Sök:

Sökresultat:

470 Uppsatser om Idésimulering - Sida 2 av 32

Supply chain simulering : simuleringsverktygs betydelse vid beslut om flytt av företag

Examensarbetets problemomrÄde Àr relativt nytt och outforskat vilket gör det desto mer aktuellt. Supply chain simuleringsverktyg Àr en kombination av supply chain verktyg och simuleringsverktyg. Denna kombination erbjuder nya undersöknings- och planeringsmöjligheter för företag och blir ett nytt verktyg för företagen att stÀrka dess konkurrenskraft.I examensarbetet utreds om simulering Àr ett lÀmpligt verktyg att anvÀnda för att pÄvisa fördelar vid beslut om att flytta företag eller delar av dess verksamhet. För att besvara frÄgestÀllningen har en litteraturstudie, intervjuer med tre handelsföretag samt simuleringar genomförts.För varje företag har dess beslutsprocess vid lokaliseringsfrÄgor sammanstÀllts. UtifrÄn dessa sammanstÀllningar har sedan en generell simuleringsmodell tagits fram.


Analys av fri stationsuppstÀllning med totalstation med avseende pÄ mÀtta lÀngder och riktningar

Stationsetablering innebÀr bestÀmning av ett mÀtinstruments fysiska lÀge och orienterad riktning. I dagens bygg- och anlÀggningsbransch anvÀnds nÀstan uteslutande fri station för att etablera en stationspunkt för mÀtningar. PÄ en byggplats Àr tillgÄngen till referensobjekt ofta begrÀnsad. Instrumentets placering blir dÀrför en kompromiss mellan tillgÄng till referensobjekt och tillgÄng till den plats dÀr inmÀtning respektive utsÀttning skall ske. Denna kompromiss ger upphov till skiftande geometriska konfigurationer hos referensobjekten, vilka pÄverkar mÀtresultatet.Studiens syfte Àr att undersöka om simuleringar av fria stationsuppstÀllningar i Svensk Byggnadsgeodesis (SBG:s) programvara Geo verifieras av fÀltmÀtningar och efterföljande berÀkningar av osÀkerhetsparametrar orsakade av konfiguration och mÀtta lÀngder och riktningar.

Modellering av kontrollenhet för JAS39 Gripens hjÀlpkraftsystem

Simulering Àr ett viktigt verktyg för verifiering och validering. Tid och pengar kan sparas om simulering kan anvÀndas istÀllet för flygprov. För att simuleringen ska ge korrekta resultat krÀvs korrekta modeller. I denna rapport presenteras en ny modell för JAS39 Gripens hjÀlpkraft- och motorstartssystem, APESS. MÄlet med arbetet var att skapa en mer avancerad modell av APESS och dess kontrollenhet APECU.

Simulering av ett framtida luftförsvar till sjöss : kryssningsrobotar vs lÄngrÀckviddiga luftvÀrnsrobotar

Utvecklingen av sjöstridskrafternas luftförsvarssystem blir allt mer kostsam. Om luft-försvaret fÄr en mer offensiv roll i framtiden, tvingas man kanske vÀlja mellan ett kryssningsrobotsystem och ett lÄngrÀckviddigt luftvÀrnsrobotsystem. En stokastisk modell har tagits fram. Med denna modell som grund har 23625 simuleringar genom-förts med 189 olika kombinationer av parametrar. Enligt dessa simuleringar bör en sjöstyrka bestyckas med bÄde ett kryssningsrobotsystem och ett lÄngrÀckviddigt luft-vÀrnsrobotsystem.

Återskapa draperad form : CAD och 3D-simulering som metod vid framtagning av mönster

Studien görs i samarbete med ett mindre svenskt modeföretag som i stor utstrĂ€ckning arbetar med draperade produkter. Överföringen frĂ„n draperat plagg till ett reproducerbart platt mönster bestĂ„r av ett omfattande arbete med uppsömnad av ett stort antal provplagg. DĂ€rför finns ett stort intresse för att resurseffektivisera denna process. I studien undersöks CAD och 3D-simulering som komplement vid framtagningen av produktionsanpassade mönster i syfte att Ă„terskapa en specifik draperat form. Som utgĂ„ngslĂ€ge för studien finns ett plagg som draperats pĂ„ docka av den externa handledaren och designer pĂ„ företaget.

Simulering av hydrauliken i Haldex-kopplingen

HLSC (Haldex Limited Slip Coupling) Àr en koppling för fyrhjulsdrift i personbilar, och för-finas stÀndigt för att ge en bÀttre funktion och körupplevelse. Kopplingen anvÀnder ett hyd-raultryck för att skapa momentöverföring mellan fram- och bakaxel, och dÀrför Àr en förstÄel-se för vad som pÄverkar detta tryck viktigt för utvecklingen. Skapandet av en simuleringsmo-dell av hela hydrauliken i kopplingen Àr ett sÀtt att förbÀttra denna förstÄelse. I detta arbete har HOPSAN anvÀnts för att simulera hydrauliken i HLSC och Àven den meka-nik som pÄverkar hydrauliken. Fokus i arbetet har lagts pÄ noggrannhet, numerisk stabilitet och prestanda.

TillÀmpandet av kösystem - En jÀmförande studie av fyra företag i detaljhandeln

Syfte: MÄlet med denna studie Àr att finna det mest effektiva kösystemet de valda företag verksamma inom detaljhandeln.Metod: Detta Àr en kvalitativ och kvantitativa studie som grundar sig pÄ intervjuer med företag inom detaljhandeln som anvÀnder sig av linjÀr kö, könummerlappssystem eller en hybrid av bÄda samt berÀkningar och simulering av företagens kösystem.Teori: Studien grundar sig pÄ Kendall?s notation, det villsÀga kömodellsberÀkning men Àven teorier kring linjÀr kö samt könummerlappssystem.Slutsats: Kostnadsbesparingar Àr möjliga om kösystem granskas dÄ det ligger kostnader i form av personalkostnader och kundens vÀntetid..

Modellering och simulering av hydraulik för anvÀndning i hardware-in-the-loop

Modeling and simulation is growing ever more important in the development of new products. This thesis describes the use of Hopsan for hydraulic modeling and its use in conjunction with Simulink with the intent of using the model in a hardware-in-the-loop setup. A sensor layer has been created in Simulink to emulate all the internal sensors in a modern forklift. The details of using legacy C-code instead of a hardware MCU for a fully simulated environment, software-in-the-loop has been outlined. There are two major routes one can follow implementing software-in-the-loop, exporting the C-functions to CAPL via a export layer or creating an s-function in Simulink.

Simulering av luftflöden genom ventilationsdon

I rapporten undersöks i vad mĂ„n det gĂ„r att simulera luftflödet genom ett ventilationsdon och dĂ€rigenom bestĂ€mma en k-faktor, vilken anger förhĂ„llandet mellan luftflödet och kvadratroten ur tryckfallet över en strypning.En tvĂ„dimensionell axelsymmetrisk modell har anvĂ€nts för att simulera ett irisspjĂ€ll utan böjar pĂ„ luftkanalen. En tredimensionell modell har anvĂ€nts för att simulera en 180°°-böj.Som jĂ€mförelser till simuleringarna har praktiska uppmĂ€tningar anvĂ€nds. Även jĂ€mförelser med andra simuleringar har gjorts.Slutsatsen Ă€r att en simulering av den hĂ€r 180°0-böjen ger för stora fel (lokalt omkring 20 %, men oftast mindre Ă€n 10 %) för att vara en anvĂ€ndbar metod i samband med ?obligatorisk ventilationskontroll? (OVK). Simuleringen med irisspjĂ€ll och raka kanaler ger ett maximalt fel pĂ„ mellan 3 % och 10 %.

Simuleringsanalys av mÄlerianlÀggning

Det hÀr examensarbetet har utförts pÄ Volvo CE Components AB. Analysen har gjorts pÄ en befintlig mÄlerianlÀggning i Eskilstuna med hjÀlp av diskret hÀndelsestyrd simulering. Analysen har presenterats pÄ PLAN:s forsknings- och tillÀmpningskonferens och har i artikelform publicerats i konferensskriften. Artikeln Àr en del av denna rapport. Undersökningen behandlar variationen pÄ mÄleriets uteffekt genom att undersöka effekten av att mÄla komponenter i en viss cyklisk sekvens.

Simulering av sprÀngverkan med finita elementmetoden

Detta examensarbete har utförts för att undersöka vilka möjligheter Alvis HÀgglunds AB har att med hjÀlp av datorsimulering förbÀttra minskyddet pÄ företagets produkter. TvÄ olika berÀkningsprogram har utvÀrderats, Abaqus/Explicit samt Autodyn-2d, som bÄda baseras pÄ FEM (Finita elementmetoden). Som grund för utvÀrderingen har mÀtdata frÄn ett verkligt experiment anvÀnts som referens. En jÀmförelse mellan olika materialbeskrivningar har samtidigt utförts, för att undersöka skillnaden dem emellan. Dessa Àr Johnson-Cook?s materialmodell samt tvÄ olika varianter av en traditionell, klassisk plasticitetsmodell.

Value-at-Risk : Historisk simulering som konkurrenskraftig berÀkningsmodell

Value-at-Risk (VaR) is among financial institutions a commonly used tool for measuring market risk. Several methods to calculate VaR exists and different implementations often results in different VaR forecasts. An interesting implementation is historical simulation, and the purpose of this thesis is to examine whether historical simulation with dynamic volatility updating is useful as a model to calculate VaR and how this differs in regard to type of asset or instrument. To carry out the investigation six different models are implemented, which then are tested for statistical accuracy through Christoffersens test. We find that incorporation of volatility updating into the historical simulation method in many cases improves the model.

Deformationer kring spont: JÀmförelse mellan fÀltmÀtning och FEM-simulering

SÀttningar i jord kring spontkonstruktioner kan under byggskedet stÀlla till med stora besvÀr i kringliggande bebyggelse och utgöra en sÀkerhetsrisk samt tillika vara en kostsam faktor. SÀttningar och deformationer i jorden förutspÄs vanligtvis med tabellvÀrden frÄn empiriska försök med avseende pÄ konstruktionstyp, jordart mm. Det Àr Àven möjligt att FEM-simulera deformationerna.PÄ uppdrag av WSP-SamhÀllsbyggnad har en spontkonstruktion vid Skanskas projekt Nya Karolinska Solna (NKS) studerats med avseende pÄ deformationer under byggskedet. Detta med hjÀlp av fÀltmÀtning. Samtidigt har en FEM-analys av samma konstruktion utförts med programmet PLAXIS, ett program framtaget för geotekniska FEM-simuleringar.

Simulering av ett vÀrmesystem i COMSOL Multiphysics : Pipe Flow Module

Syftet med detta arbete Àr att simulera ett vÀrmesystem i COMSOL Multiphysics, Pipe Flow Module, Non-Isothermal Pipe Flow som innehÄller ekvationer och randvillkor för att modellera inkompressibel strömning och vÀrmeöverföring i rör.Data om processen och dess komponenter har samlats in frÄn industrin dÀr arbetet Àr utfört och i vissa fall modifierats för att bÀttre beskrivas i programmet.UtifrÄn insamlad data har en modell byggts upp och tvÄ simuleringar har gjorts. En stationÀr för starten av systemet, den har sedan legat till grund för en dynamisk som simulerar förloppet frÄn start till normaldrift.Tiden det tar för det aktuella fallet att nÄ drifttemperatur Àr 16 timmar. En felströmning upptÀcktes samt att en av pumparna inte kommer att klara en start frÄn 20 °C..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->