan möjliggöra att nÄ dessa krav för att pÄ ett enkelt sÀtt fungera som ett stöd till en officer som Àr ansvarig för den fysiska utvecklingen i en stadsskyttepluton.Uppsatsen avsÄg att undersöka hur ett periodiserat trÀningsprogram kan se ut genom att identifiera och beskriva de fysiska egenskaper som krÀvs i strid i bebyggelse. DÀrigenom erhölls slutsatser som kunde nyttjas för att föreslÄ ett periodiserat trÀningsprogram.Uppsatsens resultat kan sammanfattas pÄ följande sÀtt: Stadsskyttestriden Àr intensiv och omvÀxlande i en förÀnderlig och ofta olÀndig miljö och terrÀng.Striden krÀver en soldat med god kondition och förmÄga att tempovÀxla. Genom att höja de krav som idag stÀlls pÄ stadsskyttesoldater och inrikta dem nÀrmare tjÀnstens verklighet, medför en mÄlinriktad trÀning, bÀttre motivation samt ett bÀttre slutresultat. PÄ detta sÀtt kan vi fÄ fram fler soldater som orkar göra rÀtt under striden.
Vem Àr ansvarig? : Ansvarsroller och ansvarsfördelning vid IT-investeringar
Verksamheter idag bör identifiera ansvarsroller som innehar klart definierade ansvarsomrÄden igenom hela utvecklingsprocessen, för att kunna hantera den stÀndigt förÀnderliga miljön IT-utvecklingen framkallar.I den hÀr studien behandlas teoretiskt hur olika författare ser pÄ ansvarsroller och ansvarsfördelning vid IT-investeringar. DÀrför har syftet med den hÀr uppsatsen varit att identifiera, beskriva och jÀmföra olika teoretiska aspekter för ansvarsfördelning vid ITinvesteringar. Studien har fokuserat pÄ applikationsinvesteringar men Àven infrastrukturinvesteringar berörs dÄ författare specifikt tar upp detta i sin syn pÄ ITinvesteringar.Studien Àr gjord med en kvalitativ metod och en explorativ, komparativ och konceptuellt analytisk ansats.För att ge lÀsaren en inledande bild av studieomrÄdet har förhÄllandet mellan IS-arkitekturer, arkitekturfilosofier och ansvarsförhÄllanden beskrivits. Vi visar ocksÄ hur ansvarsroller och ansvarsomrÄden har förÀndrats över Ären.I litteraturstudien har ansvarsroller och deras ansvarsomrÄden enligt olika författares Äsikter förestÀllts. DÀrefter följer en analys dÀr identifierade roller frÄn litteraturstudien har utmynnat i tre huvudroller; företagsledningen, IT-avdelningen och operativ ledning.
Att vÄrda relationen med nyckelkunder
Studien har visat att bÄda företagen har ett huvudsyfte och detta Àr att jobba med befintliga nyckelkunder för att skapa och bevara lÄngvariga affÀrsrelationer med dem. BÄda företagen fokuserar pÄ att identifiera och tillfredstÀlla kundernas behov, samt att engagera bÄda parterna i relationen. Kommunikation Àr en viktig faktor i relationen, för att skapa en dialog, vilket leder till utbyte av information, idéer och kunskaper. Förtroende och kundlojalitet ocksÄ Àr en av viktiga faktorerna för att skapa en lÄngvarig affÀrsrelation. Allt det hÀr utgör en viktig grundsten för att kunna vÄra och underhÄlla sin relation med befintliga kunder.
Det gymnasiala religionsÀmnet : en diskursanalys av styrdokument frÄn tvÄ nordiska lÀnder
I denna uppsats presenteras en undersökning av gymnasiala styrdokument för religionsÀmnet i Sverige och Norge. Styrdokument som varit föremÄl för analys Àr Religionskunskap 1 och Religion og etikk, vilka betraktas i denna uppsats som en betydande dimension av framtida medborgares meningsskapande process pÄ livsÄskÄdningsomrÄdet. Syftet med undersökningen har varit att förklara denna dimension av meningsskapande genom att undersöka vad som konstituerar innehÄllet i styrdokumenten och hur pluralism konstitueras i dessa. Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i John Deweys begrepp transaktion samt Michael Foucaults maktperspektiv. Begreppet transaktion innebÀr att gymnasielevernas meningsskapande process pÄ livsÄskÄdningsomrÄdet Àr oavhÀngigt styrdokumentens innehÄll i form av ett meningserbjudande.
TjÀnsteproduktivitet : Hur kan produktivitet mÀtas i en tjÀnsteorganisation?
ProblemformuleringDet vi med denna uppsats vill undersöka Àr hur en tjÀnsteorganisations produktivitet kan mÀtas. DÀrför lyder vÄr problemformulering enligt följande: Hur kan produktivitet mÀtas i en tjÀnsteorganisation? Produktiviteten i en tjÀnsteorganisation pÄverkas av ett antal faktorer, till exempel personalen, kommunikation, ledarskap och de IT-system personalen arbetar i. Med ?mÀta? syftar vi till att kvantifiera de kvalitativa faktorer som pÄverkar produktiviteten. SyfteUtöver att se hur produktiviteten kan mÀtas i en tjÀnsteorganisation ska vi utveckla en modell som visar hur tjÀnsteproduktiviteten kan mÀtas samt identifiera vilka faktorer som pÄverkar och hur de pÄverkar produktiviteten.
Argument bakom valet av affÀrssystem
Syftet med uppsatsen Àr att identifiera de argument ochfaktorer som ligger till grund för valet av ett specifiktstandardsystem, hos nÄgra utvalda företag. I uppsatsenpresenteras teorier kring de effekter ett standardiserataffÀrssystem kan ha för pÄverkan pÄ en verksamhet, samten redogörelse för SIV-metoden. Teorierna som presenterasÀr till för att ge nödvÀndiga bakgrundsfakta kringaffÀrssystem. Den insamlade empirin frÄn respondenternahar resulterat i sju kategorier av argument, till varför deintervjuade företagen valt ett specifikt affÀrssystem..
NÀr det som inte fÄr hÀnda har skett: Kvinnors upplevelser av att fÄ ett cancerbesked - en narrativ studie
Cancer Àr en av vÄr tids absolut största sjukdomar och varje Är insjuknar drygt 55 000 mÀnniskor i Sverige. Risken att drabbas Àr ungefÀr lika stor hos kvinnor som hos mÀn, men om man ser bara till bröstcancer sÄ fÄr en kvinna i timman besked om att hon har drabbats av cancer. Den forskning som finns idag belyser pÄ ett vÀldigt generaliserande sÀtt kvinnors reaktioner i samband med sina cancerdiagnoser. Majoriteten av studierna fokuserar pÄ tiden under, alternativt efter sjÀlva behandlingen och i de resultat som presenteras sÄ belyses sÀllan den kÀnslomÀssiga process som Àger rum hos kvinnorna vid det absolut första diagnostiseringstillfÀllet. Syftet med denna studie Àr att genom att göra en kvalitativ innehÄllsanalys baserad pÄ narrativa berÀttelser, kunna undersöka kvinnors omedelbara upplevelser i samband med att de fÄr sitt cancerbesked.
InvesteringbenÀgenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen
Sammanfattning Titel: InvesteringsbenÀgenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen Författare: Johan Apell och Tom Ohlsson, Blekinge Tekniska Högskola NivÄ: Kandidat uppsats Handledare: Anders Hederstierna Nyckelord: Maskin till maskin, Machine to machine, Maskinkommunikation, M2M, Mobilitet, InvesteringsbenÀgenhet, Investeringsbedömning, Standard, Beslut och Beslutsfattande Beskrivning av situationen Idag gÄr endast ett fÄtal av de aktiva företagen pÄ M2M marknaden med vinst, och ett antal har gÄtt i konkurs under det senaste Äret. M2M branschen tycks ha bristande kunskap om potentiella kundsegment och dÀrmed har man svÄrt att identifiera sina kunders verkliga behov. Drivmedelsbranschen har börjat titta pÄ M2M lösningar och inlett en rad pilotprojekt inom omrÄdet. FÄ aktörer har dock fattat beslut om genomgripande satsningar pÄ M2M lösningar. Hur ser drivmedelsbranschen pÄ M2M lösningar och vilka hinder kan identifieras för detta synsÀtt? Syfte Att öka förstÄelsen mellan anvÀndare och leverantörer pÄ en Ànnu omogen M2M marknad, genom att studera en specifik bransch.
Skiljer sig konsumenternas förvÀntningar frÄn företagens uppfattningar om dessa? : En kvantitativ studie om leveransserviceelement inom e-handeln.
Bakgrund: E-handel Àr en marknad som vÀxt under de senaste Ären och möjliggjort för företag att vara verksamma pÄ en större marknad. TillvÀxten pÄ marknaden har lett till större konkurrenskraft som gjort att faktorer som kvalitet och snabba leveranser blivit allt viktigare för att tillfredsstÀlla kunders behov. Tidigare undersökningar visar att det finns ett gap mellan det företag tror att konsumenterna tycker Àr viktigt och det konsumenterna tycker Àr viktigt för leveransserviceelementen tid och flexibilitet vid ett e-handelsköp.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att identifiera om det finns signifikanta gap mellan företagens uppfattning om vad konsumenterna tycker Àr viktigt och det konsumenterna tycker Àr viktigt avseende leveransserviceelement vid e-handelsköp. Syftet Àr ocksÄ att identifiera om detta skiljer sig i de valda branscherna klÀder&skor, böcker&media samt hemelektronik. Uppsatsen ska Àven undersöka om de valda faktorerna har ett samband med vad konsumenter tycker Àr viktigt avseende leveransserviceelementen.Metod: Studien som genomförts Àr av kvantitativt slag och har ett deduktivt angreppssÀtt.