
Sökresultat:
26422 Uppsatser om Holt-Winters Metod - Sida 16 av 1762
Sociala berättelser och seriesamtal - En pedagogisk metod för elever i särskola?
I mitt arbete som lärare i särskolan har jag kommit i kontakt med sociala berättelser och seriesamtal, som är en pedagogisk metod som kan användas för personer som har svårt att förstå den verbala kommunikationen och behöver stimulera flera sinnen för att förstå. Sociala berättelser och seriesamtal är skrivna och ritade förklaringar och strategier som försöker förtydliga sociala mönster, oskrivna regler och sociala normer. Syftet med mitt arbete är att undersöka hur man kan arbeta med sociala berättelser och seriesamtal med elever i särskolan. Jag har använt mig av en kvalitativ forskningsmetod där jag gjort min datainsamling genom intervjuer. Jag kom fram till att sociala berättelser och seriesamtal kan användas som en metod att kommunicera med elever i särskolan.
Redovisning av spelarförvärv i allsvenskan : Vilka motiv ligger bakom valet av redovisningsmetod?
Bakgrund och problemdiskussion: De allsvenska klubbarna har i dagsläget möjlighet att redovisa sina externa spelarförvärv på två olika sätt. Antingen genom att kostnadsföra dem direkt i resultaträkningen eller genom att aktivera dem som en immateriell tillgång i balansräkningen. Valet av metod kan ge ekonomiska konsekvenser och jämförbarheten mellan klubbarnas årsredovisningar kan påverkas.Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka motiv som spelar in när klubbarna väljer metod för redovisning av sina spelarförvärv.Metod: Uppsatsen bygger på ett kvalitativt tillvägagångssätt. Vi har använt oss av primärdata i form av intervjuer med allsvenska klubbar samt Svenska Fotbollsförbundet och sekundärdata i form av klubbarnas årsredovisningar. Resultat: Klubbarna har olika motiv till sina val.
Har vi lärt oss något med tiden? : En studie av de äldsta och yngsta styrdokumenten med avseende på grundskolans matematikämne.
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur synsätt och arbetssätt kring matematik i förskolan förhåller sig i en kommun där det medvetet har satsats på kompetensutveckling i matematik. Vi vill veta vad matematik i förskolan innebär för lärarna och hur de arbetar med matematik samt hur de ser på kompetensutvecklingens betydelse.Som metod har vi använt oss av en kvantitativ metod i form av enkäter samt en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Enkäterna har besvarats av lärare som deltagit i kompetensutvecklingen. Intervjuer har sedan genomförts med några av dessa samt med en rektor.Resultatet visar på att lärarna tycker att matematik hör hemma i förskolan. Förskolematematik innebär att synliggöra och lyfta fram matematiken i vardagliga situationer som är meningsfulla för barnen.
Livskunskap - Om Social och Emotionell Träning i skolan
Syftet med min uppsats är att undersöka vad SET-programmet och Livskunskap som ett schemalagt ämne är. Men även hur det är utformat och hur dess pedagogiska metod används i skolan. Med hjälp av kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer ska jag ta reda på elevers i årskurs 7-9 och lärares inställningar till SET-programmet. Jag har kommit fram till att elever och lärare är positivt inställda till Livskunskap, men att det krävs ett långsiktigt arbete och välförbereda lärare för att uppnå tillfredsställande resultat. Många elever svarade att Livskunskapen inte hjälpte till att få en bättre arbetsmiljö, eftersom att många elever inte tar det på allvar.
Sjuksköterskors upplevelser av det motiverande samtalet som metod inom hälsofrämjande vård
I det hälsofrämjande arbetet ska sjuksköterskor uppmuntra och stödja patienters egna resurser samt respektera deras autonomi till en livsstilsförändring. Studier visar att sjuksköterskor upplever barriärer och kunskapsbrister i arbetet med hälsofrämjande insatser som Motiverande samtal och att det inte prioriteras i samma utsträckning som det sjukdomsinriktade arbetet. Syfte: var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av det Motiverande samtalet som metod inom hälsofrämjande vård. Metod: En litteraturstudie utfördes med induktiv ansats för att besvara syftet. Sökningar gjordes i databaserna PubMed, CINAHL och Academic Search Elite och sammanlagt inkluderades 16 artiklar som svarade mot syftet.
Visualisering av brottsplatser
Detta arbete har gjorts i samarbete med Rikspolisstyrelsen för att ta fram en metod för hur modern medieteknik kan användas för att skapa en ?virtuell brottsplats?. Syftet är att arbetet ska leda till ett förslag till en metod som lämpar sig för att integrera i polisens brottsplatsundersökningar och rättsliga processer, med beaktande av de speciella krav som ställs.Arbetet innehåller två huvuddelar där den första delens utgångspunkt är vad som går att göra med utrustning och teknik som redan finns tillgänglig och den andra delen hur det skulle kunna utvecklas vidare. Till första delen har ett förslag på en metod som kan användas för att utnyttja panoramatekniken, tagits fram. Därför har det också genomförts utvärderingar och tester på befintliga programvaror för att utröna vad som passar syftet bäst.
Anpassa skiftnycklarna : Kommunikation i en ickeverbal metod genom hantverk och verktyg
I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden (Funktionsinriktad MusikTerapi). Jag beskriver även sensorisk integration och innebörden av sinnesintegrering och relaterar det till hur arbetet med FMT kan utföras. Under min praktikperiod har arbetet pågått med flera adepter. Valter som har diagnosen Autism och Stellan som har diagnosen Down syndrom, får en närmare presentation här. Jag undersöker också om det går att nå fram till dessa personer med denna ickeverbala metod, när deras förutsättningar är så olika. Båda har funktionsnedsättningar, men av olika slag.
Värdering av medbestämmande på arbetsplatser : En modell för demokratiskt deltagande som retorisk situation
Uppsatsens syfte är att finna en retoriskt baserad metod för att utvärdera demokratisk kvalitet i specifika situationer på arbetsplatser. Denna metod ska kunna användas av en retorikkonsult eller en personalchef på ett företag för att få en uppfattning om förutsättningarna för medbestämmande bland de anställda. Metoden kombinerar retorisk teori med organisationsvetenskap och demokratiteori, och utgår från en hypotes; att förutsättning för arbetsplatsdemokrati går att bedöma i tillgången till fördelaktiga retoriska situationer. Metoden prövas i en fältundersökning på arbetsplatsen Nutek och en specifik situation där, en flytt av verksamheten till nya lokaler..
Processen vid anskaffning av standardsystem : I enlighet med SIV - metoden
Problematiken för anskaffning av standardsystem inom en verksamhet kan bli omfattande,särskilt ifall företaget tar förhastade beslut, och därmed blir anskaffningen en belastningistället för tvärtom. Metodutvecklingen för anskaffningen av standardsystem är ett områdesom inte är utforskat i stor utsträckning. Idag finns det en generell metod som används vidanskaffning av standardsystem. Metoden kallas för SIV-metod (Standardsystem iverksamheter) och har utvecklats av bl.a. Anders G.
Fria eller f?lla?
Syfte: Syftet med denna uppsats ?r att genom att analysera r?ttsfall
unders?ka vilka huvudsakliga faktorer som p?verkar revisorer
och redovisningskonsulters ben?genhet att anm?la misst?nkt
penningtv?tt.
Fr?gest?llning: Vilka faktorer ligger fr?mst bakom en revisor/
redovisningskonsults ben?genhet att anm?la misst?nkt
penningtv?tt?
Metod: Kvalitativ metod. Dokumentanalys.
Slutsats: Sammanfattningsvis visar den h?r studien att de fr?msta
faktorer som p?verkar en revisor eller redovisningskonsults
ben?genhet att anm?la misst?nkt penningtv?tt fr?mst beror p?
kundrelationer samt erfarenhet..
Metodutveckling för att mäta kvävemonoxid i utandningsluft på barn.
Bakgrund: Forskning visar att astma ökar bland barn i Sverige i dag. Luftvägsinflammation är den centrala patologin, vilken obehandlad kan leda till epitelskador. Mätning av kvävemonoxid (NO) i utandningsluft är en etablerad metod för att mäta inflammation i luftvägarna, men för förskolebarn finns idag ingen lättanvänd metod.Syfte: Att ta reda på om barn kunde utföra godkända NO-mätningar med hjälp av bättre anpassad flödeskontroll och kortare utandningstid samt hur de upplevde mätproceduren.Metod: NO-mätningar gjordes på 62 barn i åldrarna tre till tio år. Metoden var anpassad för barn och utandningstiden var förkortad i åldrarna tre till åtta år.Resultat: Redan från fyra års ålder klarade 83 % att blåsa två godkända mätningar. Den uppmätta tiden till NO-platå låg för alla studerade åldrar och längder under fem sekunder och längd visade sig ha en något starkare korrelation än ålder, angående tid till platå.
En utvärdering av själviakttagelseformulär som metod i PREnets viktminskningsprogram
Överviktsepidemin är ett utbrett folkhälsoproblem som är svårt att få bukt på, PREnet är en av många aktörer som arbetar för det. Frågan som inledningsvis ställdes var om själviakttagelseformulär är en effektiv metod för att kunna förändra beteenden som är relaterade till övervikt och med hjälp av detta minska i vikt. Syftet var att utvärdera själviakttagelseformulär som en metod i PREnets viktminskningsprogram. Deltagarna (n=38) var representerade från fyra PREnet-anläggningar. De ombads att registrera lämpliga och olämpliga vanor relaterade till övervikt, upp till sex månader.
Kärnkraft: En studie av tillståndsprocessen och tillsynen över en av Sveriges viktigaste energikällor
Uppsatsens syfte har varit att undersöka de nya reglerna från 2010 för anläggning av kärnteknisk verksamhet och specifikt om tillståndsprövning att ersätta aktiva kärnreaktorer. Ämnet har efterforskats enligt en juridisk metod som främst bestått av förarbeten och doktrin och utöver detta har uppsatsen även använt sig av en rättshistorisk metod. Kärnkraftens ställning har kraftigt förändrats genom åren och i dag har vi återigen beslutat att tillåta att nya kärnreaktorer uppförs, dock får dessa endast uppföras som ett byte av nuvarande aktiva kärnreaktorer. Även om kärnkraften har inneburit vissa risker finns det fortfarande inga engergikällor som kan motsvara den mängd energi som fås ur ett kärnkraftverk..
Matematik i förskolan : Om synsätt och arbetssätt efter kompetensutveckling
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur synsätt och arbetssätt kring matematik i förskolan förhåller sig i en kommun där det medvetet har satsats på kompetensutveckling i matematik. Vi vill veta vad matematik i förskolan innebär för lärarna och hur de arbetar med matematik samt hur de ser på kompetensutvecklingens betydelse.Som metod har vi använt oss av en kvantitativ metod i form av enkäter samt en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Enkäterna har besvarats av lärare som deltagit i kompetensutvecklingen. Intervjuer har sedan genomförts med några av dessa samt med en rektor.Resultatet visar på att lärarna tycker att matematik hör hemma i förskolan. Förskolematematik innebär att synliggöra och lyfta fram matematiken i vardagliga situationer som är meningsfulla för barnen.
Finansieringsresonemang : en studie av fyra småföretag
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur småföretag väljer mellan olika finansieringsformer. Metod: För att uppfylla uppsatsens syfte så har vi tillämpat en kvalitativ metod, där en studie genomförts genom semistrukturerade intervjuer med företagare i fyra utvalda småföretag. Slutsatser: Denna undersökning visar på att småföretag bland olika finansieringsalternativ har mest kunskap om bankfinansiering, varför metoden känns trygg och således ofta tillämpas av småföretagare. Kunskapen om andra finansieringsalternativ är bristfällig, och det anses för tid- och kostnadskrävande att skaffa sig kunskap tillräcklig djup nog för att kunna förankra finansieringsbeslut i..