Sök:

Sökresultat:

8716 Uppsatser om Human service-organisationer. - Sida 43 av 582

Organisationsstruktur och människor: Intervjuer med anställda i serviceorganisationer.

Syftet med uppsatsen är att beskriva hur anställda i servicesektorn uppfattar och värderar strukturen hos de organisationer som de är yrkesverksamma i. Vi har intervjuat fyra personer som arbetar inom olika organisationer. Alla personer är yrkesverksamma i ett servicerelaterat yrke. Vi redogör för olika organisationsteorier och söker finna vilken teori som de anställda anser att de arbetar i. Vi beskriver även organisationen över tid där vi berättar om organisationens olika mål.

Linjechefers intention att fullfölja de förändringar en Human Resource Transformation medfört

I föreliggande studie har det undersökts vad som påverkat linjechefer att fullfölja sina förändrade arbetsförhållanden. Förändringarna är ett resultat efter att en större omorganisation har genomförts, en så kallad Human Resource Transformation. Studien baserades på Icek Ajzens Theory of planned behavior, vars utgångspunkt är individens intention att utföra ett tänkt beteende. Det antogs, utifrån Ajzen (1991), att de tre faktorerna, attityd, subjektiv norm och upplevd beteendekontroll var av betydelse för intentionen. Sammanlagt svarade 42 linjechefer från Skatteverket på en enkät om attityder, subjektiva normer och upplevd beteendekontroll gentemot de nya arbetsuppgifterna.

Bredbandstjänsternas framtid : En fallstudie av Sydkraft Bredband

Vi fann att hushållen i Norrköping har nytta av flertalet tjänster som i framtiden kan komma att erbjudas via Stadsnet.com. Dock är det är svårt att ta betalt för tjänster som tidigare erbjudits gratis via Internet. Vi ser också att Stadsnet.com som nätverk ger kunden ett mervärde om det i framtiden fortsätter att växa, med både fler bredbandsanvändare och fler Service Providers. I undersökningen med Service Providers fann vi att de intervjuade företagen vill använda sig av portaler så som Stadsnet.com istället för att driva egna portaler..

Case Pöyry Sweden AB : Miljöprestandaindikatorer för ett tjänsteföretag

The world's natural resources are constantly being reduced, which increases the pressure on companies to actively engage themselves in environmental activities. Meanwhile, stakeholders focus is being broadened and it is now important not only to supply a particular product or service but also show that they are actively pursuing an environmental agenda. Companies can use various tools to aid in environmental efforts, but also to demonstrate to the world that the company is actively engaged in environmental activities. One such tool is the environmental standard ISO14001 which provides the company with guidance and support on how the business must manage its environmental efforts. To show a business' progress in environmental performance, it is advantageous to use environmental performance indicators as they enable stakeholders to easily understand how the business works with environmental issues.Authors in the field explain that the environmental management system propagation is limited in service organizations.

Kunskapsdelning : individens upplevelser av barriärer för kunskapsdelning

Syftet är att undersöka individers upplevelser av barriärer mot kunskapsdelning inom organisationer som använder extern arbetskraft i jämförelse med organisationer som ej använder extern arbetskraft. I denna uppsats har en hermeneutisk ansats använts för att studera individers upplevelser av barriärer mot kunskapsdelning. Respondenterna som deltagit i studien var från fyra olika organisationer där två av organisationerna använde sig av extern arbetskraft medan två endast använde sig av ordinarie personal. Vi utförde både intervjuer och enkätundersökningar på organisationer med extern personal och organisationer med bara ordinarie personal. Resultatet från vår studie visar att de upplevda barriärerna mot kunskapsdelning i vissa lägen skiljer sig åt mellan ordinarie- och extern personal.

Taxes and Human Capital as Determinants of Foreign Direct Investment in EU: The Role of Most Favoured Nation Treatment

Summary Title: Taxes and Human Capital as Determinants of Foreign Direct Investment in EU: The role of Most Favoured Nation treatmentAuthor: Andreas HelmerssonSupervisors: Cecilé Brokelind and Rikard LarssonProblem discussion and problem Formulation: The recent year?s rapid increase in foreign direct investment (FDI) is a clear indication of increasing globalisation. In order to stay competitive companies must take advantage of talented people, new technology and new markets around the world. Not only companies but also countries and regions, such as EU, need to take advantage of globalisation and the advantages that come with the increase in FDI around the world. Studies have shown that FDI does not only make companies more competitive but it also stimulates the economic growth of the region where the FDI takes place.

?Vi gör ett försök? : en analys av SVT:s Mediemagasinet som ett mediekritiskt uttryck

In year 2000 the Swedish Public Service television started a new series of programmes named Mediemagasinet. The purpose was to expose the work of journalism through the eyes of a journalist. The programme showed different types of tasks and problems that have to do with journalistic reporting. The form of Mediemagasinet wasn?t anything new but the content was presented as the very first of its kind.

"Är ditt pass köpt i Botkyrka?" : En kvalitativ fallstudie av Public Service digitala nyhetsrapportering om "Jakten pa? papperslo?sa"

The study examines medias impact on every day racism through Agenda Setting and Framing. Prior studies on the subject are either conducted from an American perspective, or are several years of age. In this study we highlight how todays media depicts our society and how it affects the concept of the world on an individual level. The study is a content analysis of the case study on the news stories ?The hunt for the unregistered immigrants?, which have been analyzed through critical discourse analysis.

Personalredovisningens omfattning - en dokumentstudie av bolag på Stockholms fondbörs

Den samhällsrelaterade redovisningen har utvecklats under de senaste åren och fått en allt större betydelse för företagen och dess intressenter. Att utvecklingen går mot mer kunskapsintensiva verksamheter borde öka betydelsen av personalredovisning, vilken är en del av den samhällsrelaterade redovisningen. Det bör ligga i företagens intresse att redovisa sin personalrelaterade information med tanke på att det är en allt viktigare tillgång. Med anledning av att det endast finns ett fåtal regler för hur personalen skall redovisas, väljer företagen det sätt som passar repektive företag bäst. Syftet med undersökningen är att klargöra för i vilken omfattning svenska börsnoterade företag redovisar sin personalrelaterade information, om det skiljer sig mellan företagen beroende av branschtillhörighet, storlek eller någon annan faktor.

Rekryteringsstrategier inom marknadsföring och kommunikation : En kvalitativ studie avhur individer och organisationer hanterar sökandet efter medarbetare/arbetsgivare och hur rekryterare skapar matchning

This paper describes and analyzes how individuals and organizations that operate in careers in communications and marketing deal with the search for employees / employers, and how recruiting managers and recruitment consultants are working to create a match between the parties. The study was conducted on behalf of a recruitment agency that offers services in recruiting and staffing for organizations in communication and marketing. The empirical material consists of ten qualitative interviews from three different perspectives on the labor market, recruitment consultants, managers and employees. The interviews were analyzed from sociological and social psychological theories of organizations and individuals opportunities and strategies in today's western labor market. Conclusions that emerged are that organizations need for decreased amount of tied assets provides increased need for temporary employments.

Produktutveckling av Penny Interaktiva Glasögon

Följande arbete behandlar möjliga lösningar för hantering av SYN flooding, en Denial-of-Service-attack mot tjänster som använder TCP för kommunikation över datanätverk. Ett flertal olika skyddsmetoder, med varierande ansatser, identifieras, beskrivs och undersöks. Även möjligheter att kombinera dessa analyseras. Det visas att genom att implementera existerande skydd, samt kombinera flera av dessa begränsas hotet från SYN flooding avsevärt. Rekommendationer presenteras dessutom för hur organisationer bör gå tillväga för att säkra tjänster som riskerar att utsättas för SYN flooding-attacker genom att implementera skydd nära tjänsten först  samt  därefter ytterligare lager allt längre ut i nätverket..

Skapad ex nihilo. Om skapelsens konsekvenser för människans vara

This thesis discusses the existential consequences for the human being in creatio ex nihilo, where the main subjects of discussion are contingency, freedom and identity. The starting-point of the discussion lies in the presentation of the history of the doctrine of creation, especially the doctrine of creatio ex nihilo. Once the historical and philosophical importance of the doctrine of creation is clear, the anthropological and theological consequences are obvious; creation is contingent and at the same time deeply dependent upon God. The contingency of creation may bring a sense of non-necessity among people, and therefore it makes the question of human freedom and identity in the doctrine of creation utterly important..

Bruksorten : Illustration om en resa.

The main focus for this essay is to describe the relationship between human and nature through a material investigation that takes its shape through sculpture. With the help of a fairytale-like story the reader can share the creation of the sculpture and how my thoughts flow through the process that will result in an exam project. Rooted in earlier projects I discuss the crash between civilization and the wilderness as well as talking about the likeness of the creative process and child play. I also discuss the body's place in the forest and the loneliness that we humans created that has cut us off from the rest of the creatures and plants in the forest. My aim is that in the final piece I will create a fiction place where these can be joined together again.

I sanningens ögonblick : berättelser om hur frontlinepersonal levererar service

 Titel: I sanningens ögonblick: berättelser om hur frontlinepersonal levererar service. Bakgrund: Service definieras som något som levereras men resulterar inte i ägande av något. Service levereras av frontlinepersonal till turister. Frontlinepersonalen har betydelse för hur servicen levereras. Jag har inte funnit någon detaljerad inventering vad serviceleveranser innehåller. Däremot finns det teorier som berättar hur företagsledningar ska leda personalen som levererar service.

Valfrihet genom kundval : en studie av kundvalsmodellen inom hemtjänsten

This essay is a qualitative study on quasimarkets in the field of home-help service. The main purpose of the study was to describe and analyze the function of costumers choice from elderly persons point of view. The quasimarket in home-help service of Solna stad has served as an example. The questions raised in the study concerned the elderly costumers opinion of the information about the different producers, what had influence on their choice, their attitude towards the freedom of choice, and their ability to act as consumers on a quasimarket.The method used was qualitative semi structured interviews. A majority of the elderly consumers appreciated the possibility to choose producer of home-help service.

<- Föregående sida 43 Nästa sida ->