Sök:

Sökresultat:

20 Uppsatser om Heminredning - Sida 2 av 2

Från idé till socialt företagande.

Studiens syfte är att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellanföretagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtextillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har ändrats såmycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för Heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsättningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svårt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör också ett exempel på att en marknadsledande position inte automatiskt är lönsam.Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysade skillnader som uppstått i företagets strategiska utveckling och tillväxt under perioderna.Som bas har Hemtex årsredovisningar utgjort den empiriska kärnan, dock har inte dessa alltidkunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jaggenom en intervju med Larsson (2012).

Hemtex strategiska utveckling 2002-2011 - före och efter börsintroduktionen

Studiens syfte är att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellanföretagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtextillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har ändrats såmycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för Heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsättningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svårt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör också ett exempel på att en marknadsledande position inte automatiskt är lönsam.Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysade skillnader som uppstått i företagets strategiska utveckling och tillväxt under perioderna.Som bas har Hemtex årsredovisningar utgjort den empiriska kärnan, dock har inte dessa alltidkunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jaggenom en intervju med Larsson (2012).

Borgarklassens diskreta stil : Smak och samhällsklass i heminredningstidskriften "Sköna Hem"

Within media and communications studies, questions of taste have often been associated with the dichotomy of high versus popular culture. The French sociologist Pierre Bourdieu has also used mass media products in his studies of class determined tastes and dispositions. In this paper the author uses the theoretical framwork of Bourdieu to examine aspects of social class and legitimate taste in the interior design magazine "Sköna Hem", a market leading magazine within it's genre of lifestyle magazines in Sweden. A specific type of feature article, where a real-life home is portrayed, is studied using the critical discourse analysis of Norman Fairclough. The homes portrayed are predominantly affluent and display elements of conspicuous consumtion as mediated through legitimate taste and cultural capital.

24 hour living room : Konstruktion av en kombinationsmöbel

Detta examensarbete är genomfört i samarbete med produktutvecklingsavdelningen på IKEA i Älmhult.Ingvar Kamprad startade IKEA år 1943 som en postorderfirma. Idag är företaget ett av världens största möbelföretag med 253 varuhus i 35 länder och med en omsättning på 161 miljarder kronor.Compact living är ett område på frammarsch inom inredningsvärlden. IKEA strävar efter att kunna erbjuda marknadskraftig Heminredning inom alla områden. 24 hour Living room och dess delprojekt är en utgångspunkt för framtida idéer inom området.24 hour Livingroom är ett projekt där en urban lägenhet på cirka 40m2 skall möbleras för ett compact living. Nyframtagna möbler och prototyper skall förenkla vardagen för en familj på två vuxna och två barn.

Patriark, gentleman eller jämställdhetens förkämpe? : En studie av livsstilsmagasinet Esquire och dess tolkningar av konceptet manlighet under perioden 1947-1975

Intentionen med denna undersökning är att studera det amerikanska livsstilsmagasinet Esquire och de olika uttryck för manlighet som tidskriften förespråkade under tidsperioden 1947-1975. Analysen av källmaterialet och dess historiska genuskontext vilar på två huvudsakliga teoretiska perspektiv. Först och främst utgör sociologen Raewyn Connells resonemang om hur olika maskuliniteter interagerar med varandra inom ramarna för en hegemonisk genusordning studiens övergripande teoretiska ramverk. Denna förklaringsmodell gällande patriarkatets bevarande tydliggör dock inte hur maskuliniteter kan utkristalliseras ur ett historiskt källmaterial och därför operationaliseras Connells teori med hjälp av med Reinhart Kosellecks konceptanalytiska motsvarighet. Därmed grundas studien på ett teoretiskt antagande om att manlighet kan betraktas som ett semantiskt koncept vilket har tillskrivits olika tolkningar under olika tidsperioder.

<- Föregående sida