
Sökresultat:
8716 Uppsatser om Human service-organisationer. - Sida 45 av 582
Göra själv eller inte : Service på nya premisser
Service, i form av tjänster, har i vårt samhälle vuxit sig till en stor och naturlig del av vår vardag. Utvecklingen går nu mot att kunderna får allt större ansvar över service-processen, vilket slutligen resulterar i vad som kallas självservice. Forskningen kring självservice har i huvudsak varit ur ett managementperspektiv och dessutom inriktad mot teknik-baserad självservice. Denna uppsats avser att komplettera befintlig forskning med dels ett kundperspektiv och dels en inriktning mot icke teknikbaserad självservice. Den frågeställning som vi arbetat efter är: Hur resonerar kunden kring sin roll i serviceprocessen? Uppsatsen är avgränsad till att gälla hyresgästers uppfattningar av ett självservicesystem som kallas för VLU, som innebär att hyresgästen får det övergripande ansvaret för lägenhetsunderhåll.
Organisationerna bakom försvarsbesluten
Försvarsbesluten får direkta inverkningar för den dagliga verksamheten vid förbanden. Indelningen i insatsorganisation och grundorganisation är en sådan effekt. Denna uppsats tar upp ämnet om Försvarsmaktens egna personals möjligheter att påverka försvarsbesluten och i dess förlägning den egna verksamheten. Genom att studera två försvarsbeslutsprocesser och särkilja de olika organisationerna som görs delaktiga kan förändringar i inflytandet över dessa beslut framträda. Studien görs genom att spåra vilka utredningar som låg låg till grund för besluten och i dessa mäta olika grader av inflytande.
Mäns karriärmöjligheter i kvinnodominerade organisationer : En kvalitativ studie om män och karriär inom HR-branschen
Syftet med denna studie är att beskriva, analysera och diskutera hur män inom kvinnodominerade organisationer upplever sina karriärmöjligheter. Vi har utgått från HR-branschen (Human Resources) i sin helhet då det är en tydlig kvinnodominerad organisation och det även på chefspositionerna. I vår studie har vi använt oss av kvalitativ metod där vi genom ett målinriktat urval valt ut sex stycken respondenter. Kriterierna för respondenterna var manligt kön och chefsbefattning samt att de har en koppling till HR-branschen. För insamling av data har vi genomfört enskilda, semistrukturerade intervjuer.
Om att skapa en bättre vardag för de många människorna. En studie om IKEAs översättning och implementering av CSR
This thesis discusses the existential consequences for the human being in creatio ex nihilo, where the main subjects of discussion are contingency, freedom and identity. The starting-point of the discussion lies in the presentation of the history of the doctrine of creation, especially the doctrine of creatio ex nihilo. Once the historical and philosophical importance of the doctrine of creation is clear, the anthropological and theological consequences are obvious; creation is contingent and at the same time deeply dependent upon God. The contingency of creation may bring a sense of non-necessity among people, and therefore it makes the question of human freedom and identity in the doctrine of creation utterly important..
Informationsläckage : Orsaker, hantering och påverkan av informationsläckage enligt enskilda individer på organisationer inom den privata samt offentliga sektorn.
Idag är information en av de viktigaste resurser som en organisation kan ha. På grund av den stora mängden information som flödar inom organisationen har det blivit en allt svårare resurs att skydda. Informationsläckage av hemligstämplad information blir därmed ett vanligt problem och kan leda till förödande konsekvenser för organisationer.Informationsläckage kan hanteras samt påverka organisationer på olika sätt och i denna studie undersöker vi huruvida det finns någon skillnad på hur de organisationer vi intervjuat inom den offentliga samt privata sektorn hantera samt påverkas av informationsläckage. Undersökningen inkluderar även vad enskilda individer, som på något sätt är kopplade till informationssäkerheten, inom organisationerna anser är anledningen till att någon väljer att bryta mot informationssäkerheten och läcka information. En kvalitativ studie har gjorts på sex olika organisationer i Ljungby kommun där vi alltså intervjuat 11 personer med någon anknytning till informationssäkerhet med inriktning mot sekretessavtal.Enligt resultatet framgår det att samtliga informanter är medvetna om problemet informationsläckage och till stor del eniga om hur organisationerna de arbetar på skulle påverkas vid ett informationsläckage samt hur detta skulle hanteras.
Strategisk kommunikation i Ideella organisationer : En jämförande analys mellan Ideella organisationer och deras kommunikationsstrategier
Studien underso?ker samt diskuterar vilka kommunikationsstrategier ideella organisationer anva?nder fo?r att na? externa intressenter och svarar pa? fo?ljande fra?gor: Vilka kommunikationsstrategier anva?nder ideella organisationer fo?r att na? externa intressenter? Finns likheter respektive skillnader i hur ideella organisationer kommunicerar, vilka? Studiens teoretiska ramverk bygger pa? ideella organisationers mo?jligheter samt utmaningar med perspektiv pa? strategisk kommunikation. Den prima?ra metod som anva?nds a?r en kvalitativ textanalys av Cancerfondens samt Ung Cancers hemsida da? vi granskar hur organisationerna strategiskt arbetar i sin kommunikation. Textanalysen kombineras med kvalitativa samtalsintervjuer och anva?nds som komplement fo?r att lyfta samt sto?dja resonemang.
Investeringskalkyl på självtvätthall för Vetlanda Vägkrog AB
Background and problem: Since the new law took place in 1999, it has been illegal towash a car with substances that can damage the environment on a paved street or on a driveway through a garage. This has conveyed to a new industry where more and more self-service car wash facility have opened around the country. Vetlanda Vägkrog AB has since 2012 been planning to install manual self-service car wash facility at the back of their restaurant business. The authors mission was to make an analysis in order to examine whether an investment of carwashes are lucrative enough for Vetlanda Vägkrog AB.Aim: The study's main objective was to analyze the profitability of an investment in a self-service car wash facility at Vetlanda Vägkrog AB, based on given data. The authors sub-aim was to clarify which factors in general that had played the greatest part in the establishment of a self-service car wash facility.Method: The authors have used an abductive approach in order to fulfill the aim of the study.
En myndighet i kraftig expansion - En kvalitativ studie om utmaningar med strategisk kompetensf?rs?rjning inom Kriminalv?rden
Purpose: The Swedish correctional service is on the brink of its biggest expansion in history,
due to political investments related to battling a rise in gang related criminality. The purpose of
this thesis is to exam and understand the strategic competence supply work from an employer
perspective and investigate the elements included in the Swedish correctional service competence
supply form a regional perspective. The study specifically focus on what strategies the Swedish
correctional service employ to attract, recruit, develop and retain workforce.
Theory: The theoretical framework of the study includes among others, a model divided into three
different phases (within, in and out) within competence supply, the demand-control-support model,
push and pull factors, as well as the two-factor theory.
Method: This study has a qualitative approach with semi structured interview as its specific
method. A total of seven interviews were conducted with personnel within the swedish
correctional service.
Results: The main challenges are related to recruitment, staff retention, support of managers,
and the fact that many correctional officers do not have time to complete their training before
leaving. The latter is particularly significant are of concern.
Sjuksköterskors upplevelser av hot och våld i mötet med patienter inom ambulanssjukvård : - en intervjustudie
Every day media reports acts of violence in various kinds. Crime statistics shows that threats and violence are increasing in regard to both frequency and intensity within the nation. Nurses in the ambulance service are often the first to meet with a patient, therefore these nurses often find themselves in situations where violence and threats occur or have occurred. Drug addiction or some kind of illness are often reasons behind threats and violence.Earlier studies within this area of knowledge are mostly foreign and therefore little describes Swedish nurses` experiences of threats and violence within the ambulance service.The purpose of this study was to describe nurses experiences of threats and violence in the meeting with patients within the ambulance service.The study is a qualitative interview study performed within the School of Life Sciences at the University of Skövde. Six nurses were interviewed with the criterion that they should have experienced threats and violence within their occupation.
Sexuellt våld i krig: Fallet krigen i Jugoslavien och ICTY
ICTY bildades efter krigen i Jugoslavien. I uppsatsen beskrivs tribunalens bakgrund organisatoriskt och historiskt. Jag utreder även dels vad som faller under begreppet sexuellt våld enligt olika internationella organisationer som arbetar med internationella konflikter av olika slag, dels hur den jugoslaviska konflikten såg ut och hur sexuellt våld användes som del av krigföringen under konflikten jämfört med hur det har använts i andra fall. Jag beskriver slutligen de domar som ICTY har fällt angående sexuellt våld. Jag försöker således att utreda om ICTY har ökat juridisk rättvisa för kvinnor som har utsatts för sexuellt våld i krig.
Ergonomisk arbetsmiljö för kundtjänstpersonal
In today?s society, there are many people who suffer from physical pains due to their work situation. To work sitting down by a desk long hours every day is quite normal but this is a problem. People that sit down and work in the same position all day long the whole week will eventually be affected by long-term work injuries.Large multinational companies around the world offer a customer service where they serve customers who have experienced a problem with that company?s products or services.
Vem de vill att du ska vara : Enhetschefer om brukares önskemål gällande kön och etnicitet hos hemtjänstpersonal
The purpose of this study was to assess which basic principles collide when home care service users have requests about how their help is going to be performed. The requests involve gender and ethnicity of the personnel. The study is based on the experiences and reflections of the managers regarding this issue.As the study is focused on the reflections of the managers, I have used a qualitative research method based on interviews. I have also used two case examples as a compliment (vignettes).I was interested to explore how the managers reasoned and argued about gender and ethnicity of the personnel, and their importance in home care situations. I have investigated whether it is considered to be appropriate that the service users chose if a man or a woman helps them in intimate situations (such as showers), and if they are entitled to refuse to receive home care services from people with a different ethnic background.
Engagerat ledarskap för offensiv kvalitetsutveckling : Hinder och möjligheter
Syftet med denna studie var att skapa förståelse kring hur processer kring teori U kan användas för att skapa förutsättningar för en lärande organisation, som präglas av högre effektivitet och kvalitet i dess processer. Undersökningen gjordes i form av en fallstudie på MEKA projektet i Strömsund kommun där projektets nätverksteam intervjuades. MEKA (Mångfald, Egenmakt, Kunskap, Arbete) syftar till att effektivisera och kvalitetssäkra introduktionsprocessen för nyanlända. Detta gjordes för att se på vilket sätt de workshopar som genomförts med nätverksteamet, inspirerade av teori U, hade bidragit till att skapa lärande organisationer. Resultaten visade att workshoparna framgångsrikt använt sig av teori U, vilket skapat mer organisatoriskt lärande hos nätverksteamet.
Relationsmarknadsföring : En fallstudie av ett företag i hemelektronikbranschen
Syftet med uppsatsen är att undersöka och klarlägga relationsmarknadsföring som ett verktyg i ett företag inom hemelektronikbranschen, samt ta reda på betydelsen av CRM, service management och relationsbildningar för företaget. Vi har valt att använda oss av det kvalitativa tillvägagångssättet där intervjuer med företagets anställda har gjorts. Studien är baserad utifrån ett abduktivt angreppssätt.Eftersom studien är kvalitativ har forskningsfrågorna inte kunnat besvaras med konkreta svar utan snarare bredare svar med djup som gett oss förståelse över hur relationsmarknadsföring, CRM, relationer och service management rent praktiskt går till väga. Studien har visat att det förekommer relationer mellan säljare och kund i hemelektronikföretaget men att det inte ses som något direkt marknadsföringsverktyg. Studien har visat att de teoretiska begreppen använts praktisk sätt men inte i de teoretiska termerna.
Webbhotell och deras tjänster : En jämförelse av kostnader, funktioner och service
Denna uppsats syftar till att ge en inblick i webbhotellens värld då det idag finns 1 706 webbhotellstjänster (inklusive dataservicebyråer och hostingföretag) i Sverige, varav 245 är namngivna webbhotell. Uppsatsen ska redogöra skillnader mellan kostnader, funktioner och service utav elva webbhotell som ingick i undersökningen.Uppsatsen vänder sig till privatpersoner, organisationer och företag som vill införskaffa sig kunskap om webbhotell och deras tjänster. Genom att läsa denna uppsats kan målgruppen få bättre kännedom om de kostnader, funktioner och service som webbhotellen förmedlar innan man t.ex. ingår ett avtal.Undersökningen visar bland annat att antalet anställda och priset utgör ett tydligt samband, att webbhotell som har minsta antal anställda samtidigt har de lägsta priserna.Det har även tidigare varit priset som har varit ett konkurrentverktyg mellan webbhotellen men undersökningen visar att priset inte längre har någon betydelse och att priset i förhållande till webbutrymme och datatrafik håller på att förändras.Konkurrensen i framtiden mellan webbhotellen kommer inte att baseras på prissättningen, datatrafiken eller webbutrymmet utan support, kontrollpanel och prestanda kommer att bli webbhotellens centrala konkurrensverktyg.Webbhotell anses ha bättre prestanda om webbhotellets placering är i Sverige men undersökningen visar att ett utländskt webbhotell vann sidladdningstestet.Om månadens datatrafik överskrids kommer webbplatsen att stängas ner eller prestandan kommer att bli märkbart försämrad.Webbhotell utlovar 100 % upptid, dvs. de garanterar att webbservern alltid kommer att fungera, vilket är viktigt för företag som har sina affärssystem online.Fjorton webbadministratörer som använder sig av webbhotell både privat och genom sitt företag har svarat på en kvalitativ frågeformulärsundersökning med 43 frågor och svaren på frågorna visar att skillnader mellan de elva webbhotellen i undersökningen förekommer.Rekommendationer lämnas till målgruppen i valet av ett webbhotell samt andra tips om hur man kan kontrollera t.ex.