
Sökresultat:
9849 Uppsatser om Human Resources Business Partner (HRBP) - Sida 34 av 657
Trender inom Business Intelligence
Business Intelligence har under de senaste åren vuxit starkare fram och innefattar nu en hel yrkesroll i gränslandet mellan teknik och företagsekonomi. Detta syns framförallt inom det företagsekonomiska området och särskilt inom ekonomistyrningen. Denna uppsats försöker besvara frågorna ?Hur har utveckling upp till idag av Business Intelligence sett ut?? och ?Vilka trender finns idag inom Business Intelligence ur ett företagsekonomiskt perspektiv??. Uppsatsen behandlar inte något specifikt verktyg eller systemleverantör utan har som utgångspunkt att undersöka trender inom floran av systemverktyg utan att för den sakens skull gå in på någon specifik lösning.
Utmaningarna inom Human Resources : att lyckas möta förväntningarna
Personalarbetet har förändrats mycket de senaste åren, det har orsakat att delar av organisationerna inte följt med i denna förändring. Yrkesrollen var förr mer omsorgsinriktad och fokuserade mer på medarbetarna men idag innehåller yrkesrollen mer ett affärstänk samt har ett arbetsgivarfokus. Syftet med studien var att få en ökad förståelse för vilka utmaningar HR-arbetare möter i sin yrkesroll när de ska tillgodose ledningens direktiv och medarbetarnas behov. Om det finns några utmaningar, vad de i så fall innebär och hur HR-arbetare lyckas hantera dessa utmaningar. Sex personer från olika privata företag i Stockholms län intervjuades, materialet transkriberades och analyserades tematiskt.
Bedömningsmatriser i Idrott och hälsa : En studie av läraresuppfattningar
In this study we have examined in which way the horse is used in Equine Assisted Therapy, and what effects the treatment staff experience and describes that the interaction with horses has on girls who self-harms. Our Empirical data was collected through qualitative methods such as interviews, participant observation and informal interviews with a total of six different informants, from five different activities with Equine Assisted Therapy for girls who self-harms. In the analysis we have assumed symbolic interactionism, a theory focusing on the human as a social being, where the self-image alters in the social interaction with other human beings. We interwove this theory with the Biophilia hypothesis, an explanatory model concerning human?s relationship to animals and nature.The conclusions we have found in the results are:Equine Assisted Therapy is a complementary treatment comprises both horseback riding and exercises which is not based on the horsebackEquine Assisted Therapy almost always involves three parts, the therapist, the client and the horse.
Litteraturstudie om hur sjukvårdspersonal kan upptäcka och stödja kvinnor som utsätts för misshandel av sin partner.
Bakgrund: Kvinnomisshandel är ett stort problem och leder till stora hälsoproblem för dessa kvinnor och även deras barn. Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur sjukvårdspersonal kan upptäcka och stödja kvinnor som utsätts för misshandel av sin partner. Metod: Litteraturstudien innehåller 15 kvalitetsbedömda, vetenskapliga artiklar som motsvarar syftet. Resultatet visade att kvinnor som utsätts för misshandel påverkas negativt. Det finns stora kulturella skillnader om ämnet hos både patienter och sjukvårdspersonal.
"Vi är drabbade båda två" : En litteraturstudie om föräldrars upplevelse i samband med ett missfall
Bakgrund: Missfall är en vanlig komplikation i samband med en graviditet. Orsaken till missfall är flera och under ett pågående och hotande missfall finns ingen förhindrande behandling. Händelsen är ofta fysiskt odramatisk, men kan påverka föräldrarna emotionellt. Då det är kvinnan som blir fysiskt drabbad och därmed är patient, blir kvinnans partner i denna händelse ofta bortglömd. Både inom samhället och vården underprioriteras missfall och därmed kan upplevelsen hos föräldrar förbises. Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt är att undersöka föräldrars upplevelse i samband med ett missfall.Metod: En litteraturöversikt som är baserad på tolv vetenskapliga artiklar.
Hur HR chefer inom turismföretag värderar högskoleutbildning i sin rekrytering
Turismutbildningar på högskolenivå har växt fram som ett resultat av att förstärka kompetensförsörjningen och konkurrenskraften inom turistbranschen. Studien undersöker hur HR chefer inom turismrelaterade företag värderar högskoleutbildning i sin rekryteringsprocess. Utifrån en hermeneutisk analysmetod är målet med studien även att få inblick i chefernas uppfattning kring utbildnings och kompetensbehovet i deras bransch idag.Uppsatsens empiriska resultat utgörs av fyra kvalitativa intervjuer med HR chefer från resebranschen respektive mötesbranschen. En femte intervju utfördes även med en forskare från Etour som ett viktigt kunskapsbidrag. Resultatet som styr värderingen av en akademisk examen i rekryteringsprocessen avgörs av tjänst och position.
Framtidens organisationsteori ? igår, idag och imorgon
Det övergripande målet med den här uppsatsen har varit att skapa en framtidsprognos rörandeämnet organisationsteori. Jag har använt den hypotetisk-deduktiva metoden för att kunnaskapa trovärdiga prognoser. Den teori jag väljer att använda som utgångspunkt är enorganisationsstruktur skapad av Henry Mintzberg, som jag sedan kopplar samman medföljande fyra olika organisationsteorier: Human Resource Management, StrategisktManagement, Produktionsmanagement och Knowledge Management.Själva strukturen är uppbyggd så att jag i den teoretiska referensramen beskriver dåtidensteorier (Den byråkratiska skolan, Scientific management, Den administrativa skolan ochHuman relations management) med fokus på de klassiska organisationsteorierna. Sedan är detmin uppfattning om hur organisationsteorier utnyttjas i nutiden som finns i kapitlet ommoderna organisationsteorier. Utifrån den teoretiska referensramen baserad på dåtid och nutidskapar jag sedan hypoteser gällande framtiden..
Business-to-business morgondagens handelsmöjlighet?
Elektronisk handel är en av de starkaste trenderna inom IT-området just nu. För företag som är snabba på att tillgodogöra sig och bemästra tekniken öppnas nya dörrar mot nya marknader. Det är viktigt att företagen förstår att elektronisk handel inte bara är datorer, programvaror och nätverk utan att det handlar mer om affärs- och organisationsutveckling.Detta examensarbete behandlar ämnet elektronisk handel mellan företag, business-to-business.Syftet med denna rapport är att belysa hur långt de medelstora tillverkande företagen i Sverige kommit i processen att införa elektronisk handel.Undersökningen, som bedrevs för att erhålla svar på problemformuleringen, genomfördes med hjälp av intervjuer via telefon och personliga besök samt utskick av enkäter till företag.Resultatet som undersökningen genererat är att intresset för elektronisk handel är väldigt stort inom den utvalda kategorin, svenska medelstora tillverkande företag. Även om det är ett stort antal företag som hittills inte har infört elektronisk handel så var majoriteten av de undersökta företagen intresserade av ett införande..
Outsourcing ? Ett verktyg för resurseffektivitet?
AbstractOutsourcing is a business strategy that has developed over the last 40 years. Outsourcing means to let another company do some activity within the company, for example production.The thesis for this paper is: How is outsourcing used in a manufacturing company today and how is the resource efficiency affected by it? The research is divided into two parts, a theoretical part and an empirical part. The theoretical part consists of a study of literature. The works in this study is books, text books, bachelor thesis paper and scientific articles.
When Bad is Good
Within the last year many companies have proactively started to communicate their flaws and weaknesses, believing that this will lead to they being perceived as more personal and human. Dominos Pizza is one of many examples of a company using this practice as a strategic tool for communication. However, the problem concerning the above arises as we found that there was a very limited amount of research defining the effects of communicating flaws, where the company's both dispatcher and initiator. Our study aims to fill the gap between this growing trend and the limited research explaining the communication effects. The study was carried out as an experiment where a total of 420 respondents participated.
Human Resource: involvering av personal : "alla ska med"
Our surrounding world is constantly changing and to be able to keep up with the fast pace of change organizations need to be prepared to transform as well. If there is a need for an organization to undergo a change process, the people constituting the organization also need to be prepared to change their behavior. In order for the change process to turn out successful, it is of the utmost importance that all employees are given the chance to take part in the process. The challenge for leaders during a change process is, therefore, to ensure that their employees actively get involved.The purpose of this study is to apply Human Resource (HR) theories on to an organization in order to critically review how leaders in practice, can involve their employees, on the basis of a change process.The study is a qualitative case study, the empirical material has been collected at Falkenbergs Sparbank with the help of one unstructured interview with an employee at the marketing department and four semi structured interviews with the office managers.Relationship oriented leadership is beneficial to use during change since it advocates an open relationship between co-workers and exchange of information and knowledge. Relationship oriented leadership is considered to be a good leadership style if organizations wants to turn Human Resource theories in to practice.
Redovisning av intellektuellt kapital i kunskapsintensiva företag
Syftet är att beskriva och analysera redovisning av det intellektuella kapitalet i kunskapsintensiva företag, för att se om det förekommer likheter/skillnader inom och mellan företag. Vår beskrivning sträcker sig över en period på tio år. Vi har använt oss av litteratur som beskriver och förklarar intellektuellt kapital och för detta ämne viktiga begrepp som human-, struktur- och kundkapital. Detta kopplar vi till vår empiri som är hämtad från sju kunskapsintensiva företag och består av deras årsredovisningar för åren 2003, 1998 och 1993. I vår jämförelse av de sju företagen framkom att det inte skiljer sig så mycket hur de redovisar sitt intellektuella kapital.
Små företags sätt att synas
The most dominating type of company in Sweden is the small-sized business and it usually lacks its own marketing department. The purpose of this paper was to analyze several small Swedish businesses which are specialized in different sectors of the Mechanic/Technology industry but they are similar in terms of having niched products and they are leading companies in the world. The objective was to do research about how small businesses work with marketing despite its lack of resources and capital.This survey has shown that customer contacts, customer relationships and especially for those investigated companies, it was very important to focus on globalization and product development in order to build a Point of Difference..
Employer Branding : Ett gränsöverskridande varumärkesarbete
Bakgrund: Denna uppsats handlar om hur företag ska kunna attrahera framtida kompetens med en ny varumärkesstrategi. ?Employer Branding? är namnet på denna strategi och beskrivs av konsulter som ett medel för företag att via en genomtänkt varumärkesstrategi profilera företaget på kompetensmarknaden. Grunderna i en Employer Branding-strategi innefattar följande aspekter: att kunna attrahera och behålla den bästa kompetensen samt att ena företaget kring sin vision och kultur. Vi har i denna uppsats undersökt och definierat vad en Employer Branding-strategi innebär och hur begreppet kan ställas i relation till existerande teorier.
XML som informationsbärare för EDI
Information handling has been a key issue for different companies for a long time. Electronic Data Interchange (EDI) is used to transfer different business documents from one company to another. This is done in such way that the information itself is separated from how this information is stored and handled in the companies internal systems. As different companies have different systems there is a need for a standardised format for this exchange. There is a big difference between EDI-systems based on what kind of EDI-standard is used.