Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Hopsan - Sida 1 av 1

Modellering och simulering av hydraulik för användning i hardware-in-the-loop

Modeling and simulation is growing ever more important in the development of new products. This thesis describes the use of Hopsan for hydraulic modeling and its use in conjunction with Simulink with the intent of using the model in a hardware-in-the-loop setup. A sensor layer has been created in Simulink to emulate all the internal sensors in a modern forklift. The details of using legacy C-code instead of a hardware MCU for a fully simulated environment, software-in-the-loop has been outlined. There are two major routes one can follow implementing software-in-the-loop, exporting the C-functions to CAPL via a export layer or creating an s-function in Simulink.

Simulering av hydrauliken i Haldex-kopplingen

HLSC (Haldex Limited Slip Coupling) är en koppling för fyrhjulsdrift i personbilar, och för-finas ständigt för att ge en bättre funktion och körupplevelse. Kopplingen använder ett hyd-raultryck för att skapa momentöverföring mellan fram- och bakaxel, och därför är en förståel-se för vad som påverkar detta tryck viktigt för utvecklingen. Skapandet av en simuleringsmo-dell av hela hydrauliken i kopplingen är ett sätt att förbättra denna förståelse. I detta arbete har Hopsan använts för att simulera hydrauliken i HLSC och även den meka-nik som påverkar hydrauliken. Fokus i arbetet har lagts på noggrannhet, numerisk stabilitet och prestanda.

Simuleringsmodell för axialkolvmaskiner av typen bent-axis

Examensarbetet är utfört på avdelningen för Fluida och mekatroniska system vid Linköpings universitet i uppdrag åt Sunfab Hydraulics AB.Höga ljudnivåer är en stor nackdel vid användning av hydrauliska system. Ofta är det hydraulmaskiner av deplacementtyp som står för en stor del av ljudemissionerna. Eftersom maskinerna arbetar med stora tryckskillnader uppstår flödespulsationer vid in- och utlopp som fortplantar sig vidare i systemet. Dessa medför påfrestningar på maskinen som kan leda till läckage eller haveri. Flödespulsationer kan delas upp i två delar; kinematiska och kompressionsberoende.

Stabilitetsanalys av stötdämparventil

SammanfattningCES-ventilen (Continuously Controlled Suspension System) används inom bilindustrin för att kontinuerligt variera stötdämparens dämpningskoefficient, en teknik som benämns semiaktiv dämpning. CES-ventilen arbetar som en tryckregulator och reglerar dämpningen genom att styra tryckfallet över ventilen. Produkten utvecklas ständigt och för att kunna förutsäga ventilens påverkan på fordonet avseende dämparkarakteristik, vibrationer och ljud är det mycket viktigt att kunna beskriva ventilens dynamiska egenskaper.Examensarbetet fokuserar därför på att kartlägga ventilens stabilitet och dynamik i olika arbetsmiljöer. I arbetet jämförs praktiska mätvärden från två testriggar med teoretiska beräkningar och simuleringsresultat. Modelleringsarbetet på delsystemnivå har gjorts i Matlab-Simulink och till viss del i Hopsan.