Sök:

Sökresultat:

5502 Uppsatser om I en annan del av Köping - Sida 43 av 367

Samordnad vÄrdplanering : Sjuksköterskans upplevelser

Innan en patient som bedöms vara i behov av insatser frÄn kommunens socialtjÀnst eller annan öppenvÄrd med mera skrivs ut frÄn slutenvÄrden mÄste en vÄrdplanering utföras. VÄrdplaneringen utförs av patientansvarig sjuksköterska tillsammans med ett antal representanter frÄn öppenvÄrden. Syftet med studien Àr att belysa hur sjuksköterskor inom landstinget upplever samordnad vÄrdplanering. Metoden som anvÀndes var en kvalitativ enkÀtundersökning. Resultatet baseras pÄ tio enkÀter ifyllda av sjuksköterskor pÄ lungmedicin pÄ KSS i Skövde.

Bildbaserad estimering av rörelse för reducering av rörelseartefakter

För att kunna rekonstruera en tredimensionell volym av en hjÀrna avbildad med hjÀlp av magnetresonanstomografi (MRI) behöver man korrigera varje snittbild i förhÄllande till varandra, beroende pÄ oundvikliga rörelser hos den röntgade patienten. Detta förfarande kallas bildregistrering och idag anvÀnder man sig primÀrt av en metod dÀr en bild utses till referensbild och dÀrefter anpassas nÀrliggande bilder, som antas ha en minimal avvikelse, till referensen.Syftet med detta examensarbete Àr att anvÀnda en annan metod vanligen utnyttjad inom datorseende för att estimera ett rörelsefÀlt utifrÄn en vanlig videosekvens, genom att följa markörer som indikerar rörelse. MÄlet Àr att skapa en robust estimering av huvudets rörelse, som dÄ kan anvÀndas för att skapa en mer noggrann korrigering och dÀrmed ocksÄ en bÀttre rekonstruktion..

Grammatikundervisning i svenskÀmnet Är 7?9 : En studie av lÀromedlens betydelse

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur grammatikundervisningen ser ut idag samt att utreda vilken betydelse lÀromedlen har för grammatikundervisningen. VÄr undersökning har genomförts i form av en enkÀtstudie, intervjuer samt en observation. Det insamlade materialet har analyserats frÀmst genom en kvalitativ metod. NÄgra av de resultat som undersökningen gav Àr att lÀrarens Älder pÄverkar lÀrarens anvÀndning av lÀromedel i grammatikundervisningen, att dagens grammatikundervisning Àr utformad efter traditionella mönster samt att lÀrare har olika syfte med sin grammatikundervisning. De slutsatser som dragits efter dessa resultat Àr att mÄnga lÀrares grammatikundervisning Àr traditionellt utformad och saknar konkreta syften.

En jÀmförelse mellan materiella investeringar och investeringar i kompetensutveckling

Skillnaden i bedömning och uppföljning av kompetensutveckling och materiella investeringar ligger i graden av kvantifierbarhet. Materiella investeringar som maskiner, kan oftast bedömas och följas upp genom objektiva metoder, medan kompetensutveckling krÀver subjektiva metoder. I de företag vi studerat finns en ambition att finna en mer objektiv metod för kompetensutveckling men det anses ta för mycket resurser i ansprÄk relaterat till den nytta som eventuellt skulle uppstÄ. En annan faktor som vi fann var att i den dynamiska miljö företagen verkar Àr det inte motiverat att utvÀrdera kompetensutveckling eftersom det anses vara en fÀrskvara. Miljön företagen verkar i och sjÀlva syftet med kompetensutvecklingen pÄverkar ocksÄ om man ska anse kompetensutveckling vara en investering eller inte.

Afrodite : en kvinna av idag

Syftet med uppsatsen har varit att fÄ en uppfattning om hur andra ser pÄ Afrodite, om de beskriver henne som i myterna eller om det finns en annan bild av henne, men ocksÄ att fÄ en beskrivning av Afrodite som en kvinna av idag och vilka egenskaper hon i sÄdana fall har.Empiriska data har samlats in med hjÀlp av kvalitativ intervju med öppna frÄgestÀllningar. UtgÄngspunkten har varit en bild av en staty med Afrodite, Pan och Eros och informanterna fick beskriva vad de sÄg och kÀnde inför bilden. DÀrefter följde en frÄgestÀllning om vem Afrodite-kvinnan av idag Àr. Förutom bilden av statyn diskuterade informanterna Afrodite som barn och tonÄring, kvinnan Afrodite, kÀrlek och sexualitet, yrke och makt, man och barn, utseende och skönhet..

Bilden av kvinnan i samtida iransk konst : tre kvinnliga konstnÀrer

Jag vill med min uppsats undersöka bilden av kvinnan i samtida iransk konst och besvara frÄgor om-        vilken kvinnobild som lyfts fram-        vilket kvinnoideal-        huruvida kvinnorna i bilderna Àr bundna till dessa ideal eller om de Àr fria att bestÀmma sjÀlva-        om kvinnorna bryter mot sin egen kulturs ideal, och i sÄdant fall, fastnar de dÄ i nÄgon annan kulturs kvinnoideal?För att kunna besvara frÄgorna har jag valt ut tre samtida kvinnliga iranska konstnÀrer och analyserar tvÄ verk var av dem. KonstnÀrerna Àr Shadi Ghadirian, Shirin Aliabadi och Sagher Daeeri, alla tre verksamma i Iran.Jag har i mina analyser anvÀnt mig av en semiotisk analysmetod och jag har en feministisk och kulturell infallsvinkel i mitt resonemang och anvÀnder mig av feministiska konstteorier..

Dans i skolan: en beskrivning och analys av dans som
företeelse i grundskolan

Syftet med denna uppsats har varit att beskriva, analysera och fĂ„ fördjupad förstĂ„else för dans som företeelse i den svenska grundskolan. Jag har valt att koncentrera mig pĂ„ dansundervisningens förankring i styrdokumenten samt jĂ€mfört de tvĂ„ stora danstraditionerna i Sverige. Jag har anvĂ€nt mig av kvalitativa intervjuer samt satt mig in i forskning och annan relevant litteratur som rör dansundervisning. Mitt huvudresultat Ă€r i korthet att förankringen i styrdokumenten Ă€r bristfĂ€llig och att dansens status Ă€r relativt lĂ„g i skolan. Även att de tvĂ„ lĂ€rosĂ€tena som utbildar lĂ€rare respektive pedagoger i dans kan med ett ökat samarbete ge sina elever djupare kunskap och bredare utbildning i dans som konstform.

Om Negativ Kausal Relata

NÀr vi sÀger att en entitet orsakar en annan, antas ett kausalt förhÄllande föreligga mellan de bÄda. Diskussionen gÀllande specificeringen av dessa entiteter, allmÀnt kallade kausala relata, har i mÄngt och mycket begrÀnsats till debatten om vilken typ av entiteter de mÄste vara. Den vanligaste uppfattningen Àr att kausalitet Àr en relation mellan olika hÀndelser, dÀr dessa antas vara partikulÀra entiteter som upptar spatiotemporala regioner. Vi kannotera, till exempel, David Lewis och Helen Beebee som representanter fördenna syn.2 Konkurrerande teorier placerar istÀllet sÄdant som fakta eller egenskapsinstansieringar i de kausala relationerna..

Deponering av hyra vid annat avtalsförhÄllande Àn hyresförhÄllande; - AnvÀnds deponeringsinstitutet för att innehÄlla prestation baserat pÄ annat avtalsförhÄllande Àn hyresförhÄllande?

Ett hyresförhÄllande kan vid flera olika tillfÀllen leda till att hyresgÀsten anser sig ha rÀtt till nedsÀttning av hyran. Det kan baseras pÄ hinder eller men i nyttjanderÀtten, pÄ att hyresgÀsten har rÀtt till ersÀttning för skada eller att sÄdan brist avhjÀlpts pÄ hyresgÀstens bekostnad. HyresgÀsten kan ocksÄ ha en motfordran pÄ hyresvÀrden som denne önskar rÀkna av mot sin hyra. Vari denna motfordran bottnar Àr ovÀsentligt sÄ lÀnge det Àr hyresgÀsten och hyresvÀrd-en som Àr avtalsparter. Att i sÄdant lÀge endast innehÄlla prestationen skulle kunna innebÀra att hyresgÀsten riskerar att förlora sin nyttjanderÀtt.

Allt Àr ju lika viktigt : En översÀttningssociologisk studie om översÀttningsnormer vid granskningsfasen inom Europeiska kommissionen

Uppsatsen Àr en översÀttningssociologisk studie om översÀttningsnormer vid granskningsfasen vid Europeiska kommissionen (EK) och bestÄr av tvÄ delstudier. Den första studien Àr textbaserad och fokuserar pÄ revideringar vid granskningsfasen. Materialet utgörs av fyra översÀttningar i tre stadier frÄn franska till svenska frÄn EK. Den andra delstudien bestÄr av intervjuer med tvÄ översÀttare vid EK. Metoden till den första delstudien Àr hÀmtad frÄn Nordman (2009).

SkolgÄrden: en asfalterad stenöken?

Syftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ vilken syn pedagoger verksamma i förskoleklass har om skolgÄrden samt hur de anvÀnder sig av den. För att ta reda pÄ detta har vi utfört kvalitativa intervjuer med fyra förskoleutbildade pedagoger i en skola i Norrbotten. I bakgrunden behandlas litteratur som visar pÄ vilket sÀtt skolgÄrden har anvÀnts samt vilken roll pedagogerna upplevts ha haft i utemiljön. I resultatet har vi kommit fram till att skolgÄrden pÄ ett medvetet sÀtt inte utnyttjas till fullo, dÀrför att bÄde litteratur samt undersökning har gett oss en uppfattning om att ett missnöje finns. Det visar sig ocksÄ att pedagogerna hellre tar sig ivÀg frÄn skolgÄrden och genomför de utomhuslagda lektionerna i annan nÀrmiljö.

Interaktivt LÀrande pÄ Gymnasiet : - en utvÀrdering om visioner och verklighet

Ledarskap Àr idag ett högst aktuellt Àmne. Företag etablerar sig i andra delar av vÀrlden och globaliseringen gör att organisationer mÄste integrera med andra kulturer Àn sin egen. Ledarskap blir dÄ en nyckelkomponent och ett konkurrensmedel. I vÄr uppsats vill vi granska fenomenet ledarskap i en annan kulturell kontext Àn vÄr egen. Med hjÀlp av ett MFS-stipendium frÄn Sida fick vi möjlighet att Äka till Sihanoukville, Kambodja för att att göra en undersökning om ledarskap och kultur.

Revisorns skadestÄndsberÀttigade krets

Revisorn blir skadestÄndsskyldig mot aktieÀgarna och annan huvudsakligen nÀr han brister i att upprÀtthÄlla god revisionssed och dÄ oftast genom att inte vara oberoende vid utförandet av sitt uppdrag. AktieÀgarna kan inte anses vara en ÀndamÄlsenlig avgrÀnsning av revisorns skadestÄndsberÀttigade krets. UtifrÄn behovet av revision förklaras revisorns roll och redovisningens funktion vilket visar att revisorns ansvar mÄste följa hans roll och syftet med redovisningen. Detta ansvar strÀcker sig lÀngre Àn till aktieÀgarna men ju lÀngre avstÄndet Àr mellan intressenten och företaget och revisorn desto svÄrare blir det att visa pÄ revisorns uppsÄt eller oaktsamhet..

Projekt Barncancerföreningen

BCFP (BarnCancerFöreningsProgrammet) Àr ett verktyg som ska anvÀndas till att hantera information om insamlingsbössor samt kringliggande information Ät Barncancerföreningen Norra. Tidigare anvÀndes Microsoft Excel för att hantera dessa uppgifter. Detta var inte en lÄngsiktigt hÄllbar lösning dÀrför att informationen inte gÄr att överblicka och önskvÀrd information Àr svÄr att hitta. Det finns ocksÄ en annan lösning utvecklad i Microsoft Access men denna lösning var inte anpassad till Norra föreningens behov och skulle vara tidskrÀvande att vidareutveckla/omarbeta. Detta medförde att mÄlet med det hÀr projektet blev att ta fram ett nytt system för hantering av ovanstÄende uppgifter.

Gestaltande tematisk undervisning i historia - Förskola och grundskolans tidigare Är

Under mina Är pÄ lÀrarhögskolan i Malmö har jag praktiserat och vikarierat pÄ diverse olika förskolor och skolor i olika samhÀllsskikt, dessa skolor har haft varierande mÄngfald inom den kulturella faktorn, eleverna har haft olika hÀrkomst samt ekonomisk och social bakgrund. I och med detta har jag bevittnat olika typer av undervisningsattityder och undervisningssÀtt. DÀrför vill jag i detta arbete, med hjÀlp av vetenskaplig forskning undersöka hur man bÀst arbetar tematiskt via ett gestaltande arbetssÀtt. För att pÄ sÄ sÀtt underlÀtta för elever med en annan kulturell bakgrund Àn den svenska eller svÄrigheter att finna sin plats i historien. I grunden för detta arbete ligger en tematisk planering som man kan anvÀnda sig utav i undervisning av historia.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->